Opava - Elektrifikace tratě z Ostravy do Opavy přišla na 1,7 miliardy korun a 2 roky trvaly útrapy cestujících, kteří museli různě přestupovat do autobusů. Měla jediný smysl, zrychlit a zkvalitnit cestování. Na trať vyjely nové klimatizované soupravy City Elefant, které dokáží jet rychlostí až 140 km v hodině a rychlost tratě se po rekonstrukci zvýšila na 100 km/h. Má to však jeden háček: trať je pouze jednokolejná a tím, že na sebe vlaky čekají, vzniká zpoždění.
„Jezdím domů z Prahy 2x měsíčně a pokaždé využívám večerní spoj, který přijíždí podle jízdního řádu do Štítiny ve 22:19 hodin. I když je cestování elefantem pohodlné a v tuto dobu nejezdí ani moc lidí, pokaždé stojíme v Děhylově, až projede vlak z protisměru. Posledně na mě mamka ve Štítině čekala víc jak 10 minut,“ řekla Katka (25) z Kravař. Stejnou situaci prožívá při cestování do práce i Jiří Klán (26) z Opavy, který téměř denně dojíždí do Ostravy-Kunčic. „Ráno vyjíždím v 5:32 hodin přímým vlakem a dalším přímým vlakem s odjezdem v 15:22 hodin z Kunčic se vracím. Ráno je to celkem v pohodě, to vlak mívá zpoždění pouze výjimečně, ale odpoledne je to horší. Protože je jen 1 kolej, pokaždé v Děhylově čekáme na protijedoucí vlak. Obvykle asi 10 minut, občas i víc,“ popisoval mladík.
Zbytečná první třída?
Výhody nových vlakových souprav lidé oceňují. CityElefanty jim připadají tiché, pohodlné a dobře se jim v nich cestuje. Za zbytečná však považují místa vymezená pro cestující 1.třídy. „Jejich smysl mi uniká. V elefantu zabírá 1.třída půl vagónu ze 3. Hlavně v pátek odpoledne, kdy je vlak opravdu plný, by více prostoru pro "normální" lidi zkulturnilo cestování daleko víc. Až na pár výjimek je stejně 1.třída neobsazená, všichni se mačkají ve zbytku vlaku a někteří musí stát, protože není kam si sednout,“ popisoval cestování ve špičce Klán. Jako velké plus zase vidí, že vlak pokračuje ze Svinova dál směr Mosty u Jablunkova, takže mu odpadá přestupování.
Josef Novobilský, vedoucí odboru provozu Správy dopravní cesty Ostrava, uvedl, že při plánování stavby nikdy neuvažovali o dvojkolejné trati. „Kapacita tratě je dostatečná i s jednou kolejí. Výsledky v praxi jsou velmi dobré, dá se říct výborné pro zrychlení a zkvalitnění dopravy,“ hodnotil Novobilský. Uvedl, že rychlost na trati se zvýšila z původních 70 a 90 kilometrů v hodině na 80 a 100 kilometrů v hodině. Přitom průměrnou 100 km rychlost je možno dosáhnout na 27 km z celkové délky 29. „Zatímco u rychlíků a spěšných vlaků trvala v roce 2004 cesta z Ostravy do Opavy asi 30 minut, letos se snížila na asi 20 minut. U osobních vlaků se z 39 až 49 minut snížila asi na 35 minut,“ uvedl Novobilský.
Co se za uplynulé 3 roky na trati dlouhé 29 km kromě elektrifikace všechno vybudovalo, popsal stavební dozor Správy dopravní cesty Václav Prokeš. „Kromě úpravy železničního spodku, svršku a mostů jsme zmodernizovali také sdělovací zařízení a zabezpečovací zařízení celé trati bude ovládáno dálkově ze stanice Ostrava-Svinov. Celkovou rekonstrukcí prošly také silnoproudé rozvody, osvětlení a vytápění výhybek,“ popisoval Prokeš. Ve stanicích Ostrava-Třebovice, Děhylov, Jilešovice, Lhota u Opavy, Mokré Lazce a na Štítině byla postavena nová ostrovní nástupiště a nový je třeba i podchod na opavském nádraží.
Výpravčí bude řídit nádraží počítačem
Změny zaznamenali cestující také na opavském východním nádraží. Hotov je podchod a pro invalidy fungují 2 výtahy. Rekonstrukcí prochází i historické zastřešení na krnovském nástupišti. „Dělníci postupně dokončují i úpravu nádražní budovy. Místo kiosku s občerstvením na nástupišti bude pro cestující upraven prostor na rohu budovy. V nové hale už funguje také naše informační centrum,“ popisoval práce vrchní přednosta opavské stanice Jiří Valeček. Koncem března se zprovozní také nové zabezpečovací zařízení a ovládání výhybek. „Pak bude výpravčí řídit veškerý provoz nádraží od počítačového pultu,“ řekl Valeček.
zdroj: Mladá fronta DNES
| 14.2.2007 (22:00)
A rohliky jsou stejne nestastne jako 10% priplatek za prvni tridu. Oboji nebyla akce, nybrz reakce...
Skoda, ze misto rozboru T a V, coz je vsem ostatnim celkem dost u prdele, jsi vice prostoru nevenoval tomu, nakolik je fer/nefer, ze cestujici ve vlaku jedoucim 120 kmh plati stejnou cenu jako ten ve vlaku s rychlosti 60 kmh...
xyz - mno... Ale ja si nemyslim, ze mlhovky jsou luxusni vybava. Stejne tak si nemyslim, ze prvni trida je jenom pro snoby...
No a k tématu.. Uznávám,že příklady mlhovek a rohlíků byly "nešťastné",stejně tak se to nedá brát ani podle příkladu M.J. o ČT. Je to prostě vlak. První třída má určitě svůj účel,ale ne na osobním vlaku v "šichtovní" špičce. elefant je prostě "špatně" nasazený. Tady by se měli tvůrci grafikonu zamyslet. Lidi po práci uvítají možnost si sednout a je jim jedno v čem(snad kromě 810ky) na úkor tiché jízdy v elefantu ve stoje(no a co,že tam jsou i lampičky na čtení). Já se to pokusím srovnat, i když to taky není pravé ořechové, s MHD. V komfortní nízkopodlažní tramvaji je stejná cena,jako ve staré žehličce...ale z druhého pohledu: šichťáci po směně taky si radši sednou ve dvou spojených,i když nekomfortních žehličkách, než aby stáli na štrece z Kunčic do Poruby v krátkém,ale komfortním "inekonu". prostě ta jednička může mít využití třeba po přestupu z pendolina nebo EC/IC spoje,ale ne jako šichtovní vlak
No, ty mlhovky byly nešťastný příklad. To je jenom místní deformace trhu (vytvořená zejména Škoda Auto a.s.), že mlhovky, dělená zadní sedadla, sesle pro spolujezdce a zpátečka jsou považovány za "luxusní" výbavu.
Třeba M, dnes už sice bez oslovení, ale reaguje tak, jakoby moje argumenty vůbec nečetl, nebo nepochopil. Hlavně, že je proti.
Takže, M, croissant může být klidně za padesátku, protože ho nesponzorujeme ze svých daní (kolikrát to budu ještě vysvětlovat?). A pokud bys tam přec nějakou souvislost našel, pak věz, že trh s pečivem je narozdíl od železničního plně konkurenční.
Standard definovaný být nemusí, státu (krajům) jde o to, aby se všichni najedli (dojeli z místa X do místa Y). Pokud bude vlak příliš pomalý, nebude se dotovat a nasadí se autobusy.
Co se tykání a velkých písmen týče, "hezky" jsi je smíchal s úplně jinými věcmi: cízí řečí, stylistikou a gramatikou (tyhle věci naštěstí stále zajímají nejenom češtinářky, to bychom dopadli, za chvíli bychom si nepřečetli ani knihu!). Tykání a velmé/malé "T" a "V" plní určitou funkci. Kdo tu funkci nezná a nechce znát, měl by tyhle mechanismy používat co nejméně.
Funkce tykání: vyjadřuje míru intimity vztahu a sociální pozici mluvčího vhledem k adresátovi.
Funkce "V" a "T": vyjadřuje míru úcty.
Do internetových diskusí patří vykání s malým "v". Tykání s velkým "T" patří do milostných dopisů, tykání s malým "t" patří na chat (ICQ) mezi přáteli, vykání s velkým "V" patří do dopisu panu prezidentovi.
Ty mlhovky, to už je typický příklad demagogie. Kromě výše napsaného, odkdy 1. třída zvyšuje bezpečnost?
Ad poschodovy vlaky, tak co ty rakousky vlaky, co jezdi do Breclavi? Nemci taky tuatam dve patra nadhodi, takze to zahranici az az tak zhave nebude...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










