..: ČD doběhly a předběhly konkurenci, mobilní aplikace je na světě :..

ČD aplikace Můj vlak: vyhledání spojení, foto: Josef Petrák Praha — České dráhy, stejně jako předtím LEO Express a RegioJet, nabízejí ode dneška cestujícím mobilní aplikaci pro platformy Apple iOS (iPhone) a Android. Zatímco soukromí dopravci vsadili na jednoúčelové řešení pro rezervaci jízdenek ve svých vlakových, případně autobusových spojích, České dráhy šly cestou víceúčelové aplikace Můj vlak, která umožní nejen nákup jízdních dokladů, ale bude také nástrojem pro získání informací o samotné cestě vlakem. Poskytované služby na nádražích, informace o zpoždění, odjezdové tabule nebo aktuální poloha vlaku jsou informace, které v některých situacích vyvážíte zlatem, a přitom jsou často ukryty hluboko na webu dopravce či správce infrastruktury. Vývojový tým ČD poodhalil našemu magazínu úskalí, která přinesl vývoj takto rozsáhlé mobilní aplikace.

Základem jsou data

Silnou stránkou aplikace jsou poskytované informace. Ty tvoří služby na pozadí, jež získávají data z různých samostatných systémů Českých drah i Správy železniční dopravní cesty. Má tak přehled o plánovaných a skutečných jízdních řádech, aktuální a očekávané poloze, mimořádnostech, výlukách atp. Ty se následně zpracují a hotové zasílají do aplikace uživateli.

Jen samotné určení polohy a včasnosti jízdy vlaku ukázalo na několik úskalí, které ve výsledku zpozdily zveřejnění aplikace proti plánovanému termínu. Data o jízdě vlaku mohou být v některých dopravnách ještě pořád zadávána ručně a ukazuje se, že někdy i s velkým zpožděním. Běžně pozorovaná odchylka zadání činí dvě až pět minut. Ani programové rozhraní (API) SŽDC neposkytuje data vhodným způsobem pro dané využití – informace jsou zveřejňovány po dávkách a může se stát, že v daném momentu již existuje novější informace pro daný vlak. Služba si musí poradit třeba se situací, kdy chybí příjezd vlaku do koncové stanice, avšak existuje informace o odjezdu soupravového vlaku na odstavné nádraží

Díky tomu musel být systém výpočtu zpoždění upraven o logiku, která si chybějící údaje domyslí a rekonstruuje; proto budou chybějící informace vyhodnoceny jako falešné zpoždění. Jako doplňkový zdroj dat se proto používá pozice vozidel z GPS podle telemetrie, pokud jsou vybavena takovým zařízením. Poloha je pak promítnuta do očekávaného umístění vlaku (POI) a porovnána s jeho jízdním řádem.

Nakonec byl zvolen model, kdy zdrojem informací je Dispečerský systém osobní dopravy (DISOD ČD), který využívá všechny zmíněné zdroje ČD a SŽDC, ale také stahuje informace od zahraničních partnerů. Ten navíc obsahuje informace o změnách jízdy vlaku z důvodu výluky, mimořádnosti nebo jiného důvodu. Ostatně jízdní řád má v této architektuře několik zdrojů:

  1. knižní jízdní řád,
  2. plánovaný jízdní řád, který vzniká cca 13 hodin před jízdou vlaku souhlasem dispečera a obsahuje provozní, výluková či jiná opatření,
  3. aktuální jízdní řád, který obsahuje i změny v průběhu jízdy vlaku.

Závislost na externích systémech a dispečerské úpravy jsou však zároveň dalším zdrojem nepřesností údajů o vlaku. Například odklony mohou být zanášeny do systémů jako kopie jiného vlaku, u kterého se nemusí shodovat seznam zastávek. Pokud je při odklonu Kolín – Nymburk – Praha uvedeno zastavení v Praze-Vysočanech jako textová poznámka, systém nedokáže cestujícího upozornit na alternativu k výstupu ve stanici Praha-Libeň.

Notifikace z aplikace ČD Můj vlak na OS Android, foto: Aleš Petrovský Notifikace z aplikace ČD Můj vlak na OS Android, foto: Aleš Petrovský ČD Můj vlak: Detail spojení umí započítat reálné zpoždění, foto: Aleš Petrovský Elementární přehled řazení vlaku v aplikaci ČD Můj vlak, foto: Aleš Petrovský ČD Můj vlak dokáže nahradit informační systém vlaku, foto: Aleš Petrovský

Zpoždění je navíc podle dostupných informací odhadováno – pokud vlak nedorazil do určeného bodu, je jasné, jaké má zpoždění aktuálně, ale nelze určit, kdy daného bodu skutečně dosáhne. I proto se musí s informací o zpoždění pracovat s opatrností, protože ohlášené zpoždění se může změnit. Přesto je taková informace cennější, než původní model, kdy vlak jel „včas“ do chvíle, než vyjel s velkým zpožděním z místa, kde se zdržel.

Aplikace nahrazuje informační systém vlaku

ČD aplikace Můj vlak: upozornění, foto: Josef Petrák Můj vlak poskytuje před cestou i během ní kontextové informace, a může tak nahradit jak elektronický informační systém ve vozidlech, tak informace od palubního personálu. Tvůrci přesto doporučují se v případě mimořádností nebo nejasností informovat u zaměstnanců drah.

Ať už máte vyhledaný spoj a na něm zapnutá upozornění, nebo zakoupený jízdní doklad, mobilní telefon vás upozorní na čas odjezdu, výluky a mimořádnosti na trase. Během cesty vám včas připomene přestup a případně zprostředkuje informaci o nástupišti navazujícího vlaku. Informace si můžete hledat i ručně – k dispozici jsou informace o stanicích včetně informačních tabulí SŽDC, na nichž jsou zobrazeny vlaky všech dopravců. Detaily ovšem získáte pouze k vlakům ČD. Zajímavou kontextovou informací je dohledání dalšího návazného spoje přímo z detailu vašeho spojení, pokud vám původní ujel či se chcete v místě přestupu zdržet déle.

Uživatelé Androidu si mohou vybrané funkce přenést na plochu ve formě widgetu – např. odjezdy/příjezdy, detail spojení, popř. aktuální seznam jízdenek.

Offline jízdní řády, mobilní eshop, přístupnost

ČD aplikace Můj vlak: spojení, foto: Josef PetrákSnad nejhodnotnější funkcí aplikace je vyhledávání vlakového spojení ČD, které funguje jak online, tak i s offline datovým balíčkem. Díky tomu můžete šetřit váš datový limit u mobilního tarifu a lépe se vám bude s aplikací pracovat v místech s horším mobilním pokrytím.

Díky propojení s eShopem pak uvidíte v mobilu i všechny jízdenky, které jste si online zakoupili. Doručení je okamžité, což jsme při testování ocenili (např. když spěcháte a někdo kupuje jízdenku za vás u počítače). Pro zobrazení je použit stejný formát, jako u mobilního webu ČD – PNG obrázek. Formát digitálních dokladů Apple Passbook nevyhovoval, protože nepodporuje drážní Aztec kódy, jen QR kódy. Alternativní zprostředkovatel jízdních dokladů Bileto před časem sice zasílal své bilety přímo v Passbooku, nicméně využíval možnosti prokázání se personálu transakčním kódem. Není však vyloučeno, že se o Passbooky aplikace přesto v budoucnu rozšíří, stejně jako u srovnatelných formátů konkurence.

ČD aplikace Můj vlak: souhrn objednávky, foto: Josef PetrákPořídit jízdenky samozřejmě lze i přímo v aplikaci. Nákupní proces je velmi podobný mobilnímu webu ČD – pokud máte vyplněné údaje jako zapamatované číslo osobního dokladu či In-karty v ČD eShopu, aplikace si je automaticky převezme a nemusíte je pokaždé vyplňovat. Zatím nelze využít funkci zapamatování platební karty, kterou musí napřed podporovat poskytovatel platební brány – ČSOB. Výhledově se ale s touto možností počítá. Nákup probíhá v sedmi krocích: vyhledání spojení, výběr dokladu, volba jednosměrné nebo zpáteční jízdenky, specifikace cestujících, doplňkové služby, totožnost a platba kartou či systémem Paysec.

Elektronický obchod má zatím asi největší mezery v možnosti výběru rezervací. Zde se počítá s vývojem v dalším období. V tuzemské dopravě je největší překážkou rozmanitost vozidlového parku a případně velké datové toky při přenosu sedadlových map. Mezinárodní rezervace pak komplikuje dvě dekády starý systém UIC, který například nepodporuje předběžné blokace míst. Řešením tak jsou bilaterální dohody s okolními správami a ad-hoc přístup do jejich lokálních rezervačních systémů.

Už během testování se také ukázalo, že aplikace je velkým přínosem pro zrakově postižené. Ti slabozrací mohou informace pohodlně číst na zařízení, na kterém jsou zvyklí, ti více postižení pak využít funkcí pro přístupnost poskytovaných mobilními operačními systémy.

Verze 1.0.1

České dráhy zveřejní aplikaci cestujícím během čtvrtka 30. října 2014 v iTunes Store a Google Play Store. Testování probíhalo od prosince 2013 a poslední verze vyšla v průběhu října. Na náš dotaz, jaký je výhled pro platformu Windows Phone (WP), dopravce potvrdil zájem tuto aplikaci vyvinout. Problémem však je, že zatímco iOS a Android sdílí určitou společnou funkcionalitu, pro WP by se muselo vše znovu navrhnout, a proto byl vývoj naplánován až po zveřejnění prvních dvou mutací. Závěrem by České dráhy rády poděkovaly všem testerům za pomoc a velmi hodnotné informace, které pomohly odhalit mnoho kritických míst jak v samotné mobilní aplikaci, tak v systémech na pozadí.

Zdroj: České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 30.10.2014 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 15      Zpráv na stránku:   
31.10.2014 (23:33)  
Jako další z vývojářů aplikace bych doplnil informace k limitu pro nákup jízdenek. V pravidlech pro nákup (viz https://www.cd.cz/eshop/data/eshop_op.pdf)je nyní toto:
4.1. Doklady eTiket lze zakoupit nejdříve 60 dnů a nejpozději 15 minut před
odjezdem vlaku ve vnitrostátní přepravě...
5.1.1. Doklady musí být zakoupeny nejpozději v čase skutečného odjezdu vlaku ze
stanice, která je zobrazena na jízdním dokladu „z“.

Limit 15 minut byl původně stanoven pro bezproblémové dokončení celého nákupu a pro přenos informací o zakoupených jízdenkách do POP. Dnes už se jeví jako zbytečně dlouhý. Zásadní je spíše druhá podmínka, že před skutečným odjezdem vlaku už musím mít jízdenku koupenou.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
31.10.2014 (22:51)  
Já bych dal nákup z EPIK u průvodčího bez přirážky, pokud se o to cestující sám přihlásí po nástupu (průvodčí vidí). Ale uas hrozí střet s podvodníky.
registrovaný uživatel M 
31.10.2014 (22:17)  
Moleek - to nepomuze:-) To by pomohlo v EC, ale ne v osobaku, kterej zastavuje furt.
Jedine ta varianta "musi byt stara alespon X minut".

M.Ch. - interessant:-)
31.10.2014 (21:29)  
Tohle by se mělo řešit při kontrole dokladu, ne při nákupu.
Ono skoro všechno půjde nějak obejít, v nejhorším bude cestující nenápadně průvodčímu utíkat.

Moc se mi ale líbilo nenákladné švýcarské řešení na zastávce Schloss Laufen am Rheinfall, kde nejsou pokladny ani na zastávce, ani ve vlacích. S nadsázkou říkám, že je to zabezpečeno dostatečnou vzdáleností od českých hranic. :-)

http://bit.ly/10FYg3V (foto)
registrovaný uživatel Moleek 
31.10.2014 (21:26)  
Dobrá. Ještě jedna úprava: Myslel jsem to tak, že by to bylo lepší než současná varianta, kdy ten lístek nejde pořídit už 15 minut předem, což při 10 minutách zpoždění dělá 25 minut. Pak jsem špatně použil slovo "pouze".
Samozřejmě, že v ideálním případě by tento interval byl 0-1 minuta před odjezdem, ale reálným, nikoliv pravidelným.

Nicméně jak už psal pan Menc, to není záležitost aplikace, ale jiných orgánů ČD. Ačkoliv také ne tak úplně - jak jsem psal dříve: Mobilní eshop mi dovolil koupit lístek i minutu před odjezdem, aplikace by klidně mohla taky.
registrovaný uživatel Sim 
31.10.2014 (20:33)  
Moleek > takze prijdete na nadrazi, pred vami je deset minut zpozdeny vlak a vy ho nesmite pouzit, protoze na nej nelze legalne koupit listek? A navrhujete, aby bylo nutne si koupit listek na vlak jedouci za 50 minut?
registrovaný uživatel Moleek 
31.10.2014 (20:23)  
Já ještě dodám, že férové by bylo pro všechny strany, kdyby prostě jízdenka byla platná pouze v případě, že byla pořízena před pravidelným odjezdem toho vlaku, ve kterém sedím.
(Viz předchozí komentář o vylučujících se bodech 4.1 a 5.1.1)
31.10.2014 (20:02)  
Roman Menc: No vidíte, na těch 15 minut před odjezdem jsem se chtěl taky zeptat. Samozřejmě ten argument, který jste uvedl, byl poplatný době, kdy byla jízdenka vázaná na konkrétní vlak.

Teď už to je (z mého pohledu) jen relikt, který občas cestujícího zdržuje. Zkusil bych se i na ČD zeptat, co s tím hodlají dělat, ale bojím se, na jakého "pana F." zase narazím :-(
registrovaný uživatel M 
31.10.2014 (19:28)  
Roman Menc - chapu a nerozporuji to (a dekuji za vyjadreni). Jen to proste neresi podvodniky. Mozna ty superblbe podvodniky, ale od IQ >80 uz tech 15 minut snadno obejde. Dopadne to spise na ty poctive, co by si to jenom chteli koupit na posledni chvili.
Stavajici system podvodniky nijak neomezi, naopak omezuje poctive.
31.10.2014 (17:17)  
Pri nákupe cez internet je tiež možnosť získať miestenky zdarma. Tie platia logicky len na konkrétne vlaky, ale platnosť lístka nijak neobmedzujú.

Spíš by bylo fajn mít u zakoupeného spojení možnost dopřidat/zrušit zakoupenou místenku, když vím, že ji nestihnu.


Dobré otázky - plánuje se nějaký pohodlný (a bezplatný) online způsob pro rušení/změnu lístků a rezervací? Je sice pěkné, že jízdenky nejsou vázány na konkrétní vlak, ale u povinně nemístenkových spojů to na druhou stranu ČD i dost škodí.

A jeden malý tip na zlepšení Appky. Co tak v sekci Detail vlaku v záložce Služby ve vlaku mít u ikonky značící zařazení bistro/jídelního vozu možnost rozkliknout i jeho nabídku? Zas takový problém by to být nemusel, JLV mění nabídku 4x ročně, takže stačí když se to zaktualizuje jednou za čtvrt roku přes Wi-Fi a k tomu to třeba propojit s http://m.jidelnivozy.cz/ tak, aby to informovalo i o mimořádné neřazení tohoto vozu.

Podobně by se daly řešit i vysvětlivky jako "dámský oddíl" kdy by po rozkliknutí byly bližší info apod.
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko