Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Popis průměrného vozu v provozu u ČD? Hlavně to prkýnko ;-)
. a ani tato zpráva není moje
http://www.regiojet.cz/cs/novinky/regiojet-astra.html
U recenze aktualne.cz vůbec nechápu, proč řeší pořád "aby cestující nechodili po voze". Měl jsem za to, že cestující chce v klidu sedět, ne chodit tam a zpět po voze jak nějaký mukl za mřížema.
osobně si myslím, že kritický pohled neuškodí, zrovna v mnohém má Vaše reportáž pravdu, ten vagón bude opravdu poněkud těsný....
Pitomej rypal: Nevylezes.
Realita: Vylezl jsem na K2 (nebo na jakoukoliv horu nad 7000, to je fuk).
Pitomej rypal: Hahaha, nevylezl na Mt.Everest, je to loser, je to loser.
víte co já považuji za nejhorší lidskou vlastnost, když někdo svoji chybu vydává za přednost, to sice prosím neberte osobně, ale když chcete někomu připomínat, jak "astry neuvidí", jak taky Radim tvrdil někdy cca. před sedmi lety (nevím přesně a hledat to teď na googlu je ztráta času) "do léta se chci rozhodnout, od koho koupím nejmodernější vlaky na světě"
čili ano, my co jsme tvrdily, že žluté vlaky nebudou jsme se spletly,
na druhou stranu Vy příznivci, žlutého, by jste zase měli být schopni uznat, že né vše se mu povedlo, a že zrovna ta doba dodání je poněkud dlouhá....
http://zpravy.aktualne.cz/domaci/regiojet-predstavil-svuj-prvni-novy-vagon/r~fed441a04d3f11e4975f0025900fea04/
Jinak samozřejmě vůz Sivic bude mít větší rezervu než Astra, jenže mu to nejspíš bude převážně naprd...
Ale hlavně, ono se skoro zdá že těch žlutých vozů by mohlo být v budoucnu i víc než těch modrotryskových (kde je s největší pravděpodobností současné číslo konečné). O procentuálním zastoupení (plánovaném) v jednotlivých flotilách ani nemluvě :)
P.S. a nějak se mi zdá že jsme tu nedostatečně denunciovali ty co v době nedávno minulé tvrdili že Astra vozy v životě jezdit neuvidí... tak si říkám že bych případně nabídl nezištnou výpomoc se zajištěním uvedeného cíle?? :)
Pro zlutogumy: Tyto uvahy nesouvisi s barvou vozove skrine.
Na stranu druhou, nektere veci beru jako samozrejmost - stejne jako si dneska asi tezko nekdo z vyrobcu aut dovoli udelat auto, ktere by spatne brzdilo, predpokladam, ze dnes se budou osobni vozy pro dalkovou prepravu stavet z osvedcenych komponent, minimalne co se podvozku a skeletu tyka.
Samosebou nejake drnceni plastu a dalsi zalezitosti, o kterych se zminuje treba JB se stavaji, mimo jine diky tomu, ze jsou to prvky nove a ne vzdy lety proverene. Zde opravdu uvidime, jaka bude realna provozni praxe, tohle se predvidat neda.
Co se ale predvidat uz da, jsou veci, ktere jsou patrne. U tohoto vozu je videt, ze se zde premyslelo i nad detaily, nad kterymi se pravdepodobne obvykle mavne rukou. A nabizi se dve moznosti - bud, ze temto detailum byla venovana pozornost na ukor toho bezneho, nebo naopak tem beznym vecem byla venovana pozornost srovnatelna s temi nebeznymi detaily.
Jistotu nemam, ale zatim verim, ze pravdepodobnejsi je druha varianta.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.























