..: České dráhy nahrazují vlaky konkurence prázdnými sloupečky :..

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.

Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.

Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.

Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.

Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.

>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<

Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.

Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 14 15 16 17 18 ... 21      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
12.12.2015 (23:05)  
Vždyť ten přehled mezistátních vlaků tam je.
12.12.2015 (22:31)  
No pokud chce redaktor objektivnost napříč dopravním průmyslem, tak by měl jít přelepovat na pragotronech označení RJ u Regiojetu, ať lidí nemají zmatek, kam nasedají a pak se můžeme zabývat těmito sáhodlouhými články, které jsou o... :-)

Pokud chcete, aby konkurence fungovala, tak ji nechte fungovat. Konkurenčně se chovat nemusí totiž vždy nutně jen soukromník... Ale opravdu mě dostává, že v dnešní době nezanesení pár spojů do svých informačních zdrojů může brát někdo jako znehodnocení dávných tradic :-D Příště schovat na 1.4 takové články, člověk neví, jeslti hapruje systém a omylem se to publikuje nebo to myslí někdo vážně ;-)
registrovaný uživatel EC 174  mail  
12.12.2015 (22:31)  
Promiňte, ale nějak nechápu postoj tohoto článku. Je snad jasné, že když byl jízdní řád vydáván firmou SŽDC, logicky obsahoval údaje o všech dopravcích, kteří na tratích SŽDC jezdí. Když je tento rok poprvé jízdní řád vydáván dopravcem ČD, tak očekávám, že logicky bude obsahovat pouze vlaky příslušného dopravce, který jízdní řád vydal. Pokud budu chtít informace o vlacích Regiojetu a Leoexpresu, musím si zcela přirozeně zakoupit jízdní řád vydaný zase těmito dopravci - a vzhledem k tomu, že tito dopravci svůj knižní jízdní řád nevydávají, je to jedině jejich mínus. A pokud soukromí dopravci neměli zájem zaplatit Českým drahám za to, aby mohli být uvedeni v jízdním řádu ČD, je to opět mínus pro ně - nemám tak o jejich vlacích informace a tudíž je pro své cestování nevyužiju. Není co řešit. Mě zajímá tradiční jízdní řád a vlaky největšího dopravce v ČR. Soukromí dopravci, kteří vypraví jen několik desítek až jednotek svých vlaků denně oproti tisícům vlaků ČD, se musí snažit, aby si jich zákazník všiml - já jejich vlaky nepotřebuji, oni potřebují mě.
registrovaný uživatel Ešus 
12.12.2015 (22:26)  
JŘ, které se dosud prodávaly, byly vlastně výplody SŽDC, které prodávaly ČD. Jen se podívejte na hřbet knihy. Dnes je tam jen ČD, to je ten průšvih. Ale podle mě by to mělo být právě naopak, aby se předešlo sklonům k vymazání konkurence.
Já to beru jako předzvěst budoucí fragmentace železnice na malé dopravce, z nichž každý bude mít svůj tarif, nekompatibilní s jízdným jiného dopravce. Dnes se rodinné výlety se SONE ještě jakž takž vyplatí, ale poté, co budu muset koupit např. jízdenky Hradec Králové - Pardubice, Pardubice - Brno a Brno - Vyškov, se na celou železnici vys**u. Odmítám dát za cestu nejmíň 1500 Kč, tisknout hromady papírů na tiskárně a koukat, jestli ten má skupinovou slevu nebo zpáteční slevu. Už teď mi chybí celostátní propojení s tarifem autobusů.

Při prohlížení JŘ jsem se však daleko více pozastavil nad absencí mezistátní části. Hledat dálkový vlak např. do Vídně mezi hromadou osobáků je vyloženě otrava, nehledě na to, že pro stanici Graz se musím dívat do přehledu vlaků a jiné stanice na trase nenaleznu už vůbec. Takhle se propaguje mezistátní doprava.

Jenže teď, po tom, co jsem si koment po sobě přečetl, jsem si uvědomil, že asi málokdo vyhledával v knize spoj za hranice. Takže přiznávám, že jsem šotouš, a JŘ tudíž prohlížím ze záliby. Jak už trefně napsal Zdeněk Š. - prostě šotoušova záchodová beletrie. Nejspíš tam šotouš nepojede, ale prostě si ten JŘ prolistovat musí.
12.12.2015 (22:24)  
Mě na tyhle dětinský hádky typu - "SŽDC řeší tohle" "SŽDC tamto" napadá akorát můj pevnej názor, že zakládat něco jako SŽDC byla totální hovadina. Od začátku jsou furt jen problémy, Český dráhy dostávaj vod lidí dycky strašnej kartáč kvůli nějaký výluce, kterou zbuntuje ta zmiňovaná "organizace", z jejíhož názvu už se mi dělá permanentně blbě....ne fakt, když už ten "národní dopravce" (kterej se mj. podle mě už začíná v mnoha ohledech zlepšovat), tak fakt, jako v 90. letech, prostě jen ČD s. o. Btw. kdyby někdo chtěl odpovídat ztíženou privatizací a nějakejma veřejnejma soutěžema, tak snad jen strohý: "rozkradlo se tady toho už dost"...... ;-)
12.12.2015 (22:06)  
Vyjde na ŽelPage také "ospuzující" článek, že RegioJet vydává jen svůj malý papírový JŘ a neuvádí tam ostatní dopravce? :-) Jestli se vám nelíbí obálka nebo nedostatečný název "jen ČD", tak jsem zvědavý na výsledek reklamace.
MD dlouhodobě nechává "vyhnít" situaci soukromých žel. osobních dopravců, namísto vrcholového určování hlavních pravidel. Proto je v tom delší dobu džungle a je pak očekávatelné, že ČD se projeví takovou dětinskostí, neboť vedení není schopno zdravého nadhledu za roh... :-).
registrovaný uživatel Lkprak 
12.12.2015 (21:26)  
Při čtení tohoto článku mně napadlo slovo "ubrečený". Přesně tak na mně totiž působil. Sůra na Idnes to možná psal na objednávku Jančury, ale krom poněkud přehnaného nadpisu (který tam možná dal editor kvůli čtenosti) tuhle "objednávku" zvládl s určitou grácií a od spousty diskutujících to schytal možná až neprávem. To co jste předvedli vy tady, to je...ne opravdu mně nenapadá jiné slovo, než ubrečené.
12.12.2015 (21:03)  
To že po xy let rozdělení ČD a SŽDC nedokáží tyto dvě společnosti rozlišit cestující je smutné, ale pochopitélně; to, že to nedokáže rozlišit ŽelPage, je mnohem smutnější a navíc nepochopitelné.
registrovaný uživatel Gralle 
12.12.2015 (20:56)  
Nevidím důvod proč by měly ČD do svého jízdního řádu dávat vlaky konkurence.Viděly jste to v jiném druhu dopravy?????
12.12.2015 (20:56)  
Tak trochu z jiného soudku. Nevíte, zda poskytuje SŽDC podklady pro ČD zdarma? Pokud ano, tak by mi přišel jako rozumný podnikatelský záměr vydat příště jízdní řád se všemi vlaky vlastním nákladem. Za stovku - to by se dalo spáchat. Akorát tedy ještě distribuce by byla komplikovanější...
  1 ... 14 15 16 17 18 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko