..: České dráhy nahrazují vlaky konkurence prázdnými sloupečky :..

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.

Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.

Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.

Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.

Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.

>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<

Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.

Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (17:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 21      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer TTtrain  mail  
13.12.2015 (21:31)  
Skutečně nevidím jediný důvod, proč by jedna firma měla ve své nabídce zveřejňovat nabídku konkurence. Nic na tom nemění ani to, že dotyčná firma je státní. Takže takový uplakánkovský článek je tak trochu mimo mísu.
Registrierter Benutzer Kuzma 
13.12.2015 (21:26)  
Infected.bass:Zrovna nedávno jsem někde četl, že chytré telefony má cca 40 procent populace. Já osobně radši používám offline HAFAS od OBB,protože nemusím řešit jestli mám signál v nějaké díře a tudíž i data a navic v zahraničí nepotřebuju drahý datový roaming.Práce s Kjř mě však narozdíl od Tebe nijak nepopouzí neb bych se musel stydět za to,že tak jednoduchou záležitost neovládám. Myslím,že by to i nadále měla být standardní občanská výbava stejně jako to,že umim číst,psát či jak se například chovat u voleb.
13.12.2015 (20:26)  
Všem železničním příznivcům přeji krásný a spolehlivý Nový Železniční Rok.Dříve se tady slavilo,a byla to krásná a někdy napínavá oslava při sledování on-line reportáží z nových vlakových spojení a různých novinek na české železnici.Letos se ta oslava vůbec nepovedla,asi při nějaké akci ČD na redaktory ŽelPage nezbyli chlebíčky,tak teď po nich hážou jedovatou slinou.Je to velká škoda.Podle mě ČD udělaly moc dobře,že v KJŘ nejsou soukromníci,v opačném případě by to určitě skončilo u soudu,navíc první soudní spor LE s ČD,soukromník prohrál a to pro něj není vůbec dobrá reklama,proto potřebuje další kauzy,aby se zviditelnil.
13.12.2015 (18:51)  
JOHNZ: Ano, v loňském knižním jízdním řádu byli i soukromníci. Na úvod byly i jejich adresy (byli seřazeni abecedně).
Registrierter Benutzer JOHNZ 
13.12.2015 (18:22)  
Ona je tam ešte jedna "nákladová položka". A to je čas ľudí, ktorí majú v náplni aj iné činnosti než je organizácia KJŘ, a ktorých nemá kto nahradiť (akokoľvek je to neuveriteľné, nepoznám miesto s vyššou podzamestnanosťou než sú odborné útvary GŘ SŽDC).

A ešte otázka (KJŘ som si nekúpil niekoľko rokov, tak neviem). Vlani boli v KJŘ (v tom, ktorý ste si mohli kúpiť na pokladniach ČD) súkromníci? Mám za to, že neboli.
13.12.2015 (17:38)  
Také bych ve svojí mnou zaplacené tiskovině neuváděl nabídku konkurenta a o tom to je!
Registrierter Benutzer bleep 
13.12.2015 (17:08)  
Možná žiji na jiné planetě, než autor článku, ale podle jeho logiky by mělo být normální, aby firmy LE a RJ vydávaly své JŘ včetně info ohledně vlaků ČD, případně aby například firma TESCO ve svých tištěných reklamách uváděla seznamy obchodů malých i velkých konkurenčních firem "aji" s jejich adresami a otevírací dobou. Je tomu tak snad někde ve světě?
Registrierter Benutzer Laďas 
13.12.2015 (16:49)  
Autor článku si jaksi nepovšiml, že se jedná o jízdní řád ČD, nikoli celostátní....
Autobusové společnosti taky na svých jízdních výlepových řádech neuvádějí spoje konkurence... logicky....
13.12.2015 (15:48)  
Jen malá poznámku k "národnímu dopravci": Myslíte si, že by snad naším národním dopravcem měla být stejná firma, která inzeruje na kdejaké zahraniční nádražní lavičce " ... Vaš slovenský dopravca"?
13.12.2015 (14:52)  
Tištěné jízdní řády jsou dobré v tom, že ne úplně každý chce nebo může mít chytrý telefon s připojením na internet. Navíc v některých případech se v řádech najde lepší spojení než nabídne Idos. Je velká škoda, jak se SŽDC zachovala a ČD toho "využili" k obrazu svému.
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 21      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko