Praha (aktualizováno 13. 7. 16.00) – České dráhy se před nedávnou dobou rozhodly jít s dobou a postupně ohlásily nákup chytrých telefonů pro vlakové čety, elektronických čteček pro strojvedoucí i nových jízdenkových automatů do významných stanic. K realizaci se zatím však dostaly pouze nové mobily. Projekt elektronických čteček, který měl nahradit stohy papírů, které nyní strojvedoucí musí mít u sebe, zkrachoval kvůli nezájmu dodavatelů, jízdenkové automaty nakonec nechtějí samotné České dráhy.
Ihned po ohlášení nákupu elektronických čteček pro strojvedoucí se podle informací ŽelPage v některých depech objevila mezi částí strojvedoucích atmosféra nejistoty a nevole, kdy se tito zaměstnanci k nové technice stavěli negativně a s obavami. Objevovala se například jednotlivá tvrzení, že by s sebou na stanovišti stejně papírové dokumenty a předpisy museli vozit pro případ nefunkčnosti moderní techniky. Ačkoliv existovaly samozřejmě i kladné názory, nakonec České dráhy tyto problémy se svými zaměstnanci řešit nemusí – do vypsaného výběrového řízení se nepřihlásil žádný zájemce a bylo tak nutné ho zrušit. „V současné době se zvažuje další postup a parametry zařízení pro případné nové výběrové řízení,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Otázka jízdenkových automatů vyvolala u zaměstnanců dopravce zejména obavy z propouštění pokladních. V desítkách českých stanic totiž část z nich měly vystřídat chytré jízdenkové automaty, takové, jaké známe například z Německa. Ačkoliv se zatím neplánovalo plošné rušení pokladen zejména kvůli starším občanům a zachování všech služeb pro cestující, České dráhy nyní tyto plány přehodnotily a automaty nakupovat v dohledné době nebudou. V provozu tak zůstává pouze několik starších typů strojů, které umožňují pouze platbu In-kartou, mincemi, v nejlepším případě pak výjimečně platební kartou. Připomeňme, že například u Deutsche Bahn umí již léta staré automaty vydat vnitrostátní i mezinárodní jízdenky, rezervace nebo i lůžkové a lehátkové lístky. Navíc si na nich cestující mohou zdarma vytisknout požadovaný jízdní řád a najít další informace o spojení. Platba je běžně možná jak bankovkami a mincemi, tak mezinárodními platebními kartami.
U Českých drah jsou nyní největší novinkou v oblasti jízdenkových automatů přístroje MOPAJ, které jsou instalovány v nových vlacích převážně se samoobslužným způsobem odbavení. Tyto automaty jsou sice významným pokrokem oproti předchozím používaným přístrojům, nicméně ani ty stále nepodporují jiné typy platby kromě mincí a elektronické peněženky ČD. Instalovány jsou ve větší míře například v Libereckém kraji.
Naopak velmi pozitivní změnou je plošné vybavování vlakových čet chytrými telefony Sony Xperia L C2105, které nahrazují již dosluhující zastaralé přístroje. Tyto mobily by měly předejít situacím, kdy jsou cestující informováni lépe a dříve z internetu než vlakové čety. V telefonech je zatím k dispozici zejména aplikace Můj vlak, která ukáže aktuální trasu vlaku, časy příjezdů a odjezdů ze stanic včetně případného připočítaného zpoždění, mimořádnosti na trati a další informace. Pro vlakový doprovod v Jihomoravském kraji je zde navíc aplikace Revizor IDS JMK, pomocí které mohou být zkontrolovány jízdní doklady tohoto integrovaného dopravního systému. Další funkce se podle vyjádření ČD připravují. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský dále zmiňuje například služební email, dynamický telefonní seznam, Mapy.cz nebo mobilní web ČD či rady první pomoci.
Nákup telefonů by měl vyřešit dosavadní problémy s informováním vlakových čet zejména o mimořádnostech. Ačkoliv jsou k síti připojeny i stávající zařízení POP, tyto se aktualizují pouze přibližně po čtvrthodině, takže informace v nich nemusejí být zcela aktuální. Zejména u starších typů těchto přenosných pokladen jsou navíc s připojením k internetu občas problémy, a proto chce dopravce některé věci převést právě do chytrých telefonů. Otázkou tak zůstává hlavně to, jak se s novinkou sžijí někteří starší průvodčí a vlakvedoucí, kteří nejsou tolik zvyklí na moderní techniku.
Pro vlakové čety to navíc není jediná změna. V současné době probíhá postupný nákup přenosných pokladen nové generace od společnosti CASIO. Ačkoliv vzhled je vůči starším typům podobný, radikální změnou prošlo místo pro přikládání a kontrolu čipových karet, které je přemístěno ze spodní části na přední čelo přístroje. Nová barevná tlačítka na zařízení jsou zatím nefunkční a další novinky zařízení zatím neumí.
Naopak trochu krokem zpět v této oblasti měla být původně při nákupu Jízdenky na léto v eshopu Českých drah nemožnost se prokázat ve vlaku pouze In-kartou, kterou zákazník při nákupu vyplňuje. Ačkoliv tato varianta existuje již řadu měsíců u všech ostatních vnitrostátních jízdních dokladů a cestující nemusí jízdenky tisknout či si psát kód transakce, u letní síťové jízdenky neměla být podle prvotních informací tato příjemná alternativa pro cestující podle vyjádření mluvčího ČD Petra Pošty zpřístupněna. Lidé by si tak museli jízdenku zřejmě vytisknout na papír formátu A4, případně vždy otevřít notebook s jízdenkou v elektronické podobě nebo nadiktovat kód transakce. Nakonec však České dráhy v tomto ohledu svůj postup podle aktuálních zpráv přehodnotily a jízdenku pouze In-kartou prokazovat lze.
Zdroje: České dráhy, ŽelPage
| 10.7.2014 (14:00)
nebo třetí možnost, Těm co měli zpracovat nabídku se nechtělo ;-)
chtěli jsme koupit stroj za několik miliónů, a nakonec dvě firmy volali a sondovali jakej je stav s odůvodněním "no přemejšlíme, jestli má cenu do toho jít"...... a ani jedna z těchto dvou nakonec nabídku nepodala
Netusim, jakou vydrz ma tahle xperia, jsem (bohužel) aktualne verny samsungu (v podstate treti v rade) a tam je to s vydrzi dost hrozne - pokud telefon vyuzivam naplno, rano ho před cestou do práce vytahnu z nabíječky, zpravidla se nedocka bez dobijeni mého odchodu z práce zapnuty. Vyrazena 4 roky stara Nokia s puvodni baterkou vydrzi při srovnatelnem vyuziti dva dny. Nastesti to resit nemusim, jakožto kancelarska krysa nemam zpravidla problém mit telefon téměř trvale v nabijecce, ale sluzebky sou pruser :-(
Kolegove, kteří mají jako sluzebak nejaky cinsky plagiáty, jsou na tom podstatne lepe - zpravidla v zakladnim baleni jsou dve baterky, jedna mala (srovnatelna s tou co mam ja) a druha dvakrát az trikrat vetsi, se kterou to vydrzi par dni... tohle je reseni, ne nejaka externi baterka, jejíž pripojeni v beznem provozu k telefonu není mozne bez rizika vylomeni konektoru.
Corlin > Dodat 4500 tabletů není nic jednoduchého.
Coze? Kde zijete? Po takhle velky zakazce většinou sni většina strednich a vetsich obchodniku. Jestli zajem neprojevil nikdo, predpokladam, ze plati nektere z uvedeného, pripadne oboji najednou:
- je zadani zpackane a požadavky jsou protichudne ci nesplnitelne, pripadne nesplnitelne v danem terminu ci ocekavane cenove relaci
- CD nemaji u dodavatelu dobře jmeno, ocekavaji, ze vyberko bude nejak ohnute a site na miru předem vybranému dodavateli, takze se ani nesnazi
btw, proc tolik lpite na oznaceni "tablet", když zadavatel to nazyva cteckou?
...kolik bude ochotno...
to netvrďte mě, ale jiným kolegům, především těm dříve narozených. Schválně to zkuste, uvidíte sám... Myslím, že určitě víte, že s některými se nedá rozumně mluvit...
Co se týká využitelnosti toho telefonu, tak vyhledat polohu vlaku, nástupiště a další věci, to přece jen mohla umět nová POP, to není nic, co by nešlo naprogramovat. Jenže se nechce?
...kolik bude ochotno...
Prominte, zapomenul jsem, že vlakvedoucí vydělávají 8.000,- měsíčně a 500,- pro ně strašně velký peníz. Prostě když chci, tak těch 500,- "obětuji" a nemusim remcat, že ten krám vydrží lautr kulový. Mě teda většinou bez problémů vydrží celou směnu, když mám noční, tak pokud mám večer
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.













