..: Střet pendolina s kamionem ve Studénce :..

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.

Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.

Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.

Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).

V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.

Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.

Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.

Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.

Poškození nástupiště, foto: Hitrádio ORION Poškození nástupiště žst. Studénka, foto: Hitrádio ORION Následky nehodové události, foto: Hitrádio ORION Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR 

Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express

Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 22.7.2015 (8:39)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 ... 26 27 28 29 30 ... 37      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JK ml. 
22.07.2015 (19:57)  
Podle indicií ze zpráv na čt24......to odnesl nejzkušeněnší z nejzkušenějších pražských pendolino fírů........Když se něco takového stane pak teprve jasně vidím, jakou měl můj táta kliku,bohapustou kliku, že za téměř 43 let fírování se do ničeho podobného nenamotal, čemu nemohl stihnout zabránit ať už svojí rychlou reakcí nebo zkušenostma.............To ne tohle.....
registrovaný uživatel pekař 
22.07.2015 (19:53)  
[i]představil jste si jak by to zhruba vypadalo kdyby ty dva žluté busy NEkontrolovaly koho berou? Vešla by se do nich aspoň půlka těch co opravdu měli jejich jízdenky (a kteří tak nějak oprávněně očekávají že se dovnitř dostanou)[/i]

Dobře. Pak se ale nabízí otázka. Vyslal RJ dostatečný počet autobusů nebo to podcenil a někdo jiný mu vytrhnul trn z paty? Vůbec tady nerozvíjím myšlenky, že by to snad udělal úmyslně, že je to v danou chvíli cynické a že mě podobné chování u této společnosti nepřekvapuje..
registrovaný uživatel ivanp  mail  
22.07.2015 (19:51)  
ad zirecek:
ad 1: Ano, pravomoci SŽD a DÚ jsou relativně malé, na druhou stranu jsou předseda (J)ZD není všemocný. I tady platí, že když se chce, jde to.
ad 2: Ještě si pamatuju doby, kdy se přepočítávaly jízdní doby v časech, kdy se zaváděly stovky na výhybkách (prostě se šetřilo na údržbě). Dnes je trošku jiná doba, nicméně jízdní doby jsou dané mimo jiné technickým stavem trati. A ten je ovlivněn bezpečnostními požadavky. Pokud úrovňové přejezdy nebudou nadále považovány za bezpečné pro rychlosti vyšší než 100 km/h, nenadělají s tím dopravci prakticky nic.
ad 3: Vaše tvrzení není v protikladu s mým.
ad 4: Vaše tvrzení ohledně lobby AŽD je poněkud odvážné a hlavně nepodložené. V této oblasti jsem byl profesionálně činný. Důvod, proč se tehdy stavěly nadjezdy a na tomto koridoru ne, je poněkud jiný, i když v tomto státě běžný: Za prvé se šetřily peníze (dotace z EU tehdy nebyly) a za druhé se spěchalo na co nejrychlejší provedení stavby (politické důvody - chudá severní Morava).
22.07.2015 (19:48)  
Jiří Kocourek: No, pokud bych bydlel někde poblíž a zcela nesmyslné dopravní značení mi otravovalo život denně, tak bych navlékl montérky, oranžovou vestu a za bílého dne tu značku prostě odnesl a opřel někde za rohem o zeď. Občanský zákoník tomu v §14 říká svépomoc a doporučuje to jako vhodné řešení, jak se domoci svého práva v případech, "je-li zřejmé, že by zásah veřejné moci přišel pozdě". :-)
22.07.2015 (19:40)  
Jiří Kocourek: "co teď" -- nejlépe zdokumentovat a podat stížnost, případně se bránit soudní cestou.

Takové vedení provozu je jasně proti dobrým mravům (pokud ne i vyloženě protiprávní).
22.07.2015 (19:35)  
ivanp:
Ad 1) To se děje. Avšak pravomoce SŽDC a DÚ jsou aktuálně malé. Pro zrušení žel. přejezdu je nutné získat souhlasné stanovisko místní samosprávy. Tedy si reálně představte, že pan starosta udělá schůzi rady proto, aby nechal s úsměvem odhlasovat, že zruší támhle žel. přejezd Karlovi Vopičkovi, mimojiné předsedovi JZD, tím on bude muset na pole jezdít o 3 km více. Všichni s radosti souhlasí, například v době žní, a posílají souhlas SŽDC, tolik milované drážní organizaci. A Karel Vopička dá příště hlas panu starostovi v dalších volbách bo bezpečnost především. Anebo mu svůj názor sdělí ručně stručně na plese po pár panácích...

Ad 2) Předpokládám, že se hlásíte do čela komise, která přepočítá GVD a vysvětlí všem dopravcům, že třeba na Pha-Ova bude jízdní doba o například půl hodiny déle. Ano, možnost to je, avšak nejprve by bylo nutné změnit legislativu. Avšak myslím si, že jsou jiné způsoby, jak zvýšit bezpečnost na těchto žel. přejezdech. A myslím si, že firma AŽD se ji velice ráda zhostí a přijde s návrhy, kde cena nebude na prvním místě bo bezpečnost především.

Ad 3) Při vší úctě. Dnes zemřeli dva lidé. Železnice je nějak bezpečná, silnice je nějak bezpečná. Myslím si, že PČR by zachránila mnohem více lidských životů důslednější práci a pokutováním na silnicích. Anebo proč budujeme bariéry ve městě (že by řidič neuměl číst omezení rychlosti na 30?), proč máme před obcí optické brzdy (že by řidič nevěděl, že má jet 50?), proč ve většině obcí na nás bliká digitální tachometr (neumíme číst ten na palubovce?), proč se místo šraf na cestě dělají ostrůvky (nevíme, co je bílá plná?). Rozbitou silnici v obci opravíme za milióny a uděláme na ni retardéry - účinek pro auta jsou stejné, jezdí pomalu, jak se má. Možná stamilióny lítají ročně vzduchem, protože řidiči nedodržují stanovená pravidla, které není schopna PČR zajistit. Na co taková nedodržovaná pravidla stát uzákoňuje, když si z nich většina řidičů dělá srandu?

Ad 4) Ano, dříve to šlo, bo bezpečnost především. Pak to nešlo bo lobby AŽD. Co žel. přejezd to byznys při stavbě i údržbě. Nadjezd, podjezd nikomu nic finančně nepřináší. Navíc výkupy pozemků a ekoteroristé dnes nejsou zanedbatelní hráči. Zatím nikdo neměl takové koule, aby dal několik miliard na to, že vytipované žel. přejezdy nahradíme mimoúrovňovým křížením. Ano, tabulky, statistiky, komise, to vše běží a funguje, ví se kde jsou problémy. V tomto by měla rozhodně více konat DI a DÚ pro úpravu zákonů a předpisů, SŽDC jen dodržuje zákony. SŽDC je na druhou stranu kontrolována a občas popotahována, že se nechová jako správný hospodář, když udělá něco dražšího nad minimální rámec zákona.
22.07.2015 (19:33)  
MaF: A co když jsou pravidla nastavena záměrně tak, aby byla nesmyslná a lidi je porušovali?
Před křižovatkou přikázaný směr jízdy vpravo (přenosný), rovně za křižovatkou zákaz vjezdu (přenosný). Vpravo za křižovatkou jednosměrka, o kus dál zákaz vjezdu mimo DPMB. Nelze neporušit. V jednosměrce je zakázáno couvat, na hlavní je zakázáno couvat a nesmíte se otočit ani jet rovno. Pokud zastavíte vpravo u krajnice, omezíte provoz trolejbusové linky, trolejbus neprojede.
Ne, to jsem si nevymyslel já, ale BKOM to tak na České v Brně vyznačil, když tam rekonstruoval. Co teď?
(sorry za OT. Ikdyž říká se, že netřeba stávkovat, stačí začít dodržovat úplně všechna nařízení na železnici)
registrovaný uživatel SYN 
22.07.2015 (19:18)  
Ǧhuřfâḥ:

uměl bych si to představit ještě lépe, policie by ideálně napomínala za přestupky na "relativně bezpečných" místech a přísně trestala na místech "hodně nebezpečných". A takových těch "jasně vybíracích" míst by mělo pokud možno ubývat... jenže ono to málokdy je úplně jednoznačné, jde o míru a tu má každý trochu jinou... kéž by se aspoň použil "rozumný průměr"...
registrovaný uživatel SYN 
22.07.2015 (19:13)  
pekař:

ano, zajímavá myšlenka... částečně souhlasím, ALE - představil jste si jak by to zhruba vypadalo kdyby ty dva žluté busy NEkontrolovaly koho berou? Vešla by se do nich aspoň půlka těch co opravdu měli jejich jízdenky (a kteří tak nějak oprávněně očekávají že se dovnitř dostanou)?
v podání modrých asi za tou nekontrolou je poměrně racionální myšlenka že procento těch co s nima nemají oprávnění jet je natolik malé že by případná kontrola přinášela víc škody než užitku...
Nicméně ano, pokud by "žlutí" se o své cestující měli (dlouhodobou) tendenci nestarat PAK by asi kontrola "modrých" dokladů byla na místě...
22.07.2015 (19:11)  
SYN: Já si naopak myslím, že by policie měla trestat jen věci, které dávají smysl. Tj. měřit na místech, kde je to opravdu nebezpečné a ne tam, kde se dá předpokládat, že tam většina řidičů pojede o pár kilemtrů/h rychleji, takže "bude kšeft". Stejně tak by se za bagatelní přestupky mělo jenom napomínat - ale u skutečně nebezpečných činů trestat o to důrazněji.

Jedině tak budou lidi policii brát vážně a taky se pak podle toho chovat...
  1 ... 26 27 28 29 30 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko