Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.
Aktuální zpravodajství
14:00 - V okolí Prahy se začíná pomalu opět rozjíždět příměstská železnice, na tratě se vydaly po kalamitě první jednotky řad 471 a 451. Provoz by se tak měl začít postupně vracet do normálu, což však ještě několik hodin potrvá. Problémy podle vyjádření SŽDC přetrvávají zejména v oblasti střední Moravy, kde je i nadále teplota pod nulou a mírný déšť či mrholení.
V Praze byl po dlouhých hodinách již také obnoven takřka veškerý tramvajový provoz a k dalším problémům zde v tuto chvíli nedochází. I tak ale kalamita připravila obyvatelům Prahy a okolí mnoho kuriozit a překvapení, jako například nasazení soupravy složené ze dvou motorových vozů řady 831 a dvou vozů vložených na linku S2 mezi Prahou a Lysou nad Labem. Soupravu Českým drahám zapůjčil dopravce KŽC Doprava.
3.12. 9:15 - České dráhy opět aktualizovaly seznam spojů, které dnes vyjedou. Například provoz na tratích Praha - Plzeň či Praha - České Budějovice je již zajištěn takřka v plné míře, byť se zpožděními. LEO Express pro dnešek zrušil všechny své spoje, což se snaží kompenzovat několika pendlujícími autobusy mezi Prahou, Olomoucí, Přerovem a Ostravskem. U RegioJetu zůstává provoz podobný jako při včerejší aktualizaci v 19.15, nicméně vlaky, které měly být vedené jednotkou Desiro, jsou odřeknuty.
19:15 - Zítřejší provoz vlaků RegioJet přinese opět zajímavá vozidla. Na vlaky IC 1005 a IC 1012 bude nasazena motorová jednotka dopravce Arriva bez palubního servisu. Na vlaky EC 1006 a IC 1009 bude nasazena motorová jednotka Desiro taktéž bez palubního servisu. Spoje IC 1001, 1002, 1008, 1013 a 1016 budou zrušeny. U zbylých vlaků bude vypomáhat lokomotiva nezávislé trakce.
Dopravce LEO Express odříká prozatím spoje LE 1350, LE 1351, LE 1352, LE 1353, LE 1354, LE 1355, LE 1356, LE 1357 a LE 1360. Podobně jako dnes však bude mezi Prahou a Ostravou pendlovat objednaný autobus. Jízdenky se prodávají na palubě (ty z vlaku neplatí) a odjezdy jsou zatím stanoveny na 7:30 (z Prahy a z Ostravy) a na 9:30 (z Ostravy).
České dráhy zveřejnily podrobný rozpis rozsahu provozu na svém webu, nicméně počítají, že zítra bude vypraven obdobný počet vlaků, jako dnes - tj. jen ve velmi omezené množství.
17:00 - Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí ČHMÚ na další hodiny se České dráhy rozhodly odřeknout všechny noční vlaky mezi Českou republikou a Slovenskem. Nepojedou tak vlaky 440/441 Excelsior, 442/443 Šírava a 444/445 Slovakia.
České dráhy také představily rozšířené možnosti odškodnění pro cestující, kteří kvůli kalamitě nedojeli do svých cílových stanic nebo na dlouhou dobu uvízli v soupravách. Nad rámec běžných odškodnění dostanou cestující poukázku na 100 Kč, pokud jeli vlakem, který měl zpoždění více jak 120 minut. Odškodnění se týká tratí vyznačených na mapce vlevo. Držitelé aplikace IN 100 dostanou místo poukázky 50 bodů no nového věrnostního programu ČD Body.
13:00 - Vlak IC 1010 RegioJet bude veden vlakovou soupravou do Olomouce, odkud budou cestující přepraveni autobusem do Prahy. I další soukromý dopravce, LEO Express, zajistil pro cestující několik autobusů, které budou zajišťovat dopravu cestujících mezi Ostravou, Olomoucí, Přerovem a Prahou. Jízdenky se však prodávají pouze přímo na palubě autobusu, cestující s předem zakoupenými jízdenkami na některé z dnešních původně plánovaných spojů si tak budou muset lístek koupit znovu. Vlaky SC Pendolino na západě Čech nahrazují standardní rychlíkové soupravy, které normálně již v úseku Plzeň - Cheb (- Františkovy Lázně) na některých vlacích nejezdí. Řazeny jsou vozy řad B, Bee, Bpee, Aee či Bbdgmee. Začíná se zde také využívat více elektrických lokomotiv. Polooficiální facebookový profil ČD - omezení provozu také informuje o skutečnosti, že vlaky EC 171 a 174 pojedou v celé své trase. Tato informace však zatím není oficiálně potvrzena.
Situaci nadále monitorujeme.

Osobně mi to přijde jako zajímavé teoretické cvičení do hodin fyziky (velikost přítlaku, tloušťka ledové námrazy, velikost ližin, okolní teplota), ale nikoliv jako praktické řešení pro takovou situaci.
Takze i moderni stroje nemusi stat v polich bez moznosti svitit a topit, samosebou dokud jsou jeste v dratech nejake pohybujici se elektrony ;-)
Jaká je vrstva ledu na troleji a kolik minut je k dispozici na podobné pokusy při jízdě řekněme rychlostí 10/20/50 km/h?
Slovní úloha z fyziky (matematiky) pro bystré hlavičky ze základní školičky:
Jakou dobu je přitlačována ližina na trolej při rychlosti 10/20/50 km/h, budu-li uvažovat, že mezní (měřená) vzdálenost je 1 milimetr a šířka ližiny 2x30 mm?
Anebo jinak, ližiny mají v součtu 6 centimetrů, za jakou dobu urazí předmět x pohybující se rychlostí 10/20/50 km/h vzdálenost 6 cm?
Situace: Voda ve formě kapaliny je dostatečný elektrolyt, aby ve vrstvičce řádově mm byla pro naše případy naprosto dostatečně vodivá. Led ve vrstvách řádově cm takovým elektrolytem není = je to izolant a to zdatný. Postuláty: I. Dříve šlo snadno spojit troleje úplně ideálně na dvojkolejce mezi sebou, tak že tvořili uzavřenou jednu smyčku s jednou příslušnou měnírnou a přes jakýsi regulovatelný odpor na měnírně se trolej kontrolovaně prohřála (tj vznikly dva odpory v sérii,jeden instalovaný na měnírně a celá trolej tvořila ten druhý odpor) a údajně řádově do půl hodiny jakákoliv námraza zmizela. Dneska už to tak jednoduše nejde troleje jsou propojované tak,aby se nemusel při jízdě sundavat sběrač jako dříve na hranicích úseků měníren spolus haldou ochran a odpojovačů všeho možného navíc, řízených počítačově dálkově a automaticky je to zásadní proč to nejde udělat jednoduše, Připomínám že i dríve podobné kalamity byly.Tatík údajně celý týden bruslil v Liberci dolů volgogradskou ulicí do školy na bruslích (samozřejmě aromatizováno přibarveno,ale jistý obraz to poskytuje :-)..... II Přítlak sběračů-dneska při zvedání sběrače jsou maximální tlaky kterým ližina dosedne na trolej regulovány elektronicky(fíra nemá přístup k nastavení) a ten (pří)tlak při zvedánísběrače je tak malý, že nestačí vyprodukovat rázy na omlácení větší krusty ledu např. střídavým stahováním sběračů....Ale kupodivu např 363.5 mají z "nových" strojů pro fíru manuálně přístupný regulátor přítlaku . Ránou sběrače do troleje se samozřejmě nevyřeší trvalý přístup ližiny k troleji při jízdě-hlavně tedy rozjezdu, ale napájení soupravy při stání "uprostřed ničeho" už ano. Téhož je pak možno dosáhnout i v okamžiku, když by byla k dispozici zkratovací tyč (od elektroúseku, hasičů a pod...ale blbě a nutnost vypnout při těch pokusech napětí v troleji je zcela je samozřejmá).....III V některých depech se na bobinách na zimu kvůli stejnému účelu naprosto programově nastavoval jeden sběrač na jemné dosednutí a druhý "natvrdo".....IV Různé ochrany na novějších strojích odstaví při kolísání napětí stroj z tahu jaksi ve smyslu stažených kalhot pře nedohledným brodem. Taková bobina jede dokud se motor točí nebo dokud se nepřipálí k troleji a nestrhne ji, pokud má jakési napětí v trakci ji pak nevyruší ani atomový výbuch :-) :-).... A v neposlední řadě mnohokráte konstatované a diskutované: dieselových růšňů bývalo po depech oproti dnešku něúrekom a k nim i pohotovost konající personál v počtu jedinců/depo...Tak asi....Zajímalo by mě tedy zejména to zapojení měníren, nevíte někdo jak to bývalo? Nejsem eletrotechnicky vzdělaná osoba spíš tak řekněme laicky poučená,případný výklad pokud jen trochu možno populární formou:-) :-) :-)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.




















