..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 33      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Dusanh 
06.10.2014 (19:55)  
Zkreslený zvuk rozhlasu, sluneční clony, které necloní nebo nedrží stažené, malinké nebo žádné odpadkové koše, klimatizace, která sice chladí, ale nevětrá, prkénko na záchodě, které nedrží zvednuté, ...

Popis průměrného vozu v provozu u ČD? Hlavně to prkýnko ;-)
06.10.2014 (19:44)  
omlouvám se, moje reportáž to nebyla..redaktor nezapomněl ani na několikaminutové zpoždění...
. a ani tato zpráva není moje
http://www.regiojet.cz/cs/novinky/regiojet-astra.html
06.10.2014 (19:35)  
Karel Kovářík: V čem konkrétně? Přijde mi to asi tak "těsné" jako Bpee, Bdmpee, railjet Bmpz, ... cokoliv typově shodného na kolejích.

U recenze aktualne.cz vůbec nechápu, proč řeší pořád "aby cestující nechodili po voze". Měl jsem za to, že cestující chce v klidu sedět, ne chodit tam a zpět po voze jak nějaký mukl za mřížema.
registrovaný uživatel Kakov 
06.10.2014 (19:03)  
prastravak:

osobně si myslím, že kritický pohled neuškodí, zrovna v mnohém má Vaše reportáž pravdu, ten vagón bude opravdu poněkud těsný....
registrovaný uživatel M 
06.10.2014 (18:53)  
Predsevzeti: Vylezu na Mt.Everest.
Pitomej rypal: Nevylezes.
Realita: Vylezl jsem na K2 (nebo na jakoukoliv horu nad 7000, to je fuk).
Pitomej rypal: Hahaha, nevylezl na Mt.Everest, je to loser, je to loser.
registrovaný uživatel Kakov 
06.10.2014 (18:35)  
SYN:

víte co já považuji za nejhorší lidskou vlastnost, když někdo svoji chybu vydává za přednost, to sice prosím neberte osobně, ale když chcete někomu připomínat, jak "astry neuvidí", jak taky Radim tvrdil někdy cca. před sedmi lety (nevím přesně a hledat to teď na googlu je ztráta času) "do léta se chci rozhodnout, od koho koupím nejmodernější vlaky na světě"

čili ano, my co jsme tvrdily, že žluté vlaky nebudou jsme se spletly,

na druhou stranu Vy příznivci, žlutého, by jste zase měli být schopni uznat, že né vše se mu povedlo, a že zrovna ta doba dodání je poněkud dlouhá....
06.10.2014 (18:27)  
narazil jsem na hezký komentář k fotkám. Snad jenom v komentáři k zásuvkám mohlo být uvedeno, zda jsou dostatečně izolováné a proud bude mít dost herců :)
http://zpravy.aktualne.cz/domaci/regiojet-predstavil-svuj-prvni-novy-vagon/r~fed441a04d3f11e4975f0025900fea04/
registrovaný uživatel SYN 
06.10.2014 (14:57)  
Raquac: předpokládám že oba druhy podvozků/skříní budou mít ještě mnoho let na domácích kolejích velmi obstojnou rezervu technických parametrů a že při rychlosti do 160Kmh je pravděpodobnost citelnějších problémů minimální...
Jinak samozřejmě vůz Sivic bude mít větší rezervu než Astra, jenže mu to nejspíš bude převážně naprd...
Ale hlavně, ono se skoro zdá že těch žlutých vozů by mohlo být v budoucnu i víc než těch modrotryskových (kde je s největší pravděpodobností současné číslo konečné). O procentuálním zastoupení (plánovaném) v jednotlivých flotilách ani nemluvě :)

P.S. a nějak se mi zdá že jsme tu nedostatečně denunciovali ty co v době nedávno minulé tvrdili že Astra vozy v životě jezdit neuvidí... tak si říkám že bych případně nabídl nezištnou výpomoc se zajištěním uvedeného cíle?? :)
registrovaný uživatel Raquac 
06.10.2014 (13:46)  
Sim: Myslim ze riziko, ze by ten vuz byl opravdu hlucny a poskakujici jako koza je minimalni. Ale take si myslim, ze nebude z hlediska chodu a akustiky tak dobry jako Railjet. Technicky zaklad vozu od Astry je stary desitky let (coz rozhodne neznamena ze je snad spatny), podvozky byly vyvinuty zacatkem sedmdesatych let pro rychlost 200 km/hod. Proti tomu stoji Viaggio s podvozky SF400 mladsimi o dobrych dvacet let, s pneumatickym vypruzenim, navrzenymi na rychlost 280 km/hod. I vozova skrin ma tech dvacet let k dobru (jeji vlastnosti se projevuji v kvalite chodu a akustice). Nevim, jake modernizacni kroky Astra podnikla, ale pokud nabizi vozy opravdu levne, tak asi nemohla prilis investovat do dalsiho vyvoje. Jsem velmi zvedavy, jak velky ten rozdil bude.

Pro zlutogumy: Tyto uvahy nesouvisi s barvou vozove skrine.
registrovaný uživatel Sim 
06.10.2014 (9:54)  
Raquac > souhlasim s tim, ze se zde muzou projevit nejake neduhy, ktere budou cestujici behem jizdy otravovat. Stat se to muze ... a souhlasim s tim, ze pri staticke prezentaci se to neda poznat - dokud se Regionova nerozjela, pusobila velmi sympaticky ;-)

Na stranu druhou, nektere veci beru jako samozrejmost - stejne jako si dneska asi tezko nekdo z vyrobcu aut dovoli udelat auto, ktere by spatne brzdilo, predpokladam, ze dnes se budou osobni vozy pro dalkovou prepravu stavet z osvedcenych komponent, minimalne co se podvozku a skeletu tyka.

Samosebou nejake drnceni plastu a dalsi zalezitosti, o kterych se zminuje treba JB se stavaji, mimo jine diky tomu, ze jsou to prvky nove a ne vzdy lety proverene. Zde opravdu uvidime, jaka bude realna provozni praxe, tohle se predvidat neda.

Co se ale predvidat uz da, jsou veci, ktere jsou patrne. U tohoto vozu je videt, ze se zde premyslelo i nad detaily, nad kterymi se pravdepodobne obvykle mavne rukou. A nabizi se dve moznosti - bud, ze temto detailum byla venovana pozornost na ukor toho bezneho, nebo naopak tem beznym vecem byla venovana pozornost srovnatelna s temi nebeznymi detaily.

Jistotu nemam, ale zatim verim, ze pravdepodobnejsi je druha varianta.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko