..: Střet pendolina s kamionem ve Studénce :..

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.

Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.

Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.

Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).

V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.

Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.

Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.

Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.

Poškození nástupiště, foto: Hitrádio ORION Poškození nástupiště žst. Studénka, foto: Hitrádio ORION Následky nehodové události, foto: Hitrádio ORION Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR 

Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express

Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 22.7.2015 (8:39)
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from ČR Moravskoslezský


  1 ... 18 19 20 21 22 ... 37      Zpráv na stránku:   
24.07.2015 (7:53)  
Ǧhuřfâḥ: Myslíte, že pár sekund pomůže na Vámi uvedené úkony? Už nyní si velká řada řidičů stěžuje na dlouhé vyzváněcí doby a dlouhou dobu zavření přejezdu před/po vlaku. Ve svém příspěvku jsem psal o vědomém, záměrném porušování pravidel silničního provozu. Vy píšete o tech. závadě či řidičském neumu, což je něco jiného, tedy každý blábolíme něco jiného.
24.07.2015 (7:45)  
zirecek: No, to jsou zase jednou pěkné bláboly. Víte, ono se klidně může stát, že někomu na přejezdu to auto prostě chcípne a pak by se pár sekund navíc opravdu hodilo (už jen proto, že zavolat na nouzovou linku, nahlásit číslo přejezdu nějaký čas zabere, než to z dispečinku předají SŽDC tak to taky chvíli potrvá no a čím dřív bude spuštěn generální stop, tím menší rychlost bude mít vlak, když se dostane na přejezd).
24.07.2015 (7:45)  
dedaluis: nemuzu verit tomu ze by bezpecnost cestujicich byla zajistena stejne ad by jel dopredu ridicim vozem a nebo taznou lokomotivou.
Tak snad mame nejaky normy, ktery to musi splnovat (naraz ve 100 km/h do cisterny ci co). Diky tomu je to drahy a lidi pak stejne bez ohledu na bezpecnost sedaj do aut a autobusu.
Nebylo by vubec nejbezpecnejsi pred tu taznou lokomotivu pripojit 2 nakladni plosinovy vozy? A nebylo by jeste bezpecnejsi dat ty vozy 3? A dopredu kulometny hnizdo?
24.07.2015 (7:24)  
Ešus: To je bohužel časté uvažování některých řidičů (nemyslím osobně na Vás), kteří neřeší, že příčinou jsou oni, ale řeší, kolik mají času a možností řešit dále problém, který způsobili. Řidič tam nemá, co dělat, když bliká červená, má stát, tečka, víc ho opravdu v tu chvíli nemá zajímat, nad ničím jiným nemá ani přemýšlet.
To je častá situace na českých silnicích z důvodu nedůsledné práce Policie ČR a nedůsledného pokutování: raději sešlápnout plyn, než přibrzdit; toho cyklistu šmiknu, než abych ho předjel po 10 sekundách; žlutá = sešlápni plyn; červená = ještě dvě auta se vlezou; plná není zeď; no, tak to vezmu přes zebru, přece mé veleego nepojede za tím pomalíkem až za obec; ty neuhneš do pravého? tak tě vezmu zprava; proč ta ženská zdržuje 50kou v obci, když může jet třeba 55-60. To vše je častý režim na českých silnicích, který většině připadá normální. Jednou z věcí je i projet červenou na přejezdu než úplně padají závory. Jen tvrdé tresty a důsledné pokuty Policie ČR změní názor řidičů, podobně jako v některých okolních státech.
Registered user Ešus 
24.07.2015 (1:30)  
Ano, 10 - 20 s do průjezdu vlaku je velice málo. Jako problém vidím, že zmíněna doba je velice proměnlivá. Někde člověk čeká naopak i několik minut. To pak řidič nemá šanci vědět, kolik času na řešení uvíznutí má.
Průjezd automobilu na poslední chvíli jsem viděl nedávno v Čermné nad Orlicí. Spustil se předzváněč, mechanické závory šly dolů. Asi 30 cm po nimi proletělo auto. Bylo štěstí, že s klikou točila žena, pak ji vystřídal kolega, který s klikou točil tak 1,5x rychleji.
24.07.2015 (0:40)  
Přemýšlím, co by šlo udělat pro zlepšení bezpečnosti přejezdů.

1) Jednak jak už tu bylo zmiňováno, nechápu, proč už dávno není kamerový systém, který by byl dohledován někde z centrály a kde by automatický systém rozpoznával překážky na přejezdu, obsluha by měla povinnost po upozornění systémem v případě, že to není planý poplach, spustit generální stop.

2) Taky mi přijde šílené, že je jenom 10s po spuštění závor. Tedy osobně bych tuto dobu prodlou nejmíň na 2-3-násobek. Klidně by se pak mohla mírně zmenšit předzváněcí doba, určitě by to pak bylo v součtu bezpečnější (i za cenu více probořených závor ;-) )
24.07.2015 (0:35)  
Zek: Řidiči kamionů bohužel jezdí jako prasata ať už v Polsku, v ČR nebo i jinde. Často za tím je nafoukanost typu „já jsem profík, já to umím, mně se nemůže nic stát...“
24.07.2015 (0:27)  
MV: To jsou bláboly. Největší zkáza EC Comenius byla důsledkem nárazu vlaku do spadeného mostu. A tady hraje rychlost naprosto zásadní význam.

P.S. S vaší logikou by nemělo vůbec cenu dělat omezení rychlosti na silnici, protože u spousty nehod hraje velkou roli náhoda. Jenže (naštěstí) omezení rychlosti existují, protože je jasné, že existuje jasný vztah mezi rychlostí vozidla a mírou škod na vozidle.
To samé platí i pro Studénku roku 2008...
Registered user Zek  mail  
23.07.2015 (23:24)  
Kdysi jsem v TV videl porad kde rikali, ze spojena souprava ma mensi sanci se pri nehode slozit jako harmonika. Urcite se da najit spousta fotek nehod souprav a normalnich vlaku a porovnat to.

Dneska jsem procital dve nahodny polsky diskuse a docela me zarazilo jak tam komentovali polsky ridice kamionu. V podstate o nich psali jako o idiotech, co maji na svedomi spoustu bouracek doma a nemeli by je vubec poustet za hranice.
"Powinno się wprowadzić badania IQ kierowców" atd
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
23.07.2015 (22:56)  
dedalie: musim se znovu zeptat je opravdu bezpecne vyrabet takoveto soupravy?jsou pekne ,moderni,pohodlne ale u jejich bezpecnosti bych dal velky otaznik.jak by dopadla tato nehoda kdyby misto pendolina byl railjet.nemuzu verit tomu ze by bezpecnost cestujicich byla zajistena stejne ad by jel dopredu ridicim vozem a nebo taznou lokomotivou.jestli je v tom rozdil tak si pak dopravce -vedome- zahrava se zdravim a snad i zivoty cestujicich.a to snad v poradku neni.

No a teĎ si to přelož do situace - hlavní silnice, táhlá zatáčka, v jednom směru jede osobní auto plně obsané lidmi (2+3) a jedoucí dle pravidel, tj. 90 km/h. V protisměru kamion se štěrkem (70 km/h), které přejede do protisměru. Následuje kolize s osobákem.

Co udělá osobní auto při nárazu rychlostí 160 (90+70) km/h do překážky typu "čelo tahače návěsu plného štěrku", která, troufnu si odhadnout, nemá moc ochotu uhnout stranou, a v situaci "osobák versus tahač" nedává ani moc šanci na deformaci na straně kamionu?

Jakou šanci na přežití mají lidé v autě, i za použití pásů a airbagů, které jsou testovány tuším při 60 km/h?

Není to tak trošku analogie k tomu, že si

cituji a upravuji

výrobce osobního automobilu -vedome- zahrava se zdravim a snad i zivoty cestujicich

Chápeš, kam tím mířím?
  1 ... 18 19 20 21 22 ... 37      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko