..: České dráhy nahrazují vlaky konkurence prázdnými sloupečky :..

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.

Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.

Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.

Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.

Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.

>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<

Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.

Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (17:00)
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 21      Zpráv na stránku:   
14.12.2015 (9:06)  
Tak neprofesionálně podanou informaci s bulvárním nadpisem bych tady opravdu nečekal.
Registered user JB 
14.12.2015 (8:47)  
Bulvární blábol.
14.12.2015 (8:29)  
Jednoznačně má vydávat jízdní řád SŽDC se všemi dopravci! Pokud to neudělá, tak je pak na každém dopravci zda si vydá svůj knižní nebo ne. Nevšiml jsem si, že by na stránkách regiojetu v sekci jízdní řády byly uvedeny vlaky ČD na koridoru. Pokud knižní podobu vydává ČD, na vlastní náklady, mají plné právo uvádět jen svoje vlaky, nevšiml jsem si, že by se soukromej dopravce chtěl např. podílet na nákladech za tisk... Už si v redakci konečně vyndejte ty žluté hlavy z černých zadků...
Registered user pst 
14.12.2015 (8:19)  
Ohryzek a autoři: Ono nejde jen o software, ale licencovaná jsou i data JŘ. To autoři řešili?

Babilon: To vydání šlo koupit, jeden rok to dokonce prodávaly ČD, ale musel jste si říct o kompletní vydání (bylo to nějak zpočátku provozu žlutého, jeho vlaky ve vydání pro ČD nebyly). Poslední dobou už šlo pouze si JŘ objednat u SŽDC (před vydáním, po zaplacení pak přišel poštou). Takže to vydání koupit šlo, jen ne tak snadno jako ČD.
Ohledně reklamy jsem to myslel tak, že JŘ zpracovávalo SŽDC a s tím měly nějaké náklady, které částečně pokryly reklamou ČD. Když to teď vydává ČD, tak samozřejmě neplatí za reklamu, ale za data. Vlastní vydání si teď již zajišťují samy ČD.

Vážně nechápu, jak se "renomovaný" železniční magazín může takto navážet do jednoho z dopravců. Proč si toto nevyřídíte se SŽDC? Podobný článek v MF-D chápu, tam nejsou odborníci, ale zde bych je čekal. Asi jsem se spletl...

Zlé ČD vymazaly vlaky konkurence ze svého vydání JŘ. A když by to tam daly, tak za týden si přečteme "Oni uvádějí chybné údaje, my od zítřka jezdíme s jídelním vozem/zastavujeme v X/jedeme o minutu dříve, dáme je k soudu, protože klamou naše zákazníky". Tak co je lepší?
14.12.2015 (6:24)  
Mně spíše překvapilo, že v zadní části JŘ, která je nazvaná Vybrané zvláštní vlaky, nejsou zdaleka všechny zvláštní vlaky ČD (zvláštní vlaky ČD nenajdeme v jízdním řádu ČD), ale je tam m.j. dost vlaků jiného dopravce.
ČD reklamu na svoje zvláštní vlaky zjevně nepotřebuje.
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
14.12.2015 (0:10)  
Aha, takže zatímco vloni bylo na obálce

logo "Tesco"
a
"přehled nabídky obchodních domů"
a uvnitř nabídka Tesco, Albert a Kaufland,

tak letos tam je
logo "Tesco"
a uvnitř jen nabídka Tesco.

A to je špatně?

Říká ta obálka něco, co není pravda?

A není to tedy tak, že vloni (a předtím?) říkala něco jiného, než bylo uvnitř?

Není náhodou máslo na hlavě SŽDC, že vydávala přehled nabídky všech obchodních domů, ačkoliv obálka působila tak, že se jedná o záležitost v režii Tesco?

Neboli

Doteď to bylo blbě, a když to najednou je dobře, tak je to vlastně špatně? WTF?
Registered user Honza  mail  
13.12.2015 (22:18)  
Ono by to šlo i printscreenem z PDF, pak by to ale nebylo jako text ale obrázky, což ve výsledku je úplně jedno.
13.12.2015 (22:15)  
Ohryzek: Word 2016... a z PDF to vyřežete i aplikací Výstřižky přibalenou do Windows. Žádná raketová věda.
13.12.2015 (22:07)  
Me by nejvic zajimalo, jakym zpusobem si autori "opravy" JR licencovali software k sestaveni opravnych sloupcu. Nechce se mi verit, ze by to delali ve Wordu 2013.
Registered user Honza  mail  
13.12.2015 (21:46)  
Nechic: No je celkem pravda, že dříve jsem ani netušil, že něco jako KJŘ vůbec existuje. Od roku 2001 (cca) máme každý rok ten regionální pro Ústecký Kraj a ten, o kterém se tu celou dobu dohadujeme, kupuju od roku 2008. Dříve, když se někam jelo, tak někde v kredenci byl papírek, kde byly tužkou vypsané vlaky na naší trať, a to bylo asi vše. Autobusy se poprve od revoluce změnily až v roce 2006 (když nepočítám postupné rušení spojů). Když se jelo někam daleko, tak se šlo na informace ČD a oni vytiskly přesný přehled spojení na danou trasu. Od toho roku 2008 se mi tyhle řády hodí, protože od tohoto roku musím jezdit přes celou republiku za panťákama řady 460, které nám s platností GVD 2007/08 sebrali.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 21      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko