..: AKTUÁLNĚ: Kalamitní stav na síti SŽDC :..

Námraza na troleji v Praze hl.n., foto: Aleš Petrovský Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.

Aktuální zpravodajství

14:00 - V okolí Prahy se začíná pomalu opět rozjíždět příměstská železnice, na tratě se vydaly po kalamitě první jednotky řad 471 a 451. Provoz by se tak měl začít postupně vracet do normálu, což však ještě několik hodin potrvá. Problémy podle vyjádření SŽDC přetrvávají zejména v oblasti střední Moravy, kde je i nadále teplota pod nulou a mírný déšť či mrholení.

V Praze byl po dlouhých hodinách již také obnoven takřka veškerý tramvajový provoz a k dalším problémům zde v tuto chvíli nedochází. I tak ale kalamita připravila obyvatelům Prahy a okolí mnoho kuriozit a překvapení, jako například nasazení soupravy složené ze dvou motorových vozů řady 831 a dvou vozů vložených na linku S2 mezi Prahou a Lysou nad Labem. Soupravu Českým drahám zapůjčil dopravce KŽC Doprava.

3.12. 9:15 - České dráhy opět aktualizovaly seznam spojů, které dnes vyjedou. Například provoz na tratích Praha - Plzeň či Praha - České Budějovice je již zajištěn takřka v plné míře, byť se zpožděními. LEO Express pro dnešek zrušil všechny své spoje, což se snaží kompenzovat několika pendlujícími autobusy mezi Prahou, Olomoucí, Přerovem a Ostravskem. U RegioJetu zůstává provoz podobný jako při včerejší aktualizaci v 19.15, nicméně vlaky, které měly být vedené jednotkou Desiro, jsou odřeknuty.

19:15 - Zítřejší provoz vlaků RegioJet přinese opět zajímavá vozidla. Na vlaky IC 1005 a IC 1012 bude nasazena motorová jednotka dopravce Arriva bez palubního servisu. Na vlaky EC 1006 a IC 1009 bude nasazena motorová jednotka Desiro taktéž bez palubního servisu. Spoje IC 1001, 1002, 1008, 1013 a 1016 budou zrušeny. U zbylých vlaků bude vypomáhat lokomotiva nezávislé trakce.

Dopravce LEO Express odříká prozatím spoje LE 1350, LE 1351, LE 1352, LE 1353, LE 1354, LE 1355, LE 1356, LE 1357 a LE 1360. Podobně jako dnes však bude mezi Prahou a Ostravou pendlovat objednaný autobus. Jízdenky se prodávají na palubě (ty z vlaku neplatí) a odjezdy jsou zatím stanoveny na 7:30 (z Prahy a z Ostravy) a na 9:30 (z Ostravy).

České dráhy zveřejnily podrobný rozpis rozsahu provozu na svém webu, nicméně počítají, že zítra bude vypraven obdobný počet vlaků, jako dnes - tj. jen ve velmi omezené množství.

17:00 - Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí ČHMÚ na další hodiny se České dráhy rozhodly odřeknout všechny noční vlaky mezi Českou republikou a Slovenskem. Nepojedou tak vlaky 440/441 Excelsior, 442/443 Šírava a 444/445 Slovakia.

Mapa kompenzace, foto: České dráhyČeské dráhy také představily rozšířené možnosti odškodnění pro cestující, kteří kvůli kalamitě nedojeli do svých cílových stanic nebo na dlouhou dobu uvízli v soupravách. Nad rámec běžných odškodnění dostanou cestující poukázku na 100 Kč, pokud jeli vlakem, který měl zpoždění více jak 120 minut. Odškodnění se týká tratí vyznačených na mapce vlevo. Držitelé aplikace IN 100 dostanou místo poukázky 50 bodů no nového věrnostního programu ČD Body.

13:00 - Vlak IC 1010 RegioJet bude veden vlakovou soupravou do Olomouce, odkud budou cestující přepraveni autobusem do Prahy. I další soukromý dopravce, LEO Express, zajistil pro cestující několik autobusů, které budou zajišťovat dopravu cestujících mezi Ostravou, Olomoucí, Přerovem a Prahou. Jízdenky se však prodávají pouze přímo na palubě autobusu, cestující s předem zakoupenými jízdenkami na některé z dnešních původně plánovaných spojů si tak budou muset lístek koupit znovu. Vlaky SC Pendolino na západě Čech nahrazují standardní rychlíkové soupravy, které normálně již v úseku Plzeň - Cheb (- Františkovy Lázně) na některých vlacích nejezdí. Řazeny jsou vozy řad B, Bee, Bpee, Aee či Bbdgmee. Začíná se zde také využívat více elektrických lokomotiv. Polooficiální facebookový profil ČD - omezení provozu také informuje o skutečnosti, že vlaky EC 171 a 174 pojedou v celé své trase. Tato informace však zatím není oficiálně potvrzena.

R 773 Švihov tažený lokomotivou brejlovec je připraven k odjezdu z Plzně do Prahy, foto: Aleš PetrovskýRanní zpožděný rychlík z Brna do Prahy vedený brejlovcem řady 754, foto: Matouš DanielkaZpožděný vlak EC 73 Smetana tvořený jednotkou railjet s přípřeží lok. ř. 742 přijíždí do Pardubic., foto: Matouš DanielkaEC 378 Slovenská strela, s "muzejním" čmelákem v čele, přijíždí do Pardubic., foto: Matouš DanielkaVlak s lokomotivou řady 731, foto: Matouš DanielkaRychlík z Brna s lokomotivou řady 742 v čele, foto: Matouš DanielkaZpožděný EC 174 Jan Jesenius s lokomotivou řady 742, foto: Matouš DanielkaVlak s lokomotivou řady 742, foto: Matouš DanielkaNámraza na trolejovém vedení, foto: Matouš DanielkaNámraza, den druhý. IC 540 Hutník se 75 minutami zpoždění a strojem 754.028 v čele odjíždí z Pardubic. Elektrický provoz začíná být postupně obnovován., foto: Matouš Danielka

Situaci nadále monitorujeme.


Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 25      Zpráv na stránku:   
Editor oder ŽP Admin Chary  mail  
05.12.2014 (11:27)  
Nepochybně, dřív nebo později, jen si nejsem jist, zda je čas potřebny k "prořezání ledem" přijatelný pro takové situace s ohledem na dostupný tlak (zde přítlak sběrače) a řeznou plochu a zda chce fíra riskovat přimrznutí sběrače k troleji v takovém případě, kdy by se skutečně jen "protavila" ližina k troleji bez oklepání ledu z okolí kontaktu.

Osobně mi to přijde jako zajímavé teoretické cvičení do hodin fyziky (velikost přítlaku, tloušťka ledové námrazy, velikost ližin, okolní teplota), ale nikoliv jako praktické řešení pro takovou situaci.
Registrierter Benutzer Sim 
05.12.2014 (10:30)  
Chary > Honza to myslel nepochybne v tom smyslu, ze i pouhe prilozeni smetaku k omrzle troleji pusobenim tlaku driv nebo pozdeji kontakt ziska ... i bez triskani do troleje.

Takze i moderni stroje nemusi stat v polich bez moznosti svitit a topit, samosebou dokud jsou jeste v dratech nejake pohybujici se elektrony ;-)
05.12.2014 (8:05)  
Nejaky rozmrazovani je imho celkem blbost. Daleko lepsi by bylo naucit se vyhanet z der ty kocoury a brejle treba uz za 2 hodiny a ne az za 12.
Editor oder ŽP Admin Chary  mail  
05.12.2014 (2:41)  
Ano, a nad drátkem zase díra zamrzne. A celý proces bude trvat v řádu (mnoha) desítek minut pro desítky milimetrů tloušťky ledu.

Jaká je vrstva ledu na troleji a kolik minut je k dispozici na podobné pokusy při jízdě řekněme rychlostí 10/20/50 km/h?

Slovní úloha z fyziky (matematiky) pro bystré hlavičky ze základní školičky:

Jakou dobu je přitlačována ližina na trolej při rychlosti 10/20/50 km/h, budu-li uvažovat, že mezní (měřená) vzdálenost je 1 milimetr a šířka ližiny 2x30 mm?

Anebo jinak, ližiny mají v součtu 6 centimetrů, za jakou dobu urazí předmět x pohybující se rychlostí 10/20/50 km/h vzdálenost 6 cm?
Registrierter Benutzer Honza  mail  
05.12.2014 (2:21)  
Nevím, nezkoušl jsem, ale říkali nám ve škole, že si můžeme udělat pokus, že si položíe venku, kde mrzne, kvádr z ledu mezi 2 podstavce a pověsíme na něj na drátku závaží a za určitý čas by měl celý drátek prostoupit ledem a vypadnout a led zůstane v celku.
Registrierter Benutzer JK ml. 
05.12.2014 (1:56)  
Honza: To co máš na mysli je "zahřátí" ledu ne tlakem, ale zejména teplotou.Vzniká mezi nožem brusle a ledem při bruslení (např) Tj. vzniká třením teplo,které způsobí že chvilkově vznikne vrstvička vody mezi nožem a ledem a to je co klouže (opravdu je to teplota ne tlak). Voda opravdu při vysokém tlaku taje při teplotách nižších než 0C, ale takový tlak nevyvoláš pouhým přiložením sběrače na trolej, které u nových lokomotiv je bohužel až příliš citlivé . Takový tlak ti ale spolehlivě vyvolá ledovec valící se údolím, doporučuji nastudovat fázový diagram vody,pevných skupenství má voda několik (na dráze se rozlišují zhruba dvě pevná skupenství vodya sice padající exkrementy a padající exkrementy s háčkama):-) Co mého náhledu na věc se týče pochopím, že se zastaví při ledovce elektrická trakce. Ale nepochopím, že se zastaví na mezi mezi polnostmi, nikoliv u peronu. Mašinfírové přeci dobře vědí, kam až v daném úseku s danou zátěží a při dané rychlosti s vlakem dojedou bez trakce.....Pokud jsou pochybnosti o sjízdnosti tratě před vlakem ve stanici před tímto úsekem musí vlak zastavit,byť mimořádně, a cestujícím musí řádně situaci vysvětlit ve smyslu,kdo pojede dál může ve studeném vlaku strávit celé hodiny, pokud se úsek povede projet, stejně za námi hned jede další souprava....Problémy, kvůli kterým to všechno nabralo takové rozměry vidím dva: 1-dispečer musí všechno schválit za všech okolnosti....Nemusí.Při takové situaci je globální pohled k ničemu jde o to, jak nejlépe na krátkých problémových úsecích převádět dopravu dál. A protože se v takovém místě mění situace z minuty na minutu musí se řízení předat do ohniska dění. Síťový Dispečer musí být vykonavatelem potřeb z onoho místa (potřebujeme MVTV, potřebujeme diesely, potřebujeme další lidi k výhybkám = nemáme čas to shánět)Pokud bude muset být každý krok v takové situaci odsouhlasen dispečerem vzniknou akorát zahlcené telefonní linky.......2-S mašinfírou nikdo nemluví a mašinfíra se logicky z titulu funkce a z toho že mu zachvíli "padla" se chce s vlakem pokud jen trochu možno, dostat co "nejdál".....
Editor oder ŽP Admin Chary  mail  
05.12.2014 (1:39)  
Jaký přítlak má sběrač na stejnosměru? Dá se to přepočítat do vzorečku od hortulany? Aniž bych měl doktorát z fyziky, nějak se nemůžu zbavit dojmu, že "zvýšený tlak bla bla nižší bod tání" bude možná znamenat minimálně několik (desítek či stovek) atmosfér na nějaký použitelný hodnoty... jako že při zvýšeným tlaku lze z uhlí vyrábět diamanty ;-)
05.12.2014 (0:58)  
Honza: Někde jsem se teď v rychlosti na internetu dočetl, že „ke snížení teploty tání (vody) o 1°C je třeba tlaku 135*10^5 Pa.“
Registrierter Benutzer Honza  mail  
05.12.2014 (0:56)  
Led má tu vlastnost, že při zvýšeném tlaku taje i pod nulou, takže nad zvedlým smetákem by měl roztát aspoň na topení a svícení i když to nebouchá do troleje.
Registrierter Benutzer JK ml. 
05.12.2014 (0:42)  
Poradil jsem se v mezaninu činžovního domu s ctěným panem otcem a výsledek debaty, která se točila kolem bordelu co nadělá led na trolejích byl následující:
Situace: Voda ve formě kapaliny je dostatečný elektrolyt, aby ve vrstvičce řádově mm byla pro naše případy naprosto dostatečně vodivá. Led ve vrstvách řádově cm takovým elektrolytem není = je to izolant a to zdatný. Postuláty: I. Dříve šlo snadno spojit troleje úplně ideálně na dvojkolejce mezi sebou, tak že tvořili uzavřenou jednu smyčku s jednou příslušnou měnírnou a přes jakýsi regulovatelný odpor na měnírně se trolej kontrolovaně prohřála (tj vznikly dva odpory v sérii,jeden instalovaný na měnírně a celá trolej tvořila ten druhý odpor) a údajně řádově do půl hodiny jakákoliv námraza zmizela. Dneska už to tak jednoduše nejde troleje jsou propojované tak,aby se nemusel při jízdě sundavat sběrač jako dříve na hranicích úseků měníren spolus haldou ochran a odpojovačů všeho možného navíc, řízených počítačově dálkově a automaticky je to zásadní proč to nejde udělat jednoduše, Připomínám že i dríve podobné kalamity byly.Tatík údajně celý týden bruslil v Liberci dolů volgogradskou ulicí do školy na bruslích (samozřejmě aromatizováno přibarveno,ale jistý obraz to poskytuje :-)..... II Přítlak sběračů-dneska při zvedání sběrače jsou maximální tlaky kterým ližina dosedne na trolej regulovány elektronicky(fíra nemá přístup k nastavení) a ten (pří)tlak při zvedánísběrače je tak malý, že nestačí vyprodukovat rázy na omlácení větší krusty ledu např. střídavým stahováním sběračů....Ale kupodivu např 363.5 mají z "nových" strojů pro fíru manuálně přístupný regulátor přítlaku . Ránou sběrače do troleje se samozřejmě nevyřeší trvalý přístup ližiny k troleji při jízdě-hlavně tedy rozjezdu, ale napájení soupravy při stání "uprostřed ničeho" už ano. Téhož je pak možno dosáhnout i v okamžiku, když by byla k dispozici zkratovací tyč (od elektroúseku, hasičů a pod...ale blbě a nutnost vypnout při těch pokusech napětí v troleji je zcela je samozřejmá).....III V některých depech se na bobinách na zimu kvůli stejnému účelu naprosto programově nastavoval jeden sběrač na jemné dosednutí a druhý "natvrdo".....IV Různé ochrany na novějších strojích odstaví při kolísání napětí stroj z tahu jaksi ve smyslu stažených kalhot pře nedohledným brodem. Taková bobina jede dokud se motor točí nebo dokud se nepřipálí k troleji a nestrhne ji, pokud má jakési napětí v trakci ji pak nevyruší ani atomový výbuch :-) :-).... A v neposlední řadě mnohokráte konstatované a diskutované: dieselových růšňů bývalo po depech oproti dnešku něúrekom a k nim i pohotovost konající personál v počtu jedinců/depo...Tak asi....Zajímalo by mě tedy zejména to zapojení měníren, nevíte někdo jak to bývalo? Nejsem eletrotechnicky vzdělaná osoba spíš tak řekněme laicky poučená,případný výklad pokud jen trochu možno populární formou:-) :-) :-)
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 25      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko