Opava - Elektrifikace tratě z Ostravy do Opavy přišla na 1,7 miliardy korun a 2 roky trvaly útrapy cestujících, kteří museli různě přestupovat do autobusů. Měla jediný smysl, zrychlit a zkvalitnit cestování. Na trať vyjely nové klimatizované soupravy City Elefant, které dokáží jet rychlostí až 140 km v hodině a rychlost tratě se po rekonstrukci zvýšila na 100 km/h. Má to však jeden háček: trať je pouze jednokolejná a tím, že na sebe vlaky čekají, vzniká zpoždění.
„Jezdím domů z Prahy 2x měsíčně a pokaždé využívám večerní spoj, který přijíždí podle jízdního řádu do Štítiny ve 22:19 hodin. I když je cestování elefantem pohodlné a v tuto dobu nejezdí ani moc lidí, pokaždé stojíme v Děhylově, až projede vlak z protisměru. Posledně na mě mamka ve Štítině čekala víc jak 10 minut,“ řekla Katka (25) z Kravař. Stejnou situaci prožívá při cestování do práce i Jiří Klán (26) z Opavy, který téměř denně dojíždí do Ostravy-Kunčic. „Ráno vyjíždím v 5:32 hodin přímým vlakem a dalším přímým vlakem s odjezdem v 15:22 hodin z Kunčic se vracím. Ráno je to celkem v pohodě, to vlak mívá zpoždění pouze výjimečně, ale odpoledne je to horší. Protože je jen 1 kolej, pokaždé v Děhylově čekáme na protijedoucí vlak. Obvykle asi 10 minut, občas i víc,“ popisoval mladík.
Zbytečná první třída?
Výhody nových vlakových souprav lidé oceňují. CityElefanty jim připadají tiché, pohodlné a dobře se jim v nich cestuje. Za zbytečná však považují místa vymezená pro cestující 1.třídy. „Jejich smysl mi uniká. V elefantu zabírá 1.třída půl vagónu ze 3. Hlavně v pátek odpoledne, kdy je vlak opravdu plný, by více prostoru pro "normální" lidi zkulturnilo cestování daleko víc. Až na pár výjimek je stejně 1.třída neobsazená, všichni se mačkají ve zbytku vlaku a někteří musí stát, protože není kam si sednout,“ popisoval cestování ve špičce Klán. Jako velké plus zase vidí, že vlak pokračuje ze Svinova dál směr Mosty u Jablunkova, takže mu odpadá přestupování.
Josef Novobilský, vedoucí odboru provozu Správy dopravní cesty Ostrava, uvedl, že při plánování stavby nikdy neuvažovali o dvojkolejné trati. „Kapacita tratě je dostatečná i s jednou kolejí. Výsledky v praxi jsou velmi dobré, dá se říct výborné pro zrychlení a zkvalitnění dopravy,“ hodnotil Novobilský. Uvedl, že rychlost na trati se zvýšila z původních 70 a 90 kilometrů v hodině na 80 a 100 kilometrů v hodině. Přitom průměrnou 100 km rychlost je možno dosáhnout na 27 km z celkové délky 29. „Zatímco u rychlíků a spěšných vlaků trvala v roce 2004 cesta z Ostravy do Opavy asi 30 minut, letos se snížila na asi 20 minut. U osobních vlaků se z 39 až 49 minut snížila asi na 35 minut,“ uvedl Novobilský.
Co se za uplynulé 3 roky na trati dlouhé 29 km kromě elektrifikace všechno vybudovalo, popsal stavební dozor Správy dopravní cesty Václav Prokeš. „Kromě úpravy železničního spodku, svršku a mostů jsme zmodernizovali také sdělovací zařízení a zabezpečovací zařízení celé trati bude ovládáno dálkově ze stanice Ostrava-Svinov. Celkovou rekonstrukcí prošly také silnoproudé rozvody, osvětlení a vytápění výhybek,“ popisoval Prokeš. Ve stanicích Ostrava-Třebovice, Děhylov, Jilešovice, Lhota u Opavy, Mokré Lazce a na Štítině byla postavena nová ostrovní nástupiště a nový je třeba i podchod na opavském nádraží.
Výpravčí bude řídit nádraží počítačem
Změny zaznamenali cestující také na opavském východním nádraží. Hotov je podchod a pro invalidy fungují 2 výtahy. Rekonstrukcí prochází i historické zastřešení na krnovském nástupišti. „Dělníci postupně dokončují i úpravu nádražní budovy. Místo kiosku s občerstvením na nástupišti bude pro cestující upraven prostor na rohu budovy. V nové hale už funguje také naše informační centrum,“ popisoval práce vrchní přednosta opavské stanice Jiří Valeček. Koncem března se zprovozní také nové zabezpečovací zařízení a ovládání výhybek. „Pak bude výpravčí řídit veškerý provoz nádraží od počítačového pultu,“ řekl Valeček.
zdroj: Mladá fronta DNES
| 14.2.2007 (22:00)
- teď nejdříve: normálním rychlíkem jsem už dlouho nejel, ale v IC/EC žádný velký rozdíl mezi 1. a 2. třídou nevidím, obě dvě jsou stejně špinavé a hajzlík smrdí v jedničce stejně jako ve dvojce.
- když si vezmu rakouský vůz 2. třídy, tak kde se na něj hrabe česká jednička...je tam i zásuvka pro NB
- v pendolínu netrvám na červené barvě a bagetě v 1. třídě..a opilých Angličanech jedoucích ze Stodolní už vůbec ne...
- ti Angličané opravdu stojí za to, takže se nemusí narazit v 1. třídě pouze na inteligenty.
- všimli jste si, že jsem ani jednou nepoužil "ty" nebo "vy"? asi proto, že píšu o problému nikoliv o diskutujícím..ani nemám ani problém s velkým "T" nebo "V"..jinak se hůř říká "Vy vole" než "ty vole":)))))
No a ty rozdily - kupe se da merit na dva smery - a v Ackach je o jedno (?) kupe min, takze zakonite tam musi byt vice mista...
To s temi danemi je pekne dojimave, ale nevim, jestli je to na miste. Proste rohlik stoji 1,50, croissant stoji 5. Pokud nekomu nechutna rohlik, tak at da bura nebo at zmoula rohlik. Ma volbu. Nemuzu tvrdit nechci rohlik, ale vic jak 1,50 nedam. Tu prazdnou jednicku totiz lze interpretovat i tak, ze s narvanou dvojkou jsou vsichni spokojeni a nemaji nejmensi zajem to menit. Pokud by na tom zajem meli, tak jednicka nebude prazdna. Takze mozna jednicka zbytecna je, ale pokud se zrusi, tak bez nahrady (protoze ti lide vlastne nemaji potrebu z narvane dvojky uniknout)... Podobne je to s mistenkami. Tuhle jsem jednoho typka vyhazoval. Brblal, ale c´mon man, je patek a vlak bude narvanej, ty to vis a stejne si tu mistenku nekoupis. Sorry... Superb taky nezlevni na cenu Fabie jen kvuli tomu, aby se jich prodavalo stejne.
To ze je ta volba draha je ale zrejme. Kdyby croissant stal 2 koruny, tak je hned vykoupi "rohlikova luza" a ten, ktery by za tu jednicku klidne bura dal utre nos, protoze kriteriem nebude ochota zaplatit, ale rychlost nakupu
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










