Praha - Celkem tři páry mezinárodních vlaků vyšší kvality EuroCity (EC) zamíří od nového jízdního řádu 2006 / 2007 (platnost začíná 10. prosince 2006) do Zlínského kraje – do regionu Valašska. Stanice Valašské Meziříčí, Vsetín a pohraniční stanice Horní Lideč budou zařazeny do celoevropské sítě těchto spojů poskytujících vysoký komfort cestování po železnici. Cestovní doba ze stanic Vsetín a Valašské Meziříčí do Prahy by se díky zavedení těchto spojů měla výrazně zkrátit až o 50 minut – ze Vsetína na rovné 4 hodiny; ze stanice Valašské Meziříčí pak dokonce na 3 hodiny 40 minut. Spojení Rožnova pod Radhoštěm s Prahou pak bude například odpoledním spojem EC s přestupem ve Valašském Meziříčí trvat 4 hodiny 13 minut. Ti, kteří dnes pro cesty do Prahy používali spoje EC a IC s přestupem v Hranicích na Moravě tak od budou moci využít komfortních služeb ČD již přímo ze stanic v regionu Valašska.
Na Valašsko zamíří celkem 3 páry spojů kategorie EuroCity. 2x pojedou na trase Praha – Žilina a zpět a 1x na trase Praha – Košice a zpět. Odjezdy těchto vlaků ve směru do Prahy jsou plánovány na 7.54, 13.54 a 17.54 hodin ze Vsetína a na 8.11, 14.11 a 18.11 z Valašského Meziříčí.
Vlaky EuroCity nabídnou také další zvýšení komfortu pro cesty z a na Valašsko. Kromě výrazně kratší jízdní doby z a do Prahy – a to až o 50 minut; jsou tyto vlaky řazeny výhradně z nových nebo modernizovaných vozů splňujících mezinárodní standardy pro vlaky kategorie EuroCity. Mezi ty patří například minimálně tzv. nucená ventilace (případně klimatizace), látková čalouněná sedadla – maximálně po 6 místech v oddíle a vysoká průměrná rychlost spojů nad 80 km / hodinu.
České dráhy neustále rozšiřují vozový park pro vlaky vyšší kvality, kam patří i spoje EuroCity. Jestliže ještě před 15 lety, kdy do ČR přijel první vlak EuroCity (EC 8 Antonín Dvořák, 2. června 1991, Vídeň - Praha), měly ČD k dispozici pouze modernizované restaurační vozy, dnes vozidlový park čítá více než 400 nových nebo modernizovaných vozů (1. a 2. třída, restaurační vozy, lůžkové vozy, pendolino a vozy se služebním oddílem). Navíc například ke stávajícím 45 moderním klimatizovaným vozům Siemens pro rychlost až 200 km / hod přibude letos dalších 26 nových vozů první a druhé třídy od stejného výrobce, stejně jako 12 nových lůžkových vozů. Ty umožní zapojení Českých drah do dalšího celoevropského produktu vyšší kvality – EuroNight.
Zdroj: Tisková zpráva ČD

Jak již ale bylo řečeno, hodně pitomá je časová poloha oněch spojů. Souvisí bohužel s tím, že dráhy pracují jen od 4:00 do půlnoci a výjimek mnoho není. Proč třeba takový Košičan nemůže ject ze Slovenska už kousek po půlnoci, v 6 být ve Vsetíně a v 10 v Pze?
Plusy:
Trať 280 nějaké lepší spojení zasluhuje, současná situace není od nepaměti, naopak jí předcházelo rušení a omezování spojů
Trať 320 je v ještě tragičtějším stavu než 280, po dobu stavby koridoru bude žádoucí IC/EC přes Čadcu odklonit v každém případě, domnívám se že nezůstane u Košičana
Vzdálenosti zastávek nejsou podle kilometrů, ale podle toho, jestli se v dané lokalitě nachází město se spádovou oblastí či nikoliv. Že jsou blízko Valmez s rožnovskem a vsetínsko přece není důvodem k projíždění. A na rozdíl od např. Zábřehu tady jiné spojení prostě není.
Rychlost 80 km není závratná, ale na druhou stranu je tu minimum pomalých jízd, výluk apod., takže plynulost a spolehlivost dopravy nadprůměrná, na rozdíl od 320. Navíc v některých úsecích mezi Hranicemi a Valmezem byla před lety traťová 100 km/h, jen by to chtělo aspoň trochu údržby, aby se dala zase vrátit. A ta zmiňovaná 30 km/h je jen v jedné TK, blíže ke skále, na té vzdálenější je už nějaký rok 50 km/h. Z té 80 km/h se těch pár set metrů dá přežít, ale divím se, že už jen kvůli nákladní dopravě s tím za těch 30 let nebyl nikdo ochoten nic dělat.
Úspora 20 – 40 minut dosažená trasováním přes Lideč je jinak horko těžko dosahována miliardovými investicemi do koridoru. Tady je to zadarmo. Proč by to těch pár vlaků na Slovensko nemohlo využít.
Mínusy:
Časová poloha Vsacanu jako EC do Prahy se mi zdá nešťastná, pro rychlé a kvalitní spojení spojení do Prahy to chce něco v dřívější poloze. Ráno dost lidí z valašsska přesedá v Hranicích nebo Olomouci, určitě by to zvýšilo atraktivnost železnice. Zejména Rožnov p/R a Frenštát by si mohly dost pomoci.
Skryté zdražení převedením do EC kategorie a obávám se že bez odpovídající kvality vozů.
A jestli budou tři vlaky vedeny přes Lideč místo přes Bohumín, pak je to jedině dobře, protože mně nikdy moc nebavilo jezdit o hodinu déle na Slovač a ještě být ve střehu před trvale opálenými xichty i v pravé poledne, natož o půlnoci kdy kdekoli jinde v Evropě člověk ve vlaku v klidu chrápe.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











