..: ČD doběhly a předběhly konkurenci, mobilní aplikace je na světě :..

ČD aplikace Můj vlak: vyhledání spojení, foto: Josef Petrák Praha — České dráhy, stejně jako předtím LEO Express a RegioJet, nabízejí ode dneška cestujícím mobilní aplikaci pro platformy Apple iOS (iPhone) a Android. Zatímco soukromí dopravci vsadili na jednoúčelové řešení pro rezervaci jízdenek ve svých vlakových, případně autobusových spojích, České dráhy šly cestou víceúčelové aplikace Můj vlak, která umožní nejen nákup jízdních dokladů, ale bude také nástrojem pro získání informací o samotné cestě vlakem. Poskytované služby na nádražích, informace o zpoždění, odjezdové tabule nebo aktuální poloha vlaku jsou informace, které v některých situacích vyvážíte zlatem, a přitom jsou často ukryty hluboko na webu dopravce či správce infrastruktury. Vývojový tým ČD poodhalil našemu magazínu úskalí, která přinesl vývoj takto rozsáhlé mobilní aplikace.

Základem jsou data

Silnou stránkou aplikace jsou poskytované informace. Ty tvoří služby na pozadí, jež získávají data z různých samostatných systémů Českých drah i Správy železniční dopravní cesty. Má tak přehled o plánovaných a skutečných jízdních řádech, aktuální a očekávané poloze, mimořádnostech, výlukách atp. Ty se následně zpracují a hotové zasílají do aplikace uživateli.

Jen samotné určení polohy a včasnosti jízdy vlaku ukázalo na několik úskalí, které ve výsledku zpozdily zveřejnění aplikace proti plánovanému termínu. Data o jízdě vlaku mohou být v některých dopravnách ještě pořád zadávána ručně a ukazuje se, že někdy i s velkým zpožděním. Běžně pozorovaná odchylka zadání činí dvě až pět minut. Ani programové rozhraní (API) SŽDC neposkytuje data vhodným způsobem pro dané využití – informace jsou zveřejňovány po dávkách a může se stát, že v daném momentu již existuje novější informace pro daný vlak. Služba si musí poradit třeba se situací, kdy chybí příjezd vlaku do koncové stanice, avšak existuje informace o odjezdu soupravového vlaku na odstavné nádraží

Díky tomu musel být systém výpočtu zpoždění upraven o logiku, která si chybějící údaje domyslí a rekonstruuje; proto budou chybějící informace vyhodnoceny jako falešné zpoždění. Jako doplňkový zdroj dat se proto používá pozice vozidel z GPS podle telemetrie, pokud jsou vybavena takovým zařízením. Poloha je pak promítnuta do očekávaného umístění vlaku (POI) a porovnána s jeho jízdním řádem.

Nakonec byl zvolen model, kdy zdrojem informací je Dispečerský systém osobní dopravy (DISOD ČD), který využívá všechny zmíněné zdroje ČD a SŽDC, ale také stahuje informace od zahraničních partnerů. Ten navíc obsahuje informace o změnách jízdy vlaku z důvodu výluky, mimořádnosti nebo jiného důvodu. Ostatně jízdní řád má v této architektuře několik zdrojů:

  1. knižní jízdní řád,
  2. plánovaný jízdní řád, který vzniká cca 13 hodin před jízdou vlaku souhlasem dispečera a obsahuje provozní, výluková či jiná opatření,
  3. aktuální jízdní řád, který obsahuje i změny v průběhu jízdy vlaku.

Závislost na externích systémech a dispečerské úpravy jsou však zároveň dalším zdrojem nepřesností údajů o vlaku. Například odklony mohou být zanášeny do systémů jako kopie jiného vlaku, u kterého se nemusí shodovat seznam zastávek. Pokud je při odklonu Kolín – Nymburk – Praha uvedeno zastavení v Praze-Vysočanech jako textová poznámka, systém nedokáže cestujícího upozornit na alternativu k výstupu ve stanici Praha-Libeň.

Notifikace z aplikace ČD Můj vlak na OS Android, foto: Aleš Petrovský Notifikace z aplikace ČD Můj vlak na OS Android, foto: Aleš Petrovský ČD Můj vlak: Detail spojení umí započítat reálné zpoždění, foto: Aleš Petrovský Elementární přehled řazení vlaku v aplikaci ČD Můj vlak, foto: Aleš Petrovský ČD Můj vlak dokáže nahradit informační systém vlaku, foto: Aleš Petrovský

Zpoždění je navíc podle dostupných informací odhadováno – pokud vlak nedorazil do určeného bodu, je jasné, jaké má zpoždění aktuálně, ale nelze určit, kdy daného bodu skutečně dosáhne. I proto se musí s informací o zpoždění pracovat s opatrností, protože ohlášené zpoždění se může změnit. Přesto je taková informace cennější, než původní model, kdy vlak jel „včas“ do chvíle, než vyjel s velkým zpožděním z místa, kde se zdržel.

Aplikace nahrazuje informační systém vlaku

ČD aplikace Můj vlak: upozornění, foto: Josef Petrák Můj vlak poskytuje před cestou i během ní kontextové informace, a může tak nahradit jak elektronický informační systém ve vozidlech, tak informace od palubního personálu. Tvůrci přesto doporučují se v případě mimořádností nebo nejasností informovat u zaměstnanců drah.

Ať už máte vyhledaný spoj a na něm zapnutá upozornění, nebo zakoupený jízdní doklad, mobilní telefon vás upozorní na čas odjezdu, výluky a mimořádnosti na trase. Během cesty vám včas připomene přestup a případně zprostředkuje informaci o nástupišti navazujícího vlaku. Informace si můžete hledat i ručně – k dispozici jsou informace o stanicích včetně informačních tabulí SŽDC, na nichž jsou zobrazeny vlaky všech dopravců. Detaily ovšem získáte pouze k vlakům ČD. Zajímavou kontextovou informací je dohledání dalšího návazného spoje přímo z detailu vašeho spojení, pokud vám původní ujel či se chcete v místě přestupu zdržet déle.

Uživatelé Androidu si mohou vybrané funkce přenést na plochu ve formě widgetu – např. odjezdy/příjezdy, detail spojení, popř. aktuální seznam jízdenek.

Offline jízdní řády, mobilní eshop, přístupnost

ČD aplikace Můj vlak: spojení, foto: Josef PetrákSnad nejhodnotnější funkcí aplikace je vyhledávání vlakového spojení ČD, které funguje jak online, tak i s offline datovým balíčkem. Díky tomu můžete šetřit váš datový limit u mobilního tarifu a lépe se vám bude s aplikací pracovat v místech s horším mobilním pokrytím.

Díky propojení s eShopem pak uvidíte v mobilu i všechny jízdenky, které jste si online zakoupili. Doručení je okamžité, což jsme při testování ocenili (např. když spěcháte a někdo kupuje jízdenku za vás u počítače). Pro zobrazení je použit stejný formát, jako u mobilního webu ČD – PNG obrázek. Formát digitálních dokladů Apple Passbook nevyhovoval, protože nepodporuje drážní Aztec kódy, jen QR kódy. Alternativní zprostředkovatel jízdních dokladů Bileto před časem sice zasílal své bilety přímo v Passbooku, nicméně využíval možnosti prokázání se personálu transakčním kódem. Není však vyloučeno, že se o Passbooky aplikace přesto v budoucnu rozšíří, stejně jako u srovnatelných formátů konkurence.

ČD aplikace Můj vlak: souhrn objednávky, foto: Josef PetrákPořídit jízdenky samozřejmě lze i přímo v aplikaci. Nákupní proces je velmi podobný mobilnímu webu ČD – pokud máte vyplněné údaje jako zapamatované číslo osobního dokladu či In-karty v ČD eShopu, aplikace si je automaticky převezme a nemusíte je pokaždé vyplňovat. Zatím nelze využít funkci zapamatování platební karty, kterou musí napřed podporovat poskytovatel platební brány – ČSOB. Výhledově se ale s touto možností počítá. Nákup probíhá v sedmi krocích: vyhledání spojení, výběr dokladu, volba jednosměrné nebo zpáteční jízdenky, specifikace cestujících, doplňkové služby, totožnost a platba kartou či systémem Paysec.

Elektronický obchod má zatím asi největší mezery v možnosti výběru rezervací. Zde se počítá s vývojem v dalším období. V tuzemské dopravě je největší překážkou rozmanitost vozidlového parku a případně velké datové toky při přenosu sedadlových map. Mezinárodní rezervace pak komplikuje dvě dekády starý systém UIC, který například nepodporuje předběžné blokace míst. Řešením tak jsou bilaterální dohody s okolními správami a ad-hoc přístup do jejich lokálních rezervačních systémů.

Už během testování se také ukázalo, že aplikace je velkým přínosem pro zrakově postižené. Ti slabozrací mohou informace pohodlně číst na zařízení, na kterém jsou zvyklí, ti více postižení pak využít funkcí pro přístupnost poskytovaných mobilními operačními systémy.

Verze 1.0.1

České dráhy zveřejní aplikaci cestujícím během čtvrtka 30. října 2014 v iTunes Store a Google Play Store. Testování probíhalo od prosince 2013 a poslední verze vyšla v průběhu října. Na náš dotaz, jaký je výhled pro platformu Windows Phone (WP), dopravce potvrdil zájem tuto aplikaci vyvinout. Problémem však je, že zatímco iOS a Android sdílí určitou společnou funkcionalitu, pro WP by se muselo vše znovu navrhnout, a proto byl vývoj naplánován až po zveřejnění prvních dvou mutací. Závěrem by České dráhy rády poděkovaly všem testerům za pomoc a velmi hodnotné informace, které pomohly odhalit mnoho kritických míst jak v samotné mobilní aplikaci, tak v systémech na pozadí.

Zdroj: České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 30.10.2014 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 15      Zpráv na stránku:   
31.10.2014 (17:00)  
Pikehead: Sorry, ale ČD a SA věrnostní systémy nemají. :) U SA je kreditová jízdenka pouze manažerem rezervací, ČD vám dovolují si pouze předplatit nižší ceny, ale k ničemu vás to nemotivuje. LE má smile club, který atributy běžného věrnostního programu splňuje. (Jestli funguje, je na jinou diskusi.)
31.10.2014 (16:45)  
Sim: ano, ale to jsou dvě různé věci. Elektronická peněženka je rychlá věc pro malé platby bez potřeby různých online gerätů.

Pokud chci platit řádově stokoruny z internetu, je nahrávání peněz na jakýsi peněženkový účet zcela zbytečná komplikace, když můžu použít rekurentní platbu z karty.

U žlutých a černých je používání předplaceného kreditu součást jakéhosi věrnostního systému, na který má ČD inkartu.
registrovaný uživatel Roman Menc  mail  
31.10.2014 (16:41)  
To co jsem psal, jsou reálné zkušenosti průvodčích, nikoliv předsudky, obavy a nedůvěra.

Nicméně toto mi nepřísluší řešit a je to spíše na kolegy z produktového, tarifního. Jen jsem se snažil vysvětlit jeden z důvodů, proč tomu tak je. Třeba časem dospějeme k jinému řešení.
registrovaný uživatel M 
31.10.2014 (16:29)  
Sim - ja mam zase skore -9 pri dotazu, jestli funguje nalezeni aktualni jizdenky zatrepani mobilem. Nevim no, mozna minusuji ti, kdo nevedi, ze je to realna sluzba a ten dotaz ma smysl a je absolutne k tematu.

15 minut - odjezd vlaku je 16:00, moje salina ma prijet 15:58 a mozna to vyjde, mozna ne. Jizdenka na vlak 16:00 uz urcite nestihnu, ale neni problem si koupit odjezd 17:00, protoze jizdenka plati cely den. Ergo jak pise moleek - kdo to chce ojebat, ten to ojebe a tohle asi reseni neni. V rychlicich by neco fungovat mohlo, ale osobaky jsou horsi. Reseni by tedy nemelo byt, ze se zakazuje koupit listek 15 minut pred odjezdem, ale spis tak, ze listek musi byt stary aspon 15 minut nebo tak neco. Ten stavajici stav proste v te podobe podvodnikum neublizi a "ublizuje" jenom poctivym.
registrovaný uživatel Sim 
31.10.2014 (16:23)  
Roman Menc > diky za info.

Ja na jednu stranu chapu, ze jee potreba se nejak branit proti vycurankum, kteri se snazi obalamutit system jakymkoliv zpusobem, i za cenu podvodu. Bohuzel se ale diky tomu sam dostavam do situace, ze si chci koupit regulerni jizdenku a nemuzu a tak paradoxne ten system musim obchazet. Typicky v situaci, kdy se snazim stihnout vlak na posledni chvili. Dalsi mi jede za hodinu, takze pokud ho nestihnu, nema smysl cekat na dalsi a misto toho pojedu radsi autobusem. Riskovat, ze mi predem zakoupena jizdenka nebude k nicemu, stejne tak jako v takove situaci jeste behat ke kase, nema smysl.

A presne v tehle situaci si myslim, ze ma takovato aplikace (optimalne ve spojeni s online kreditovou epik) sve nezastupitelne misto - vlezu do vlaku (v mem konkretnim pripade aktualne autobusove NAD) a nez se rozjedem, mam jizdenku zakoupenou. Bohuzel az na pristi vlak a tedy nevim, zda platnou.

Takze i kdyz to tak mozna z predchozich prispevku nevyzniva, aplikaci vidam a souhlasim se prirovnanim, ze se jedna o vystrel, z brokovnice :-)

Na stranu druhou se mi vseobecne u modrych ekluje ten princip, ze na cestujiciho je apriori pohlizeno jako na podvodnika a vyvrhela. A konkretne setreni na personalu vlaku a s tim spojene uniky z trzeb diky tomu, ze obsluha vlaku nestihne zkontrolovat jizdni doklady ... no prijde mi to kontraproduktivni. Ale je mi jasne, ze tady placu na spatnem hrobe.

Nicmene ... jaka je tedy oficialne pripustna moznost, jak si koupit rekneme minutu pred odjezdem vlaku platnou jizdenku? Samosebou krome moznosti u pruvodciho, preci jen kvuli jizdence rekneme za 17 kacek platit ctyri petky pisneho je trochu mimo realitu bezneho chapani :-D
registrovaný uživatel Roman Menc  mail  
31.10.2014 (15:45)  
Jeden z důvodů proč je nastaven limit 15 minut je ochrana proti podvodníkům, neb se nám stávalo, že cestující objednávali jízdenky těsně před příchodem průvodčího, pokud nepřišel, k objednávce nedošlo. Ti si poté stěžovali na dohadování se s cestujícími, prokazování kdo měl a neměl pravdu. Svým způsobem je to i daň za benefit, že naše jízdenku jsou bez vazby na vlak/místo, nemáme režim odbavení jako konkurence.

Pop synchronizuje co 15 minut, pokud není signál, pokusí se znovu o komunikaci, za 5 minut znovu a pořád dokola. Pokud se spojení povede, přenesou se obrazy jízdenek (whitelisty). Pokud ne, může personál ve vlaku pravost jízdenky dekodovat pomocí 2D obrazce, nebo ověřením transakčního kódu na kontaktní lince (pokud nemá v paměti whitelist dané jízdenky)
registrovaný uživatel Moleek 
31.10.2014 (15:37)  
Těch 15 minut mě moc nepotěšilo. Výhodu aplikace vidím v tom, že například jedu tramvají na poslední chvíli a vím, že nestihnu vystát frontu, tak bych si jízdenku koupil radši cestou v tramvaji, což ale ve většině případů nebude 15 minut před odjezdem. Je zajímavé, že z m.cd.cz/eshop jsem si byl schopen tu jízdenku koupit když jsem seděl ve vlaku asi 2 minuty před odjezdem (Což je proti odkazovaným pravidlům, ale šlo to - průvodčí nešel, takže nevím, jestli bych s tím měl problém).

S tím jsou spojeny dva dotazy:
1) Mohu si například v 15:35 koupit jízdenku na vlak v 16:39, ale jet už v 15:39 (jak jsem měl v plánu, ale 4 minuty předem již jízdenka koupit nešla (což mimochodem nejde ani když je vlak zpožděn o 18 minut, jak tak zkouším zrovna))?
Na tomto modelovém příkladě je vidět, že je tento limit nesmyslný. Chápu, že zabrání tomu, aby si lidé kupovali jízdenku teprve ve chvíli, kdy jsou kontrolováni, ale jak je vidět, má to chyby.

2) Jak funguje synchronizace databází jízdenek přiřazených k In-kartě s přístrojem co nosí průvodčí? Synchronizuje se to přes mobilní internet kdykoliv, kdy je signál, nebo přes nějaký vnitřní systém ČD?


EDIT: Z dokumentu: https://www.cd.cz/eshop/data/eshop_op.pdf
4.1. Doklady eTiket lze zakoupit nejdříve 60 dnů a nejpozději 15 minut před
odjezdem vlaku ve vnitrostátní přepravě...
5.1.1. Doklady musí být zakoupeny nejpozději v čase skutečného odjezdu vlaku ze
stanice, která je zobrazena na jízdním dokladu „z“.

Nevylučují se tyto dvě body náhodou trochu? :)
registrovaný uživatel Roman Menc  mail  
31.10.2014 (15:36)  
Dobrý den, přehled vlaků, na kterých je aktivní notifikace, včetně pravidelných automatických notifikací je v plánu. Potřebujeme nějakou dobu sledovat, jak se notifikace chovají, jaká to bude zátěž na server (ono se to nezdá, ale push jsou ze všeho snad nejnáročnější služba), jestli nás za to nebude např. google penalizovat za překročení pravidel pro užití push notifikací atd..Pak teprve umožníme automatizované pravidelné push. Nelze navíc hned vystřílet všechny náboje na začátku, už takhle to byl výstřel z "brokovnice" s velkým rozptylem:) Předvyplnění slevových karet, typu cestujícího dle profilu/inkarty taky plánujeme na některý z budoucích updatů.

ad A nešlo by vyhledávat spojení v offline balíčku a k tomu online tahat informace a tím šetřit data a zároven zvýšit spolehlivost?

Nešlo, neb data na serveru se aktualizují podstatně častěji (několikrát za den často díky výlukám), jak offline balíčky. Není možné dotahovat online informace a kupovat jízdenku na spojení, které už třeba ani neexistuje díky nějaké mimořádnosti atd..Úspora datová to není téměř žádná, neb všechno počítá server, klient pouze zobrazí výsledek. Zbytečné plýtvání energie, kterou můžeme využít na app jinde.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
31.10.2014 (15:00)  
Tak jsem zjistil, že na spojení, které si vyberu, že na něj chci dostávat notifikace se nedostanu zpětně. Musím ho znovu vyhledat z "oblíbených spojení" a ještě hledat předchozí spojení, protože to, které mne zajímá už tam není. Nešlo by udělat, aby to spojení, na které dostávám notifikace bylo i v nabídce spojení na začátku? Jak si to pak mám kontrolovat?

To platí i pro widget. Mohlo by jít připnout jako widget celé spojení a v něm zobrazená zpoždění vlaků (poloha,příj.odj. a následující stanice), ne že jeden vlak zabírá celou obrazovku mobilu.


Ještě hint.: Pravidelným dojížděčům by se hodilo mít "trvalé vlaky" někde uložené, aby jim chodily notifikace, i když se do aplikace nepodívají (taky proč, když chodí denně na stejný vlak). S nastavením kolik dní předem o výluce a nad kolik minut zpoždění.

A nešlo by vyhledávat spojení v offline balíčku a k tomu online tahat informace a tím šetřit data a zároven zvýšit spolehlivost? Zatím při vyhledávání v offline balíčku nemám žádné info, i když internet je zapnutý.
31.10.2014 (14:56)  
Sim:
Metoda pokus-omyl trvala něco kolem tří minut, stačilo vybrat trať s malými rozestupy mezi zastávkami a měnit výchozí stanici (např. trať kolem Jablonce).

Lehce přes minutu (včetně krátkého váhání) mi trvalo hledání ve směru:
www.cd.cz/eshop
PRAVIDLA PRO NÁKUP V ESHOP ČD
Otevření nabízeného pdf
Ctrl+F
Psaní "minut"
3× stisk Enter
...heureka!

;-)
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko