Praha – České dráhy již vybraly název pro inovovanou příměstskou jednotku řady 471. Oficiální název bude poprvé představen při křtu nového vlaku na počátku letošního léta. Při této příležitosti bude také odměněn výherce soutěže, který se svým návrhem vybranému názvu nejvíce přiblížil.
Soutěž vypsaly ČD na začátku února. Autor vítězného návrhu získá Kilometrickou banku a další dárkové předměty. Celková hodnota výhry je 10.000 Kč. Během 2 měsíců přišlo více než 2.000 návrhů od přibližně 1.200 soutěžících.
Zdroj: aktualita ČD
Praha / Berlín – Od soboty 27.5.2006 (dle sdělení ČD), od neděle 28.5.2006 (dle sdělení DB) jsou dálkové spoje EC převedeny na novou severojižní trať a zároveň začaly zastavovat v nových stanicích na území Berlína. Spoje ve směru z Prahy nově staví ve stanicích Berlin Südkreuz, Berlin Hauptbahnhof, či Berlin Gesundbrunnen, naopak nebudou již zastavovat ve stanicích Berlin Schönefeld Flughafen, Berlin Ostbahnhof a Berlin Zoologischer Garten. Ke změnám časů příjezdů a odjezdů dochází pouze v Berlíně, na území ČR nedochází k žádným změnám.
Z Prahy do Berlína jezdí spoje EuroCity ve dvouhodinovém intervalu. Spoje, které v Berlíně nekončí, dále pokračují do Hamburku, Westerlandu nebo dánského Aarhusu. Doba jízdy mezi Prahou a Berlínem se pohybuje mezi 4:45 – 5:00 hod. Stanicí Berlin Hauptbahnhof projede každých 90 sekund 1 vlak (včetně berlínského S-Bahnu) a denně jím projde okolo 300 tisíc cestujících.
zdroj: Tisková zpráva ČD
Praha – V neděli 28.5.2006 vstupuje v platnost 2. změna JŘ 2006. I tentokrát se jedná pouze o drobné úpravy, které mají většinou zajistit lepší přípojové vazby. Letos je 2. změna o 14 dní dříve než obvykle a důvodem je Mistrovství světa ve fotbale 2006 v Německu, kdy evropské železnice nechtěly měnit jízdní řády v době konání šampionátu.
V dálkové mezistátní dopravě se mění jízdní doby vlaků EC 70/71 Smetana a EC 74/75 Alois Negrelli. Původní jízdní doby konstruované pro jednotky pendolino byly prodlouženy pro klasické soupravy. Ve směru do Rakouska jedou vlaky na našem území dříve, z Vídně do Prahy naopak přijíždějí později. Časové polohy v úseku Břeclav – Wien zůstávají beze změny. R 200 Silesia jede z Krakova o 16 min. dříve, ale po Česku již jede beze změny. V příhraniční dopravě pojedou nové vlaky na trati Železná Ruda – Špičák s návazností do Plattlingu. Noční pár R 352/353 pojede od 25./26.5. do 27./28.6.2006 odklonem přes Domažlice mimo pohraniční přechodovou stanici Cheb. Důvodem jsou stavební práce na trati. Ke změnám došlo i u společností Railtrans a Connex Česká železniční. Na většině českých tratí dochází pouze k časovým posunům a k redukci spojů jezdících mimo špičku v Karlovarském kraji. Ve změně JŘ je i výluková příloha pro trať 225 Jihlava – Veselí nad Lužnicí, kde bude v říjnu probíhat rozsáhlá nepřetržitá výluka s NAD. To samé platí i pro trať 248 Znojmo – Šatov – Retz a k úpravě organizace NAD dojde na trati 316 Ostrava-Svinov – Opava-východ.
Společně se změnou JŘ vstupují v platnost i novinky v osobní přepravě. ČD optimalizují zpáteční slevu. Ta bude ve všech kilometrických pásmech stanovena na 5 % proti zákaznickému jízdnému. Na některých trasách dojde ke zlevnění až 20 Kč, ale maximální zdražení činí 10 Kč. Od 1.6.2006 budou ČD vydávat místo současných papírových průkazů nové plastové In-karty. Cena In-junior bude 600 Kč/1 rok, In-senior rovněž 600 Kč/1 rok a In-zákazník také 600 Kč, ale s dobou platnosti 3 roky. In-karty budou cestujícím vystaveny ve kterékoliv železniční stanici se systémem UNIPOK. O In-gold je možné požádat a vyzvednout si ji pouze ve vybraných stanicích (do 31.5.2006 za 19.900 Kč, od 1.6.2006 za 22.000 Kč/1 rok v 1. vozové třídě).
Úpravy se týkají i cestování na Slovensko – jízdenka SONE+ bude platit z přechodové stanice do žst. Skalice, Vrbovce, Čadca, Strelenka, Horné Srnie a Kúty. Od 1.7. do 31.8.2006 mohou cestující mladší 26 let cestovat na území Slovenska po dobu 1 měsíce se síťovou jízdenkou na léto SLOVAK 26 za 39,90€. Rovněž dochází k prodloužení doby platnosti všech zpátečních jízdenek v rámci sousedské přepravy ze současných 4 dní na 1 měsíc. Jednosměrné jízdenky budou nadále platit 2 dny. U jízdenek City Star Slovensko dochází ke snížení cen – první cestující zaplatí za český úsek zákaznické jízdné se slevou 5 % a na slovenském území obyčejné jízdné se slevou 25 %. Sleva platí pro 1. i 2. vozovou třídu. Zároveň se snižuje cena skupinových jízdenek na Slovensko – na Slovensku získá cestující slevu z obyčejného jízdného ve výši 30 %. Cestující s In-kartou s logem RailPlus získá 20 % slevy z obyčejného jízdného na přímé jízdenky.
zdroj: Tisková zpráva ČD, Železničář
Praha Část vlaků dnes po poledni nabere malé zpoždění. Odboráři Českých drah tak znovu budou protestovat proti vetu prezidenta Václava Klause a snahám ODS zamítnout nový zákoník práce.
Železničáři chtějí od 12:00 do 13:00 pozdržet vlaky na nádražích krajských měst a v Praze. Během této chvíle budou seznamovat cestující se svou podporou nového zákoníku práce.
Podle Vladislava Vokouna z Odborového sdružení železničářů bude ale zpoždění vlaků minimální. "Naši lidé budou roznášet propagační materiály objasňující význam novely zákoníku práce. Nemělo by to dramaticky narušit jízdní dobu vlaků", uvedl Vokoun.
Proti novému zákoníku práce naopak protestuje Federace strojvůdců. Nelíbí se jí jeho ustanovení, podle kterého by zaměstnavatel mohl uzavřít kolektivní smlouvu jen s nejsilnější odborovou organizací. Tou je právě Odborové sdružení železničářů. Strojvůdci kvůli tomu v březnu zastavili na půl hodinu provoz větší části vlaků.
Prezident Václav Klaus zdůvodnil své veto tím, že nový zákoník je nemoderní, není liberální a nezaručí potřebné změny. Odmítli ho i senátoři, ale poslanci Senát přehlasovali už v dubnu a nyní je čeká hlasování o prezidentském vetu. V dolní komoře mají pohodlnou většinu ČSSD a komunisté, kteří normu podporují.
Článek s vysvětlením na webu OSŽ
zdroj: iŽurnál
Praha - Ministr dopravy Milan Šimonovský dnes oznámil, že od července vyjedou pendolina i do zahraničí. Dosud jezdí pouze na vlacích kategorie SC na severní a IC/EC na jižní linii v Česku. Nyní musí vyhovět předpisům Drážního úřadu ČR, který nařídil tříměsíční zkoušky v ostrém provozu s cestujícími, a tato lhůta skončí na konci května.
"Od července budou moci jezdit do zahraničí. Už jednáme se slovenskou stranou, aby mohla jezdit do Bratislavy", řekl Šimonovský. Českou a slovenskou metropoli by pendolina měla spojit za 3:50 hod. Jednání s rakouskou stranou jsou podle Šimonovského komplikovaná v tom, že část tratí v Rakousku poškodily letošní povodně a zkoušky se musejí uskutečnit na tamní trati v Hohenau. "Takže to bude provedeno během začátku léta a věřím, že ještě v tomto roce budeme jezdit do Vídně", řekl.
Mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj dnes ČTK oznámil, že počet pasažérů v dálkových vlacích, kteří cestují mezi Prahou a Ostravou, vzrostl díky pendolinům o 30 procent. Ve většině jde o nové zákazníky, kteří by dříve o využití vlaku neuvažovali. "Nevidíme proto žádnou překážku pro to, abychom stejný typ služeb nemohli v dohledné době nabízet také na lince do Bratislavy", dodal.
Zdroj: ČTK (uvádí výjezd do zahraničí v červenci), komentáře a jiné zdroje (červen)
Foto: Fotogalerie ČD
Opava - Dopravní nehoda na železničním přejezdu s výstražnými kříži se stala v Opavě v Hradecké ulici, když do právě přejíždějícího osobního auta narazil vlak. Stalo se tak krátce před půl osmou večer. V autě byly těžce zraněny 4 osoby. Dvě osoby se z vozidla vyprostily bez pomoci ještě před příjezdem hasičů, zbylé dvě museli hasiči vystříhat hydraulickými nůžkami. Vzhledem k vážným poraněním byl povolán vrtulník LZS Ostrava. Ve vlaku nebyl nikdo zraněn.
Hodonín - Přelézání nákladního vagonu se málem stalo osudným dvanáctiletému chlapci na hlavním nádraží v Hodoníně. Když vylezl na střechu vozu, zasáhl ho výboj elektrického proudu. Přivolaná záchranka odvezla chlapce do nemocnice. Jeho stav je vážný. V Hodoníně je střídavá elektrická soustava o napětí 25 kV. Roli mohla sehrát i vzdušná vlhkost. Každopádně je jakýkoliv pohyb osob v prostorách nádraží mimo vyzačené zóny zakázán. Vzhledem ke zvýšenému počtu těchto nehod (za uplynulé tři týdny se takto v Česku zranili tři lidé) se Drážní inspekce rozhodla připravit na začátek června osvětovou akci, která má na tento problém upozornit.
Zdroje : katastrofy.com, Novinky.cz
Praha - "Dopravní infrastruktura zdaleka nedosahuje západní úrovně. Zejména naše dráhy jsou pomalé a nepříliš spolehlivé. Do budoucna by však mělo dojít ke změně," tvrdí Martin Václavík z pražské kanceláře poradenské firmy King Sturge. "Je tlak na železnici, který je vytvářen za prvé uživateli, za druhé bude vytvářen tlak ze strany vlády i co se týká převedení určité části zátěže ze silnice na železnici." Na silniční dopravě jsou v současné době závislá všechna logistická centra. Podle Martina Václavíka 37 % společností uvažuje o převedení části zátěže na železnici. Jejich počet se možná ještě zvýší po zavedení mýtného na českých komunikacích a očekávaném zvýšení cen pohonných hmot.
Zdroj: Zpravodajská relace Českého rozhlasu 1 - Radiožurnál dne 18. 5. 2006 v 10:00
Praha - Nákupem rychlovlaků pendolino se už začala zabývat policie. Zjišťuje, zda nebyl spáchán trestný čin porušování povinnosti při správě cizího majetku, a navíc také porušování závazných pravidel hospodářského styku.
Podnět k prošetření nákupu podalo samo vedení Českých drah (ČD), které z nevýhodných podmínek smlouvy podezřívá své předchůdce. Vyšetřování policie je ale vedeno proti neznámému pachateli. České dráhy si nechaly zpracovat několik nezávislých auditů a z nich vyplývá, že byly uzavřeny tehdejšími generálními řediteli nevýhodné smlouvy, například byly zbytečně pořízeny náhradní díly, které ČD nemohou využít.
Nynější šetření se týká například toho, že dráhy objednaly drahé doplňky do vlaku ještě před dodáním samotných souprav. Doplňkům tak vypršela záruční doba dříve, než je vůbec někdo začal používat.
Tiskový mluvčí ČD Aleš Ondrůj k šetření dodal, že nikterak nesouvisí ani neovlivňuje stávající provoz vlaku Pendolino. Ten je prý od počátku února vysoce úspěšný a zcela spolehlivý. Na trase Praha - Ostrava díky němu údajně vzrostl počet cestujících až o 30 procent.
Lidé z bývalého vedení drah se proti nařčením brání. Podle Zeleného může vyšetřování zjistit, proč součané vedení od smluv neodstoupilo, když byly tak nevýhodné, jak tvrdí. Podle mluvčího ČD ale bylo pro dráhy výhodné rychlovlaky převzít, provozovat a za zpoždění naúčtovat výrobci penále. V případě trestního stíhání konkrétního člověka by mohl u soudu skončit s trestem až dvou let vězení, zákazem činnosti či peněžitou pokutou.
Zdroj: Novinky
Praha - Ode dneška za týden by do Česka mělo z italského Savigliana dorazit pendolino nové generace. Nejedná se však o další soupravu pro ČD, ale o pendolino čtvrté generace, které je určeno pro FS (Italské železnice) a z tohoto typu bude odvozena série pro Cisalpino. Pendolino čtvrté generace bude vykonávat zkoušky na zkušebním okruhu v Cerhenicích.
Původně oznámený příjezd pendolina v pondělí 22.5.2006 byl posunut na 3. nebo 4.6.2006.
Zdroj: Portál Pendolino.cz
Lužná u Rakovníka - Při dnešním zahájení sezóny železničního muzea v Lužné u Rakovníka předali zástupci Drážního úřadu slavnostně schvalovací dokumenty pro jednotku 814 – 914 Regionova umožňující neomezený provoz v rámci drážní sítě České republiky. Jednotka, která byla doposud provozována v režimu tzv. zkušebního provozu s cestujícími, tak má od nynějška neomezenou homologaci pro provoz v České republice.
České dráhy v tuto chvíli disponují již dvěma jednotkami Regionova – obě se zúčastnily dnešního slavnostního ceremoniálu a jako protokolární vlak na trase Praha Holešovice – Praha Masarykovo nádraží – Lužná u Rakovníka jely poprvé s cestujícími jako spřažená souprava. Jednalo se přitom o prototypovou Regionovu, která již jezdí od prosince loňského roku na území Středočeského kraje a první sériovou jednotku Regionova, kterou České dráhy převzaly oficiálně od výrobce před týdnem – v pátek 5. května 2006. V těchto dnech se připravuje převzetí druhé sériové soupravy s tím, že obě budou následně 18. května předány do provozu ve Zlínském kraji a nasazeny na zdejších lokálních tratích jako Regionovy Zlínského kraje.
Na přelomu roku 2006 a 2007 nasadí České dráhy na území Libereckého kraje do provozu třívozovou verzi jednotek Regionova. Ty budou složeny ze dvou motorových vozů a jednoho vloženého s nízkopodlažním nástupem. S dodávkou dalších souprav se počítá v intervalu přibližně 2 - 3 soupravy za měsíc. Ty první budou nasazeny v Karlovarském a Královéhradeckém kraji.
Zpracováno dle tiskové zprávy ČD
České Velenice - Dá se říci, že přesně rok trvala oprava historického parního vozu M124.001 "KOMAREK", který byl 25.5.2005 odvezen z Národního technického muzea v Praze do ŽOS v Českých Velenicích k opravě a zprovoznění.
Již v dubnu vyjel parní vůz KOMAREK po dlouhých 60 letech na trať opět vlastní silou na svoji první zkušební jízdu. Po absolvování nezbytných zkušebních jízd a vykonání technicko bezpečnostní zkoušky obdržel vůz i průkaz způsobilosti vozidla.
Slavnostní okamžik výjezdu opraveného parního vozu KOMAREK z haly ŽOS České Velenice nastane 10. května 2006. Toho dne se v ŽOS sejdou zástupci vlastníka vozidla, NADACE OKŘÍDLENÉ KOLO, sponzorů opravy a pozvaní čestní hosté, aby se zúčastnili křtu parního vozu KOMAREK. Po tomto aktu vůz odjede do Českých Budějovic, kde proběhne vlastní předání vozu vlastníku - NTM.
Následně bude vůz přepraven do Železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka, kde bude u příležitosti zahájení letošní sezóny v muzeu ve dnech 13. a 14. května a dnech dalších představen nejširší veřejnosti.
Tisková zpráva NTM (PDF)
Ostrava - Sdružení českých a polských firem zastřešené ostravskou společností TCHAS získalo zakázku na modernizaci polské železniční tratě. Za kompletní rekonstrukci 121 kilometrů dlouhého koridoru mezi stanicemi Siedlce a Lukow dostane přibližně 50 milionů eur (asi 1,4 miliardy korun). Zakázku zaplatí ze 75 procent Evropská unie, zbytek bude financovat polská vláda.
Zakázka zahrnuje modernizaci kolejí, železničního spodku i svršku, trakční sítě i související geodetické a inženýrské práce. Součástí díla jsou také rekonstrukce nástupišť a dalších objektů, budování objízdných komunikací i rekonstrukce železničních mostů. Po modernizaci se na trati zvýší maximální rychlost na 160 kilometrů v hodině, zároveň se sníží hlučnost a zvýší bezpečnost.
Dalšími členy sdružení jsou polské firmy PrzedsiŽbiorstwo Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Katovic, Grupa ZUE S.A. z Krakova a PEBEK Radom, dceřiná firma Tchasu.
Zkušenosti s modernizací železnic získal Tchas při realizaci staveb prvního a druhého železničního koridoru v Česku. Od roku 1997 provádí práce související s modernizací železničního spodku a svršku, železničních stanic a mostních objektů. Byl například generálním dodavatelem modernizace trati Huštěnovice - Otrokovice nebo Ostrava - Petrovice u Karviné, nyní se podílí na modernizaci bohumínského železničního uzlu. Firma se podílí také na modernizaci železničních tratí na Slovensku.
Zdroj : České noviny (ČTK)
Brusel - S tříletým zpožděním už všechny členské státy EU převedly do svého práva první sérii evropských zákonů, které mají liberalizovat železniční dopravu v EU a vést ke vzniku jednotného železničního trhu. Evropská komise sdělila, že se díky tomuto "prvnímu železničnímu balíčku" z roku 2001 objevují náznaky oživení železniční dopravy, která je jinak v dlouhodobém útlumu.
Po sladění legislativy bude třeba v některých zemích ještě zajistit její řádnou aplikaci, aby železniční trh doopravdy fungoval, uvedla EK. Hlavní důraz položila na skutečné oddělení správy železniční cesty, tedy tratí, a provozování železniční dopravy. Tato změna byla pro řadu evropských zemí zvyklých na monopol domácích drah skutečnou revolucí.
Celý článek na webu Finanční noviny (ČTK)
Praha - Strojvůdci odmítli zaplatit 1,72 milionu korun, které po nich požaduje vedení Českých drah za škody, které podniku měla způsobit březnová půlhodinová stávka. Řekl to mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček s tím, že své rozhodnutí sdělili vedení ČD písemně tento týden. ČD vyzvaly federaci, aby částku uhradila nejpozději do konce května. Podle prezidenta Federace strojvůdců Petra Čecháka je ale stávka ústavním právem všech občanů a tedy i zaměstnanců Českých drah.
Požadavek na vymáhání škod může mít podle strojvůdců také politický podtext. Dopis, kterým generální ředitel ČD Bazala vyzval strojvůdce, aby škody zaplatili, je podle Poláčka datován 19. dubna. Federace ho prý však obdržela až týden poté, co bylo poslaneckou sněmovnou již podruhé odhlasováno znění nového zákoníku práce. Proti němu strojvůdci stávkou protestovali. Podle novely by mohl zaměstnavatel uzavřít kolektivní dohodu jen s největší odborovou centrálou v podniku. To by bylo nevýhodné pro malé organizace jako jsou právě strojvůdci.
Půlhodinová stávka strojvůdců v poledne 16. března zastavila 332 vlaků, což bylo podle ČD 78 procent spojů, které měly kolem poledního jet. Protest proti novele zákoníku práce se tak dotkl 4,8 procenta z 6870 souprav, které ČD v průběhu celého dne vypravily. Vlaky nabraly v průměru zpoždění 15 až 20 minut. České dráhy si do nákladů, které chtějí po strojvůdcích uhradit, započítaly například náhradní autobusovou dopravu nebo sankce podle přepravních podmínek, mezi nimiž je 500 Kč za nepovolené zastavení vlaku nebo náhrada 200 až 300 Kč za každou minutu zpoždění. Naopak nezapočítávaly poškození dobrého jména firmy.
Zdroj : České noviny (ČTK)
Brno - České dráhy chtějí více spojit železnici a kola. Cyklisty má nalákat projekt ČD Bike, který by jim měl ulehčit cestu vlakem s kolem. Nový program sdruží všechny dosavadní služby do jedné koncepce, řekl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. Podle něj firma ročně přepraví několik desítek tisíc cyklistů.
Lidé, kteří chtějí vyrazit na vlak s kolem, by měli mít lepší možnosti při přepravě a úschově. Dráhy chtějí zapracovat také na půjčovnách. Na českých vlakových stanicích je jich zatím 14.
Přepravu kola už nyní umožňuje naprostá většina vlaků. Přesný přehled najdou cestující v jízdních řádech. Kola přepravují dráhy i na mezinárodních spojích s Rakouskem, Německem a Slovenskem. S úložným prostorem pro kola počítají dráhy také u modernizovaných vagonů. Do roku 2008 jich má být asi padesátka.
V současnosti mohou cestující převážet kola vlakem jako zavadlo nebo mohou využít právě službu úschovy během přepravy.
Zdroj : České noviny (ČTK)
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












