..: České dráhy nahrazují vlaky konkurence prázdnými sloupečky :..

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.

Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.

Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.

Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.

Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.

>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<

Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.

Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 21      Zpráv na stránku:   
14.12.2015 (10:54)  
Je niekde na svete dopravca, ktorý na vlastné náklady vydáva JŘ obsahujúci aj spoje konkurencie? Nie je. Tak prečo by to mali robiť ČD?

To, ako ten JŘ vznikol, je nepodstatné. Je to úplne jedno, či si ho ČD vytvorili sami, alebo ho skopírovali od SŽDC, vymazali konkurenciu a vydali to knižne. Na tom vôbec nezáleží.

V tom Nemecku, na ktoré sa článok odvoláva, tiež žiadny dopravca neinformuje o možnosti odviezť sa vlakom konkurencie. Skrátka a dobre, tento problém je umelo vyfabulovaný.
14.12.2015 (10:42)  
Ti, kteří celá léta vyhledávali papírově, lezli do vlaků jiných dopravců leda tak v posledních letech, kdy takové vlaky jezdily souběžně s vlaky ČD. Což se teď vyřešilo tím, že už spolu nejsou v jednom řádu pod hlavičkou ČD. Je to obdoba volby dopravců v IDOS. Člověk se pak nesplete. Jiná věc by byla, kdyby soukromníci nebyli povinně místenkoví a vzájemně si uznávali jízdenky. Pak by naopak uvedení všech osobních vlaků mělo smysl.

My jsme se hledat v jízdním řádu učili, jednak v oddíle, jednak i ve škole - ano, v Občanské nauce. Dokonce nám byly jako bonus vysvětleny i některé železniční návěsti. Řekl bych, že mi to nijak neublížilo, spíš obohatilo. Faktem ale je, že jsme předtím absolvovali i dopravní výchovu, kde jsme se učili zase o silničním provozu. Nevím, co se učí dnes, tedy kromě státního zřízení. Používat sociální sítě? IDOS je sice fajn, ale taky někdy zakolísá. Nadto jsou vlak nebo autobus veřejnou dopravou, takže naučit se je používat by - zejména v době, kdy s nimi děti kolikrát vůbec nepřijdou do styku, pokud tedy rodič umí řídit :) - mělo být také jednou z občanských dovedností. Přinejmenším to trénuje mozek.
14.12.2015 (10:36)  
Josef Petrák: Jenže to jsou všechno vlaky v závazku veřejné služby... Ty tam i vzhledem k návaznostem budou vždycky. Proto např. arriva do Koutů a ne do Trenčína. Ale stále nevidím důvod, proč by čd měly uvádět ve svém jř konkurenční spoje jedoucí na komerční riziko...
V momentě, kdy jř vydává jeden z dopravců tak je prostě jen a jen na něm jaké vlaky tam uvede a jaké ne.
14.12.2015 (10:25)  
Pavel Martoch: Chtěl bych vidět, jak se na tom finančně podíleli GWTR, Trilex, JHMD, KŽCD a jestli si Arriva zaplatila tak málo, že tam napsaly jen vlaky do Koutů a ne do Trenčína. :)

Vtipné je v tom, že vícenáklad není tam ukázat všechny vlaky, ale naopak některé promazat.
14.12.2015 (9:58)  
Nebylo by lepší ze strany ŽP chlapsky přiznat úlet? Každý dělá chyby, ale ne každý se k nim umí postavit čelem. A čočku za tenhle fejeton dostáváte i v jiných diskuzích. Za mě zdvižený prst.
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
14.12.2015 (9:58)  
Nechic: Nevšiml jsem si, že Regiojet nebo Leo Express někde uvádí v jízdních řádech spoje ČD. Prostě SŽDC nevydává centrální jízdní řád a je to v režii dopravců. Je to další daň za konkurenční boj se vším všudy a vzhledem k tomu jak se Jančura a Novotný o Drahách vyjadřují a útočí dost pochopitelný. Nevím proč do toho mícháte zřizování autobusových linek nebo e-tikety, s jízdním řádem to nijak nesouvisí. A v Rakousku je to jiná situace, SCOTTY je tam jako státní vyhledávač, takže musí najít všechno. U nás je státní vyhledávač IDOS, ten všechno najde, tak problém nikde není.

Přesně tak. Daní za konkurenci, kterou samozřejmě zastánci nechtěj vidět, je o mnoho víc. Užijte si to :).
14.12.2015 (9:42)  
Kuzma: Ty bláho, to už je síla... Standardní občasné výchova je umět jízdní řád. Tak tohle už je dost slušná "železniční retardace". To nevím jestli je myšleno vážně, nebo si ze mě děláte tak trochu šprťouchlata. Takže jinak. Rozdejte ve svém okolí 20 lidem napříč spektrem společnosti jízdní řád a jestli Vám budou umět na konkrétní datum, čas a s několika přestupy vyhledat spojení. Tipnu si, že jich nebude ani 5. Víte proč normální a běžní cestující využívají Idos? No protože vyhledá všechny a to dokonce i autobusy. A znovu se ptám, jak je možné tedy, že každý rok se prodej těch brožur snižuje a to tak radikálně. V životě bych nevěřil, že úroveň diskuse Idnesu v daném tématu bude lepší než "v železničním jakože magazínu".
14.12.2015 (9:38)  
Josef Petrák: Celostátní jř SŽDC vydávaný a financovaný ČD? :) SŽDC jasně oficiálně deklarovala, že žádný papírový jř letos vydávat nebude, že svůj jř zveřejní pouze elektronicky. Pak záleží čistě na každém dopravci, jestli si vydá svůj papírový nebo ne, případně jestli mají dopravci zájem se finančně na tisku podílet a být tedy do takového jř zahrnuti.

P.S: O brýlích jsem nic nepsal :)
registrovaný uživatel JB 
14.12.2015 (9:21)  
JP: Nejde jen o fakta, ale i o styl psaní, kde je semleto všechno dohromady a který je hodný pisálků z iDNES.
14.12.2015 (9:08)  
Pavel Martoch et al.: Tohle není žádný jízdní řád ČD. :) Na tom to celé stojí a padá. Je to celostátní jízdní řád SŽDC, který ČD dostaly a znetvořily. Ale stále to vypadá jako celostátní jízdní řád. Kdybych chtěl např. linkový JŘ od ČD, tak si vezmu ty brožurky, co jsou v ČD Centrech. A tam, se vší vážností, fakt čekám jen vlaky dané linky daného dopravce.

P.S: Díky, ale brýle nenosím. Vidím dobře.
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko