Opava - Elektrifikace tratě z Ostravy do Opavy přišla na 1,7 miliardy korun a 2 roky trvaly útrapy cestujících, kteří museli různě přestupovat do autobusů. Měla jediný smysl, zrychlit a zkvalitnit cestování. Na trať vyjely nové klimatizované soupravy City Elefant, které dokáží jet rychlostí až 140 km v hodině a rychlost tratě se po rekonstrukci zvýšila na 100 km/h. Má to však jeden háček: trať je pouze jednokolejná a tím, že na sebe vlaky čekají, vzniká zpoždění.
„Jezdím domů z Prahy 2x měsíčně a pokaždé využívám večerní spoj, který přijíždí podle jízdního řádu do Štítiny ve 22:19 hodin. I když je cestování elefantem pohodlné a v tuto dobu nejezdí ani moc lidí, pokaždé stojíme v Děhylově, až projede vlak z protisměru. Posledně na mě mamka ve Štítině čekala víc jak 10 minut,“ řekla Katka (25) z Kravař. Stejnou situaci prožívá při cestování do práce i Jiří Klán (26) z Opavy, který téměř denně dojíždí do Ostravy-Kunčic. „Ráno vyjíždím v 5:32 hodin přímým vlakem a dalším přímým vlakem s odjezdem v 15:22 hodin z Kunčic se vracím. Ráno je to celkem v pohodě, to vlak mívá zpoždění pouze výjimečně, ale odpoledne je to horší. Protože je jen 1 kolej, pokaždé v Děhylově čekáme na protijedoucí vlak. Obvykle asi 10 minut, občas i víc,“ popisoval mladík.
Zbytečná první třída?
Výhody nových vlakových souprav lidé oceňují. CityElefanty jim připadají tiché, pohodlné a dobře se jim v nich cestuje. Za zbytečná však považují místa vymezená pro cestující 1.třídy. „Jejich smysl mi uniká. V elefantu zabírá 1.třída půl vagónu ze 3. Hlavně v pátek odpoledne, kdy je vlak opravdu plný, by více prostoru pro "normální" lidi zkulturnilo cestování daleko víc. Až na pár výjimek je stejně 1.třída neobsazená, všichni se mačkají ve zbytku vlaku a někteří musí stát, protože není kam si sednout,“ popisoval cestování ve špičce Klán. Jako velké plus zase vidí, že vlak pokračuje ze Svinova dál směr Mosty u Jablunkova, takže mu odpadá přestupování.
Josef Novobilský, vedoucí odboru provozu Správy dopravní cesty Ostrava, uvedl, že při plánování stavby nikdy neuvažovali o dvojkolejné trati. „Kapacita tratě je dostatečná i s jednou kolejí. Výsledky v praxi jsou velmi dobré, dá se říct výborné pro zrychlení a zkvalitnění dopravy,“ hodnotil Novobilský. Uvedl, že rychlost na trati se zvýšila z původních 70 a 90 kilometrů v hodině na 80 a 100 kilometrů v hodině. Přitom průměrnou 100 km rychlost je možno dosáhnout na 27 km z celkové délky 29. „Zatímco u rychlíků a spěšných vlaků trvala v roce 2004 cesta z Ostravy do Opavy asi 30 minut, letos se snížila na asi 20 minut. U osobních vlaků se z 39 až 49 minut snížila asi na 35 minut,“ uvedl Novobilský.
Co se za uplynulé 3 roky na trati dlouhé 29 km kromě elektrifikace všechno vybudovalo, popsal stavební dozor Správy dopravní cesty Václav Prokeš. „Kromě úpravy železničního spodku, svršku a mostů jsme zmodernizovali také sdělovací zařízení a zabezpečovací zařízení celé trati bude ovládáno dálkově ze stanice Ostrava-Svinov. Celkovou rekonstrukcí prošly také silnoproudé rozvody, osvětlení a vytápění výhybek,“ popisoval Prokeš. Ve stanicích Ostrava-Třebovice, Děhylov, Jilešovice, Lhota u Opavy, Mokré Lazce a na Štítině byla postavena nová ostrovní nástupiště a nový je třeba i podchod na opavském nádraží.
