..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 33      Zpráv na stránku:   
07.10.2014 (9:27)  
Chary: Letadlem z Prahy přes Köln/Bonn na Berlin-Tegel to trvalo stejně dlouho... s 2hodinovým přestupem. :) Podél Labe to je fajn a znám to z cest do Berlína už zpaměti, ale za Drážďanama je to děsná nuda v lese.
Registrierter Benutzer Dusanh 
07.10.2014 (8:47)  
Takze v sirce pruchodu problem nevidim, samosebou za predpokladu, ze tam nebudu chtit projet s kocarem nebo invalidnim vozikem.


Tyto prostory samozřejmě NEJSOU určeny k tomu, aby je projížděl invalidní vozík nebo kočárek...
Registrierter Benutzer Sim 
07.10.2014 (8:40)  
Ohledne sirky ulicky ... madlo madlo mi vychazi propoctem z fotky rovnych 600 mm. Predpokladam, ze nejsirsim mistem bude ucho usaku, to odhaduju na nejakych 560 mm, ale je mekke a pri vyhybani trochu uhne.

Takze v sirce pruchodu problem nevidim, samosebou za predpokladu, ze tam nebudu chtit projet s kocarem nebo invalidnim vozikem.

A o prujezdnost ulicky pro vozik minibaru verim, ze se postara obsluha vlaku tim, ze pomuze cestujicim umistit zavazadla na police (at uz do regalu na kraji vozu, nebo nad hlavou).

btw, k tomu clanku co linkuje prastravak 06.10.2014 (18:27) ... pan by si mel trochu srovnat termity, kdyz chce machrovat a mysli si, ze je suteren. Ale pokud mu slibi navyseni platu o 60%, v realu mu za hodinu mosti 64 zaplati 80 korun a on je spokojeny, je asi lepsi ho pri tom nechat :-D
Editor oder ŽP Admin Chary  mail  
07.10.2014 (7:31)  
Haele, měl jsem nadváhu kufru, tak pásmo letělo ven.

Haele, Pepo, to se už i ve vlaku počítá hmotnost zavazadel??? Já myslel, že se hmotnost řeší hlavně u letadel, ale zase se mi nezdá, že byste z Prahy do Berlína letěli, když tam vede tak krásná malebná trať podle vody, ne?

Mimochodem, jak to vychází centrum-letiště-odbavení-let-vybavení-centrum? Vlak to prej jede 4:46...
Registrierter Benutzer Dusanh 
07.10.2014 (6:55)  
Možná by nebylo od věci, kdyby si někteří diskutující zkusili vygooglovat TSI PRM. Jsou k dispozici i česky (na stránkách MD ČR). Tam najdete zcela přesnou definici průchozího prostoru, stejně jako odpověď na celou řadu dalších dotazů...
07.10.2014 (0:21)  
Píšu omezeně, ne vůbec. A obecně se ty sedačky sklápí méně, než v letadlech. Což je subjektivně z mého pohledu dobře, protože to nedá lepší komfort a ještě vyprudíte cestujícího za sebou.
06.10.2014 (23:39)  
OK, díky za info. Škoda, že to není zdůrazněno v textu. Někdo by mohl být v provozu nemile překvapen, že ty polohovatelné sedadla nejdou polohovat.

Jen se zeptám - je kůže na těch sedadlech identická s kůží v railjetech? Stačí se podívat na ty sedačky po pár letech provozu v Rakousku, jak je ta kůže vytahaná a nejen, že to nevypadá moc dobře, ale ty "žmolky" taky pěkně tlačí do zad apod.
06.10.2014 (23:33)  
JiříK: Myslím, že ty u polic a místa pro vozík mají omezený rozsah pohybu (nebo nejdou vůbecú), ostatní jdou všechny.
06.10.2014 (23:27)  
JP: Nevím, na normy tu musí odpovědět někdo jiný. Předpokládám, že něco takového tam bude. Na Prezentaci railjetu na CRD (toho rakouského) se o tom mluvilo, proč to má uličku zrovna takovou. Předpokládám, že tohle to musí splňovat taky - jen je otázka zdali jsou požadavky shodné pro všechny typy kolejových vozidel, nebo se to liší třeba dle rychlosti apod...

... což mě napadá: Má ten vůz polohovatelné opravdu všechny sedadla? Třeba v 680 nesmí být polohovatelná sedadla u oken označených jako nouzové východy.
06.10.2014 (23:21)  
KK, Chary: Haele, měl jsem nadváhu kufru, tak pásmo letělo ven. A tohle jsme taky měřili jen proto, že to tu v diskusi někdo vytáhl. :) Jen nebyl čas to hodit do Photoshopu a nechat dopočítat rozměr.

JiříK: Vážně je v UIC a TSI něco o lehátku? :) Tak jako tak, pokud by to ty normy nesplňovalo, tak jim to rakouský drážní úřad neschválí.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 33      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko