Praha — Dlouhé čekání, okořeněné řadou sporů, je u konce. České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží oficiálně představily cestujícím i veřejnosti novou netrakční jednotku s komerčním označením ČD railjet, která teď veze první běžné cestující na pravidelném spoji IC 571 z Prahy do Břeclavi. Již od zítřka bude souprava s pronajatou lokomotivou řady 1216.2 ÖBB jezdit na páru expresů Brněnský drak z Brna do Prahy a zpět. V polovině června by pak měl začít provoz až do Vídně a od poloviny prosince budou všechny vlaky v relaci Praha - Vídeň - Graz vedeny výhradně jednotkami railjet, střídavě v gesci českého a rakouského dopravce a s uspořádáním do třech vozových tříd. Do té doby budou cestující railjety potkávat v omezeném testovacím provozu i na některých netradičních vlacích.
Od předchozího představení ve výrobním závodě společnosti Siemens ve Vídni prodělal interiér vlaku pouze kosmetické změny: byly doplněny piktogramy a samolepky; na první pohled je patrné doplnění tmavě modrých textilních podhlavníků ve druhé, respektive economy třídě. Na rozdíl od rakouské verze naopak nebudou instalovány skleněné přepážky oddělující od ostatního prostoru i mezi sebou sedačky v oddíle business. Kvalitativní standard nejvyšší vozové třídy tak i v plném provozu zůstane mezi českou a rakouskou verzi odlišný. Na druhou stranu se má odlišit od třídy first také rozsahem palubních služeb, který doposud není znám.
Co se týče dalších dodávek a nasazení do provozu, ještě během května by měla dle vyjádření zástupců ČD do Česka dorazit další jednotka. Railjety by poté měly kromě zmíněných expresů zkušebně jezdit na páru rychlíků 866/867 Viktor Kaplan. Poté by se mělo tempo dodávek dalších vlaků dostat na rozmezí tří až čtyř týdnů na jednu soupravu tak, aby na přelomu října a listopadu byly u nás všechny soupravy a aby mohly railjety od prosince vyjet na svou zamýšlenou trasu naostro. V průběhu zkušebního provozu nebude vyžadován žádný doplatek za třídu business, kterou tak bude moci využít kterýkoliv cestující s jízdenkou 1. třídy. Od prosince pak dráhy chtějí představit pro tyto vlaky nový ceník.
Vlakové bistro bude nabízet běžný sortiment, který známe z ostatních jídelních vozů se servisem společnosti JLV. Podle manažerů ČD se navíc plánuje ve spolupráci s rakouským partnerem úprava cen tak, aby nabídka i ceny v českých a rakouských railjetech nebyly tak odlišné.

Ale stejné jízdní doby Pardubice - Praha jsou i teď, ať už ten vlak v Kolíně staví nebo ne, proto je to celé postavené na palici.
Když to bylo jeden Kolín, jeden Třebová, tak OK, ale tohle je prasárna...
Já si spíš myslím, že když to stavělo "jeden Kolín, jeden Třebová", tak právě tento stav byl prasárnou. (Jednak musely být stejné jízdní doby Bno-Pce a Pce-Pha, ať to v daném úseku stavělo, nebo ne, a jednak se tím nedalo jezdit např. mezi Třebovou a Kolínem, resp. z/do destinací v okolí, Šumperkem počínaje a Českou Lípou konče.) Za ideální stav bych považoval zastavování všech EC jak ve Třebové, tak i v Kolíně, ale obávám se, že railjet bude považován za "Überzug" a že jediná zastávka mezi Prahou a Brnem bude Perníkov...
vitab: Ne ze bych byl proti zastavovani v Koline. Ale je uz dost dlouho ve znamosti, ze to bude jezdit Praha - Viden. V Koline to pak zastavovat muze a nemusi. Zalezi jak rozhodne vedeni.
Nevíte někdo, jak je to s počty souprav na spojích Praha - Wien - Graz, kolik bude českých Railjetů a kolik rakouských? A nemáte někdo informace o ceně pronájmu Taurů?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.



















