Praha — Ačkoliv příchod nového jízdního řádu je ještě daleko a nastane až za více jak půl roku, již nyní se objevují některé zprávy o plánované redukci nočních vlaků spojujících Čechy, Moravu a Slovensko. Úmysly Ministerstva dopravy a Českých drah nepřímo potvrdil i mluvčí ČD Petr Šťáhlavský: „Skutečně dojde k úpravě rozsahu noční dopravy mezi ČR a SK. Místo tří tras současných vlaků budou realizovány dvě, čímž reagujeme na vývoj poptávky jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech k sezení,“ uvedl Šťáhlavský. Na železničních diskuzních fórech se v souvislosti se zrušením mluví zejména o dnešním vlaku R 440/441 Excelsior.
Připomeňme si stávající rozsah noční dopravy v dotčené trase: Zmíněný rychlík 440/441 odjíždí z Prahy do Košic po půlnoci a zpět z Košic okolo šesté hodiny večerní. Cesta mu trvá asi deset hodin, přičemž jeho cesta začíná a končí na české straně již v Chebu, odkud vyjíždí v 18.16 a kam se vrací z opačného směru těsně před desátou hodinou dopoledne. Nutno ale podotknout, že ho zdržuje dlouhé čekání na pražském hlavním nádraží. Vlak je tvořen starými vozy k sezení řady A, BDs a B, přičemž veze přímé lůžkové a lehátkové vozy také z Chebu přes Plzeň do Prahy a naopak.
Rychlík R 442/443 Šírava spojuje Prahu s východoslovenským městem Humenné. Kromě svých vozů veze přímé vozy do Krakova. Je tvořen vozy podobné kategorie, jako je tomu u předchozího vlaku 440/441, akorát jeho odjezd z Prahy je už ve 22.26 a jeho návrat do Prahy naopak téměř o čtyři hodiny pozdější. Trasu Praha - Košice zvládne za devět a půl hodiny.
Poslední z vlaků, EN 444/445 Slovakia, je tvořen v současné době výhradně ubytovacími vozy, přičemž veze také přímé vozy do Varšavy či Zvolena, které se odpojují cestou. Řazen je rovněž vůz pro přepravu osobních automobilů. Jízdní doba vlaku je bezmála deset hodin.
České dráhy plánují, že noční provoz těchto vlaků více zefektivní: „Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají naplno, plně nevyužívají normativ hmotnosti. Vzhledem k probíhajícím jednáním však nelze poskytnout podrobnější informace,“ doplňuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. V případě zrušení rychlíku Excelsior však bude pravděpodobně zachována jeho část z Chebu přes Ústí nad Labem do Prahy, případně až do Pardubic. Podobně by mělo být zachováno brzké ranní spojení Ostravska se Žilinou, což však jsou opravdu již jen spekulace.
Zdroj: České dráhy
| 11.5.2014 (8:00)
Když nás jelo naposled osm do Bratislavy, tak Pražáci měli koupený akční za 210,- do Brna. Stejně tak Pardubičáci. My jim v Brně nakoupili skupinovku pro nás a je dohromady. Na tu jsme jeli do Břeclavi a pak zbytek dokoupili ve vlaku.
Zpátky dvojice jely na SONE.
Proti CityStar a jiným "hotovkám" jsme ušetřili přes 2000,- Tohle není bída s nouzí, ale učiněná tragédie.
Jako zákazník chci vidět nejlevnější variantu a její kompletní cenu. Nic víc mě nezajímá. Ideálně v IDOSu kliknu koupit, objeví se "Chcete místenku?" Klik. "Lehátko" Klik. Hotovo.
Kdyby se vyhlašovala cena za největší bordel roku, tak e-shop ČD vyhraje na tisíc let dopředu...
Trik je jednodušší. Stačí hned na začátku vybrat "doplňkové služby, rezervace", místo výchozího "jízdenka s možnou rezervací". Dříve tam byla dokonce pochopitelnější fráze "pouze rezervace" nebo tak nějak.
Ovšem to nic nemění na tom, že tohle objeví jen někdo, kdo ví, co má hledat (tj. je to šotouš a tím vlakem by stejně jel).
Normální cestující těžko. Ty odradí už IDOS (neuvádí u vlaků cenu), ty vytrvalejší odradí web cd.cz (kde vyhledávací formulář nesmyslně nevede do eShopu, ale do jakéhosi klonu IDOSu, kde cena taky není). A kdo se dostane až do eShopu, ztroskotá na výše zmíněném.
Tak jsem kdysi kupoval rezervaci na kola, když nešla ulovit po netu.
Závěry mého příspěvku to ale obávám se nijak nemění... :)))
Extrémní řešení typu karabina a visací zámek bych pokutoval na místě, jelikož to nemá ve vlaku co dělat a je na to i ustanovení SPPO.
Druhá věc je bezpečnost v tom vlaku. Já tím vlakem jel relativně mnohokrát a nikdy jsem neměl problém - jde jen o preventivní opatření - nenechávat věcí někde uprostřed kupé nebo na protějším sedadle bez dozoru, mít je v kapsách na těle nebo např. pod hlavou.
I tak bych ale čekal, že bezpečnost v těchto vlacích bude větší a přístup vlakového doprovodu (za asistence bezpečnostní agentury/Policie ČR) bude ráznější. To, že průvodčí nebo agentura projde vlak jednou a pak si jdou sednout do služebního oddílu (v horším případě do oddílu 1. třídy) je špatně - čekal bych trvalý dohled, částější procházení vlakem a podobně.
Poslední věcí je propagace a nasazované vozy. Normální lidé očekávají kvalitu, kterou jim vůz B neposkytuje. Optimální by bylo, aby tam byl jak slušný velkoprostor (větší kontrola, vzájemný dohled), tak kupé pro ty, co se chtějí pohodlněji vypsat (Bmz). To by tam ale musela fungovat ta kontrola a potírání vandalismu a nepřizpůsobivých cestujících.
Samostatná rezervace lehátka/lůžka na Slovensko se koupit v eShopu dá, už mnoho let, dokonce u ní neplatí omezení na 3-denní předprodej.
Ovšem praktický význam to má pouze pro šotouše, nebo skupiny cestujících, ve kterých je alespoň 1 šotouš.
Nikdo jiný tuto možnost neobjeví - eShop tuto možnost nijak aktivně nenabízí. Natož aby spočetl cenu CityStaru a poradil kde a kdy ho k rezervaci dokoupit (když už to "nejde" online zařídit celé).
Praha - Žilina 6h ale není krátká trasa. Spíš jde o to, že při odjezdu 21-22h večer je vlak v Žilině příliš brzy.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










