..: ČD doběhly a předběhly konkurenci, mobilní aplikace je na světě :..

ČD aplikace Můj vlak: vyhledání spojení, foto: Josef Petrák Praha — České dráhy, stejně jako předtím LEO Express a RegioJet, nabízejí ode dneška cestujícím mobilní aplikaci pro platformy Apple iOS (iPhone) a Android. Zatímco soukromí dopravci vsadili na jednoúčelové řešení pro rezervaci jízdenek ve svých vlakových, případně autobusových spojích, České dráhy šly cestou víceúčelové aplikace Můj vlak, která umožní nejen nákup jízdních dokladů, ale bude také nástrojem pro získání informací o samotné cestě vlakem. Poskytované služby na nádražích, informace o zpoždění, odjezdové tabule nebo aktuální poloha vlaku jsou informace, které v některých situacích vyvážíte zlatem, a přitom jsou často ukryty hluboko na webu dopravce či správce infrastruktury. Vývojový tým ČD poodhalil našemu magazínu úskalí, která přinesl vývoj takto rozsáhlé mobilní aplikace.

Základem jsou data

Silnou stránkou aplikace jsou poskytované informace. Ty tvoří služby na pozadí, jež získávají data z různých samostatných systémů Českých drah i Správy železniční dopravní cesty. Má tak přehled o plánovaných a skutečných jízdních řádech, aktuální a očekávané poloze, mimořádnostech, výlukách atp. Ty se následně zpracují a hotové zasílají do aplikace uživateli.

Jen samotné určení polohy a včasnosti jízdy vlaku ukázalo na několik úskalí, které ve výsledku zpozdily zveřejnění aplikace proti plánovanému termínu. Data o jízdě vlaku mohou být v některých dopravnách ještě pořád zadávána ručně a ukazuje se, že někdy i s velkým zpožděním. Běžně pozorovaná odchylka zadání činí dvě až pět minut. Ani programové rozhraní (API) SŽDC neposkytuje data vhodným způsobem pro dané využití – informace jsou zveřejňovány po dávkách a může se stát, že v daném momentu již existuje novější informace pro daný vlak. Služba si musí poradit třeba se situací, kdy chybí příjezd vlaku do koncové stanice, avšak existuje informace o odjezdu soupravového vlaku na odstavné nádraží

Díky tomu musel být systém výpočtu zpoždění upraven o logiku, která si chybějící údaje domyslí a rekonstruuje; proto budou chybějící informace vyhodnoceny jako falešné zpoždění. Jako doplňkový zdroj dat se proto používá pozice vozidel z GPS podle telemetrie, pokud jsou vybavena takovým zařízením. Poloha je pak promítnuta do očekávaného umístění vlaku (POI) a porovnána s jeho jízdním řádem.

Nakonec byl zvolen model, kdy zdrojem informací je Dispečerský systém osobní dopravy (DISOD ČD), který využívá všechny zmíněné zdroje ČD a SŽDC, ale také stahuje informace od zahraničních partnerů. Ten navíc obsahuje informace o změnách jízdy vlaku z důvodu výluky, mimořádnosti nebo jiného důvodu. Ostatně jízdní řád má v této architektuře několik zdrojů:

  1. knižní jízdní řád,
  2. plánovaný jízdní řád, který vzniká cca 13 hodin před jízdou vlaku souhlasem dispečera a obsahuje provozní, výluková či jiná opatření,
  3. aktuální jízdní řád, který obsahuje i změny v průběhu jízdy vlaku.

Závislost na externích systémech a dispečerské úpravy jsou však zároveň dalším zdrojem nepřesností údajů o vlaku. Například odklony mohou být zanášeny do systémů jako kopie jiného vlaku, u kterého se nemusí shodovat seznam zastávek. Pokud je při odklonu Kolín – Nymburk – Praha uvedeno zastavení v Praze-Vysočanech jako textová poznámka, systém nedokáže cestujícího upozornit na alternativu k výstupu ve stanici Praha-Libeň.

Notifikace z aplikace ČD Můj vlak na OS Android, foto: Aleš Petrovský Notifikace z aplikace ČD Můj vlak na OS Android, foto: Aleš Petrovský ČD Můj vlak: Detail spojení umí započítat reálné zpoždění, foto: Aleš Petrovský Elementární přehled řazení vlaku v aplikaci ČD Můj vlak, foto: Aleš Petrovský ČD Můj vlak dokáže nahradit informační systém vlaku, foto: Aleš Petrovský

Zpoždění je navíc podle dostupných informací odhadováno – pokud vlak nedorazil do určeného bodu, je jasné, jaké má zpoždění aktuálně, ale nelze určit, kdy daného bodu skutečně dosáhne. I proto se musí s informací o zpoždění pracovat s opatrností, protože ohlášené zpoždění se může změnit. Přesto je taková informace cennější, než původní model, kdy vlak jel „včas“ do chvíle, než vyjel s velkým zpožděním z místa, kde se zdržel.

Aplikace nahrazuje informační systém vlaku

ČD aplikace Můj vlak: upozornění, foto: Josef Petrák Můj vlak poskytuje před cestou i během ní kontextové informace, a může tak nahradit jak elektronický informační systém ve vozidlech, tak informace od palubního personálu. Tvůrci přesto doporučují se v případě mimořádností nebo nejasností informovat u zaměstnanců drah.

Ať už máte vyhledaný spoj a na něm zapnutá upozornění, nebo zakoupený jízdní doklad, mobilní telefon vás upozorní na čas odjezdu, výluky a mimořádnosti na trase. Během cesty vám včas připomene přestup a případně zprostředkuje informaci o nástupišti navazujícího vlaku. Informace si můžete hledat i ručně – k dispozici jsou informace o stanicích včetně informačních tabulí SŽDC, na nichž jsou zobrazeny vlaky všech dopravců. Detaily ovšem získáte pouze k vlakům ČD. Zajímavou kontextovou informací je dohledání dalšího návazného spoje přímo z detailu vašeho spojení, pokud vám původní ujel či se chcete v místě přestupu zdržet déle.

Uživatelé Androidu si mohou vybrané funkce přenést na plochu ve formě widgetu – např. odjezdy/příjezdy, detail spojení, popř. aktuální seznam jízdenek.

Offline jízdní řády, mobilní eshop, přístupnost

ČD aplikace Můj vlak: spojení, foto: Josef PetrákSnad nejhodnotnější funkcí aplikace je vyhledávání vlakového spojení ČD, které funguje jak online, tak i s offline datovým balíčkem. Díky tomu můžete šetřit váš datový limit u mobilního tarifu a lépe se vám bude s aplikací pracovat v místech s horším mobilním pokrytím.

Díky propojení s eShopem pak uvidíte v mobilu i všechny jízdenky, které jste si online zakoupili. Doručení je okamžité, což jsme při testování ocenili (např. když spěcháte a někdo kupuje jízdenku za vás u počítače). Pro zobrazení je použit stejný formát, jako u mobilního webu ČD – PNG obrázek. Formát digitálních dokladů Apple Passbook nevyhovoval, protože nepodporuje drážní Aztec kódy, jen QR kódy. Alternativní zprostředkovatel jízdních dokladů Bileto před časem sice zasílal své bilety přímo v Passbooku, nicméně využíval možnosti prokázání se personálu transakčním kódem. Není však vyloučeno, že se o Passbooky aplikace přesto v budoucnu rozšíří, stejně jako u srovnatelných formátů konkurence.

ČD aplikace Můj vlak: souhrn objednávky, foto: Josef PetrákPořídit jízdenky samozřejmě lze i přímo v aplikaci. Nákupní proces je velmi podobný mobilnímu webu ČD – pokud máte vyplněné údaje jako zapamatované číslo osobního dokladu či In-karty v ČD eShopu, aplikace si je automaticky převezme a nemusíte je pokaždé vyplňovat. Zatím nelze využít funkci zapamatování platební karty, kterou musí napřed podporovat poskytovatel platební brány – ČSOB. Výhledově se ale s touto možností počítá. Nákup probíhá v sedmi krocích: vyhledání spojení, výběr dokladu, volba jednosměrné nebo zpáteční jízdenky, specifikace cestujících, doplňkové služby, totožnost a platba kartou či systémem Paysec.

Elektronický obchod má zatím asi největší mezery v možnosti výběru rezervací. Zde se počítá s vývojem v dalším období. V tuzemské dopravě je největší překážkou rozmanitost vozidlového parku a případně velké datové toky při přenosu sedadlových map. Mezinárodní rezervace pak komplikuje dvě dekády starý systém UIC, který například nepodporuje předběžné blokace míst. Řešením tak jsou bilaterální dohody s okolními správami a ad-hoc přístup do jejich lokálních rezervačních systémů.

Už během testování se také ukázalo, že aplikace je velkým přínosem pro zrakově postižené. Ti slabozrací mohou informace pohodlně číst na zařízení, na kterém jsou zvyklí, ti více postižení pak využít funkcí pro přístupnost poskytovaných mobilními operačními systémy.

