Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.
Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.
Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.
Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).
V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.
Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.
Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.
Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.
Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express
Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.
| 22.7.2015 (8:39)
Která je z hlediska elementární logiky naprosto zcestná; ty statistiky nic takového nedokazují. Pokud vůbec něco dokazují, tak to, že masivní represe týkající se rychlosti je zcela neproduktivní. Stejná statistika (nepřiměřená rychlost jako příčina nehody): Rok 2013 - 14973 nehod / 211 usmrceno, 70,96 nehod na 1 usmrcenou osobu. Rok 2012 - 14865 nehod / 261 usmrceno / 56,95 nehod na 1 usmrcenou osobu.
Víte proč to nefunguje? No, protože ten postih je zcela nesmyslný a opatření žádné preventivní účinky nemají. Zaprvé se měří na místech, kde to nedává žádný smysl. Tam to pochopitelně řidiči zcela logicky vnímají jako nesmyslnou šikanu. Zadruhé se měří způsobem, který také nedává žádný smysl. Žádné z těch úsekových/kamerových radarů, sloužících k automatizovanému generování pokut, jako prevence nefunguje.
Ono to vědí velmi dobře i MD, ale nesmí se to veřejně přiznat. Když si před lety nechali vypracovat expertní stanovisko k možnosti zrušení tzv. osoby blízké, tak se dozvěděli od zřízené expertní skupiny následující:
"Autoritu správních orgánů a ochotu pachatelů (řidičů) nést odpovědnost za své protiprávní jednání také výrazně podrývají dvě skutečnosti: Jednak to, že policie nedostatečně kontroluje a správní orgány nedostatečně stíhají skutečně závažná protiprávní jednání v provozu na pozemních komunikacích a stíhají pouze relativně bagatelní přestupky (nedovolené parkování, malá překročení rychlosti zaznamenaná automatickými měřícími systémy, dnes provozovanými i soukromými osobami, na místních komunikacích). Dále pak je to skutečnost, že mezi zjištěním přestupku a jeho projednáváním uplyne i několikaměsíční lhůta. Podle obecných principů platných pro trestání má postih (trest) přijít co nejdříve po spáchání deliktu, aby plnil svoji nápravnou a preventivní funkci, s plynutím doby se nápravný i preventivní efekt sankce snižuje, navíc pachateli se také přiblíží „na dohled“ jednoroční prekluzívní lhůta pro zánik trestnosti přestupku. V důsledku těchto skutečností vnímají řidiči postihy za uvedené bagatelní přestupky, které navíc přicházejí až po několika měsících, jako šikanózní výkon pravomocí, který nemá nic společného s reálným zajišťováním bezpečnosti silničního provozu. Změna této praxe by také výrazně přispěla k autoritě správních orgánů, které mají v působnosti a pravomoci dohled nad provozem na pozemních komunikacích."
Přitom dle činnosti PČR by jeden myslel, že nic než rychlost nezabíjí. Samozřejmě, ještě pak alkohol, vždyť podlé médií jsou české silnice plné ožralých pirátů řítících se závratnými rychlostmi. Přitom podle týchž statistik zavinil alkohol pouze 6 % nehod a na počtu usmrcených se podílel 10 procenty. Prostě to celé nefunguje. "Počet usmrcených byl vyšší u 50 % měsíčně sledovaných ukazatelů, u 21% zůstal na úrovni roku 2013", praví ročenka.
A fungovat to nebude ani nedále, dokud se PČR nezaměří na skutečně nebezpečné věci a prevenci.
@SYN: samozřejmě když přejezd hlídat stylem "viditelně, nevadí že kdo nás vidí tak si dá pozor a tím pádem skoro nikoho nechytneme" pak tedy i rychlost měřit podobným stylem, otevřeně a ne schovaní "za bukem"...
Naprosto souhlasím. Pokud se bude měřit rychlost viditelně a tam, kde to dává smysl, tak samotná přítomnost PČR způsobí, že drtivá většina řidičů prostě pojede "dle předpisů" a tedy bezpečněji. To by snad mělo být hlavním cílem celé té činnosti. Ne to, že budu látat prázdnou státní pokladnu.
P.S. A ano, bodový systém zcela evidentně nefunguje.
O to, zda-li se mají nebo nemají dodržovat pravidla jaksi primárně v diskuzi nešlo.
1. SŽDC by měla ve spolupráci s krajskými/místními samosprávami a PČR vytipovat přejezdy, které je možné zrušit. To znamená ty, které mají menší frekvenci pohybu nebo je možné je objet v rozumné vzdálenosti přes mimoúrovňové křížení. Tyto zrušené přejezdy buď fyzicky plně zlikvidovat nebo je upravit jen pro chodce/cyklisty.
2. Na přejezdech, které nelze zrušit, trvale snížit traťovou rychlost na 100 km/h. Je to nepopulární, ale střet s vozidlem v rychlosti 100 nebo 160 km/h je dost rozdíl.
3. Zvýšit dohled PČR na přejezdech. Vjezd na červenou nemilosrdně trestat a posuzovat jako trestý čin obecného ohrožení.
4. Výhledově nahradit všechny úrovňové přejezdy mimoúrovňovými. Když to šlo ve 30. letech při zdvojkolejnění úseku Zdice - Plzeň (kromě dvou výjimek se stavěly nadjezdy i pro polní cesty), tak to musí jít i teď.
Skoro se vším souhlasím, Tomáš R. do toho vlítl nešikovně "od konce".
Akorát s tím vaším posledním odstavcem se musím tak nějak hluboce zamyslet... jako ano, principiálně je správná prevence, nikoliv snaha (za každou cenu) odchytit viníky (přestupků). Ale zase nejsem až takový idealista abych si namlouval že to bude rozumně fungovat, aspoň tady a teď. Chybělo by k tomu podle mého názoru citelně vyšší procento policistů "na ulici" (a to dost možná ani ne ve dvojičkách a aspoň z poloviny pěšky!) než je teď, a samozřejmě když přejezd hlídat stylem "viditelně, nevadí že kdo nás vidí tak si dá pozor a tím pádem skoro nikoho nechytneme" pak tedy i rychlost měřit podobným stylem, otevřeně a ne schovaní "za bukem"...
Ale jak říkám, nejsem idealista a tak si myslím že dneska u nás by se hodilo obojí, tj. kombinace i otevřené "prevence" i nějaké to rozumné procento "skrytého číhání", samozřejmě přednostně na místech kde je překračování "dovoleného" bez diskuze zároveň překračováním "přiměřeného"...
Mimochodem, celkem dávno už si myslím že by policie měla rozdávat citelně víc pokud, tak nějak "na potkání", prostě hned jak zahlídne něco nesprávného, už pokutu... (zatím koho chytnou tak má vyloženě smůlu a většina přestupků zůstává neviděna) ovšem vyvážil bych to nízkou počáteční výší takových pokud, které by se zvyšovaly teprve progresivně při opakování stejného přestupku. Chápu že by to bylo asi dost náročné (i když, dost možná že by se málo přestupující řidiči neměli důvod nějak hádat "o stovku nebo dvě" a třeba by nemusel průběh většiny pokut tím pádem být nějak zvlášť byrokratický), ale prostě by mi to přišlo správnější.
Svým způsobem jsem trochu doufal že by takto nějak mohl fungovat bodový systém (pamatujete se ještě na to pozdvižení když se zaváděl?), ovšem nějak to zdegenerovalo do podoby které se už dnes prakticky nikdo nebojí...
Situace na našich silnicích jde rok od roku od desíti k pěti. A ačkoliv se lze často z diskuzí dočíst, že za to mohou "pomalé brzdy silničního provozu", mám zkušenosti takové, že v protisměru v zatáčkách se objevují případně bezpečný odstup nedodržují řidiči značně porušující povolenou rychlost. Při každodenních cestách autem přes hodinu není dne a jízdy, kdy někoho takového nepotkám. Člověk, který pro několik ušetřených sekund nebo minut času ohrožuje sebe a ostatní nemá na silnici ani volně ve společnosti vůbec co pohledávat. Má se léčit a ne používat zbraň jménem automobil.
Je potřeba jen doufat, že si z předpisů nezačnou trhací kalendář dělat i fírové a špekulovat jako velká část nebezpečných a k svému okolí bezohledných českých řidičů nad tím, že támhle a onehde je ta rychlost zbytečně malá a projedou tu výhybku rychleji.
Omlouvám se za dosti OT, ale k tomu se nedalo nevyjádřit.
Rodinám pozůstalých upřímnou soustrast a zraněným rychlé uzdravení.
2 - myslim, ze zde nebyl problem v tom, ze by dotycny neumel barvicky
3 - blabol na n-tou
2-Řidičák nedostane každý, pouze ten, kdo správně rozezná všechny barvičky, nestačí rozeznat červenou a zelenou na křižovatce, jiné zdravotní vyšetření se většinou nepožaduje i když je kontraindikací celý předpis.
3-Na přejezdy nejsou peníze, je potřeba ze státního rozpočtu dotovat fotbal, tenis a jiné sporty, jejich aktéři živoří za minimální peníze
Pokud starosta v obci "vybuduje" sportovní stadion, tak má větší šanci na znovuzvolení, než pokud nechá vybudovat nějaký bezpečnostní prvek.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
















