Praha — České dráhy, stejně jako předtím LEO Express a RegioJet, nabízejí ode dneška cestujícím mobilní aplikaci pro platformy Apple iOS (iPhone) a Android. Zatímco soukromí dopravci vsadili na jednoúčelové řešení pro rezervaci jízdenek ve svých vlakových, případně autobusových spojích, České dráhy šly cestou víceúčelové aplikace Můj vlak, která umožní nejen nákup jízdních dokladů, ale bude také nástrojem pro získání informací o samotné cestě vlakem. Poskytované služby na nádražích, informace o zpoždění, odjezdové tabule nebo aktuální poloha vlaku jsou informace, které v některých situacích vyvážíte zlatem, a přitom jsou často ukryty hluboko na webu dopravce či správce infrastruktury. Vývojový tým ČD poodhalil našemu magazínu úskalí, která přinesl vývoj takto rozsáhlé mobilní aplikace.
Základem jsou data
Silnou stránkou aplikace jsou poskytované informace. Ty tvoří služby na pozadí, jež získávají data z různých samostatných systémů Českých drah i Správy železniční dopravní cesty. Má tak přehled o plánovaných a skutečných jízdních řádech, aktuální a očekávané poloze, mimořádnostech, výlukách atp. Ty se následně zpracují a hotové zasílají do aplikace uživateli.
Jen samotné určení polohy a včasnosti jízdy vlaku ukázalo na několik úskalí, které ve výsledku zpozdily zveřejnění aplikace proti plánovanému termínu. Data o jízdě vlaku mohou být v některých dopravnách ještě pořád zadávána ručně a ukazuje se, že někdy i s velkým zpožděním. Běžně pozorovaná odchylka zadání činí dvě až pět minut. Ani programové rozhraní (API) SŽDC neposkytuje data vhodným způsobem pro dané využití – informace jsou zveřejňovány po dávkách a může se stát, že v daném momentu již existuje novější informace pro daný vlak. Služba si musí poradit třeba se situací, kdy chybí příjezd vlaku do koncové stanice, avšak existuje informace o odjezdu soupravového vlaku na odstavné nádraží
Díky tomu musel být systém výpočtu zpoždění upraven o logiku, která si chybějící údaje domyslí a rekonstruuje; proto budou chybějící informace vyhodnoceny jako falešné zpoždění. Jako doplňkový zdroj dat se proto používá pozice vozidel z GPS podle telemetrie, pokud jsou vybavena takovým zařízením. Poloha je pak promítnuta do očekávaného umístění vlaku (POI) a porovnána s jeho jízdním řádem.
Nakonec byl zvolen model, kdy zdrojem informací je Dispečerský systém osobní dopravy (DISOD ČD), který využívá všechny zmíněné zdroje ČD a SŽDC, ale také stahuje informace od zahraničních partnerů. Ten navíc obsahuje informace o změnách jízdy vlaku z důvodu výluky, mimořádnosti nebo jiného důvodu. Ostatně jízdní řád má v této architektuře několik zdrojů:
- knižní jízdní řád,
- plánovaný jízdní řád, který vzniká cca 13 hodin před jízdou vlaku souhlasem dispečera a obsahuje provozní, výluková či jiná opatření,
- aktuální jízdní řád, který obsahuje i změny v průběhu jízdy vlaku.
Závislost na externích systémech a dispečerské úpravy jsou však zároveň dalším zdrojem nepřesností údajů o vlaku. Například odklony mohou být zanášeny do systémů jako kopie jiného vlaku, u kterého se nemusí shodovat seznam zastávek. Pokud je při odklonu Kolín – Nymburk – Praha uvedeno zastavení v Praze-Vysočanech jako textová poznámka, systém nedokáže cestujícího upozornit na alternativu k výstupu ve stanici Praha-Libeň.
Zpoždění je navíc podle dostupných informací odhadováno – pokud vlak nedorazil do určeného bodu, je jasné, jaké má zpoždění aktuálně, ale nelze určit, kdy daného bodu skutečně dosáhne. I proto se musí s informací o zpoždění pracovat s opatrností, protože ohlášené zpoždění se může změnit. Přesto je taková informace cennější, než původní model, kdy vlak jel „včas“ do chvíle, než vyjel s velkým zpožděním z místa, kde se zdržel.
Aplikace nahrazuje informační systém vlaku
Můj vlak poskytuje před cestou i během ní kontextové informace, a může tak nahradit jak elektronický informační systém ve vozidlech, tak informace od palubního personálu. Tvůrci přesto doporučují se v případě mimořádností nebo nejasností informovat u zaměstnanců drah.
Ať už máte vyhledaný spoj a na něm zapnutá upozornění, nebo zakoupený jízdní doklad, mobilní telefon vás upozorní na čas odjezdu, výluky a mimořádnosti na trase. Během cesty vám včas připomene přestup a případně zprostředkuje informaci o nástupišti navazujícího vlaku. Informace si můžete hledat i ručně – k dispozici jsou informace o stanicích včetně informačních tabulí SŽDC, na nichž jsou zobrazeny vlaky všech dopravců. Detaily ovšem získáte pouze k vlakům ČD. Zajímavou kontextovou informací je dohledání dalšího návazného spoje přímo z detailu vašeho spojení, pokud vám původní ujel či se chcete v místě přestupu zdržet déle.
Uživatelé Androidu si mohou vybrané funkce přenést na plochu ve formě widgetu – např. odjezdy/příjezdy, detail spojení, popř. aktuální seznam jízdenek.
Offline jízdní řády, mobilní eshop, přístupnost
Snad nejhodnotnější funkcí aplikace je vyhledávání vlakového spojení ČD, které funguje jak online, tak i s offline datovým balíčkem. Díky tomu můžete šetřit váš datový limit u mobilního tarifu a lépe se vám bude s aplikací pracovat v místech s horším mobilním pokrytím.
Díky propojení s eShopem pak uvidíte v mobilu i všechny jízdenky, které jste si online zakoupili. Doručení je okamžité, což jsme při testování ocenili (např. když spěcháte a někdo kupuje jízdenku za vás u počítače). Pro zobrazení je použit stejný formát, jako u mobilního webu ČD – PNG obrázek. Formát digitálních dokladů Apple Passbook nevyhovoval, protože nepodporuje drážní Aztec kódy, jen QR kódy. Alternativní zprostředkovatel jízdních dokladů Bileto před časem sice zasílal své bilety přímo v Passbooku, nicméně využíval možnosti prokázání se personálu transakčním kódem. Není však vyloučeno, že se o Passbooky aplikace přesto v budoucnu rozšíří, stejně jako u srovnatelných formátů konkurence.
Pořídit jízdenky samozřejmě lze i přímo v aplikaci. Nákupní proces je velmi podobný mobilnímu webu ČD – pokud máte vyplněné údaje jako zapamatované číslo osobního dokladu či In-karty v ČD eShopu, aplikace si je automaticky převezme a nemusíte je pokaždé vyplňovat. Zatím nelze využít funkci zapamatování platební karty, kterou musí napřed podporovat poskytovatel platební brány – ČSOB. Výhledově se ale s touto možností počítá. Nákup probíhá v sedmi krocích: vyhledání spojení, výběr dokladu, volba jednosměrné nebo zpáteční jízdenky, specifikace cestujících, doplňkové služby, totožnost a platba kartou či systémem Paysec.
Elektronický obchod má zatím asi největší mezery v možnosti výběru rezervací. Zde se počítá s vývojem v dalším období. V tuzemské dopravě je největší překážkou rozmanitost vozidlového parku a případně velké datové toky při přenosu sedadlových map. Mezinárodní rezervace pak komplikuje dvě dekády starý systém UIC, který například nepodporuje předběžné blokace míst. Řešením tak jsou bilaterální dohody s okolními správami a ad-hoc přístup do jejich lokálních rezervačních systémů.
Už během testování se také ukázalo, že aplikace je velkým přínosem pro zrakově postižené. Ti slabozrací mohou informace pohodlně číst na zařízení, na kterém jsou zvyklí, ti více postižení pak využít funkcí pro přístupnost poskytovaných mobilními operačními systémy.
Verze 1.0.1
České dráhy zveřejní aplikaci cestujícím během čtvrtka 30. října 2014 v iTunes Store a Google Play Store. Testování probíhalo od prosince 2013 a poslední verze vyšla v průběhu října. Na náš dotaz, jaký je výhled pro platformu Windows Phone (WP), dopravce potvrdil zájem tuto aplikaci vyvinout. Problémem však je, že zatímco iOS a Android sdílí určitou společnou funkcionalitu, pro WP by se muselo vše znovu navrhnout, a proto byl vývoj naplánován až po zveřejnění prvních dvou mutací. Závěrem by České dráhy rády poděkovaly všem testerům za pomoc a velmi hodnotné informace, které pomohly odhalit mnoho kritických míst jak v samotné mobilní aplikaci, tak v systémech na pozadí.
Zdroj: České dráhy
| 30.10.2014 (11:00)
Pokud chci platit řádově stokoruny z internetu, je nahrávání peněz na jakýsi peněženkový účet zcela zbytečná komplikace, když můžu použít rekurentní platbu z karty.
U žlutých a černých je používání předplaceného kreditu součást jakéhosi věrnostního systému, na který má ČD inkartu.
Nicméně toto mi nepřísluší řešit a je to spíše na kolegy z produktového, tarifního. Jen jsem se snažil vysvětlit jeden z důvodů, proč tomu tak je. Třeba časem dospějeme k jinému řešení.
15 minut - odjezd vlaku je 16:00, moje salina ma prijet 15:58 a mozna to vyjde, mozna ne. Jizdenka na vlak 16:00 uz urcite nestihnu, ale neni problem si koupit odjezd 17:00, protoze jizdenka plati cely den. Ergo jak pise moleek - kdo to chce ojebat, ten to ojebe a tohle asi reseni neni. V rychlicich by neco fungovat mohlo, ale osobaky jsou horsi. Reseni by tedy nemelo byt, ze se zakazuje koupit listek 15 minut pred odjezdem, ale spis tak, ze listek musi byt stary aspon 15 minut nebo tak neco. Ten stavajici stav proste v te podobe podvodnikum neublizi a "ublizuje" jenom poctivym.
Ja na jednu stranu chapu, ze jee potreba se nejak branit proti vycurankum, kteri se snazi obalamutit system jakymkoliv zpusobem, i za cenu podvodu. Bohuzel se ale diky tomu sam dostavam do situace, ze si chci koupit regulerni jizdenku a nemuzu a tak paradoxne ten system musim obchazet. Typicky v situaci, kdy se snazim stihnout vlak na posledni chvili. Dalsi mi jede za hodinu, takze pokud ho nestihnu, nema smysl cekat na dalsi a misto toho pojedu radsi autobusem. Riskovat, ze mi predem zakoupena jizdenka nebude k nicemu, stejne tak jako v takove situaci jeste behat ke kase, nema smysl.
A presne v tehle situaci si myslim, ze ma takovato aplikace (optimalne ve spojeni s online kreditovou epik) sve nezastupitelne misto - vlezu do vlaku (v mem konkretnim pripade aktualne autobusove NAD) a nez se rozjedem, mam jizdenku zakoupenou. Bohuzel az na pristi vlak a tedy nevim, zda platnou.
Takze i kdyz to tak mozna z predchozich prispevku nevyzniva, aplikaci vidam a souhlasim se prirovnanim, ze se jedna o vystrel, z brokovnice :-)
Na stranu druhou se mi vseobecne u modrych ekluje ten princip, ze na cestujiciho je apriori pohlizeno jako na podvodnika a vyvrhela. A konkretne setreni na personalu vlaku a s tim spojene uniky z trzeb diky tomu, ze obsluha vlaku nestihne zkontrolovat jizdni doklady ... no prijde mi to kontraproduktivni. Ale je mi jasne, ze tady placu na spatnem hrobe.
Nicmene ... jaka je tedy oficialne pripustna moznost, jak si koupit rekneme minutu pred odjezdem vlaku platnou jizdenku? Samosebou krome moznosti u pruvodciho, preci jen kvuli jizdence rekneme za 17 kacek platit ctyri petky pisneho je trochu mimo realitu bezneho chapani :-D
Pop synchronizuje co 15 minut, pokud není signál, pokusí se znovu o komunikaci, za 5 minut znovu a pořád dokola. Pokud se spojení povede, přenesou se obrazy jízdenek (whitelisty). Pokud ne, může personál ve vlaku pravost jízdenky dekodovat pomocí 2D obrazce, nebo ověřením transakčního kódu na kontaktní lince (pokud nemá v paměti whitelist dané jízdenky)
S tím jsou spojeny dva dotazy:
1) Mohu si například v 15:35 koupit jízdenku na vlak v 16:39, ale jet už v 15:39 (jak jsem měl v plánu, ale 4 minuty předem již jízdenka koupit nešla (což mimochodem nejde ani když je vlak zpožděn o 18 minut, jak tak zkouším zrovna))?
Na tomto modelovém příkladě je vidět, že je tento limit nesmyslný. Chápu, že zabrání tomu, aby si lidé kupovali jízdenku teprve ve chvíli, kdy jsou kontrolováni, ale jak je vidět, má to chyby.
2) Jak funguje synchronizace databází jízdenek přiřazených k In-kartě s přístrojem co nosí průvodčí? Synchronizuje se to přes mobilní internet kdykoliv, kdy je signál, nebo přes nějaký vnitřní systém ČD?
EDIT: Z dokumentu: https://www.cd.cz/eshop/data/eshop_op.pdf
4.1. Doklady eTiket lze zakoupit nejdříve 60 dnů a nejpozději 15 minut před
odjezdem vlaku ve vnitrostátní přepravě...
5.1.1. Doklady musí být zakoupeny nejpozději v čase skutečného odjezdu vlaku ze
stanice, která je zobrazena na jízdním dokladu „z“.
Nevylučují se tyto dvě body náhodou trochu? :)
ad A nešlo by vyhledávat spojení v offline balíčku a k tomu online tahat informace a tím šetřit data a zároven zvýšit spolehlivost?
Nešlo, neb data na serveru se aktualizují podstatně častěji (několikrát za den často díky výlukám), jak offline balíčky. Není možné dotahovat online informace a kupovat jízdenku na spojení, které už třeba ani neexistuje díky nějaké mimořádnosti atd..Úspora datová to není téměř žádná, neb všechno počítá server, klient pouze zobrazí výsledek. Zbytečné plýtvání energie, kterou můžeme využít na app jinde.
To platí i pro widget. Mohlo by jít připnout jako widget celé spojení a v něm zobrazená zpoždění vlaků (poloha,příj.odj. a následující stanice), ne že jeden vlak zabírá celou obrazovku mobilu.
Ještě hint.: Pravidelným dojížděčům by se hodilo mít "trvalé vlaky" někde uložené, aby jim chodily notifikace, i když se do aplikace nepodívají (taky proč, když chodí denně na stejný vlak). S nastavením kolik dní předem o výluce a nad kolik minut zpoždění.
A nešlo by vyhledávat spojení v offline balíčku a k tomu online tahat informace a tím šetřit data a zároven zvýšit spolehlivost? Zatím při vyhledávání v offline balíčku nemám žádné info, i když internet je zapnutý.
Metoda pokus-omyl trvala něco kolem tří minut, stačilo vybrat trať s malými rozestupy mezi zastávkami a měnit výchozí stanici (např. trať kolem Jablonce).
Lehce přes minutu (včetně krátkého váhání) mi trvalo hledání ve směru:
www.cd.cz/eshop
PRAVIDLA PRO NÁKUP V ESHOP ČD
Otevření nabízeného pdf
Ctrl+F
Psaní "minut"
3× stisk Enter
...heureka!
;-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










