Povodně 2006 - Velká voda je naštěstí snad již na ústupu, ale stále částečně omezuje provoz na železnici.
Rozbouřená řeka Dyje, která přetekla přes Vranovskou přehradu, vytvořila spolu s řekou Jevišovkou obrovské jezero u obce Jevišovka, které bylo obraničeno železniční tratí Hrušovany nad Jevišovkou - Břeclav. Voda prosakovala skrz železniční násep, kde vytvářela druhé jezero. Jedinou bariérou byla železniční trať, která nápor vody v pátek dopoledne nevydržela a voda si prorazila cestu skrz, čímž došlo k podemletí části trati v úseku Hrušovany n. J. - Novosedly. Mezi jmenovanými stanicemi je zavedena NAD (náhradní autobusová doprava). Dnes ráno byl z důvodu velké vody vyloučen i navazující úsek Novosedly - Mikulov na Moravě a prodloužena NAD na úsek z Hrušovan až do Mikulova (od 4.4.2006 provoz přerušen a zavedena NAD opět pouze v úseku Hrušovany n.J. - Novosedly).
Druhá poškozená trať je Vranovice - Pohořelice, konkrétně v úseku Přibice - Pohořelice je zastaven provoz, NAD není zavedena.
Mezi stanicemi Stará Paka a Košťálov byl v sobotu ráno zastaven provoz z důvodu sesuvu půdy, po půl třetí odpoledne téhož dne byl provoz obnoven, ale pouze pro řadu 810 a v místě sesuvu byla snížena rychlost na 5 km/h.
Některá místa zasáhla velká voda jen částečně. Například ve stanici Hoštejn (na zastávce v obvodu stanice) byl zaplaven podchod pro cestující a zastavující vlaky jezdí jen po 2.TK mezi Krasíkovem a Hoštejnem.
Podobně to vypadá v zastávce Bílovice nad Svitavou, kde je snížena rychlost na 30 km/h, protože cestující musejí přecházet po úrovňovém přechodu.
Také od pátku je zaplaven podchod na zastávce Luková u Rudoltic v Čechách (trať Česká Třebová - Přerov - Ostrava) a zastavující vlaky mohou jezdit jen po 1.TK.
Na spoustě míst je kvůli velké vodě mimo provoz zabezpečovací zařízení, což ale na jízdu vlaků nemá větší vliv.
Praha - Soutěž na název příměstské jednotky řady 471 s inovovaným designem se setkala s velkým zájmem veřejnosti. Do stanoveného termínu přišlo více než 2000 návrhů od přibližně 1200 soutěžících.
Proto se vyhlašovatelé soutěže – České dráhy, a.s., a ČKD Vagonka Ostrava – rozhodli pro vícekolový systém výběru. V měsíci březnu proběhla první část, během níž byl vybrán užší okruh návrhů, konečné výsledky budou známy v průběhu měsíce dubna. Dochází tak k mírnému posunu původně ohlášeného termínu, za což se vyhlašovatelé omlouvají.
Zdroj : České dráhy, a.s.
Praha - Dne 2.9.2005 rozhodlo Ministerstvo dopravy o vypsání veřejné soutěže na poskytovatele služeb v drážní dálkové dopravě pro tratě Pardubice - Liberec a Plzeň - Most. Ministerstvo sice ještě nerozhodlo o poskytovateli těchto služeb, přesto již České dráhy podaly u Úřadu pro hospodářské soutěže návrh na přezkoumání zadávacího řízení. Mimo ČD se o zakázku ucházejí společnosti Viamont a Connex.
Cílem soutěže je zlepšit kvalitu cestování při zachování výše jízdného. Mezi hlavní kritéria ve výběrovém řízení patří: plnění grafikonu vlakové dopravy (v %), teploty ve vnitřních prostorách drážních vozidel, vybavení hygienickými potřebami, komfort, funkčnost, technický stav, čistota ve vozidlech před odjezdem z výchozí stanice, dodržení plánem stanoveného řazení drážních vozidel, návaznost spojů osobní dopravy. Kritériem s nejmenší hodnotou v tomto výběrovém řízení je nabízená cena, kterou ČD mají nejnižší ze všech uchazečů.
Ministerstvo dopravy po skončení výběrového řízení podepíše s vybraným dopravcem (dopravci) smlouvu o závazku veřejné služby na zajištění dopravních potřeb státu drážní osobní dopravou. Ve smlouvě bude uveden rozsah provozu, stanovení finanční úhrady prokazatelné ztráty a dohodnuté kvalitativní ukazatele poskytovaných služeb. Součástí smlouvy má být sazebník pokut za nedodržení dohodnutých ujednání.
Zdroj : Ministerstvo dopravy , Regionální příloha MF DNES - kraj Hradecký ze dne 22.3.2006
Praha - Horní parlamentní komora nemá výhrady k tomu, aby si České dráhy vzaly od sdružení evropských železnic Eurofima úvěr ve výši 900 milionů korun. Předlohou se Senát na návrh jednoho ze svých výborů nezabýval. V praxi to znamená, že norma putuje k podpisu prezidentovi republiky. Peníze by měly jít na nové příměstské jednotky.
Eurofima poskytla drahám první úvěr 15 milionů eur (asi 450 milionů korun) v roce 2002. Z něho podnik zaplatil zálohy na vagony první a druhé třídy společnosti Siemens a na dvě soupravy příměstských vlaků od ČKD Vagónka ve Vítkovicích. Předloni podnik čerpal 45 milionů eur (asi 1,35 miliardy Kč), a tutéž částku získal také loni. Podle mluvčího ČD Aleše Ondrůje je Eurofima důležitým zdrojem prostředků pro obnovu vozového parku drah. Letos peníze půjdou na pět příměstských jednotek. S pěti soupravami, které ČD letos převezmou, by jich měly mít na konci roku již celkem 25. Nové jednotky se zatím objevují hlavně na tratích z Prahy do Roudnice nad Labem, do Berouna, do Kolína a dál do Pardubic. Od letošního roku by se ale první nové jednotky měly začít jezdit také na příměstské dopravě kolem Ostravy.
"Současné železniční vozy Českých drah jsou velmi zastaralé a musí být nahrazeny, aby byla zajištěna větší dostupnost a bezpečnost železniční dopravy v České republice," uvedla 22. února Evropská komise, která proti půjčce nevznesla žádné námitky. Podle zástupců komise nebude mít půjčka žádný dopad na hospodaření českého železničního dopravce.
Dráhy mají asi 4500 osobních vozů, 95 elektrických souprav a dalších asi 790 motorových vozů. Průměrné stáří vozového parku Českých drah je 25 let.
Zdroj : České noviny (ČTK)
Brusel - Evropská komise ve čtvrtek 30.3. přijala návrh, který má sjednotit železniční návěstidla a některé drážní bezpečnostní systémy v celé Evropské unii. V EU funguje 20 nejrůznějších signalizačních a kontrolních systémů, které komplikují přeshraniční dopravu. Vlaky totiž často musejí zastavit na hranicích a přepřáhnout na jinou lokomotivu.
"Toto rozhodnutí vytváří technické podmínky nutné pro jednotnou evropskou železniční síť," řekl novinářům komisař pro dopravu Jacques Barrot. "Rychlý rozvoj jednotného systému je rovněž důležitý pro lepší hospodářskou soutěž jednotlivých drážních společností a pro zlepšení kvality poskytovaných služeb a bezpečnosti. To by jen mělo potvrdit, že evropský železniční sektor je světovým lídrem," dodal.
Nové opatření by mělo snížit náklady železničních dopravců. V současnosti musí mít totiž každá lokomotiva, která je součástí mezinárodních spojů, zabudováno hned několik speciálních systémů pro každou zemi, jíž projíždí. Tato opatření jsou ale nákladná a v mnoha případech se do lokomotiv nedají přístroje ani zabudovat. Právě proto musí řada z nich zastavit na hranicích a cestující musejí počkat, než bude lokomotiva vyměněna.
Zdroj : České noviny (ČTK)
Jablonica - včera v 3:45 ráno vykolejil mezi stanicemi Senica a Jablonica na trati č. 116 Kúty - Trnava soupravový vlak ZSSK. Důvodem vykolejení vlaku zřejmě bylo podmáčení železniční trati. Ve vlaku se nenacházeli žádní cestující; z důvodu nehody byly bez náhrady odřeknuty 2 osobní vlaky, další vlaky jsou v úseku Senica - Jablonica nahrazeny autobusovou dopravou, která bude vzhledem k stále stoupajícím hladinám řek do odvolání zachována.
Adamov - V úterý večer ve 22.19 hodin byli v Adamově elektrickým proudem při přelézání odstavených nákladních vozů těžce zraněni dva mladíci. 23letý muž zranění na místě podlehl, 24letý muž, který byl v šoku, byl převezen do nemocnice.
Letos se jedná už o druhý případ zranění trakčním proudem. První se stal v noci na 11. 2. v Brně-Židenicích. Při přelézání vozu nákladního tam byl smrtelně zraněn 21letý mladík. Tehdy si vzhledem k tomu, že došlo pouze ke krátkodobému výpadku elektrického proudu, žádný z železničářů ničeho nevšiml. Mladík po úrazu spadl na vůz a jeho mrtvé tělo bylo objeveno až v pohraniční přechodové stanici Kúty.
V roce 2005 DI na železnici eviduje 11 případů zranění el. proudem, z toho 8 smrtelných, v roce 2004 celkem 6 případů, z toho 2 smrtelné. Většinou bývají zraněné děti a mladí lidé. Proto především jim je nutné připomenout, že smrtelně nebezpečné je trolejí se nejen dotýkat, ale i se k nim přibližovat.
U střídavé trakce, kde je napětí 25 tisíc voltů, může proud při vhodných atmosférických podmínkách zabíjet i ze vzdálenosti 1 metru od troleje. Neméně nebezpečná je ale také trakce stejnosměrná, kde je napětí 3 tisíce voltů. Ta kromě popálenin může způsobit i rozklad krve.
Zdroj : Drážní inspekce
Praha - Představenstvo ČD, a. s. na svém zasedání 14.3.2006 jmenovalo bývalého tiskového mluvčího ČD Mgr. Petra Šťáhlavského do funkce ředitele odboru kanceláře náměstka generálního ředitele pro osobní dopravu. Pozici tiskového mluvčího bude zastávat Ing. Aleš Ondrůj, který se na chodu tiskového oddělení podílí již od května 2005 a stál za realizací řady projektů - např. SC Pendolino, Regionova.
Ing. Aleš Ondrůj (32) je absolventem Fakulty ekonomické Vysoké školy báňské v Ostravě a má rozsáhlé zkušenosti s marketingem a komunikací v oblasti dopravy. Ondrůj pochází z Rožnova pod Radhoštěm a pracoval například pro České aerolinie, Letiště Praha či Dopravní podnik hlavního města Prahy.
Zdroj: Železničář č. 12/2006
ČD/ZSSK/DB - Nadcházející víkend bude ve znamení přechodu na letní čas. Změna nastane v neděli 26. března ve 2.00 hod. SEČ, kdy se čas posune o jednu hodinu dopředu na 3.00 hod. SEČ. Změnu času pocítí pouze cestující v nočních, zpravidla dálkových spojích. Všechny vlaky vyjedou z první stanice, z níž mají pravidelný odjezd po druhé hodině ranní, již podle letního času, tedy o hodinu později. Stejně tak pojedou vlaky s odjezdem z výchozí stanice mezi druhou a třetí hodinou. Vzniklé zpoždění v maximální výši 60 minut se může v průběhu další jízdy snížit. Přípoje na takto zpožděné spoje budou zachovány podle místních podmínek. Letní čas platí do 29.10.2006.
Na Slovensku se toto opatření dotkne 4 nočních rychlíků - R 222 Vihorlat, R 337 Báthory a R 612/613 Zemplín.
DB změní čas na 120.000 hodinových přístrojích či na automatech. Celá operace zabere asi 1 hodinu, než bude na všech hodinách správný čas. Změna času zasáhne zhruba 50 nočních rychlíků.
Zdroj: Tiskové zprávy ČD, ZSSK a DB
Praha - České dráhy předpokládají, že z celkového počtu více než 6870 vlaků denně vypravovaných vlaků se stávka dotkla méně než 5 %. Stejně tak i počet strojvedoucích, kteří dnes byli v práci a vůbec nestávkovali, byl velmi výrazný – a to přes 200.
Vlaky, které byly ovlivněny stávkou, se ve 12.30 hodin rozjely z příslušných stanic – průměrná doba zpoždění také není nikterak výrazná a činí do 15 minut. Opožděno bylo 332 vlaků.
Proti stávce strojvůdců vystoupil místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský. Ten považuje protest za nezákonný a podle něho by dráhy měly nárokovat škody na strojvedoucích. Totéž soudí i Veronika Drábková z MPSV ČR. Dráhy odhadují, že dnešní půlhodinové přerušení provozu přijde na 1 milion korun. "Stávka je navíc zbytečná. Senát nejspíš stejně kontroverzní paragraf, kvůli kterému strojvůdci protestují, neschválí.", tvrdí Šimonovský.
Zdroj: Tisková zpráva ČD, a. s., Aktuálně.cz
Praha - Na včerejším zasedání vlády měl být jmenován nový šéf Drážní inspekce. Vláda jej nejmenovala a tento bod svého programu přerušila s tím, že se k němu vrátí zřejmě na příští schůzi.
Návrh na jmenování předložil ke schválení ministr dopravy Milan Šimonovský. Kandidát, který vzešel ze sedmi uchazečů ve výběrovém řízení, ale nebyl zveřejněn. Řízením Drážní inspekce byl od 27. ledna 2006 pověřen Roman Šigut. Nahradil tak Zdeňka Žáka, kterého vláda krátce předtím odvolala. MD tvrdilo, že Žák se opakovaně dopouštěl chyb v evidenci majetku a účtování služebních cest. Kvůli předloňské kontrole hospodaření a vedení účetnictví Šimonovský generálního inspektora napomenul a úřadu byla uložena nápravná opatření. Drážní inspekce poté, co ministerstvo dopravy navrhlo Žákovo odvolání, podala trestní oznámení na ministra dopravy a žalobu na resort dopravy. Žák tvrdí, že ministr Šimonovský chtěl ovlivňovat práci inspekce.
Inspekce je státní institucí, která vykonává státní dozor na dráze a vyšetřuje příčiny mimořádných událostí a železničních nehod. Má 61 zaměstnanců v pěti městech České republiky.
Zdroj : České noviny (ČTK) , DI ČR
Rakovník - Včera 15.3. došlo ve 14.35 hodin mezi zastávkami Příčina a Zavidov na Rakovnicku ke střetu osobního vlaku jedoucího z Rakovníka do Kralovic u Rakovníka s nákladním autem. Motorový vlak do kamionu narazil na železničním přejezdu se světly bez závor.
Podle předběžného šetření uvázl německý kamion na přejezdu v době, kdy výstraha ještě nebyla v činnosti. Před blížícím se motorovým vlakem řidič stihl vyskočit. Strojvedoucí střetu bohužel už nemohl zabránit.
Při nehodě bylo lehce zraněno celkem 9 cestujících, z toho 4 byli převezeni do nemocnice. Předběžná škoda byla vyčíslana 1 milion korun na kamionu a 450 tisíc na vlaku.
Znojmo - Včera došlo ještě k jedné nehodě na přejezdu a to ve 13.10 hod. na železničním přejezdu se světly bez závor mezi stanicemi Jaroměřice nad Rokytnou a Kojetice na Moravě, kde se střetl osobní vlak jedoucí ze Znojma do Okříšek s osobním autem. Při nehodě nebyl nikdo zraněn
Podle Drážní inspekce letos došlo již k 77 nehodám na železničních přejezdech, tzn. více jak jeden střet na přejezdu denně !
Zdroj : Drážní inspekce
Praha - Na "apríla" 1.4. se pravidelně mění ceníky síťových jízdenek EuroDomino a InterRail. V letošním roce dojde pouze k minimálním úpravám cen. Závažnější informací je vystoupení 3 železničních správ ze systému EuroDomino. "Od 1.4.2006 odstoupí od této nabídky 3 země - Itálie (FS), Španělsko (RENFE) a Francie (SNCF)", sdělil ŽP Pavel Tesař z odboru komunikace ČD. Poslední možnost pro nákup ED je 31.3.2006. Dále dodal, že přinejmenším do konce stávajícího grafikonu nebudou moci cestující v uvedených zemích tuto slevu využívat. Pochopitelně nebudou ani vydávány tranzitní jízdenky se slevou 25, příp. 50 % přes tyto dotčené země.
Naproti tomu usilují ČD o nasazení pendolin ještě v první polovině letošního roku jak do Bratislavy, tak do Vídně. Během letní turistické sezóny by měly již jednotky 680 jezdit do zahraničí. Vše samozřejmě závisí na schválení jednotlivými drážními úřady.
Potěšitelnou zprávou je, že zatím zůstane zachována zvýhodněná nabídka Ljubljana-Praha/Spezial pro určitý počet jízdenek v 1 spoji. Cena za jednosměrnou jízdenku pro 1 osobu ve spoji EC/Ex 100/101 činí 29€. České dráhy připravují další zajímavé nabídky, o nichž bude cestující včas informováni.
Zdroj: Odbor komunikace ČD, a. s., DB AG, Slovinské železnice
Praha - Čtvrteční stávka strojvůdců proti novému zákoníku práce začne v pravé poledne a bude trvat půl hodiny. Pendolin se protest nedotkne, pojedou podle jízdního řádu a strojvůdci v nich cestujícím jen přečtou prohlášení.
Odboráři ale varovali, že pokud další jednání nepovedou k výsledku, bude příští protest mnohem výraznější.
"Po zralém uvážení jsme došli k závěru, že tato forma protestu pro tentokrát stačí. Pokud další jednání dopadnou nepříznivě, bude příští stávka už časově neomezená" řekl mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.
České dráhy podle něj za těchto okolností nebudou nahrazovat členy odborové organizace jinými strojvedoucími.
Podle mluvčího drah Aleše Ondrůje se protest odehraje zcela mimo dopravní špičku. "Symbolický charakter stávky příliš neovlivní plynulost železniční dopravy a nebude mít zásadní dopad na cestující" řekl.
Všechny vlaky by měly z bezpečnostních důvodů dojet do nejbližší stanice. "Vzhledem k předpokládanému minimálnímu dopadu stávky na provoz nemusí České dráhy přijímat krizová provozní opatření. Budou se soustředit na poskytnutí informační a další asistence cestujícím" dodal Ondrůj.Podle něj jde čistě o politický a kompetenční spor jednotlivých odborových organizací. "Toto dráhy nemohou ovlivnit a nejsou součástí tohoto procesu. Proto nebudeme důvody organizace stávky nijak komentovat" řekl.
Zdroj: IDNES
Praha - Strojvůdci vstoupí tento čtvrtek do stávky. "Provoz na železnici se zastaví minimálně na hodinu", řekl mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček. Konkrétní čas vypuknutí stávky a přesnou délku jejího trvání oznámí prezidium FS zítra.
Dráhy se na stávku připravují, ale nejsou schopny odhadnout, jak stávka poškodí podnik a cestující. ČD odhadují škody v řádu miliónů korun denně. Podle Duška (OSŽ) FS stávku vyhlásí, ale vlaky přesto pojedou. Ne všichni strojvedoucí jsou totiž ve federaci. Ta jich sdružuje 6.000, OSŽ má ale dalších 800 a odborově neorganizováno je 1.000 strojvůdců. Podle Jaromíra Duška nebude stávka trvat déle než 3 hodiny a na zajištění provozu po tak krátkou dobu stačí podniku jen několik stovek strojvedoucích. Vedení Českých drah věří, že pokud se ve čtvrtek 16.3.2006 uskuteční stávka strojvůdců FS, bude mít především symbolický charakter a neovlivní výrazně plynulost železniční dopravy v České republice.
Důvody stávky se netýkají kolektivního vyjednávání či jiných vztahů mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem.
1. Požadavek 100% garance bezpečnosti provozu ze strany FS - dodržení všech bezpečnostních předpisů (odstavení vlaků ve stanici, nikoli na širé trati, dojetí rychlíkových spojů do větších stanic)
2. V případě symbolické stávky v rozsahu několika minut nebude plynulost provozu výrazně ovlivněna - dopad na cestující by měl být minimální
3. V případě déle trvající stávky - ČD přijmou taková opatření, aby byly minimalizovány dopady na cestující - část spojů bude provozována nehledě na stávku, u dalších spojů se počítá se zajištěním náhradního dopravního řešení
Zdroj: Novinky, Tisková zpráva ČD, a. s.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












