..: Přeměna pražského železničního uzlu :..

471Praha - V následujících letech by měla proběhnout jedna z největších změn v historii pražské železniční dopravy. Nejstarší pražské nádraží (Masarykovo) buď zcela zanikne (reálnější verze) a nebo se výrazně zmenší (méně pravděpodobné).

V prvním případě nahradí zcela Masarykovo nádraží žst. Praha hlavní nádraží. V případě zániku Masarykova nádraží budou vlaky z Negrelliho viaduktu pokračovat do tunelu pod Husitskou ulicí a vyjedou u zadních nástupišť hlavního nádraží. Tato nová nástupiště budou navazovat na nově vybudovanou stanici plánované trasy metra D na jihovýchod Prahy. Zrušení Masarykova nádraží nahrává i to, že město přehodnotilo původní projekt rychlodráhy z Masarykova nádraží na letiště. Za výchozí stanici se nyní označuje Praha hlavní nádraží, kde je návaznost i na dálkové vlaky.

V případě druhé varianty budou zkrácena nástupiště na Masarykově nádraží pod magistrálu, aby bylo možné propojit Opletalovu ul. s ul. Na Florenci, kudy by mohly jezdit tramvaje do Karlína. V tomto případě by se Masarykovo nádraží propojilo s dopravním uzlem na Florenci podchodem pro pěší.

Úplné zrušení Masarykova nádraží by po dostavbě Nového spojení vytvořilo z Prahy hlavního nádraží centrální vlakovou stanici pro příměstskou i dálkovou dopravu. Obě varianty počítají s novou výstavbou a urbanistickým rozvojem města. Počítá se i s tím, že by se ulevilo Ústřednímu autobusovému nádraží na Florenci, kdy by část autobusové dopravy byla odkloněna do okrajových částí Prahy.

Nyní je podepsána smlouva na zpracování studie, kde bude spočítáno, co všechno ČD, a. s. potřebují a zohlední se zde rozvoj území. Pravděpodobně do roka budou zahájena projednávání o změnách nad hotovou studií. Od přípravy změny územního plánu až do jeho schválení zastupitelstvem mohou uplynout 3 - 4 roky. Požadavky státu a ČD, a. s. mohou změny ještě víc pozdržet. V případě nesouhlasu jedné ze stran zůstane vše při starém.

Zdroj: MF Dnes, 10.5.2005, regionální příloha Praha (sešit C)


CSPSV | 11.5.2005 (13:08)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
petr
23.05.2005 (16:30)  
Domnívám se, že zrušením Masarykova nádraží by došlo k podobně barbarskému činu podobně jako likvidace Denisova nádraží (Těšnov) před 20 lety. Současná poloha Masarykova nádr. je ideální zejména z pohledu cestující veřejnosti, hlavně ohledně dopravní návaznosti na povrchovou dopravu i na metro a také ohledně docházkové dostupnosti do centra Prahy. Rozhodně se přimlouvám za další existenci nádraží, včetně provozu minimálně v současném rozsahu.
-sl-
12.05.2005 (20:23)  
to JPB:

je to o efektivitě vynaložených finančních prostředků, včetně vyčíslení potenciálu daného využitím NS (ten hlavně by byla nesmírná škoda promrhat...)..

jsem ochoten věřit, že kdosi zaplatí jeden tunel, kterým se z Negreláku dvoukolejně protáhne do prostoru 8.nástupiště + napojí do stávajícího zhlaví úrovňově.. jsem ochoten věřit tomu, že vytvoří ještě deváté nástupiště s kusými kolejemi s výhledem na čtvrtý vinohradský tunel (na Vršovice).. ovšem v další stavbu rozměru většího než NS už , co se financí týče, nevěřim..

rád bych věřil tomu, že se, díky volbě varianty bez omezení kapacity hl.n. (nepředpokládám, že by podzemí pod nástupišti 1-4 vzniklo ražením), rozvine průjezdný systém a železnice v Praze zaujme místo, které jí právem náleží, již bez dalších omezení, které by degradovaly potenciál daný NS...
JPB
12.05.2005 (18:29)  
-sl-:
To už to někdo propočítával? Tedy to, zdali NS zvládne i budoucí intenzitu = převzetí dopravy od Kolína na Masnu přes Hrabovku? Jestli jo, pak OK.
A proč by nutně musel vést společný dvojkolejný tunel pod Hlaváč z Negreláku a Hrabovky? Tak postavím souběžně dva dvojkolejné, ne? Stejně to spodní patro Hlaváče nebude mít jen dvě hrany, ale nejmíň čtyry.
-sl-
12.05.2005 (17:06)  
to JPB:

nechybí, není tam.. není proč jí tam kreslit, protože a) na takovej oblouk tam není prostor a b) pokud mluvíme o 8.nástupišti, aby to nebylo hlavové řešení a obešlo se to bez dalších jižních tunelů, nenapadá mě důvod, proč by se měly investovat další, poměrně silný, prostředky na toto zapojení, když se z těch směrů dostanu na všechny ostatní nástupiště.. (nehledě na to, že v tom tunelu od Negreláku na to časoprostorově technologicky už nebude moc prostoru - 15 min od Kralup, 7,5-15min od Dejvic... při oddílech 1000m navíc prošpikovaných zastávkami - Bubny, Florenc.. - tam bude už tak celkem tlačenice a není třeba to komplikovat ještě Vysočanama a Libní - pro ty je NS..)
12.05.2005 (16:48)  
Nechapu jednu vec - kdykoliv se objevi nejaky vetsi zeleznicni projekt (Brno, ted Masna), zacne urcita skupina lidi kricet, ze se jim zas "saha na vlacky" (termin skanzen se bohuzel v nekterych pripadech hodi). A kdyz rozumne argumenty dojdou, zacnou se ohanet korupci, vlastnictvim pozemku politiky a nepotrebnosti kancelari.
Zrovna u Masny mi to prijde extra zcestne: CD mely s firmou Moravka Centrum pripraveny velky developersky projekt (jeste loni), ktery jim tipla a stavebni uzavera, nadrazni budova je pamatkove chranena. A to ze ne vsichni z vas treba pracuji v kancelari nebo nechodi nakupovat do obchodnich center jeste neznamena, ze jsou neuzitecna - mimochodem plynou z nich daleko vyssi dane (statu ve kterem taky zijete) nez treba z nadrazi... Omluva za castecny OT.
Ale souhlas s JPB - Wilson je stejne v centru jako Masna, je to jen o preorientovani zvyklosti.
Pro JTB: Je docela silna magistratni snaha po zprovozneni SZ MO usek mezi Stvanici a Florenci "zneprujezdnit"...
registrovaný uživatel JPB
12.05.2005 (16:35)  
-sl-:
Tady:
http://metroweb.cz/zeleznice/praha-2030.gif
ale i jinde chybí trať Karlín - spodníHlavní (nebo Karlín - MasNa)
registrovaný uživatel JPB
12.05.2005 (16:23)  
Zásun Masny pod Hlaváč nemá na NS vůbec žádný vliv, bo kolejově to bude furt stejně. Do spodního patra hlaváče se bude jezdit úplně stejně jako na Masnu. Čili z negreláku dvojkolejně a z Hrabovky taky. Odjinud se do spodního patra hlaváče jezdit nebude. Leda pak, až se vybuduje tunel dál ze spodního patra do Vršovic a tehdy už odbočky Vyšehrad, aby spodek byl průjezdný.
Čili dopravně to bude mít pouze pozitivní vliv.
Pro cestující to bude změna, ale ne k horšímu, ani k lepšímu. Nádraží zůstane furt v centru, ale jinde. Některé návaznosti na MHD skončí, jiné se vytvoří. Někdo to srovnává s odsunem Brněnského hlaváče, ale co se týče dostupnosti centra to je nesrovnatelné.
Já jsem pro "zásun", i když vím, že to bude hodně drahé.
Se zastávkou nad Sokolovskou souhlas, narozdíl od zastávky na krejcárku tato má význam, nepřekážela by železniční dopravě a lze ji technicky dost dobře vyřešit.
12.05.2005 (16:23)  
ad Krakonoš: no ono se dá dojet z masaryčky aj tramvají na hlavní bez přestupu... (a kupodivu i metrem s jedním přestupem.)
registrovaný uživatel -sl-
12.05.2005 (16:17)  
to Albert:

poměrně pěkně jsou možnosti vidět z této fikce -> http://metroweb.cz/zeleznice/praha-2030.gif
registrovaný uživatel -sl-
12.05.2005 (16:06)  
to Wałbrzych:

Karlín už je připravován.. bohužel těsně před vjezdy do Mas.n., čímž se poloha u pěšího tunelu zabíjí.. :-(

to Albert:

namísto hysterie přemýšlejte o rozdílu koncepcí ( podklady: http://metroweb.cz/zeleznice/1965.gif , http://metroweb.cz/zeleznice/2005do2010.gif - u druhého odkazu si dokreslete hranu Bubny - hl.n. + přemýšlejte o technologických možnostech - možnostech nabídky zákazníkovi daných infrastrukturou - obou řešení..).. možná přijdete na to, proč se může jevit řešení tímto směrem vhodným.. :-(

to MaF:

jedna věc by asi technicky přecijen byla jinak (tuším, že to zaznělo v diskuzi k NS na webu této stavby) - hloubka sítí v Seifertově ulici..
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko