..: České dráhy nahrazují vlaky konkurence prázdnými sloupečky :..

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.

Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.

Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.

Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.

Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.

>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<

Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.

Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (17:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17 ... 21      Zpráv na stránku:   
13.12.2015 (9:54)  
Honza: Notebook tahat? Kde to žijete, nemáte chytrý telefon? :-) Zkrátka šotouš, nejste běžně prakticky smýšlející cestující, což na těchto stránkách nebude asi nikdo, že? Takže za mě, jste napsal nesmysl na entou.
Registrierter Benutzer ReActor  mail  
13.12.2015 (8:35)  
to je jako apríl s pointou jak se nadává na každou blbost která je kdesi napsaná či nenapsaná?

... z obsáhlé diskuze soudím, že asi jo
Registrierter Benutzer Sim 
13.12.2015 (8:34)  
Predem avizuji, ze KJR nepouzivam aze tedy tato problematika se me osoby primo nedotyka. Nicmene si dovolim vyjadrit svuj nazor:
Ze timto krokem konci pomerne dlouha tradice, je jiste.
Zda to zpusobily CD nyni, nebo uz pred lety SZDC tim, ze to nechaly na CD, neni asi jednoznacne, ale od okamziku, kdy se z toho SZDC vyvlikly, to nebyla otazka jestli, ale kdy to CD orezou. S jinou variantou jsem ani nepocital.
V jake forme kdo komu dava data netusim. Ale verim, ze pokud by zluti nebo cerni chteli vydat sve jizdni rady doplnene o vlaky modre, byli by modri tim, kdo by prot tomu protestoval jako proti projevu nekale konkurence - podle nich je spravne, kdyz si cestujici pri prestupu necha ujet nekolik vlaku pozadovanym smerem a ceka na ten s jedinou spravnou barvou.
Penize nesmrdi, takze kdyz se modri mohli rozhodnout, zda se zachovat v dane situaci zcela korektne a vydat prohlaseni "mame pro vas novy jizdni rad, je toho tam sice min a stoji vic, ale nic nas nenuti ho nadale vydavat, delame to dobrovolne a tak snad pochopite, ze nebudeme podporovat konkurencni vlaky" se radsi tvari, jako ze je vse stejne jako driv, protoze nechteji riskovat, ze by o takto ocesanou verzi byl snizeny zajem.
Registrierter Benutzer zesp 
13.12.2015 (8:26)  
Vidím, že modrá armáda tu má opět prim... Já jsem byl pěkně naštvaný, že si mi dovolili prodat za více peněz takový paskvil a nebyl jsem na to upozorněn (kdo to vydává, je mi jedno, chci kompletní údaje). Prostě moloch je moloch a molochem asi fakt definitivně zůstane... Kdyby alespoň vymazali ty bílé sloupce, ať ty tabulky nevypadaly tak blbě... Jinak pánové, dobrá práce, článek naprosto "namístě", velice dobře napsaný a díky za přelepy...
Registrierter Benutzer Honza  mail  
13.12.2015 (1:54)  
infected.bass To je ale kravina. Sice vydávání elektronických jízdních řádů je asi jednodušší a ekelogočtější, ale vozit s sebou na cesty notebook rozhodně nebudu a na tisknutí si jízdních řádů doma, jem moc líný. Navíc nevím, které tratě kdy budu zrovna potřebovat. Navíc listování v knize je praktičtější než přepínání různých okem a scolovaní na počítači. Na druhou strabu co se starými KJŘ. Vyhodit je mi jich líto a do nekonečna je skladovat taky nemíním.
Registrierter Benutzer JN 
13.12.2015 (0:42)  
Tenhle článek je vážně úlet, navíc dost drsně napsaný :-)

Základní fakt byl zde napsán x-krát.

Podle mě se tímto krokem ČD vyhnuly řadě problémům a na jejich místě bych to neudělal jinak.

- dohadovat se s konkurencí, jestli mohu milostivě uveřejnit spoj v publikaci vydané mým nákladem
- řešit případné spory o to, jestli všechny informace jsou správné, za týden se to nezmění a konkurence mě za to nebude popotahovat jako úmyslné poškození nebo nekalou reklamu
- mít ve správě státní majetek a za prvotní náklady vydat publikaci nabízející alternativy k poskytované službě tímto subjektem - viz hospodaření se státním majetkem. U SŽDC je to jinak, tam je to jako u zmiňované ČSL/Aeroholding, která uvádí lety všech společností !ve svém! hubu/uzlu.
- naštvat zákazníky tím, že uvádím informace, které se případně mohly změnit bez mého vědomí a já je nemohu ovlivnit, natož být za ně odpovědný.

Pokud by se na tom všichni dopravci dohodli při jasných pravidlech, pak proč ne. Ale jinak je to silně o ústa dělat rádoby dobré skutky v ostrém konkurenčním prostředí.

Pokud jste chtěli jízdní řád v původní podobě, pak pro vás zřejmě jeho vydávání skončilo převedením práv ze SŽDC pod ČD.
13.12.2015 (0:18)  
Tak jsem si tu slátaninu přečetl a nevím, jestli se smát, a nebo se smát ještě víc. Kdysi jsem tady tvrdil, že se jedná o šotoušské stránky, několika "autory" jsem byl umravněn, že se jedná o magazín. No, úroveň článků jde postupně do kopru a myslím, že už místy (ne vždy) nedosahují ani těch šotoušských stránek.

Ano, ČD prováděly distribuci JŘ SŽDC. Dnes už si dělají svůj, neb SŽDC na to vyprdla. Ty příklady o "zmatených cestujících", kteří si chudáčci zakoupili aušuš bez Leoše a Regia bude v republice tak 50. Proč? No protože žádný normální člověk už tištěnou verzi nepotřebuje. Cesty plánuje IDOS a když už by náhodou byla ta potřeba, tak jsou KJŘ na stránkách SŽDC. Je "zajímavé", že se náklady každý rok snižují markantními čísly. Tahle bible se vydává už jen k veselé radosti šotoušů pro ně. Pro nikoho dalšího. Kdo jezdí RJ či LEO, jde rovnou na jejich stránky, maximálně na IDOS a skutečně nehledají v traťovém jízdním řádu. Ono je to totiž pohlednější a přehlednější. Takže nepište tu nesmysly o nějakých cestujících. Tento logický krok ČD "poškodil" jen šotouše, je to vidět i na tom, že si tu někdo vydává přelepky :-) (byť tuto činnost mu chválím, jistě pár lidem zde udělají radost, o tom žádná)

P.S. Pane Petráku, včera jsem měl v ruce leták z LIDLU a ty mrzáci tam nenapsali, za kolik maj kolekce na vánoční stromek v Albertu a Bille, smradi... :-)
Registrierter Benutzer IC540  mail  
12.12.2015 (23:26)  
Já děkuji těm, kteří si s tím dali práci a vytvořili to.
Nebudu to lepit osobně, ale za mírný úplatek to někomu svěřím...
Ještě jednou děkuji.
12.12.2015 (23:24)  
Zajímalo by mne, jak přesně k této situaci došlo. Bylo to tak, že SŽDC sama od sebe přestala vydávat KJŘ a ČD jsou zachránce starých lidí a šotoušů, že JŘ vydaly? Nebo z toho byl zisk (i když asi ne moc velký :-) ) a byl privatizován? Mimochodem pokud loni nebyla cena podnákladová, tak letos to bude plus cca 1,2 megakorun na zisku (při stejném nákladu).

Jinak směrnice SŽDC č. 69 (verze s účinností od zítřka) je skutečně novelizována tak, že už pro SŽDC neexistuje pojem "knižní jízdní řád". Místo toho exituje pouze pojem "jízdní řády pro cestující", jehož podmnožinou je "jízdní řád dráhy", což jsou ty tabulky na webu SŽDC, které mají čirou náhodou průběžné číslování stránek stejné jako KJŘ ČD.

To také znamená, že SŽDC uvolnila pojem KJŘ pro potřeby ČD. A jestli budeme recyklovat komický námět "národní dopravce", tak KJŘ budou též letáčky Jančury a Leoše. Hezké, už se těším.

Jinak dále by mne zajímalo, jak se ten KJŘ vyrábí. Zda sloupce umaže na zakázku už SŽDC, nebo to někde na ČD (třeba v Corelu) dělá parta brigádníků. Kdyby na tohle téma vyšel článek, byl bych tomu velice rád.
Registrierter Benutzer Honza  mail  
12.12.2015 (23:14)  
Jinak já jsem spíš rád, že to tam není, ještě Pendolíno by tam nemuselo být. Akorát mi to znepřehledňovalo nabídku pro mě použitelných vlaků.
  1 ... 13 14 15 16 17 ... 21      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko