Praha — Dlouhé čekání, okořeněné řadou sporů, je u konce. České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží oficiálně představily cestujícím i veřejnosti novou netrakční jednotku s komerčním označením ČD railjet, která teď veze první běžné cestující na pravidelném spoji IC 571 z Prahy do Břeclavi. Již od zítřka bude souprava s pronajatou lokomotivou řady 1216.2 ÖBB jezdit na páru expresů Brněnský drak z Brna do Prahy a zpět. V polovině června by pak měl začít provoz až do Vídně a od poloviny prosince budou všechny vlaky v relaci Praha - Vídeň - Graz vedeny výhradně jednotkami railjet, střídavě v gesci českého a rakouského dopravce a s uspořádáním do třech vozových tříd. Do té doby budou cestující railjety potkávat v omezeném testovacím provozu i na některých netradičních vlacích.
Od předchozího představení ve výrobním závodě společnosti Siemens ve Vídni prodělal interiér vlaku pouze kosmetické změny: byly doplněny piktogramy a samolepky; na první pohled je patrné doplnění tmavě modrých textilních podhlavníků ve druhé, respektive economy třídě. Na rozdíl od rakouské verze naopak nebudou instalovány skleněné přepážky oddělující od ostatního prostoru i mezi sebou sedačky v oddíle business. Kvalitativní standard nejvyšší vozové třídy tak i v plném provozu zůstane mezi českou a rakouskou verzi odlišný. Na druhou stranu se má odlišit od třídy first také rozsahem palubních služeb, který doposud není znám.
Co se týče dalších dodávek a nasazení do provozu, ještě během května by měla dle vyjádření zástupců ČD do Česka dorazit další jednotka. Railjety by poté měly kromě zmíněných expresů zkušebně jezdit na páru rychlíků 866/867 Viktor Kaplan. Poté by se mělo tempo dodávek dalších vlaků dostat na rozmezí tří až čtyř týdnů na jednu soupravu tak, aby na přelomu října a listopadu byly u nás všechny soupravy a aby mohly railjety od prosince vyjet na svou zamýšlenou trasu naostro. V průběhu zkušebního provozu nebude vyžadován žádný doplatek za třídu business, kterou tak bude moci využít kterýkoliv cestující s jízdenkou 1. třídy. Od prosince pak dráhy chtějí představit pro tyto vlaky nový ceník.
Vlakové bistro bude nabízet běžný sortiment, který známe z ostatních jídelních vozů se servisem společnosti JLV. Podle manažerů ČD se navíc plánuje ve spolupráci s rakouským partnerem úprava cen tak, aby nabídka i ceny v českých a rakouských railjetech nebyly tak odlišné.

M: 1) Jistě a zapomněl jste na Bezpráví. Mají existovat určité přestupní uzly. Kolín a ČT jimi rozhodně jsou.
2) Myslím toho spoustu. I vlaky ICE zastaví v některých menších městech. Nehrají si na nadvlak.
Kolína je škoda, protože je tam silná přípojová vazba na Nymburk, MB, Českou Lípu a vlaky EC na rumburský rychlík nějakou tu minutku čekají...
Ideální by bylo, kdyby dvouhodinový takt rumburských rychlíků navazoval na EC směr Budapest, které by mohly stavět v Kolíně a případně i ve Třebové.
To je 240 lidi v jednom vlaku pri zapocitani jen rychliku, resp. 160 lidi v jednom vlaku pri zapocitani vsech vlaku.
To si jako dela prdel?!
Lo Wang
1.A co Usti nad Orlici, Cesky Brod, Poricany, Prelouc? Je spravne, aby tam vlaky nezastavovaly? Vlaky prece nejsou od toho, aby jen projizdely...
2.Tim jihem myslis RJ, ktere v Rakousku stavi Wien-St.Polten-Linz-Salzburg-Innsbruck?
A co tim chcete rict? Ze neni pravda, ze by D1 Expressy byly co do obsazenosti propadak?
A kdo teda docela jistě není na Třebovou zvědavý, jsou ti lidi v první třídě, co mají na svých mezinárodních jízdenkách úplně jiný cifry, než já na svý Praha - Brno za nějakejch, v přepoctu, asi 12 éček.
Vy ste se jich ptal? ...snazim si predstavit toho japoncika u pokladny, jak se ujistuje, ze ten spoj nezastavuje ve Trebovy a nasledne jizdenku z toho duvodu odmita.
Starouš: Kolín i Česká Třebová jsou naprosto, ale naprosto bezvýznamná městečka
Vsech cca 5 stanic mezi Vidni a Grazem, kde zastavuji railjety je velikostne naprosto srovnatelnych s Kolinem a MuN. Pisu to do kazdy diskuze na toto tema, ale jeste nikdy nikdo neprinesl spolehlivej argument, proc v Rakousku ano a u nas ne (resp. proc je to v Rakousku spatne).
Argumenty ze tridy Überzug si nechte. Ten vlak je od toho, aby tim jezdili lidi, ne aby se sotousi mohli placat po ramenou, jakej mame krasnej rychlovlak.
Z celých Východních Čech se mohou lidé dostat do Perníkova
Obavam se, ze absolutne netusite jak premysleji lidi, kteri si za vlak plati a nejsou sotousi...
bezvýznamná městečka na trati a rozhodně si nezaslouží, aby tam stavělo tolik mezistátních vlaků
To mi trochu pripomina tu legendu o tom, jak cisar rozhod, ze na tak dlouhe trati musi byt aspon jeden tunel... Jakou mate v Kocourkove normu na pocet zastaveni mezistatnich vlaku? Nedalo by se to resit formalnim rozdelenim spoje v Brne? Lidi by jednoduse vystoupili a hned zase nastoupili do stejne soupravy, ale pres MuN uz by to nejelo jako mezstatni vlak, tak by to tam mohlo zastavit...
dandys: Nedal bych za to ruku do ohne, ale myslim, ze taurusy uz se nevyrabi a neprodavaji, protoze nesplnuji nejnovejsi normy. Koupit se mely misto 109e.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.



