Výpravčí bude řídit nádraží počítačem
Změny zaznamenali cestující také na opavském východním nádraží. Hotov je podchod a pro invalidy fungují 2 výtahy. Rekonstrukcí prochází i historické zastřešení na krnovském nástupišti. „Dělníci postupně dokončují i úpravu nádražní budovy. Místo kiosku s občerstvením na nástupišti bude pro cestující upraven prostor na rohu budovy. V nové hale už funguje také naše informační centrum,“ popisoval práce vrchní přednosta opavské stanice Jiří Valeček. Koncem března se zprovozní také nové zabezpečovací zařízení a ovládání výhybek. „Pak bude výpravčí řídit veškerý provoz nádraží od počítačového pultu,“ řekl Valeček.
zdroj: Mladá fronta DNES
| 14.2.2007 (22:00)
Naopak se nám s partou v nedávné době průvodčího podařilo přesvědčit...vlastně neměl na výběr. Vraceli jsme se z cyklovandru a v Pardubkách jsme nasedali na rychlík domů.Kola se kdysi brali skoro do každého vlaku na koncovou "plošinu",ale poslední vagon byl jednička.snažil se nám to "vymluvit",ale naše argumenty ho přesvědčily o našem "právu" a jeho nevinosti ohledně zařazení jedničky na úplný konec vlaku...tak jsme se vezli až do Ostravy bez příplatku,což nám vůbec nevadilo :-) to už asi nezažiju
A druha vec - v te prvni tride bude jeden clovek s listkem. Planoval to tak, ze tam bude mit klid. Kdyz se tam nahrne tlupa "dvojkaru", tak bude dost poskozen. Je fer obetovat jedince za skupinu? Ten jeden byl dostatecne proziravy a napadlo ho, ze v patek jezdi hodne lidi. Jeho proziravost bude ale "uslapana" davem. Dokonce ani u tech zachodku nikdo nemusi stat, protoze mel moznost si koupit mistenku. Pokud toho nevyuzil, tak se ale nemuze vymlouvat na system... (Pravda, tohle neplati ve vsech vlacich)
1. udajne jsem ti podsunul nejakou myslenku. Ackoliv to zjevne nebyla pravda, tak jsi se nenamahal s omluvou
2. vydestiloval jsem otazku, jestli je OK, aby vlak 120 kmh stal stejne jako 60 kmh. Tu jsi opakovane "prehledl" a misto toho ze sebe soukas dalsi psychologicky kydy, ktery nikoho nezajimaji
3. co bylo k tematu v tvem poslednim prispevku? Nic... Co bylo k lidem? Vsechno... Nepoucuj ostatni, co a jak maji delat, kdyz sam delas totez. A ze pises radoby vedecky na veci nic nemeni... Ja se narozdil od tebe do role Boha (Palackeho) stylizovat nehodlam (sam sebe oznacit jako kteří diskutovat chtějí a umějí, tak to je LOL:)
Dost mě naštve, když průvodčí vyhuzuje lidi stojící v jedničce na chodbě do už přeplněných chodbiček ve dvojce. A to jsou kolikrát lidi nacpaní na záchodech a v umyvárkách.
Co s oddílem první třídy? Povinně místenkový, takže pokud by z důvodu přeplněného pátečního rychlíku uvolnili jedničku i pro "dvojkaře", tak si "jedničkář" bez problému sedne, má místenku.
Ikdyž tohle je utopie.
Kolego, kdyby jsi to cetl dukladne (je pekne, ze tvuj kazdy druhy prispevek obsahuje pasaz, ze nekdo poradne necte, co pises), tak bys zjistil, ze to o snobech byla reakce na nekoho jineho... Mala napoveda: 15.02.2007 (21:04)...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