Verze 1.0.1

České dráhy zveřejní aplikaci cestujícím během čtvrtka 30. října 2014 v iTunes Store a Google Play Store. Testování probíhalo od prosince 2013 a poslední verze vyšla v průběhu října. Na náš dotaz, jaký je výhled pro platformu Windows Phone (WP), dopravce potvrdil zájem tuto aplikaci vyvinout. Problémem však je, že zatímco iOS a Android sdílí určitou společnou funkcionalitu, pro WP by se muselo vše znovu navrhnout, a proto byl vývoj naplánován až po zveřejnění prvních dvou mutací. Závěrem by České dráhy rády poděkovaly všem testerům za pomoc a velmi hodnotné informace, které pomohly odhalit mnoho kritických míst jak v samotné mobilní aplikaci, tak v systémech na pozadí.

Zdroj: České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 30.10.2014 (11:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Služby

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Nechic  mail  
01.11.2014 (14:20)  
Aplikace mi neustále hlásí, že R1260 není v jízdním řádu ! Jinak když už se bavíme o palubním portálu, tak by v něm mohla být kompletní poloha vlaku včetně odj. a příj. a zpoždění. Ne jen minuty zpoždění a taky bych si do widgetu chtěl dát konkrétní spojení, které se ale nemění tím, že si prohlídnu jinou stanici/spojení v aplikaci. V tom spojení by se samozřejmě u každého vlaku objevovalo i zpoždění s polohou a nástupiště.
registrovaný užívateľ Roman Menc  mail  
01.11.2014 (10:19)  
Dobrý den, dnešní výpadek nejde na triko ČD. Bohužel došlo k výpadku celostátního informačního systému CIS a s sebou to vzalo úplně vše, IDOS na na idnesu, náš vyhledávač, můj vlak, aplikace typu Pubtrain atd..

Co mám zprávy od CHAPS, už by to mělo být opraveno.
registrovaný užívateľ M 
01.11.2014 (8:40)  
Muj posledni dotaz byl polorecnicky a nevyzadoval vysvetleni, vyzaduje napravu...
registrovaný užívateľ duplo 
01.11.2014 (8:39)  
ČD opět nezklamaly.
Stojím v Holešovicích a chci se podívat, kdy přijede 176. Aplikace mi hlásí chyba - online připojení se nezdařilo. Zaplať Pán Bůh za babitron.
01.11.2014 (0:46)  
Nákup min. 15 minut před odjezdem má asi své opodstatnění, nicméně jsem nikdy neměl problém s jízdenkou zakoupenou těsně před odjezdem (i zpožděného) vlaku. Konkrétně jsem chtěl jet z Pardubic do Prahy EC, ale při kupování jízdenky přijelo k peronu opožděné SC. Jízdenka se mi zobrazila v app při otevírání dveří. Zeptal jsem se, zdali je volno a mohu si koupit místenku, vlakvedoucí mě ubezpečil, že ano. S jízdenkou zakoupenou takto neměl žádný problém, dokonce měl aktualizovanou POPku po výjezdu z Pce a jízdenka se mu zobrazila z InKarty. Bez problému.

Oproti tomu je zde případ, kdy jsem jízdenku koupil 30 minut před odjezdem, vlakoš neměl aktualizovaný POP v Os vlaku. Jízdenka se mu tedy zobrazovala jako "nenalezená" a on mě začal před celým vlakem osočovat, že jsem černý pasažér bez jízdenky. Když jsem mu doporučil, aby si zaktualizoval POP, tak mě řekl, že jsem nějaký moc chytrý a že si mě prověří. No a už se nevrátil :)
01.11.2014 (0:33)  
Případně by se to mohlo zkombinovat - cestující by si sám zvolil, zda chce celodenní flexibilitu nebo možnost zrušení až do poslední chvíle.

Bingo, přesně toto mě nedávno napadlo. A myslím, že by to Čd zároveň i dost pomohlo. Současný systém ČD neumožňuje (s výjimkou SCP) rozlišovat konkrétní spoje dle vytíženosti, ale jen dle konkrétních dnů a včasnosti nákupů (Včasné jízdenky). Myslím, že lepší řešení by bylo místo Včasných jízdenek zavést Fixní jízdenky (zohledněné taky dle včasnosti nákupu) na konkrétní spoj.

Fungovalo by to tak, že při výběru spojení v eshopu, bych dostal na výběr, zda-li chci dražší otevřenou jízdenku (ke které by byla místenka dobrovolná, s výjimkou SCP), nebo fixní na konkrétní spoj, kde by zároveň v rámci regulace obsazenosti byl i povinný výběr místa a možnost bezplatného storna až do odjezdu. V případě ujetí spoje by v době platnosti té jízdenky šlo jet i jiným spojem, ale už bez té místenky a s doplatkem do plné ceny.

Příklad: Nakoupím s předstihem lístek na EC Praha - Svinov na pátek 6 ráno. Systém mi dá na výběr mezi otevřeným lístkem za 295, nebo fixní jízdenku na konkrétní ranní spoj za 200 Kč. Zvolím levnější variantu a místo. Dotyčným spojem však neodjedu a nastoupím až na vlak v 16 hodin. Pokud si nedokoupím novou místenku, tak nemám garantované místo a na palubě si doplatím rozdíl 95 Kč do otevřené jízdenky.
registrovaný užívateľ Oto 
01.11.2014 (0:21)  
Nyni jiz zbyva doresit posledni zahadu lidstva - proc si nelze vybrat mistenku na vlak ze zahranici, ackoliv ihned po koupi se stejne zobrazi vagon a misto:-)

Předpokládám, že je to proto, že mezinárodní rezervační systém (myslím že se jmenuje ARES) umožňuje akorát operaci "rezervuj mi místo typu okno/chodba/stůl ve vlaku X". Číslo sedadla je zřejmě až jako návratová hodnota této operace.

Konkrétní místo v takovém systému můžete dosáhnout tak, že byste tu operaci prováděl opakovaně, místa která chcete byste si nechal, a ta zbylá zrušil. To udělat jde, dokonce už jsem takto v eShopu ČD nakupoval. Ale oficiálně to eShop sám dělat pochopitelně nemůže, protože by to přetěžovalo ten mezinárodní systém.


Dobré otázky - plánuje se nějaký pohodlný (a bezplatný) online způsob pro rušení/změnu lístků a rezervací? Je sice pěkné, že jízdenky nejsou vázány na konkrétní vlak, ale u povinně nemístenkových spojů to na druhou stranu ČD i dost škodí.

To vidím při současné platnosti jízdenek "celý den od 00:00 do 24:00" jako problém. Pokud půjde jízdenku jednoduchým a bezplatným způsobem zrušit, pak vám lidi, kteří se vyhnou kontrole průvodčím, budou jízdenku vracet po příjezdu do cílové stanice.

Řešením by mohl být systém jako u ZSSK nebo regionální dopravy Trenitalie - jízdenka platí na vybraný spoj nebo na spoje pozdější. U ZSSK až do půlnoci, u Trenitalie 4 hodiny. Pak lze snadno implementovat vracení bez sankce až do času odjezdu.

Případně by se to mohlo zkombinovat - cestující by si sám zvolil, zda chce celodenní flexibilitu nebo možnost zrušení až do poslední chvíle.


EPIK je elektronická peněženka vhodná právě k fungování off-line. Nevymýšlejte kokotiny s přesunem na online úložiště

To může fungovat obojí. Terminály mohou uploadovat transakce se zpožděním. Stejně jako bezkontaktní platby v offline režimu u současných platebních karet. Možná by se mohly na to rovnou použít ty platební karty (slyšel jsem že se EU chystá nějak zregulovat výši poplatků bankám).

A holt kdyby nějaký koumes stihnul v takovém systému projezdil více peněz než tam má, a nedobil by si to zpět, vymáhalo by se to jako se dnes vymáhá nezaplacená pokuta. Akorát snadněji, protože totožnost je jasná.
01.11.2014 (0:21)  
M: To je ale v textu částečně naznačeno a říká to i eshop. Protože ty místenky spravuje zahraniční eshop a komunikuje se přes archaické rozhraní UIC, co to neumí efektivně zajistit. :)
registrovaný užívateľ M 
31.10.2014 (23:51)  
Nyni jiz zbyva doresit posledni zahadu lidstva - proc si nelze vybrat mistenku na vlak ze zahranici, ackoliv ihned po koupi se stejne zobrazi vagon a misto:-)
31.10.2014 (23:46)  
Ještě bych také chtěl dodat, že nákupní proces v mobilní aplikaci odpovídá nákupu jízdenek v mobilním webu ČD. Odlišuje se pouze možností registrovaného nákupu a sdílení společné historie nákupů. V tomto směru ani nebylo cílem této verze aplikace nějak výrazně nákupní proces měnit. Změny v nákupech budou prováděny postupně v souvislosti s úpravami standardního eShopu a mobilního webu ČD. Při vývoji mobilní aplikace jsme se spíše zaměřili na jiné nové užitečné funkce - např. Palubní portál.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko