..: Zrušení zakázky na odstavné nádraží v Brně :..

infoBrno - Miliardový přesun nádraží v Brně a přestavbu železničních tratí ve městě provází první komplikace. Antimonopolní úřad zrušil jednu z veřejných zakázek v hodnotě 45 mil. korun týkající se projektu výstavby odstavného nádraží, které mělo sloužit jako technické zázemí pro novou stavbu. Bylo první částí celého projektu, kde se mělo začít stavět. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nyní výběrové řízení (na projekt a stavební dozor) odstavných prostor zrušil a SŽDC, která řízení vypsala, nařídil výběr firmy zopakovat.

Správa podle antimonopolního úřadu nestanovila správně podmínky při výběru vítězné firmy. Původní termín veřejného projednání projektu hovořil o polovině května, nový termín je stanoven na konec července.

Podle harmonogramu stavebních prací - zveřejněných na stránkách města Brna - má začít výstavba první části odstavného nádraží letos v listopadu a má být dokončena v roce 2008. Na stavbu odstavného nádraží s rozpočtem přes osm set milionů korun mají pak navazovat další práce. Celkem má stěhování nádraží a přestavba železničních tratí stát více jak 24 miliard korun.

Projekt ale stále vyvolává spory a není jasné, jak bude celý financovaný. Z městského rozpočtu by na něj mělo jít přes tři miliardy korun, z nichž se zaplatí za stavbu městské infrastruktury. Miliardu dá kraj. Téměř o polovinu peněz budou politici žádat Evropskou unii, zbytek by měl doplatit státní Fond dopravní infrastruktury. Zastánci přesunu nádraží tvrdí, že jde o nutnost. Staré nádraží v centru už nestačí stále se zvyšujícímu provozu. Odpůrci celý projekt označují za megalomanský, podle nich jde výrazně levněji rekonstruovat stávající nádraží.

Zdroj : Aktuálně.cz (celý článek a anketa)


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 6.4.2006 (7:07)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
06.04.2006 (15:58)  
Do Brna dojíždím a myslím si, že mi je do budoucnosti nádraží víc než leckterým Brňákům. Názory M reprezentují aroganci, kvůli které Brňáci ztrácejí sympatie. Stávající prostředí nádraží a přilehlého uzlu MHD je ostudné a nebezpečné. Stejně tak pustina v samém centrum města. 9 mld. na protipovodňové zábrany je nesmysl. Pokud se nádraží přestavovalo v současné poloze, šlo by o polovičaté řešení, náklady na logistiku (odklon veškeré dopravy) by byly obrovské. Přebuduje-li se MHD v oblasti podle plánu, bude cesta na nové nádraží rozhodně kratší než 10 min. Nevím, proč by mělo být referendum povinné, ptal se snad někdo Pražáků, chtějí-li Sazka arenu nebo novou trasu metra? Demagogie a politizace problému ze strany odpůrců je politováníhodná (ani druhá strana však nebojovala čistě).
registrovaný uživatel M 
06.04.2006 (15:51)  
Dekuji, lady

Dobros, tu vodu jsme vyresili, byla tam tenze (v kontextu vhodne slovo, ne?) v pristupu. Ted uz v podstate souhlasim, tedy az na to, ze pokud jde o ty povodne (jejich riziko), tak i nadale oplyvam znacnym klidem (ostatne zminene bydliste tento klid pouze umocnuje)

Ty rychliky mne moc nepresvedcily, musim rict. Nevim jak moc trva nalozit baliky, ale budiz teda. Ten Rozmberk (nebo podobny tranzitni vlak, je-li) muze s klidem Anglicana lokomotivu nebo vagon xxpojit v Herspicich.
registrovaný uživatel Skaličák  mail  
06.04.2006 (15:08)  
Dovolím si přispět se svou troškou:
Dlouho jsem si nebyl jistý, ke které variantě bych se měl přiklonit právě proto, že jsem neměl informace o všech aspektech různých (resp. těch dvou) variant.
Posléze jsem ale dospěl k názoru, že jelikož se drtivá většina mých aktivit v Brně odehrává na SEVER od současného nádraží, je nesmysl podporovat přesun nádraží na jih - a jen kvůli tomu stěhovat celý uzel MHD od centra dále (jako cestující nádraží používám cca 4x týdně). Jen si doteď nejsem jistý, o kolik by zachování nádraží v současné poloze bylo levnější. Nepochybuji o tom, že si radní namastí kapsy na každé variantě...
A ještě k tomu co řešili tenzor a M: Je něco trochu jiného, kolik lidí jede v 7 večer osmičkou do Líšně (hodně jich na Hbf jenom přestupuje mezi tramvajemi) a kolik lidí vyrazí ve středu v 7 večer do centra města - tady souhlasím s obrazným vyjádřením M "těžko potkat živou duši" (nebo jak to napsal...)
06.04.2006 (14:44)  
M:
Koleje samozřejmě zůstanou ve zhruba stejné výšce, možná se ten násep ještě zvýší. Jde ale o přístupové cesty. V současnosti se k nádraží člověk dostane z úrovně vlakových kolejí (tramvaj před nádražím). Na novém nádraží budou koleje vysoko nad profilem "chodníku" před nádražím. V případě potopy se kolejím nic nestane, ale nebude možné se na nádraží dostat. Proto by vlaky Brnem pouze projížděly. Podobná situace byla v roce 2002 v Holešovicích - koleje samozřejmě fungovaly, ale nádraží bylo zavřené, všude okolo byla voda. Představte si třeba Královo pole - tam máte odbavovací (přístupovou) halu na úrovni podchodu, nikoliv kolejí. Tak by to bylo i na novém nádraží Brno - Pustá pole. Na těch skoro deset metrů jsem odhadl rozdíl ve výškách přístupových cest. Pokud vím, žádná lávka, tak jak dřív vedla na Zvonařku, se k novému nádraží neplánuje.

Náklady 9 miliard na protipovodňová opatření jsem kdysi kdesi vyčetl, ale nechce se mi to teď hledat, snad to bylo na webu toho Dopravního klubu (nebo jak se to jmenuje) nebo Nádraží v centru.

Rychlíky na Bohumín musí v Brně stát alespoň o trochu déle než 4 minuty kvůli různým spěšninám a dalším odbavením, ale ne o mnoho. Přistavování vlaků se řídí zvláštním jízdním řádem, který musí také mít časové rezervy apod. Některé vlaky stojí u perónů dlouho proto, že je to tak prostě výhodnější (tedy žádná velká krize). R662 / 663 Rožmberk, který je jediný přímý Bohumín - Brno - Jihlava - ČB - Plzeň, musí mít pobyt delší kvůli při/od-pojování košického vagónu, střídání lokomotiv (změna směru i pohonu) a také kvůli časové rezervě, protože drtivá většina této trati je jednokolejná, a tak dochází k mimořádně častým zpožděním (viz http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/cgi-bin/zpvlaku.cgi?v=663).

tenzor apod.:
Magistrát zájem o názory občanů nejevil a myslel si, že mu to projde. Neprošlo. Když dám nenápadně ve známost, že připomínky občanů se přijímají ve čtvrtek 6. dubna 2006 od 14 do 16 hodin na magistrátě, 2. patro, dveře 18, paní Čermáková, tak asi nečekám, že bude ve frontě stát 67.440 občanů. Je hloupé tvrdit, že to občanům bylo jedno. Když se jich chci zeptat, musím to udělat tak, aby se jich vyjádřilo dostatek, a ne jim spílat, že na všechno kašlou. Referendum je nejlepší možnou příležitostí, to ale magistrát bojkotoval a dělal vše pro to, aby přišlo co nejméně lidí.

Na názory odborníků, že nádraží v centru rekonstruovat nelze, jsem alergický. Takový člověk není odborník, má hledat řešení, a ne říkat, že něco nejde. V několika projektech bylo dokázáno, že to lze, zatímco nikdo ještě ničím nepodložil názor, že to nejde. Bylo by to mnohem levnější, nebylo by třeba souvisejících investic, bulvár by se dal vystavět tam, kde je to optimální, a ne tam, kde je nezbytně nutné civilizovat pustinu, rekonstruovalo by se v několika fázích za plného provozu (tak jak na všech našich nádražích - namátkou Hradec, Pardubice, Třebová, chystá se Praha hlavní...), bylo by to rychlejší a výhod provedené rekonstrukce by se dalo využívat hned po dokončení té které fáze. Už nyní je jasné, že počet nástupních hran se na novém nádraží nijak výrazně nezvýší, navíc půjde o kuriózní spojení osobní a nákladní dopravy - představte si, že by na čtvrtém nástupišti stávajícího nádraží neustále projížděly nákladní vlaky. Tak to tam bude...

Kdo do Brna dojíždí pravidelně (třeba denně), bude hlasovat pro nádraží v centru, tím jsem si zcela jist. Kdyby bylo krajské referendum, bude výsledek jasný. Nikdo nebude chtít prodlužovat cestu do/z práce o min. 10 minut a ještě se k tomu zbavit možnosti jít pěšky.

Železnice ze Slavkova je dvoukolejná, jednokolejná je pouze tzv. Komárovská spojka, která měří 1,5 km. Pan Tenzor nechápe dvě věci: (1) železniční uzel Brno bude rekonstruován v každém případě, ať už bude nádraží kdekoliv. Součástí (a hlavním důvodem) každé varianty je optimalizace kolejí na území Brna. (2) Do žádného města na světě nejsou kojele zaúsťovány hvězdicovitě. Na okraji města se celý vějíř směrů spojí do dvou protilehlých (kvůli průjezdu), aby koleje ve městě zbytečně nepřekážely. Průjezd Brnem je ve směru severojižním, takže slavkovská dráha, přicházející z východu, si jeden ze směrů musí vybrat. Jediný přímý je z jižního směru touto komárovskou spojkou. Lze to i severním směrem - úvratí přes Židenice. Podle platného GVD trvá cesta z Černovic na hlavní nádraží 7 minut (nikoliv osm - to je jen u tří vlaků za den z jiných důvodů) a jsou v ní zahrnuty i časové rezervy. Přímou cestou by to bez rezerv mohlo být minimálně tři minuty. Tedy rozdíl 3 - 4 minut. Ale nepočítejte, že se to s novým nádražím příliš zlepší. Princip železnice je v tom, že může ve větších aglomeracích jezdit vysokou rychlostí bez zastavování - proto bývá často výhodné vést je obloukem oklikou.
registrovaný uživatel M 
06.04.2006 (11:53)  
No nic, jdu neco delat a az prijdu, tak cekam, ze mi Stara pani vysvetli ty vodopady na Svratce a nasyp na Uhelne.

S tenzorem se nedohodnu, to vypada jiste (ale tu anketu v JMK ohledne nadrazi bych klidne udelal - hlasy bych ale pocital jen od tech, kteri do Brna fakt dojizdeji a to verejnou dopravou. Ne ze by hlasovala kdejaka babicka z Rajce podle toho, kdo ji co nakukal...)
registrovaný uživatel M 
06.04.2006 (11:48)  
Arogance? Mozna jo. Je to ale nadrazi brnenske... Ja taky nekecam Breclavakum do toho, jak ma vypadat jejich kostel (nebo nekacim tu vesnickou lipu)

Nicmene, kdybych do Brna dojizdel, tak bych radeji prijel do centra - ne kamsi "za Brno".
Semotamo jedu busem - co je lepsi? Jet od Grandu nebo ze Zvonarky? Myslim, ze odpoved je jasna (pokud nebydlim na Dornychu...)
registrovaný uživatel tenzor 
06.04.2006 (11:42)  
M: tak jste mi to, "outsiderovi", tedy nandal. Napadlo vás (a další rodilé brňáky s podobnými názory), že do toho, jak vypadá a funguje brněnské nádraží by měli mluvit i ti, kteří do Brna dojíždí? Tahle typická arogance mimochodem způsobila i to, že začátkem 90. let spousta lidí přestala podporovat Hnutí pro Moravu a Slezsko, protože si uvědomili, že v případě obnovení zemského zřízení by se Brno chovalo ještě hůř než Praha vůči zbytku republiky. Omlouvám se, že to poněkud není k tématu, ale k tomuhle jsem opravdu musel něco říct.
P.S.: buď jste čínský bůh srandy nebo mám halucinace nebo máme opravdu jiná měřítka - pokud je v tramvaji od hlaváku až po Novolíšeňskou 1,5 - 2x víc lidí než je míst na sezení a jedná se o KT8D5, kde je v uličce mezi sedadly hodně málo místa pak ji za narvanou považuji. I když připouštím, že v polovině 90. let to v šalinách bývalo i horší.
registrovaný uživatel M 
06.04.2006 (11:40)  
Heh, na to podzemi jsem si vzpomel v souvislosti s tema povodnema. Pokud odsunute nadrazi bude na rane, tak nevim, co napsat k tomu podzemnimu:-)
registrovaný uživatel M 
06.04.2006 (11:38)  
Ano, za Zvonarkou opravdu JE pustina! A pokud jde o ten presun na "Caru" nebo Svobodak - tak to je prave alfaaomega vseho - soucasne nadrazi totiz presne na tom miste ted lezi. Je v naprostem centru civilizace.
Ze pred nim je 10 let vyhorelej barak, kterej evidentne nikoho "nepali" je vec jina, ale neni to chyba nadrazi, ale zase je to o tech panacich...
registrovaný uživatel tenzor 
06.04.2006 (11:32)  
Pajoš: no, jedno řešení jak nepřesouvat nádraží a přitom ho modernizovat by bylo - přesunout ho částečně nebo celé do podzemí (i takové projekty byly). Ale obávám se, že finančně by to byla ta nejnáročnější varianta.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko