Praha — Dlouhé čekání, okořeněné řadou sporů, je u konce. České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží oficiálně představily cestujícím i veřejnosti novou netrakční jednotku s komerčním označením ČD railjet, která teď veze první běžné cestující na pravidelném spoji IC 571 z Prahy do Břeclavi. Již od zítřka bude souprava s pronajatou lokomotivou řady 1216.2 ÖBB jezdit na páru expresů Brněnský drak z Brna do Prahy a zpět. V polovině června by pak měl začít provoz až do Vídně a od poloviny prosince budou všechny vlaky v relaci Praha - Vídeň - Graz vedeny výhradně jednotkami railjet, střídavě v gesci českého a rakouského dopravce a s uspořádáním do třech vozových tříd. Do té doby budou cestující railjety potkávat v omezeném testovacím provozu i na některých netradičních vlacích.
Od předchozího představení ve výrobním závodě společnosti Siemens ve Vídni prodělal interiér vlaku pouze kosmetické změny: byly doplněny piktogramy a samolepky; na první pohled je patrné doplnění tmavě modrých textilních podhlavníků ve druhé, respektive economy třídě. Na rozdíl od rakouské verze naopak nebudou instalovány skleněné přepážky oddělující od ostatního prostoru i mezi sebou sedačky v oddíle business. Kvalitativní standard nejvyšší vozové třídy tak i v plném provozu zůstane mezi českou a rakouskou verzi odlišný. Na druhou stranu se má odlišit od třídy first také rozsahem palubních služeb, který doposud není znám.
Co se týče dalších dodávek a nasazení do provozu, ještě během května by měla dle vyjádření zástupců ČD do Česka dorazit další jednotka. Railjety by poté měly kromě zmíněných expresů zkušebně jezdit na páru rychlíků 866/867 Viktor Kaplan. Poté by se mělo tempo dodávek dalších vlaků dostat na rozmezí tří až čtyř týdnů na jednu soupravu tak, aby na přelomu října a listopadu byly u nás všechny soupravy a aby mohly railjety od prosince vyjet na svou zamýšlenou trasu naostro. V průběhu zkušebního provozu nebude vyžadován žádný doplatek za třídu business, kterou tak bude moci využít kterýkoliv cestující s jízdenkou 1. třídy. Od prosince pak dráhy chtějí představit pro tyto vlaky nový ceník.
Vlakové bistro bude nabízet běžný sortiment, který známe z ostatních jídelních vozů se servisem společnosti JLV. Podle manažerů ČD se navíc plánuje ve spolupráci s rakouským partnerem úprava cen tak, aby nabídka i ceny v českých a rakouských railjetech nebyly tak odlišné.

To se tady řešilo milionkrát.
Musí to vozit Taurus, protože je tak vymyšlené a z tohoto důvodu považuju tyto jednotky za aušus. Kupte si vozy, ale potřebujete k tomu naší loko...
Tam je jina situace. Je tam trat na 230 a dost lidi, ktery tim jedou i pri takto ridkem zastavovani.
Praha - Brno nema ani jedno z toho. Pres Trebovou se jede 50...
Ano, v Brucku zastavuji vsechny RJ (a prolozena "vychodoevropska" EC). A kolik tam jezdi rychliku z Vidne? A kolik osobaku?
Ano - to jsem nedoplnil. Krome zastavovani EC ve vice stanicich bych omezil rychliky. Zkratka cely ten system je takto nastaven spatne - malo lidi na moc vlaku.
A co Usti nad Orlici, Cesky Brod, Poricany, Prelouc? Je spravne, aby tam vlaky nezastavovaly?
V principu nam jde o to, ze chceme naplnit vlak, ktery jede Praha - Brno. Dovedu si tam krome Pardubic predstavit maximalne dalsi 4 stanice. Pokud by to nevedlo ke zvyseni poctu cestujicich, pak bych uznal svoji teorii za mylnou. Teorie, ze ziskame cestujici tim, ze pojedeme Praha - Brno durch uz se jako mylna ukazala.
Martin Hochman: jak plánují ČD railjetem odvézt frekvenci například současné 172/173, která jezdí i 9ti vozová Proste ve spicce zaprahnou dozadu 2 kocary...
pistelacek: proč si ČD pronajímají lokomotivy od OBB a utrácejí zbytečně peníze
Ted si pronajimaji, protoze to potrebujou vyzkouset. Az to bude jezdit na EC do Rakouska, tak uz se nic pronajimat nebude a bude to fungovat na principu vyrovnavky vykonu.
380 navic railjet dost dobre tahat (a hlavne tlacit) nemuze a predevsim by chybela jinde.
A soucasne plati, ze nadvlaky tady uz mame X desitek let, protoze ne kazdy vlak zastavuje v Ceskem Brode. A ne kazdy vlak zastavuje v Koline. Pokud je hloupost projizdet Kolinem (protoze vlaky jsou od zastavovani, ne od projizdeni), tak tezko najit argument proti zastavovanim v Ceskem Brode. Uzel je to taky, pred nadrazim je nekolik autobusovych stanovist.
1. "Je to určitě velká změna k lepšímu, škoda, že jich nenakoupily dráhy více," pochvaloval si Jiří Prokeš, který jel z Prahy do Brna. Zajimalo by mne s cim srovnava, ze vidi velkou zmenu. Tu velkou zmenu by meli pocitit ti, kteri dostanou ty dosud pouzivane vagony Praha-Brno. Mezi Prahou a Brnem bude zmena "minimalni"
2. Nasazením railjetů se současně zvýší i počet míst, které vlaky mezi Vídní a Prahou nabízí, podle Štáhlavského zhruba o 300 až 400 denně. "Je to, jako by tam jezdil tedy jeden další spoj," dodal. Zatimco predchozi vlaky nevyseni kapacity neumoznovaly, vagon navic by prihodit neslo:-)) A na trati 270 dobre dva spoje vlastne zrusili tim, ze soupravy serizli na 3.5 vagonu:)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.



















