V prosinci se bude měnit nejen jízdní řád, ale také jména vlaků. Fanoušci i cestující se již nebudou setkávat se jmény jako Šohaj, Galán či Krakonoš. Několik bezejmenných spojů se naopak dočká pojmenování. ČD tak nenapodobily západní sousedy (Deutsche Bahn), kde byla jména vlaků až na výjimky odstraněna. Šohaj jezdil již od roku 1976. "Šohaj - to je pojem. Každý hned ví, že se jedná o ranní vlak o půl páté do Prahy. Když tam jedu, vždy ho využívám," řekl Radek Salaquarda z Kostelan nad Moravou. Samotný spoj přitom nezmizí, jen zčásti pojede po jiné trase. O tom, zda ponese vlak nějaké jméno, nebo pojede pouze pod číselným označením, rozhoduje odbor osobní dopravy na ředitelství ČD. "Pokud je pojmenování v zájmu drah, je to buď kvůli propagaci, nebo název souvisí s historií, regiony či osobnostmi spojenými se železnicí," uvedl Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí ČD. V posledních letech se pojmenování vlaku začíná čím dál častěji využívat i jako reklamního nástroje. "Používání komerčního názvu pro jméno vlaku stojí mezi 70 a 100 tisíci ročně.“ Jméno však nesmí být urážlivé či neslušné, vlak není možné pojmenovat ani po žijících osobnostech. Největší vlna pojmenovávání přišla v 50. a 60. letech. Z té doby pocházejí i dodnes používaná jména Ostravan či Brněnský drak. Jméno vlaku v letošní volební kampani využila i KDU-ČSL. Rychlík Klidná síla stále ještě jezdí mezi Plzní a Jeseníkem, lidovce stál 80 tisíc korun.
zdroj: MfDnes, foto: ilustrační
Praha - České dráhy připravily na Den železnice zajímavé akvizační slevy. V sobotu 23.září bude možno využít nabídky SONE+ a SC+ pro všech pět cestujících bez ohledu na věk. Cena jízdenky se slevou SC+ číní 750 kč pro jeden směr a lze ji zakoupit pro jízdu mezi stanicemi Praha-Holešovice, Pardubice, Ostrava-Svinov a Ostrava hl.n. Jízdenka je platná pouze pro jízdu ve voze č. 7. Po přerušení jízdy nelze pokračovat dalším spojem.
zdroj: Grand Expres
Praha - Řada návštěvníků galerie si přála mít alespoň část fotografií i jinde, než na internetu. Proto jsme pro vás připravili k vydání kalendář současné železnice sestavený z fotografií Aktuella, Davida Švestky, Charyho, Jakuzy, Johníka, Ondry Janiše a Pulyho v galerii.
Praha - Vážení čtenáři. ŽelPage vznikla před více než pěti roky a za tu dobu jsme pro Vás vybudovali velký železniční portál plný informací. Aby se mohla ŽelPage dále vyvíjet, založili jsme na přelomu srpna a září letošního roku občanské sdružení "ŽelPage, o.s."
Orient Express - Ve čtvrtek dne 21.9.2006 přijede letos již potřetí do Prahy legendární Venice - Simplon - Orient Express. Z Benátek vyjíždí v 19:05 hod dne 20.9. a pokračuje přes Vídeň, Břeclav a Českou Třebovou do Prahy, kam přijede kolem páté hodiny odpoledne. V sobotu pak 23.9. pokračuje z Prahy (14:45) přes Plzeň, Cheb (18:06) a Norimberk do Paříže. Souprava má 17 vozů, původních rekonstruovaných vagonů Pullman a Wagon Lits. Délka soupravy činí 400m a hmotnost 920t. Tento historický vlak není tažen parními, ani jinými historickými lokomotivami.
Další informace na stránkách o VSOE u nás
Přehled tratí - v přehledu tratí ČR a SR byly přidány odkazy na jízdní řád ČSD 1988/9, který nám ze své sbírky poskytl Aleš Drobný.
Dále byly prolinkovány odkazy na nový konečný návrh jízdního řádu na tratích ŽSR zveřejněné na serveru RailPage.net. Konečný návrh jízdního řádu ČD je letos publikován ve formátu, který vám bohužel nemůžeme nabídnout tímto způsobem, jako celek ho ale najdete například zde.
ŽZO - Leckomu uniklo, že se v České republice nachází pendolino čtvrté generace Italských železnic, které přijelo do ČR za účelem testování a nachází se po celou dobu pobytu na "Zkušebním železničním okruhu" v Cerhenicích. Nejedná se o finální produkt, ale pouze o jakýsi "polotovar", karoserie jednotky je
zatím nedokončená, vnitřek nedisponuje žádným interiérem, pouze zavažími nahrazujícími hmotnost cestujících. Jak bude barevně pendolino řešeno naznačuje trakční hlava (čelo jednotky), která je již finální, ovšem bez označení. 25.09.2006 okruh opuští a vrací se zpět do mateřské země, kde bude podle zjištěných provozních údajů dále upravována až do finální podoby jak designově, tak technicky.
Pendolino u nás zažilo hodně, za zmínku určitě stojí jeho vykolejení při posunu, ke kterému došlo v září a za pomoci nehodového vlaku bylo opět postaveno tam kam bezesporu patří (na koleje, ne na silnici). Pro všechny fotografy je to jistě lákavá příležitost vyfotit si ji jinde než na okruhu, ale zato s přípřeží, takže hodně štěstí při lovu.
- Pendolino vyjede 2.10.2006 na trase Velim - Praha - Tábor - Č.Velenice - atd. Změna nastala nevím proč.
Praha - Děti Země na pátek 22. září 2006 vyhlašují čtrnáctý ročník českého Dne bez aut, tedy ve stejný den, kdy proběhne sedmý ročník Evropského dne bez aut. K akci se může přihlásit jakákoliv organizace či město, když tento den či během předcházejícího týdne uspořádá nějakou aktivitu na podporu veřejné dopravy, cyklistiky a chůze. Mohou ji podpořit také jednotliví občané, pokud tento den ke své přepravě nepoužijí automobil. „Loni se Den bez aut uskutečnil ve více než stovce měst a obcí, přičemž ve dvaceti z nich byla jízda v MHD zdarma,“ upozornil Miroslav Patrik z Dětí Země, který český Den bez aut každoročně vyhlašuje. Partnerem jsou již sedmým rokem České dráhy, které v rámci těchto akcí připravují podpůrné aktivity. Více informací zde.
zdroj: Tisková zpráva "Děti Země"
Plzeň - Brány plzeňské Škodovky opustila včera první z dvaceti nových třísystémových lokomotiv řady 109E, určených pro České dráhy. Zatím ale nesměřovala na koleje. Jednalo se o třináctitunovou karoserii, která zhruba po dobu 2 měsíců absolvuje ve VÚKV Cerhenice statické zkoušky pevnosti a namáhání skeletu a použitých materiálů. Přepravu karoserie provedla specializovaná firma po silnici.
Výběrové řízení na dodávku lokomotiv vyhrála Škoda Transportion v roce 2004. Stroje předá ČD do tří let.
Dokončeny jsou hrubé stavby skříní pro 2 stroje, podvozkové rámy a hlavně zátěžovými zkouškami už prošly trakční motory ze Škody Elektric.
Doplnění : První lokomotivy opustí škodovácké výrobní prostory v příštím roce, další vozy obdrží zákazník v letech 2008 – 2009.
Informace s fotografiemi také ZDE
Zdroj :
Deníky Bohemia ,
ŠKODA Holding, a.s.
Praha - České dráhy a JLV se přihlásily k celoevropskému trendu nekuřáckých vlaků a od 1. října 2006 provozují všechny jídelní a bistro vozy jako zcela nekuřácké. Tímto opatřením dojde
ke zvýšení kultury stolování a jídelní a bistro vozy se stanou více atraktivní pro
cestující-nekuřáky, pro mládež a pro rodiny s dětmi. Nekuřácné bistro vozy
jezdí již od 11.12.2005 ve vlacích SC Pendolino.
Komentář zástupce JLV:
Jak je z textu zřejmé, tak se jedná o rozhodnutí Českých drah, a.s. a nikoli pouze JLV, jak je ze zavádějící informace zřetelné. Jedním z důvodů proč je toto rozhodnutí datováno k 1.10. je, že zákaz kouření v jídelních vozech již platí na Slovensku a právě od uvedeného data bude zcela zakázáno i na území Rakouska a Německa. Vlastní provoz jídelních vozů při dodržování odlišných pravidel v oblasti kouření by tak byl velmi obtížný. Proto se ČD přihlásily k celoevropskému trendu, jak je z našeho textu patrné.Možná dezinformace vzešla od autora -cspsv- (Petr Vondrlík), který se za nepřesnost omlouvá.
zdroj: JLV
Praha - Spolu s dokončováním jízdního řádu, který začne platit od 9. prosince 2006, dokončily České dráhy koncepci dálkového spojení severní Moravy, Ostravska a Karvinska. Ta znamená zrychlení spojení a posílení některých spojů a zavedení některých nových typů dálkového spojení s užším provázáním mezi jednotlivými produkty Českých drah.
SuperCity Pendolino
České dráhy hodlají posílit počet spojů SuperCity Pendolino mezi Prahou a Ostravou ze 12 na 14. Budou tak jezdit ve 2-hodinovém taktu. Má také dojít ke zkrácení jízdní doby - v 1. fázi to má být mezi Prahou a Ostravou Svinovem o 13 minut, ze 3:22 na 3:09. Nadále mají být spoje SCP provozovány ve spolupráci s ČSA. Vedle posílení spojení do Ostravy ČD nabídnou od nového jízdního řádu produkt SC Pendolino také na trase do Bratislavy (1x denně SC Slovenská strela) a do Vídně (2x denně). Na spoje SC Pendolino budou nabídnuty přípojové přestupní vazby z významných center Moravskoslezského kraje s dobou na přestup v rozsahu přibližně 10 minut. Například cestovní doba ze stanice Karviná hlavní nádraží se při využití ranního spojení s příjezdem do Prahy v 8.30 hodin zkrátí na 4 hodiny – tedy ve srovnání se současnou jízdní dobou spojů InterCity po stejné trase – o 45 minut. Podobně se zkrátí spojení dalších významných center Moravskoslezského kraje s Prahou.
Novinky v provozu spojů InterCity a EuroCity
Novým spojením mezi Ostravou a Prahou bude ranní spoj s obchodním názvem IC Manažer. Ten by měl být, dle ČD, složen z moderních vozů pro vlaky kategorie InterCity. Vlak bude vyjíždět kolem 4. hodiny ranní z Bohumína a zastaví v Ostravě, Olomouci, Pardubicích a Praze. Má být rychlejší než ostatní spoje IC a v Bohumíně a Ostravě na něj mají být navázány přípojné vlaky. V opačném směru pojede v podvečer. ČD tak chtějí využít známé a zavedené značky - tarif a rozah služeb bude ovšem odpovídat kategorii InterCity.
Nové přímé spojení nabídnou ČD také z Karviné na trase Český Těšín - Karviná - Bohumín a dále Praha. Jízdní řád se ještě prý finalizuje, ale je jisté, že se bude jednat o denní spoj s příjezdem do Prahy v odpoledních hodinách. A v kombinaci s přípoji na vlaky SCP má tak pokrýt poptávku po rychlém spojení z Karviné.
Přes Havířov a Ostravu Vítkovice budou vedeny vlaky IC Hutník (Třinec - Praha) a EC Detvan (Zvolen - Praha), který si jízdou přes Havířov má podržet svou jízdní dobu (s ohledem na připravované modernizační práce na trase Žilina - Český Těšín). Vlaky EC Košičan a IC Hradčany, které budou, dle ČD, využívány především pro mezinárodní přepravu, budou vedeny přes Valašské Meziříčí, Vsetín a Horní Lideč. Jízdní doba se má tímto krokem snížit přibližně o hodinu. Díky kratší trase má cestování současně zlevnit. K zajištění spojení Bohumína a Ostravy budou tyto vlaky adekvátně nahrazeny jinými spoji téže kategorie (EC Krakov – Praha a IC Manažer Bohumín – Praha a vlak Ostravan, který bude opět převeden do kategorie InterCity).
Zcela nové spojení Bohumín – Ostrava – Přerov – Bratislava nabídne nový spoj kategorie InterCity s pracovním názvem Moravia. Tento spoj bude mít ranní odjezd z Bohumína a Ostravy s brzkým dopoledním příjezdem do Bratislavy a odpoledním odjezdem zpět.
zdroj: ČD
Starý Kolín - 5.8. ve stanici Starý Kolín (trať 010) skočila pod vlak asi padesátiletá žena. Byla na místě mrtvá. Policie zjistila, že se jednalo o sebevraždu.
Bocanovice - Ve čtvrtek 10.8. ve večerních hodinách přejel nákladní vlak člověka na zastávce Bocanovice (trať 320). Jelikož na druhé koleji probíhá výluka z důvodů opravy železničního svršku, tak byl asi do jedné hodiny ranní přerušen provoz. V důsledku této události byl R 422 Cassovia opožděn asi o 150 minut a R 424 Laborec asi o 90 minut.
Předměřice nad Labem - Osobní vlak přejel v noci z 10. na 11.8. u Předměřic nad Labem (trať 031) na Královéhradecku 19-letého Slováka. Policie zjišťuje, zda šlo o nehodu, nebo sebevraždu. Na trati z Hradce Králové do Jaroměře se 2 hodiny nejezdilo.
Český Brod - 11.8. srazil v Českém Brodě nákladní vlak člověka. Na místě zemřel. Tělo bylo v takovém stavu, že záchranáři ani nemohli určit pohlaví oběti.
Ponětovice - V pátek 11.8. kolem 14:00 se na přejezdu v Ponětovicích (trať 340) srazil rychlík z Brna do Českého Těšína (lokomotiva 363.169) s francouzským zájezdovým autobusem.
Podle předběžných výsledků vyšetřování je zřejmé, že řidič autobusu nerespektoval zvukové výstražné znamení a vjel na přejezd bez závor chráněný zvukovou a světelnou signalizací.
Nehodu nepřežil řidič autobusu a zraněno bylo 8 lidí z autobusu a strojvedoucí.
Považská Bystrica - 13.8. okolo 19:15 zachytil vlak IC 403 Gerlach jedoucí z Vídně do Košic u stanice Považská Bystrica 22-letého muže. Byl na místě mrtvý. Vlak byl v důsledku nehody 100 minut opožděn.
Zroje: Novinky a Idnes
Praha - Na internetu byl zveřejněn tzv. konečný návrh jízdního řádu. Nejde ještě o finální podobu jízdního řádu, záleží na postoji objednatelů. Pozornosti čtenářů jistě neujdou zamýšlené změny dálkové dopravy:
i
Rakousko
nasazení jednotek 680 mezi Prahou a Vídni jako SC 72/73 Johan Gregor Mendel a SC 74/75, vlak EC 70/71 Antonín Dvořák již nebude provážen na vlaku EC Slovenská Strela, EC 370 z Prahy do Aarhusu pojede již z Vídně a budou vytvořeny nové rychlíky R mezi Brnem a Vídni, soupravu nasadí Rakouské dráhy
i
Slovensko
nasazení jednotek 680 mezi Prahou a Bratislavou jako vlak SC 134/135 Slovenská Strela, R 376/377 Devín pojede v trase Bratislava - Drážďany, s přímými vozy Budapešť - Drážďany, dojde k zrušení vlaku IC 142/143 Odra, ostatní EC/IC směr Žilina, Košice pojedou přes Valašské Meziříčí, vlak IC 140/141 bude přerazen do kategorie EC a soupravu bude provážet EC 106/107 Praha, R Excelsior pojede v době R Cassovia, Cassovia pojede v době dnešního R 600/601 Ostravan, R 424/425 pojede přes Valašské Meziříčí, bude přečíslován na R 224/225 Šírava a pojede v době dnešního Vihorlata a posilový R 1420/1421 bude mít jméno Vihorlat, dále bude vytvořen R276/277 Slovan mezi Prahou a Bratislavou, který v létě pojede až do Splitu a uvažuje o vytvoření IC Moravia mezi Bohumínem a Bratislavou
i
Německo
R 352/353 Praha - Frankfurt (Main) dostane od nového GVD jméno „Johannes Kepler“ bude veden přes Děčín
i
Polsko
přibude jeden EC spoj mezi Prahou a Krakovem
i
Česká republika
dojde ke zrušní Ex Moravan a R 700/701 Šohaj
Velmi citlivým tématem (kde jistě ještě dojde ke změnám) je regionální doprava. Doporučujeme prohlédnout si navrhované omezení dopravy na tratích:
- 013 Bošice - Bečváry - dopravce: KŽC Doprava, s.r.o. 1)
- 042 Martinice v Krkonoších - Rokytnice nad Jizerou
- 063 Bakov nad Jizerou - Kopidlno
- 085 Krásná Lípa - Panský
- 088 Rumburk - Ebersbach (Sachs)
- 122 Hostivice - Rudná u Prahy
- 125 Krupá - Kolešovice
- 137 Chomutov - Vejprty
- 148 Cheb - Hranice v Čechách
- 233 Čelákovice - Mochov - dopravce: KŽC Doprava s.r.o. 1)
- 312 Bruntál - Malá Morávka
a jak snad budou jezdit vlaky na tratích
- 043 Trutnov - Královec - Žacléř
- 143 Chodov - Nová Role
1) vlaky na objednávku o sobotách a nedělích
Za zpracování regionální dopravy děkujeme Romanovi Provazníkovi
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












