..: České dráhy nahrazují vlaky konkurence prázdnými sloupečky :..

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.

Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.

Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.

Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.

Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.

>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<

Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.

Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (17:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 12 13 14 15 16 ... 21      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Honza  mail  
13.12.2015 (12:37)  
Vranitko: s tím tržním systémem jste objevil Ameriku xD
13.12.2015 (12:31)  
Tahle situace je podle mě dalším důkazem toho, že v naší zemi ještě pořád nejsme na tržní systém připraveni. Konkurence ze všech stran vůči ostatním funguje vždy jen tím nejhorším možným způsobem ve smyslu nejdřív JÁ a MOJE KAPSA, pak dlouho nic a pak až cílový zákazník. Vzájemné podrazy, kydání špíny, nekompatibilita... státem určovaná pravidla žádná.

Přidávám se k názoru, že JŘ by měl vydávat správce infrastuktury! JŘ je navíc doplňková služba k dopravě, takže jeho cena by měla jen pokrývat náklady na výrobu, ne generovat zisk - zisk má generovat doprava jako taková.

Ovšem co mě na celé diskuzi i vyznění článku tady na Želpage mrzí nejvíce je to vyznění, že v celé síti SŽDC operují jen tři železniční dopravci ČD, RegioJet a LEO Express - ale to přece není pravda. Na Idnesu, Novinkách a podobně bych to pochopil. ALE TADY??

Pojďme psát, že ČD se teda nas...y a do svých jízdních řádů nedaly vlaky NĚKTERÝCH konkurenčních dopravců. Buďme objektivní. Buďme dál členy(či hloupými kibici) oborového webu.
Registrierter Benutzer Honza  mail  
13.12.2015 (12:01)  
Mluvte za sebe, z naší rodiny nemá chytrý mobil nikdo a internet máme jen pár lidí. Kamarád má mobil 3310 a internet rovněž žádný.

Idos použávám, ale abych si našel cestu jak a v kolik mi nco pojede (většinou autobus). Na cestě mi o průběhu cesty vlakem informuje zásadně KJŘ. Bez něj bych na výlet na síťovou jízdenku nevyrazil. Navíc si do něj můžu čmárat poznámky.
13.12.2015 (11:50)  
Honza: Ne nemyslím, každý ho už dnes má. Kdyby si lidi hledali spojení jinak než na netu, tak se těch jízdních řádů prodá milion, takhle každý rok prodej klesá až do 5 let úplně zmizí. Zkrátka ať se Vám to líbí nebo ne, je to záležitost pouze pro šotouše a nikoho jiného. Nebo kolik lidí si myslíte, že umí hledat v tabulkách jízdních řádů s x vysvětlivkami? Nebuďte už směšní, pánové. Od hledání spojení je idos, každý si ho najde v mobilu nebo na netu.
Registrierter Benutzer Honza  mail  
13.12.2015 (11:41)  
pst.: vždyť jo, to snad chápe každý. Teda že existovaly 2 verze KJŘ, to jsem nevědl.
Registrierter Benutzer pst 
13.12.2015 (11:32)  
Ach jo. Za všechno zas můžou zlé ČD. Ví vůbec autoři že již několik let vycházely 2 celostátní jízdní řády? Oba vydané SŽDC, ale na první pohled rozeznatelné. První byl vydán pouze s titulní stránkou SŽDC (na které vždy byl pouze obrázek nějaké infrastruktury, dbalo se na to aby se tam neobjevilo vozidlo žádného dopravce) a plnil funkci oficiálního vydání. Pak existoval druhý výtisk, s placenou reklamou ČD na titulní stránce. Tyto jízdní řády si za úplatu nechávaly u SŽDC tisknout ČD a pak je prodávaly na svých přepážkách. Toto SŽDC oficiálně umožňovala všem dopravcům, nikdo kromě ČD to ale nevyužil. Ta reklama přispívala ke snížení nákladů na výrobu knižních JŘ.
Letos to SŽDC vzdala a KJŘ nevydává, ČD musely zakoupit práva pro vydání a vydat vlastní JŘ. Tedy - nemusely, ale udělaly to. No a protože nemůžou garantovat údaje jiných dopravců (to by mohlo skončit soudními spory jak již někdo níže napsal), jsou tam pouze vlaky ČD a dopravců s nimiž spolupracují a nebo jež objednávají partneři ČD (kraje) a ČD tedy mají domluvené právo je zveřejnit a garantovat údaje (služby atd.).
Registrierter Benutzer Honza  mail  
13.12.2015 (11:31)  
infected.bass: kupovat si chytrý telefon kvůli JŘ? To doufám nemyslíte vážně.
13.12.2015 (11:09)  
Michal Jaroš: Já jsem ale vůbec třeba nepostřehl, že vloni se jednalo o JŘ SŽDC akorát v barvách ČD, a letos už to je JŘ ČD ve stejných barvách.

Jenže tohle nikdo tady nepochopí, protože se nedokáže vžít do obyčejného cestujícího. Většina ti tady píše stylem "To přece každý cestující musí vědět, protože jakmile vidí něco z prostředí dráhy, tak si to hned čte"
13.12.2015 (10:51)  
Jiří Průša: Zbylí dva dopravci tak ale učinili spíše z recese, než že by to někde reálně používali. Zato ČD to už lepí na všechny svoje vlaky, do všech materiálů, dokonce to už hlásí i ve vlacích ČD railjet při uvítání.

Souhlasím, že zodpovědnost za vydání celkového JŘ by měl mít primárně správce infrastruktury. Já jsem ale vůbec třeba nepostřehl, že vloni se jednalo o JŘ SŽDC akorát v barvách ČD, a letos už to je JŘ ČD ve stejných barvách.
13.12.2015 (10:26)  
Pár drobných poznámek za prvé o registraci ochranné známky nějaké podoby národní dopravce požádaly tři dopravci (ČD,RJ,Leo) takže není třeba tímto způsobem dehonestovat jen jednoho dopravce a když už tak všechny.
A druhá podstatná poznámka za vydaní JŘ se všemi vlaky je zodpovědná SŽDC nikoliv jeden dopravce.
A poslední poznámka k nářkům že ČD ve svých jízdných řádech nezveřejňují vlaky některých dopravců, dělají to tak všichni dopravci. Nikde jsem neviděl že by RJ a nebo LEO měli v jízdných řádech které vydají a nebo zveřejňuji byli jiné než "jejich" vlaky.
  1 ... 12 13 14 15 16 ... 21      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko