..: Střet pendolina s kamionem ve Studénce :..

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.

Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.

Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.

Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).

V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.

Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.

Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.

Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.

Poškození nástupiště, foto: Hitrádio ORION Poškození nástupiště žst. Studénka, foto: Hitrádio ORION Následky nehodové události, foto: Hitrádio ORION Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR 

Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express

Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 22.7.2015 (8:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 ... 25 26 27 28 29 ... 37      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kuzma 
22.07.2015 (21:36)  
Vinikem dnesni nehody je predevsim ten, kdo pred lety rozhodl, ze je urovnove krizeni mozne i po koridorizaci.S jistou imbecilitou obyvatelstva musi proste politik pocitat.Az se trochu divim,ze se takovy kiks odehral az po dlouhych letech.
22.07.2015 (21:10)  
Předně chci vyjádřit upřímnou soustrast pozůstalým. Rovněž přeji všem zraněným brzké uzdravení po stránce fyzické i duševní.

K těm závorám: Viděl jsem v Polsku závory, jejichž řízení umožňuje vyjet gumokolu uvízlému na přejezdu prostě tak, že závora pro výjezd se uzavírá později než závora pro vjezd na přejezd. V Polsku se to již stalo standardem na modernizovaných tratích. Nedivil bych se proto, kdyby Polak za kierownicą swojej pojebanej ciężarówki prostě nečekal, že se obě závory zavřou současně a ne tak, jak "jest u nich zwyczajnie na szlakach zmodernizowanych". Někde jsem dokonce četl, že před dotyčným Polákem přes přejezd přejel další náklaďák a ještě osobní auto!!! Takže pokud prostě následoval takto vzniklou "kolonu"... Tím samozřejmě neobhajuji jeho jednání nechat auto na přejezdu, to udělá fakt jen debil a desítku za katrem si zaslouží zcela po právu. Náklaďák plný plechu prorazí dřevěnou závodu bez újmy na tahači i návěsu.
22.07.2015 (21:05)  
takové značky se přece (po nějaké době - aktualizace) dostanou do databází navigací a při aspoň trochu rozumném nastavení ... by to mělo aspoň ty kamiony navést jinudyma... ne?

U Poláků to rozhodně nepomůže. Viz http://www.kolinskypres.cz/clanek-jizda-podle-navigace-se-ridici-polskeho-kamionu-nevyplatila
22.07.2015 (21:00)  
SYN: Na žel. přejezdech s kříži se užívají více značky s omezením max. délky vozidla pro zajištění bezpečnosti. Jejich projednání je obdobné jako rušení přejezdů, tedy s místní samosprávou. Avšak daří se to občas lépe než samotné rušení žel. přejezdů.
22.07.2015 (20:59)  
Tady je zase chytrých... Je mi líto těch lidí, kteří tam zůstali a i těch zraněných.
Co je u nás až s podivem, jak dobře fungují složky IZS. Tito lidé si zaslouží nejvyšší uznání.
registrovaný uživatel SYN 
22.07.2015 (20:57)  
Hm, když jsem si to tak prohlížel na (foto)mapě, tak si říkám... je to kus od kusu jiný, jednak teda (naštěstí) na tom korytu přecejen docela jasně převažují mimoúrovňová křížení na úrovňovými, druhak se zdá že by většina těch úrovňových nebyla až tak obtížná vyřešit, kolikrát je třeba do 100m od přejezdu propustek (nebo něco podobného) celkem slušně dimenzovaný, že by tama nemusel být problém silnici protáhnout, holt to "akorát" chce trošku "zakroutit" tu silnici a spustit ji o kus dolů... druhá věc je že když to někdo bude navrhovat podle dnešních předpisů tak mu z toho nejspíš vyjde "maxitobogán" za pěknejch pár peněz...
Ale celkem to vše vypadá řešitelně, jen trochu chtít (no a holt pár peněz na to sehnat, ale nemuselo by to leckde být nijak krutý, zvlášť když to někdo pohlídá a spláchne se to naráz při nějaké větší údržbě/rekonstrukci).

A taky, někde by mohlo docela dost pomoct nějak rozumně to okolí přejezdu označit, třeba taková značka "zákaz vjezdu nad 7,5t" (dopravní obsluze vjezd povolen) nebo jiná podobná, to by mohlo mj. pomoct při tom objíždění, takové značky se přece (po nějaké době - aktualizace) dostanou do databází navigací a při aspoň trochu rozumném nastavení (njn, pokud to někdo má v režimu "osobák" a "nejkratší - bez poplatků" tak to asi nic nenadělá) by to mělo aspoň ty kamiony navést jinudyma... ne?
22.07.2015 (20:55)  
@M: Umíte číst? "obecně v případech, kdy ty závory spadnou až poté, co vozidlo vjede na přejezd"... Jinak se obávám, že pro případy typu "kdyby to trefilo dodavku dodavku, co by objizdela polozavory" by jedinou spolehlivou prevencí bylo, kdyby ze silnice vyjela aspoň metrová bytelná betonová zeď, aneb úplným dementům holt není pomoci.
registrovaný uživatel M 
22.07.2015 (20:48)  
Pocitam, ze kdyby to trefilo dodavku, co by objizdela polozavory, tak napises "polovicni zavory jsou spise na skodu", ze?
22.07.2015 (20:36)  
proč vzniká nově tolik polovičních závor a nejsou rovnou úplné

No, vidíte. A já myslím, že v tomhle konkrétním případě (a obecně v případech, kdy ty závory spadnou až poté, co vozidlo vjede na přejezd) jsou ty závory z obou stran spíš na škodu.
22.07.2015 (19:59)  
ivanp:

1) Vidím, že Vám se chce. Budu tedy rád, když se reálně zúčastníte jednání s některým panem starostou pro získání jeho náklonnosti a aktivity pro naši společnou dobrou věc. Často se setkáváme s drtivým odporem na zrušení i žel. přejezdů, které opravdu nikdo roky nepoužívá, co kdyby Karel Vopička potřeboval lakatošem do lesa, přece nepojede o kilometr dále, i když jsou kolem tratě souběžné lesní cesty...
Pro úplnost - dříve byl tah na branku, před pár lety šlo zrušit žel. přejezd rozhodnutím DÚ bez souhlasu místní samosprávy. Povedlo se z kolejí vymazat některé přejezdy kostlivce, avšak pak se oklikou tato páka, mechanizmus degradovala na nutný souhlas.

2) Můžete iniciovat změnu zákona. Žel. přejezd ve Studénce je legislativně v pořádku. Tak byl navržen a zkolaudován. Změnou legislativy či jiným úředním dokumentem, například navrženým a prosazovaným ze strany DI či DÚ a orazítkovaným MD, lze iniciovat postupnou změnu v terénu.
Proč nemáme už LED skříně; proč nejsou blikající LED pásky v asfaltu, jak u přechodů; proč není možnost mechanické zábrany ve vozovce; proč vzniká tolik nových světelných přejezdů bez závor, na kterých je nejvíce nehod a smrťáků; proč nevznikají už rovnou světelné se závorami; proč vzniká nově tolik polovičních závor a nejsou rovnou úplné; proč není u přejezdů nad 120 km/h kontrolní systém, jak mluvil J. Petrák v ČT; proč nejsou žel. přejezdy například nad 140 km/h a nad nějakou danou intenzitu dopravy železniční a silniční nahrazeny nekompromisně mimoúrovňově?

4) Dobudovat se mohou i nyní na vytipovaných problémových místech, když na to bude upraven úřední právní rámec a na jeho podkladě budou vyčísleny a přiděleny finanční prostředky.

PS.: Velice děkuji ŽP za napsanou aktualitu i fotky. Je dobré číst informace, které jsou aktuální, slušně, přesně a citově či bulvárně nezabarveně napsané.
  1 ... 25 26 27 28 29 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko