..: Moderní přístroje u ČD: smartphony ano, čtečky pro strojvůdce ne :..

UNIPAJ, foto: izdoprava.czPraha (aktualizováno 13. 7. 16.00) – České dráhy se před nedávnou dobou rozhodly jít s dobou a postupně ohlásily nákup chytrých telefonů pro vlakové čety, elektronických čteček pro strojvedoucí i nových jízdenkových automatů do významných stanic. K realizaci se zatím však dostaly pouze nové mobily. Projekt elektronických čteček, který měl nahradit stohy papírů, které nyní strojvedoucí musí mít u sebe, zkrachoval kvůli nezájmu dodavatelů, jízdenkové automaty nakonec nechtějí samotné České dráhy.

Ihned po ohlášení nákupu elektronických čteček pro strojvedoucí se podle informací ŽelPage v některých depech objevila mezi částí strojvedoucích atmosféra nejistoty a nevole, kdy se tito zaměstnanci k nové technice stavěli negativně a s obavami. Objevovala se například jednotlivá tvrzení, že by s sebou na stanovišti stejně papírové dokumenty a předpisy museli vozit pro případ nefunkčnosti moderní techniky. Ačkoliv existovaly samozřejmě i kladné názory, nakonec České dráhy tyto problémy se svými zaměstnanci řešit nemusí – do vypsaného výběrového řízení se nepřihlásil žádný zájemce a bylo tak nutné ho zrušit. „V současné době se zvažuje další postup a parametry zařízení pro případné nové výběrové řízení,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

DB automat na jízdenky, foto: CSPSV Otázka jízdenkových automatů vyvolala u zaměstnanců dopravce zejména obavy z propouštění pokladních. V desítkách českých stanic totiž část z nich měly vystřídat chytré jízdenkové automaty, takové, jaké známe například z Německa. Ačkoliv se zatím neplánovalo plošné rušení pokladen zejména kvůli starším občanům a zachování všech služeb pro cestující, České dráhy nyní tyto plány přehodnotily a automaty nakupovat v dohledné době nebudou. V provozu tak zůstává pouze několik starších typů strojů, které umožňují pouze platbu In-kartou, mincemi, v nejlepším případě pak výjimečně platební kartou. Připomeňme, že například u Deutsche Bahn umí již léta staré automaty vydat vnitrostátní i mezinárodní jízdenky, rezervace nebo i lůžkové a lehátkové lístky. Navíc si na nich cestující mohou zdarma vytisknout požadovaný jízdní řád a najít další informace o spojení. Platba je běžně možná jak bankovkami a mincemi, tak mezinárodními platebními kartami.

U Českých drah jsou nyní největší novinkou v oblasti jízdenkových automatů přístroje MOPAJ, které jsou instalovány v nových vlacích převážně se samoobslužným způsobem odbavení. Tyto automaty jsou sice významným pokrokem oproti předchozím používaným přístrojům, nicméně ani ty stále nepodporují jiné typy platby kromě mincí a elektronické peněženky ČD. Instalovány jsou ve větší míře například v Libereckém kraji.

Naopak velmi pozitivní změnou je plošné vybavování vlakových čet chytrými telefony Sony Xperia L C2105, které nahrazují již dosluhující zastaralé přístroje. Tyto mobily by měly předejít situacím, kdy jsou cestující informováni lépe a dříve z internetu než vlakové čety. V telefonech je zatím k dispozici zejména aplikace Můj vlak, která ukáže aktuální trasu vlaku, časy příjezdů a odjezdů ze stanic včetně případného připočítaného zpoždění, mimořádnosti na trati a další informace. Pro vlakový doprovod v Jihomoravském kraji je zde navíc aplikace Revizor IDS JMK, pomocí které mohou být zkontrolovány jízdní doklady tohoto integrovaného dopravního systému. Další funkce se podle vyjádření ČD připravují. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský dále zmiňuje například služební email, dynamický telefonní seznam, Mapy.cz nebo mobilní web ČD či rady první pomoci.

Mobilní telefon pro vlakové čety včetně koženého obalu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageAplikace Můj vlak ve smartphonu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageAplikace Můj vlak ve smartphonu, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Nákup telefonů by měl vyřešit dosavadní problémy s informováním vlakových čet zejména o mimořádnostech. Ačkoliv jsou k síti připojeny i stávající zařízení POP, tyto se aktualizují pouze přibližně po čtvrthodině, takže informace v nich nemusejí být zcela aktuální. Zejména u starších typů těchto přenosných pokladen jsou navíc s připojením k internetu občas problémy, a proto chce dopravce některé věci převést právě do chytrých telefonů. Otázkou tak zůstává hlavně to, jak se s novinkou sžijí někteří starší průvodčí a vlakvedoucí, kteří nejsou tolik zvyklí na moderní techniku.

Pro vlakové čety to navíc není jediná změna. V současné době probíhá postupný nákup přenosných pokladen nové generace od společnosti CASIO. Ačkoliv vzhled je vůči starším typům podobný, radikální změnou prošlo místo pro přikládání a kontrolu čipových karet, které je přemístěno ze spodní části na přední čelo přístroje. Nová barevná tlačítka na zařízení jsou zatím nefunkční a další novinky zařízení zatím neumí.

Telefonní číslo můžete využít i pro bezplatný informační servis, foto: Aleš Petrovský / České dráhy Naopak trochu krokem zpět v této oblasti měla být původně při nákupu Jízdenky na léto v eshopu Českých drah nemožnost se prokázat ve vlaku pouze In-kartou, kterou zákazník při nákupu vyplňuje. Ačkoliv tato varianta existuje již řadu měsíců u všech ostatních vnitrostátních jízdních dokladů a cestující nemusí jízdenky tisknout či si psát kód transakce, u letní síťové jízdenky neměla být podle prvotních informací tato příjemná alternativa pro cestující podle vyjádření mluvčího ČD Petra Pošty zpřístupněna. Lidé by si tak museli jízdenku zřejmě vytisknout na papír formátu A4, případně vždy otevřít notebook s jízdenkou v elektronické podobě nebo nadiktovat kód transakce. Nakonec však České dráhy v tomto ohledu svůj postup podle aktuálních zpráv přehodnotily a jízdenku pouze In-kartou prokazovat lze.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 10.7.2014 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
11.07.2014 (13:17)  
No a proč by POPka nemohla dál jet ve svém čtvrthodinovém rytmu, jen mít navíc funkci "okamžité aktualizace" na vyžádání obsluhou? GSM modul by se zapnul, stáhnul nová data a zase vypnul. V případě mimořádnosti by se tak průvodčí/vlakvedoucí dostal k informacím.
11.07.2014 (11:48)  
Nevím jakou kartou jste platili, ale VISA kartou u DB ani náhodou - leda že by se za posledních 6 měsíců polepšili - jo - jízdní řády to umí, mluvím o Bavorsku - třeba jinde je to jiné :) a třeba na trati do Ruhpoldingu prodává lupeny leda cviklístek - tam ani automaty nejsou - nejblíž v Trausteinu, v Ruhpoldingu leda u přepážky - pokud je otevřená -- a s přirážkou, takže se vyplatí jít ten kousek nach Bibelöd což je docela příjemná procházka.
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
11.07.2014 (10:48)  
strejcekms: Častější aktualizace není jen o doplnění příslušné funkce, ale i o větší spotřebě a menší výdrži baterie. U vlaku signál kolísá, často je hodně mizerný a POP stojí hodně energie udržovat spojení aktivní. Úspornější je mít GSM modul vypnutý a jen jednou za čas se připojit a stáhnout aktualizaci dat.
11.07.2014 (10:07)  
Ve Štýrském Hradci lze v automatu v tramvaji zaplatit kartou i jednotlivou jízdenku a u nás automaty furt preferují mince ...
registrovaný uživatel Sim 
11.07.2014 (9:29)  
Busman > dotykova obrazovka je samosebou prinos a je to intuitivnejsi nez cudliky, ale nebaziroval bych na tom striktne - konkretne stacionarni automaty na plzeňskou kartu (které jsou uz stazeny z provozu a nahrazeny jsou bankomaty) byly striktne dotykove s virtualni klavesnici ... a vyhledat tam v idosu nejaky spoj bylo prakticky nemozne.

Nicmene, automat, se kterym jsem před cca ctvrt rokem prisel do kontaktu v jedne z regionov, byl jak z rise spatnych vtipu - vladnul asi osmi tlačítky po stranách obrazovky (podobne jako bankomaty) a vyber nastupni i vystupni stanice byl naprosto luxusni. Hledani firmy, u které neznam presne jmeno, v papirovem telefonnim seznamu byla proti tomu prochazka ruzovym sadem. Výsledkem bylo, ze za ty dve stanice, co jsem vlakem jel, jsem si nestihl koupit prislusny listek ...
registrovaný uživatel gissi 
11.07.2014 (9:26)  
To Josef Nos
Platil jsem párkrát českou platební kartou v automatu DB a nespočetněkrát u ÖBB a ani jednou jsem s tím neměl ani sebemenší problém. Ve Vídni si takto pravidelně kromě jízdenek na vlak u automatu ÖBB kupuji i celodenní jízdenku na tamní MHD (umí to...!!!) a ani s tím problém nikdy nebyl.
Pravidelně používám ECMC, ale už jsem mnohokrát k placení použil i VISA.
11.07.2014 (8:42)  
Josef Nos, Jiří Bajer: Já osobně mám vlakem po Německu naježděno spoustu kilometrů a jezdím tam dalo by se říct pravidelně. S automaty jsem neměl nikdy sebemenší problém, a to jsem platil párkrát i českou kartou. Umí to vydat i některé jízdenky do sousedních zemí, např. IC Bus a podobně (osobně vyzkoušeno). Za velké plus pokládám rovněž možnost vytištění jakéhokoliv jízdního řádu, zejména na dlouhé cesty je to velmi užitečné a v praktickém malém formátu do kapsy.

Prostě pokud to porovnám s UNIPAJem ČD, co neumí vydat ani některé běžné vnitrostátní jízdenky (Akční jízdenka mám dojem nejde, nejdou místenky na běžné vlaky, jen na SC...), tak je to o dvě generace výše.
registrovaný uživatel Busman 
11.07.2014 (7:52)  
K těm jízdenkovým automatům – záleží na tom, co umí, a jak se ovládají. Vždycky jsem si říkal, proč s ovládáním automatu ve vlaku mají cestující takové potíže, dokud jsem nebyl nucen ho sám použít. Nevím, co to bylo za typ automatu, ale má ruka furt šahala na obrazovku a hlava nedokázala pochopit, proč musím mačkat nějaká tlačítka vedle obrazovky a potvrzovat výběr entrem. Docela jsem se zapotil. To nemůžou koupit automaty s dotykovou obrazovkou? Když i v Maďarsku jsou ty automaty, co známe z Německa, jeden vedle druhého. Tam se párkrát ťukne prstem – a je to.
11.07.2014 (7:43)  
Autorovi doporučuju zkusit u DB v automatu platit třeba VISA kartou - nejde to - bere jen Bahncard, OBB sice občas stávkuje, ale většinou nechce ani pin - karty bere.
Pokud je bernost ostatních informací stejná jako tahle tak se autor dostal na úroveň Blesku :)
(to s DB a OBB mám osobně ověřené)
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
11.07.2014 (2:57)  
K telefonům: Myslím, že by bylo lepší jít cestou integrace funkcí do stávajících POPek, nikoli pořizování dalšího složitějšího zařízení, ty přenosné pokladny se stejně obměňují co pár let. Ta pokladna umí vše, je online na síti, tudíž se s ní připojit a získávat aktuální data, jestli to jde dnes po 15 minutách, tak nebude problém po debatě s výrobcem zařídit naprostou aktuálnost dat, to zařízení to zvládá.. Takže pro čety POPku (funkční) a klasický spolehlivý mobil s dlouhou výdrží, který může spadnou na zem.

Pro strojvedoucí čtečky? Tablety? To bych vůbec nekupoval vzhledem k obrovské finanční náročnosti. U těch průvodčích to chápu, je to nutnost.
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko