..: Moderní přístroje u ČD: smartphony ano, čtečky pro strojvůdce ne :..

UNIPAJ, foto: izdoprava.czPraha (aktualizováno 13. 7. 16.00) – České dráhy se před nedávnou dobou rozhodly jít s dobou a postupně ohlásily nákup chytrých telefonů pro vlakové čety, elektronických čteček pro strojvedoucí i nových jízdenkových automatů do významných stanic. K realizaci se zatím však dostaly pouze nové mobily. Projekt elektronických čteček, který měl nahradit stohy papírů, které nyní strojvedoucí musí mít u sebe, zkrachoval kvůli nezájmu dodavatelů, jízdenkové automaty nakonec nechtějí samotné České dráhy.

Ihned po ohlášení nákupu elektronických čteček pro strojvedoucí se podle informací ŽelPage v některých depech objevila mezi částí strojvedoucích atmosféra nejistoty a nevole, kdy se tito zaměstnanci k nové technice stavěli negativně a s obavami. Objevovala se například jednotlivá tvrzení, že by s sebou na stanovišti stejně papírové dokumenty a předpisy museli vozit pro případ nefunkčnosti moderní techniky. Ačkoliv existovaly samozřejmě i kladné názory, nakonec České dráhy tyto problémy se svými zaměstnanci řešit nemusí – do vypsaného výběrového řízení se nepřihlásil žádný zájemce a bylo tak nutné ho zrušit. „V současné době se zvažuje další postup a parametry zařízení pro případné nové výběrové řízení,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

DB automat na jízdenky, foto: CSPSV Otázka jízdenkových automatů vyvolala u zaměstnanců dopravce zejména obavy z propouštění pokladních. V desítkách českých stanic totiž část z nich měly vystřídat chytré jízdenkové automaty, takové, jaké známe například z Německa. Ačkoliv se zatím neplánovalo plošné rušení pokladen zejména kvůli starším občanům a zachování všech služeb pro cestující, České dráhy nyní tyto plány přehodnotily a automaty nakupovat v dohledné době nebudou. V provozu tak zůstává pouze několik starších typů strojů, které umožňují pouze platbu In-kartou, mincemi, v nejlepším případě pak výjimečně platební kartou. Připomeňme, že například u Deutsche Bahn umí již léta staré automaty vydat vnitrostátní i mezinárodní jízdenky, rezervace nebo i lůžkové a lehátkové lístky. Navíc si na nich cestující mohou zdarma vytisknout požadovaný jízdní řád a najít další informace o spojení. Platba je běžně možná jak bankovkami a mincemi, tak mezinárodními platebními kartami.

U Českých drah jsou nyní největší novinkou v oblasti jízdenkových automatů přístroje MOPAJ, které jsou instalovány v nových vlacích převážně se samoobslužným způsobem odbavení. Tyto automaty jsou sice významným pokrokem oproti předchozím používaným přístrojům, nicméně ani ty stále nepodporují jiné typy platby kromě mincí a elektronické peněženky ČD. Instalovány jsou ve větší míře například v Libereckém kraji.

Naopak velmi pozitivní změnou je plošné vybavování vlakových čet chytrými telefony Sony Xperia L C2105, které nahrazují již dosluhující zastaralé přístroje. Tyto mobily by měly předejít situacím, kdy jsou cestující informováni lépe a dříve z internetu než vlakové čety. V telefonech je zatím k dispozici zejména aplikace Můj vlak, která ukáže aktuální trasu vlaku, časy příjezdů a odjezdů ze stanic včetně případného připočítaného zpoždění, mimořádnosti na trati a další informace. Pro vlakový doprovod v Jihomoravském kraji je zde navíc aplikace Revizor IDS JMK, pomocí které mohou být zkontrolovány jízdní doklady tohoto integrovaného dopravního systému. Další funkce se podle vyjádření ČD připravují. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský dále zmiňuje například služební email, dynamický telefonní seznam, Mapy.cz nebo mobilní web ČD či rady první pomoci.

Mobilní telefon pro vlakové čety včetně koženého obalu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageAplikace Můj vlak ve smartphonu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageAplikace Můj vlak ve smartphonu, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Nákup telefonů by měl vyřešit dosavadní problémy s informováním vlakových čet zejména o mimořádnostech. Ačkoliv jsou k síti připojeny i stávající zařízení POP, tyto se aktualizují pouze přibližně po čtvrthodině, takže informace v nich nemusejí být zcela aktuální. Zejména u starších typů těchto přenosných pokladen jsou navíc s připojením k internetu občas problémy, a proto chce dopravce některé věci převést právě do chytrých telefonů. Otázkou tak zůstává hlavně to, jak se s novinkou sžijí někteří starší průvodčí a vlakvedoucí, kteří nejsou tolik zvyklí na moderní techniku.

Pro vlakové čety to navíc není jediná změna. V současné době probíhá postupný nákup přenosných pokladen nové generace od společnosti CASIO. Ačkoliv vzhled je vůči starším typům podobný, radikální změnou prošlo místo pro přikládání a kontrolu čipových karet, které je přemístěno ze spodní části na přední čelo přístroje. Nová barevná tlačítka na zařízení jsou zatím nefunkční a další novinky zařízení zatím neumí.

Telefonní číslo můžete využít i pro bezplatný informační servis, foto: Aleš Petrovský / České dráhy Naopak trochu krokem zpět v této oblasti měla být původně při nákupu Jízdenky na léto v eshopu Českých drah nemožnost se prokázat ve vlaku pouze In-kartou, kterou zákazník při nákupu vyplňuje. Ačkoliv tato varianta existuje již řadu měsíců u všech ostatních vnitrostátních jízdních dokladů a cestující nemusí jízdenky tisknout či si psát kód transakce, u letní síťové jízdenky neměla být podle prvotních informací tato příjemná alternativa pro cestující podle vyjádření mluvčího ČD Petra Pošty zpřístupněna. Lidé by si tak museli jízdenku zřejmě vytisknout na papír formátu A4, případně vždy otevřít notebook s jízdenkou v elektronické podobě nebo nadiktovat kód transakce. Nakonec však České dráhy v tomto ohledu svůj postup podle aktuálních zpráv přehodnotily a jízdenku pouze In-kartou prokazovat lze.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 10.7.2014 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel E699 
10.07.2014 (18:54)  
Nechci autora shazovat, ale mám pocit, že jízdenka na léto jde na In-kartu, aspoň mám pocit, že jsem včera aspoň 2 lidi kontroloval a měli ji tam nahranou.

Ad.mobily: A to je takový problém si např. koupit externí baterku, já ji mám (cca 8Ah za cca 500,-) a dotykový telefon dobíjím dle potřeby, například při delším úseku nebo pokud je nouze vejde se mi do ledvinky, kde mám peníze a další věci nebo při delším přerušení ho strčím na klasickou nabíječku. Ovšem u nás jsou výkony, kdy je většina přerušení skoro na hodinu, tak je to OK.
registrovaný uživatel PepaN 
10.07.2014 (17:20)  
Přístroje naprosto nevhodné do provozu... Ta Xperia nic nevydrží, baterka padá a padá... Android na tomto telefonu je docela zasekaný a rozhodně ne uživatelsky přívětivý... Takže bych byl pro mít moderní POP, který bude umět vše a telefon aby vydržel nabitý a dobře se používal...
10.07.2014 (16:20)  
Corllin: "Ale tablety jsou stále aktuální. Jen byla zrušena veřejná zakázka na jejich dodání."
Zakázka nebyla zrušena. Zakázka se zatím ani nevypsala. Tablet a čtečka je něco jiného! :)
registrovaný uživatel fanda 
10.07.2014 (16:16)  
Tak co týká obalu,tak mi odešel po 10 dnech. Jinak k telefonu, až se doplní aplikace které potřebujeme k výkonu služby tak si myslím že to bude v pohodě. Co se týká baterie, tak se holt bude každý večer nabíjet.
registrovaný uživatel Corllin  mail  
10.07.2014 (16:00)  
Jistě, ale bylo to zrušeno z důvodu, že nikdo nedal žádnou nabídku. Dodat 4500 tabletů není nic jednoduchého. Pokud by byla zakázka rozdělena na několik etap, pak možná, ale to by se pak nelíbilo úřadům. Ale tablety jsou stále aktuální. Jen byla zrušena veřejná zakázka na jejich dodání.
10.07.2014 (15:51)  
Bohužel to není pravda, potvrzuje to například Věstník o veřejných zakázkách, ze kterého čerpal i náš minulý článek.

http://www.vestnikverejnychzakazek.cz/en/Form/Display/469257

http://www.zelpage.cz/zpravy/9220

Dokonce se tomu věnoval i časopis ČD Železničář:

https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/hlavni-zpravy/prijizdi-datova-revoluce/-4157/
registrovaný uživatel Corllin  mail  
10.07.2014 (15:48)  
V tom případě máte špatné informace. Nevím, jestli si to vymýšlíte nebo to cucáte z prstu, ale toto jsou špatné informace, hlavně nikde nepodložené.
10.07.2014 (15:45)  
Corllin: Je rozdíl mezi elektronickou čtečkou (něco jako Kindle), která je určena primárně pro čtení nahraných textů, většinou knih, ale v tomto případě třeba předpisů a pokynů, a tabletem, který má daleko více možností a i jiné provedení např. displeje. České dráhy ve všech oficiálních prohlášeních používají právě výraz čtečka, který mimochodem užívají například i významné obchody s touto elektronikou. O nákupu tabletů se podle našich informací neuvažovalo.
10.07.2014 (15:24)  
To se divím - s jízdenkou na léto nahranou pouze na In-kartě jsem minulý víkend najezdil nemálo km nemálo spoji. Nikde mě nepožádali o papírovou verzi (kterou jsem měl pro jistotu kvůli cestování v lůžkovém voze)
registrovaný uživatel Corllin  mail  
10.07.2014 (15:22)  
To co tu píšete je dost velký blábol. Asi by bylo lepší to smazat jelikož:
Čtečky mít strojvedoucí nebudou, ale budeme mít tablety. To, že by s tím starší strojvedoucí nesouhlasili, taky není pravda. Oni jenom říkají, že už jim to je jedno, že jdou stejně za pár do důchodu. Naopak by jsme ty tablety vítali. Buď už mají kluci svoje tablety nebo čekají až příjdou. Nosíme toho stohy a lepší to mít v jednom tabletu než to tahat v papírové podobě. Lepší telefony pro strojvedoucí by taky nebyly od věci.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko