Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Abych jen nekritizoval snad až sexuální přitažlivost některých autorů ke žlutým věcem a něco přidal i k vagonu. Už jinde v diskusi jsem zmínil, že oproti třeba railjetu mám z vagonu stísněný pocit, je tam toho nahňahňaného moc a ulička (dle fotky s pánem) mi moc široká nepřipadá, tam se dva lidé vážně nevyhnou, natož s batohama. Prostě a jednoduše mi to spíše připomíná autobus než vagon. A ne opravdu nejsem zastáncem koženkových béček s kupátky bez klimy.
Ešteže ti tento komfort, ktorý máš tak rád, štátny dopravca (ČD/ZSSK) ešte dlho doprajú (najmä na regionálnych tratiach).
Lenže väčšina ľudí bude potom radšej jazdiť modernými autobusmi alebo automobilmi. A to je problém, lebo potom bude železničiek čoraz menej a menej....
Jak uz jsem psal nize, jsem rad, ze je zde mezi nami nekdo, kdo oceni treba kozenku v B s okny, skrz ktere fouka, i kdyz jsou zavrene. Protoze v pripade, ze se v souprave vyskytne vuz, u ktereho mam pocit, ze jedu jako clovek, je o to vetsi pravdepodobnost, ze se vejdu prave do nej ;-)
Kožený sedadla? Chudáci zvířata,ke kterým se lidi v létě upocený budou lepit jako v kožence. Nehledě na to, kolik místa bude mít ten za Vámi,když si sklopíte sedadlo? Bude mu pak ten displej k něčemu, nebo mu bude jen svítit do rozkroku?
Co ty důležitý věci? Jízdní konfort, jestli tam je místo na nohy, jestli člověk projde uličkou a vyhne se protijdoucímu,kam dá batoh,atd. Ty OPRAVDU důležitý.
Kdyby lidstvo nebylo elektronicky degenerovaný a nemuselo mít všude elektřinu, klimatizace a "chytrý" zařízení,bylo by na světě líp. Ne nadarmo se říká, že žijeme v době smart phones but stupid people.
Za mě stačí vlak bez zásuvek a stahovací okna,nejsem z cukru a pár hodinek bez klimatizace a elektřiny vydržim!
HOWGH!
Preto sa nadnárodné koncerny a TOP spoločnosti rozpadávajú a zakladajú malé manufaktúry, že? (pre menej inteligentných, toto bola irónia)
Asi závisí od toho, akých ľudí si spoločnosť vyberie, aké nastaví pravidlá a ciele a či sa snaží zarábať alebo niekoho nabaliť...
Mozna to mame kazdy jinak, u me je to nastaveny tak, ze obraz neresim, s hlukem mam problem; proto se ptam, jak to funguje, jestli se tomu mam taky nejak vyhybat.
zdenda > tak nepojedou 4 spoje za hodinu jako ted, ale "jen" dva ... svet se nezbori, porad se ale bude na teto lince cestovat lepe a pohodlneji, nez rekneme pred nejakymi peti lety.
Jinak zakladni rozdil mezi vedenim soukrome a statni firmy je v tom, ze ve statni jsou politicky trpeni neschopove, kteri maji ale spravny svetonazor a jsou diky nemu nevyhoditelni, kdezto v soukromem sektoru je ve vlastnim zajmu kazdeho majitele se takovych lidi zbavovat. A pokud to delaji s takovou nebo makovou iniciativou, uz je pouze jejich vec, protoze jde o jejich majetek, narozdil od statniho podniku (v sirsim slova smyslu, tedy dnes treba Sazka nebo CD)
Stejně jako regiojet měl v tom Bmpz sedačky, které vyžadovaly DB, Grammer ICE 3000 to jaksi nebyly. DB 100% nepožadovaly jeden konkrétní typ. DB mají katalog dodavatelů a komponent, které výrobce vozidel (integrátor) musí využít, ale má stále na výběr cca. 6-9 možností, např. u těch sedaček.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.























