..: Lehátkové vozy řady Bc postupně končí v pravidelném provozu :..

Lehátkový vůz řady Bc, foto: Michal ŠimekPraha (aktualizováno 15. 7. 23.00) - Jsou tomu již bezmála čtyři desetiletí, kdy na české koleje vyjely první lehátkové vozy řady Bc z produkce firmy VEB Waggonbau Bautzen. Zatímco starší série s označením Bc842 již do pravidelného provozu s cestujícími až na výjimky nezasahuje, vozy Bc833, vyrobené později, zejména v roce 1984, stále vozí cestující v prakticky původní podobně na nočních vlacích mezi Prahou a Slovenskem. I jejich dny se však nyní pomalu blíží konci a čeká je nahrazení. České dráhy totiž v uplynulých měsících obdržely od Rakouských spolkových drah (ÖBB) devět novějších lehátkových vozů řady Bcmz834, které nyní postupně zařazují do provozu právě místo původních vozů Bc. Cestující tak mají nyní poslední možnost potkat starší řadu v pravidelném provozu, dále totiž bude řazena jen jako posila či při mimořádnostech.

Interiér lehátkového vozu Bc na EC 126 Fatra, foto: Georgo Nové lehátkové vozy z Rakouska byly sice vyrobeny již v roce 1981 společností SGP Simmering, v letech 2004-2010 však prošly poslední rozsáhlou modernizací. Disponují tak například klimatizací nebo elektrickými zásuvkami. Kapacita starých i nově získaných vozů je stejná, a to 54 cestujících. Vozy jsou již nyní nasazeny například na spojích z Prahy do Krakova nebo Budapešti, naopak mezi Prahou a Košicemi na rychlíku R 442/443 Šírava nyní jezdí poslední exempláře vozů Bc. Předpokládá se však jejich nahrazení v nejbližší možné době, většina rakouských vozů totiž nebude před nasazením do provozu procházet žádnou větší revitalizací. „Nyní jsou v provozu čtyři rakouské vozy, další tři se zprovozňují a plán nasazení je srpen 2014. U dvou vozů bude provedena oprava většího rozsahu - vyvazovací oprava,“ doplnil k tématu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Zdroje: Atlas vozů, České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 13.7.2014 (14:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
20.07.2014 (15:18)  
Ono to s tim srovnavanim jizdnich dob s letadlem neni tak jednoduchy.
Nedavno jsme se vratili z Italie - letadlo z Rima ve 12:00. Co to znamenalo? Nejsem v letani zrovna zbehly, takze jsem chtel byt na letisti radsi driv (v 10). To ale znamena odjezd z centra v 9:00 (mimochodem i cesta na letiste stoji penize). No a to znamena, ze i pokud nejste prilis vzdaleni od Rima, musite tam prenocovat (coz stoji dalsi penize) a na cestu se vlastne vydat uz o den driv.
Kdybych mohl ten vecer nastoupit do lehatka misto do hotelu, pak by mi vubec nevadilo, ze cesta vlakem trva napr. 15 hodin zatimco letadlem jen 2 a je i o neco drazsi nez letenka.
registrovaný užívateľ Kakov 
20.07.2014 (14:45)  
Jiří Kocurek: interoperabilita částečně možná je, už před léty jsem se dočetl na spz.logout.cz, že cargo austria jezdí kontejneráky Kooper-ostrava bez přepřahu, respektive řečeno se v ostravě přepřahalo na diesel, který to odtáh do překladiště a do nošovic

také mám za to, že i kontejneráky uhříněves-roterdam jezdí bez přepřahu
20.07.2014 (13:40)  
Lukáš Hradecký: Proč to Jančura dělá? Dovolím si spekulaci.

Pamatujete dobu, kdy chtěl vstoupit do výběrovek na ZDO? Téměř všichni se mu posmívali, že nemá vlaky, nemá lidi a nemá zkušenosti.
Můžete napadnout výběrko ve kterém bude podmínka účasti: V době podání nabídky musí soutěžící vlastnit nejméně X drážních vozidel s kapacitou Y míst. Stejně tak můžete napadnout výběrko, ve kterém účastník musí zaměstnávat Z strojvedoucích již k datu podání nabídky. U těchto XYZ podmínek můžete u soudu uspět a podmínky budou vyškrtnuty jako diskriminační.
Ovšem pokud bude ve výběrku podmínka "nejméně 10 let provozování osobní železniční dopravy v ČR", tak tohle u soudu nevyřvete a podmínka tam zůstane.

Z výše uvedených úvah lze odvodit, že Jančura to dělá proto, aby se dostal k provozování R a Ex v ZDO. Bude mít nejen XYZ ale i tu praxi, až skončí 10leté smlouvy ČD.

PS: Osobně si pro cestu Brno-Přerov(-domov) vyberu libovolnou rakouskou dvojku raději než českou jedničku. Tato mantra byla platná cca do roku 2010 a ne že by v tom roce u ČD rapidně vylepšili vozový park. Hint: Najbrt je zvenku, ale platící cestující většinu času vidí vagon zevnitř.
20.07.2014 (12:56)  
Pánové k těm dálkovým vlakům: Aby to šlo, nemuselo se dvě hodiny čumákovat v lecjaké nácestné stanici ... Je třeba se podívat tam kde takové dálkové ubytovací vlaky jezdí a zjistit, jak to tam mají. Takové země jsou dvě (dobře s Austrálií tři a Indii nebudeme brát za vzor). V obou zemích se u takového ubytovacího vlaku nemění mašina co 100-200 km, ale klidně jede celou trasu jedna a tatáž. Nedělají se škatulata, jezdí ucelená souprava. Jednací jazyk mezi řídícím provozu a strojvedoucím se také na trase nemění.
Takže potřeba je interoperabilita - aby se mašina z Prahy do Paříže nemusela přepřahat. (Ehm, nebude proti tomu SNCF stávkovat??) Stejně jako se prakticky nemusí přepřahat Husarz z Varšavy do Villachu.
Jednací jazyk v dopravě - národní nebo angličtina, jako u řízení letového provozu. Pak si na takový vlak můžete vzít vlastní náležitosti a nemusíte se spoléhat na dodávky od konkurence, že pojedete až se to bude konkurentovi hodit.
6 hodin úspory, jenom protože už nešibujeme? Cestovní rychlost 80-100 namísto 50 km/h, čímž předjedeme osobní auto a konečně i ten autobus? To už by šlo.
Bez toho vyhraje vždycky autobus, cenou i časem. Přidejte k vlaku možnost vzít si kolo, motocykletu či možnost pronajmout si skůtr/auto v destinaci a máte produkt. Jenže ... bez těch lokomotiv, zabezpečovačky a angličtiny to bude drhnout přískokem vpřed, občas, pravda, doboku.
PS: Tohle by mohlo docela ulehčit dálnicím od kamionů - vedení nákladního vlaku z Koperu/Terstu/Rijeky do Györu/Bratislavy/Nošovic/... by se podstatně zjedodušilo.
20.07.2014 (12:28)  
arj

cituji ARJ
Na druhou stranu se ukazuje, že ani nápad vozit lidi z Prahy do Ostravy za 250 Kč v luxusu a se servisem 1.třídy (byť prezentované jako "dvojka") nezajistí plnou obsazenost ani finanční rentabilitu (což říká pan ředitel a dokazují to i veřejně přístupné finanční zprávy). - čímž reaguji na myšlenku Lukáše Hradeckého ze včerejšího odpoledne (16.7., 16:42)

Ano, máte ARJ pravdu, nezajistí.
1. Radim je soukromník a jezdí na jedné trase, kde má 2 konkurenty, z toho jeden nenávistný státní celorepublikový státem vlastněný dopravce s pinďolínem, druhý se Švýcarskou kvalitou.

2. ten vlak Radima něco stál, pokud vím lokomotovky 163 9 kusanců 300.000.000,- + repas? a dále vagony, myslím že 4 ke každému vlaku. Jaký je úvěr, jaká je splatnost, jaký je úrok? DĚS ... zničující vstupy

pane ARJ, upřímně? to jsou strašné koule na nohách.

Ano v tomto formátu, v tomto konkurenčním prostředí, s těmito úvěry se to nevyplatí.

České dráhy za pár peněz mohou zmodernizovat několik wagonů 1. třídy a lokomotiv 163 budou mít taky dosti. Oni (ČD) to nějak vždycky udělají a když moc prodělají, tak uslyší z hora: hudry hudry a nic víc. Pendolíno může dělat reklamu na jiných trasách a tahat další zákazníky.

Ano, v tomto formátu, v tomto prostředí a čase, jako již zadlužený státní podnik, ale s celorepublikovým penězovodem se jim to v ČD vyplatí

proto si myslím,že:
Radim si dá jednou více piv a pak mu blikne v hlavě, proč já to vlastně dělám a subvencuji 50 miliony ročně ... Jen pro ten pocit, že mám vlak? To je drahý koníček.
jen si na to musí přijít sám.

pane ARJ ... jen můj názor



Dale Cooper

ale pane, víte vy co platíte ze svých daní? Nejenom dráhu a její ztrátu, ale ztrátu celého státu ... Tramvaje na opačném konci republiky, chodník po kterém nikdy nepůjdete, zdravotní pomůcky přístroje a léky, které VY nikdy nebudete potřebovat. Hlavní kam strkáte 10% svých přijmů je úplatkový systém v ČR, který vybere a na úplatcích rozdá
V ČR je to nastaveno tak, aby část vybraných daní se dostala do rukou těch nejbohatších...

To tak nemůžete brát, platbou daní si NIC NEKUPUJETE.

pěkný den
19.07.2014 (22:11)  
Čistě pro inspiraci, co se spacími vozy mimo sezonu... ze SRN vypravují lyžarské vlaky do Alp. :) To jsou teprve ty správné manévry v Tyrolsku.
registrovaný užívateľ Kakov 
19.07.2014 (15:10)  
arj: uvědomte si, že samotný fakt existence není jediné hledisko, důležité je zohlednit další podmínky a vlastnosti.

"Váš" vlak do Jugošky:
1) zastaralá technika
2) jízdní doba příšerná (myšleno dlouhá)
3) cílová destinace Split, tj. daleko od Istrie a okolí Krku, kde hodně českých turistů tráví dovolenou, rozumějte nejen daleko, ale i špatným směrem

"Můj" vlak do Rijeky
(upozornění: o všech úskalích vím, tj. že to vyžaduje velkou investici, návratnost vrtkavá, cena za přepravu taky nemalá, nejsem snílek ani fantasta)
1) technika na úrovni SRN (bez toho to nepůjde)
2) jízdní doba přijatelná (přes AT)
3) je to u výchozího bodu do HR

ad Dálnice
pravděpodobně máte staré informace, mám za to, že poměrně nedávno dodělali dálnici A7 (http://www.ljlysek.cz/images/chorvatsko/maps/mapa-chorvatsko-dalnice.jpg) která propojuje Rijeku a dálnici A1 výrazně kratší cestou
registrovaný užívateľ Kakov 
19.07.2014 (14:46)  
Vyplatilo by se

mé úvahy nejdou směrem "vyplatilo finančně" ale směrem "využití lenosti" nejlevnější je tam jít pěšky a přes to to nikdo pěšky nechodí, samozřejmě chápu, že česká veřejnost je na cenu velmi citlivá.....
registrovaný užívateľ arj 
19.07.2014 (13:32)  
jedinou možností na rozvoj rozšíření je něco typu autovlak Rijeka/hory nebo ony Benátky

což usuzujte podle čeho?
Autovlak do "Jugošky" jezdil, ale neudržel se. Mimochodem, dostat se po dálnici z Rijeky na ostatní pobřeží znamená cestu zpět do vnitrozemí a tam (v půli úseku do Záhřebu) je křižovatka s dálnicí směr střed a jih pobřeží.

Do Benátek jezdil noční vlak (ne autovlak) hned v roce 1990 ... pokud si pamatuji, tak rozsah provozu celé léto + ještě spoje kolem vánoc. Do roku 1993 se na něm uživila souprava složená z tolika WL, Bc a B, kolik se jich vešlo do stanic mezi CB a Lincem a kolik mašina utáhla. Díky vyčlenění soupravy vlak jezdil několikrát týdně a byl slušně obsazený ... režijkáři. Pak ovšem Rakušák zjistil, že podporu českých železničářů nemá v obchodním plánu a zavedl tam na režijky nějaké omezení ... a obsazenost výrazně spadla. Jak to bylo dalších 10 let jsem už nesledoval, ale v červnu 2008 jsem lehátkem do Benátek jel: byla to 2 rakouská Bc (asi ta, která teď koupíme) a bylo nás tam ve směru CZ-IT 6 cestujících = 1 kupé (+ 2 lůžkoví průvodčí), ve směru IT-CZ nás bylo 5 ale rozděleni na 2 kupé (cestující do ČB byl uložen odděleně, abychom my do Prahy nebyli vzbuzeni spolu s ním).

Ale jestli chcete zachraňovat nějaký konkrétní noční vlak, tak se můžete připojit k petici za noční vlaky do Kodaně:
http://www.petitions24.com/save_the_night_train_from_denmark_to_europe
19.07.2014 (13:17)  
... vynechte ze svých úvah českou klientelu, vyjma převážně "režinkářů" pravidelné lůžkové a lehátkové spoje (soukromě) téměř nevyužívají.

Do Splitu, potažmo Baru jezdí kupodivu dost (možná většina) platících (CityStar) cestujících.

Autovlak do Popradu a Košic je z velké části "zneužíván" služebními cestami (srovnej cenu přepravy s "vyúčtovanou pracovní cestou") - cestovatel vykáže, že jel vlastním vozem (cca 6 Kč/km) a místo toho si za zhruba polovinu koupí "autovlak" - vydělá a ještě se vyspí.

Autovlak do Rijeky či do Alp nenaplníte, snad o prázdninách v pátek 2 vozy, zda si někdo vezme auto, je otázka. Vyplatilo by se snad individuálovi, ve dvou je to již sporné, do Chorvatska však většinou z důvodu láce jezdí rodiny s dětmi, pokud vlakem, tak bez auta, v zimě do hor nevím ...

Paříž by samozřejmě byla možná jen jako skupina 1 - 3 vozů nejspíš pro spoj Vídeň nebo Frankfurt - Paříž, klientela pochopitelně z velké části síťové jízdenky (Euro/Inter Rail), cestující z/do nácestných stanic, cestující vyhýbající se letecké dopravě, cestující s hmotnými zavazadly ... prostě ti, pro které je letadlo z toho či onoho důvodu nevhodné.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko