Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.
Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.
Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.
Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).
V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.
Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.
Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.
Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.
Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express
Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.
| 22.7.2015 (8:39)
V databázi řazení ŽelPage to bude co nevidět.
http://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=23075
Řidičák Railjet: Možná by bylo dobré srovnat hmotnost řidičáku, aneb zjistit nerovnici souboje kinetických energií s překážkou. Slýchávám často názor, že to přece musí vykolejit mnohem dříve než klasická lokomotiva nebo jednotka s rovnoměrnějším rozložením hmotnosti, než řidičák, kde to loko vzadu vytlačí ven. Nevím, neznám, neviděl jsem.
MV: To jsou taková "kdyby", že si to nikdo nevezme na triko, Bezpečnostní pomalá jízda by měla přínos i v tomto směru, ať vymýšlíte cokoliv. Když dotáhneme Váš "kdybylismus" do konce, tak bychom měli statisticky zjednodušeně uvažovat vzhledem k hustotě provozu a délce soupravám čas: 1) kdy je kolej pod mostem bez vlaku a 2) kdy je kolej pojížděna vlakem (byť delší dobu díky pomalé jízdě). Z toho zjistíte, že většinu času tam vlak nejede než jede. Tedy si myslím, že je ve výsledku mnohem přínosnější minimalizovat riziko najetí vlaku do překážky vyšší rychlostí, i když sekundárně mírně zvyšujeme dobu a riziko spadnutí překážky na vlak trávicí delší čas v problematické lokalitě. Důležitou roli hraje fakt, jestli spadlá překážka na trať bude indikována zab. zař. či nikoliv (většinou nebude).
Problém mimo deformace vidím v tom, že při nárazu strojvedoucí letí setrvačností vpřed. V automobilech jsou instalovány jednak bezpečnostní pásy a airbagy. Dále vidím problém v tom, že po čelním nárazu často pronikají různé předměty čelem do vozidla. O deformaci kabiny ani nemluvě.
Stručně řečeno: Každý strojvedoucí i každý řidič vlastně nese kůži na trh. Bohužel...
I dalsi moderni lokomotivy maji skrin dle EN 15227 (napriklad Traxx). Podle meho nazoru je ovsem dost pravdepodobne, ze v pripade nehody jako ve Studence by strojvedoucimu vic poslouzilo neco kapotoveho ci typu V200 nebo rovnou Albik... Je velka otazka, co by udelala kabina 380 - to nejhorsi byly nepochybne palety nalozene plechem co proletly prakticky az do salonu a se kterymi norma holt nepocita (pocita s narazem do cisternoveho navesu).
Tady pendolino zustalo vsemi napravami na kolejich po stretu s vyrazne vetsi tonazi absolutne i pomerove k hmotnosti prvniho poskozeneho vozu, coz je az obdivuhodne. Rozhodujici je rozdil kineticke energie - cele Pendolina ma asi 400 tun - trefilo ten autak prakticky kolmo. Na kolejich zustalo hlavne proto, ze se nic nezaklinilo pod vuz - to byl totiz ten duvod letu lokomotivy mimo trat u Vranan.
A pokud nekdo kritizuje pendolino, tak mimochcodem uplne stejne papirove je celo ridiciho vozu Railjetu i samotneho Taurusu. Na to jste prisel jak? Ridicak railjetu je zkonstruovan dle pozadavku EN 15227. Taurus sice jeste nevyhovuje tehle norme, ale jeho celo je ocelove a podstatne robustnejsi nez subtilni hlinikova konstrukce Pendolin.
Jo, kdyby někdo zjistil, že most spadl třeba kvůli vibracím od vlaku, tak má pomalá samozřejmě smysl. Pokud ale spadl sám od sebe, mohl klidně spadnout i na pomalu projíždějící vlak, přičemž pomalu jedoucí vlak pod mostem samozřejmě stráví více času, takže má větší šanci na zásah...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
















