..: Dráhy si trať pochvalují, lidem vadí zpoždění :..

Ilustrační obrázekOpava - Elektrifikace tratě z Ostravy do Opavy přišla na 1,7 miliardy korun a 2 roky trvaly útrapy cestujících, kteří museli různě přestupovat do autobusů. Měla jediný smysl, zrychlit a zkvalitnit cestování. Na trať vyjely nové klimatizované soupravy City Elefant, které dokáží jet rychlostí až 140 km v hodině a rychlost tratě se po rekonstrukci zvýšila na 100 km/h. Má to však jeden háček: trať je pouze jednokolejná a tím, že na sebe vlaky čekají, vzniká zpoždění.

„Jezdím domů z Prahy 2x měsíčně a pokaždé využívám večerní spoj, který přijíždí podle jízdního řádu do Štítiny ve 22:19 hodin. I když je cestování elefantem pohodlné a v tuto dobu nejezdí ani moc lidí, pokaždé stojíme v Děhylově, až projede vlak z protisměru. Posledně na mě mamka ve Štítině čekala víc jak 10 minut,“ řekla Katka (25) z Kravař. Stejnou situaci prožívá při cestování do práce i Jiří Klán (26) z Opavy, který téměř denně dojíždí do Ostravy-Kunčic. „Ráno vyjíždím v 5:32 hodin přímým vlakem a dalším přímým vlakem s odjezdem v 15:22 hodin z Kunčic se vracím. Ráno je to celkem v pohodě, to vlak mívá zpoždění pouze výjimečně, ale odpoledne je to horší. Protože je jen 1 kolej, pokaždé v Děhylově čekáme na protijedoucí vlak. Obvykle asi 10 minut, občas i víc,“ popisoval mladík.

Zbytečná první třída?

Výhody nových vlakových souprav lidé oceňují. CityElefanty jim připadají tiché, pohodlné a dobře se jim v nich cestuje. Za zbytečná však považují místa vymezená pro cestující 1.třídy. „Jejich smysl mi uniká. V elefantu zabírá 1.třída půl vagónu ze 3. Hlavně v pátek odpoledne, kdy je vlak opravdu plný, by více prostoru pro "normální" lidi zkulturnilo cestování daleko víc. Až na pár výjimek je stejně 1.třída neobsazená, všichni se mačkají ve zbytku vlaku a někteří musí stát, protože není kam si sednout,“ popisoval cestování ve špičce Klán. Jako velké plus zase vidí, že vlak pokračuje ze Svinova dál směr Mosty u Jablunkova, takže mu odpadá přestupování.

Ostrava SvinovJosef Novobilský, vedoucí odboru provozu Správy dopravní cesty Ostrava, uvedl, že při plánování stavby nikdy neuvažovali o dvojkolejné trati. „Kapacita tratě je dostatečná i s jednou kolejí. Výsledky v praxi jsou velmi dobré, dá se říct výborné pro zrychlení a zkvalitnění dopravy,“ hodnotil Novobilský. Uvedl, že rychlost na trati se zvýšila z původních 70 a 90 kilometrů v hodině na 80 a 100 kilometrů v hodině. Přitom průměrnou 100 km rychlost je možno dosáhnout na 27 km z celkové délky 29. „Zatímco u rychlíků a spěšných vlaků trvala v roce 2004 cesta z Ostravy do Opavy asi 30 minut, letos se snížila na asi 20 minut. U osobních vlaků se z 39 až 49 minut snížila asi na 35 minut,“ uvedl Novobilský.

Co se za uplynulé 3 roky na trati dlouhé 29 km kromě elektrifikace všechno vybudovalo, popsal stavební dozor Správy dopravní cesty Václav Prokeš. „Kromě úpravy železničního spodku, svršku a mostů jsme zmodernizovali také sdělovací zařízení a zabezpečovací zařízení celé trati bude ovládáno dálkově ze stanice Ostrava-Svinov. Celkovou rekonstrukcí prošly také silnoproudé rozvody, osvětlení a vytápění výhybek,“ popisoval Prokeš. Ve stanicích Ostrava-Třebovice, Děhylov, Jilešovice, Lhota u Opavy, Mokré Lazce a na Štítině byla postavena nová ostrovní nástupiště a nový je třeba i podchod na opavském nádraží.

Výpravčí bude řídit nádraží počítačem

Změny zaznamenali cestující také na opavském východním nádraží. Hotov je podchod a pro invalidy fungují 2 výtahy. Rekonstrukcí prochází i historické zastřešení na krnovském nástupišti. „Dělníci postupně dokončují i úpravu nádražní budovy. Místo kiosku s občerstvením na nástupišti bude pro cestující upraven prostor na rohu budovy. V nové hale už funguje také naše informační centrum,“ popisoval práce vrchní přednosta opavské stanice Jiří Valeček. Koncem března se zprovozní také nové zabezpečovací zařízení a ovládání výhybek. „Pak bude výpravčí řídit veškerý provoz nádraží od počítačového pultu,“ řekl Valeček.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 14.2.2007 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
16.02.2007 (11:15)  
To Anku: Až budou u nás mzdy a důchody ve stejném poměru k cenám, jako v Německu, bude tvůj příspěvek relevantní. prozatím je to nesmysl.
16.02.2007 (10:55)  
tak ono se to asi těžko rozděluje náklady na první a druhou třídu, ale pravdou je, že by ČD měli žádat pouze dotaci na 5/6 vlaku, jelikož zbytek provozují na svoje triko. Ale fakt nevím, jsou to spíše moje úvahy.
16.02.2007 (10:47)  
mates111: Já si právě myslím, že kraj si žádnou 1. třídu o osobáků neobjednává a přesto si ji ČD nechávají proplatit -- prostě že jsou v návrhované ceně náklady na 1. třídu již zahrnuty (tipl bych si, že nerozklíčovatelně, však se také mnohým krajům cena nezdála). Víte o tom někdo něco víc?
16.02.2007 (10:05)  
To eighty four:
Tím primitivem si myslel sebe? asi máš pravdu, když píšeš na internet. Až nebude osobní doprava dotovaná z peněz daňových poplatníků, ať se ČD třeba postaví na hlavu. Jenže za současného stavu, kdy ztrátovou činnost drah platí především ta většina, cestující v přecpaných dvojkách, je omezování už tak nedostatečných přepravních kapacit prostě zločin proti lidskosti. Až bude každý vlak nadimenzován tak, že alespoň 90% cestujících druhé třídy bude sedět, bude čas na zařazování prvních tříd, dříve ne!
16.02.2007 (9:30)  
tak to si netroufám tvrdit, ale divil bych se, kdyby měl kraj v požadavcích na zajištění přepravy, že tam chce první třídu. Přece jenom jedná se o zajištění základní dopravní obslužnosti a to není první třída. Tu tam může dodat někdo pouze na vlastní podnikatelské riziko, v tomto případě ČD
16.02.2007 (9:21)  
mates111: Chápu to tak, že i na zmiňované trati Opava--Ostrava provozují ČD 1. třídu na svoje náklady, jež se nijak nepromítnou do ceny, kterou si následně ČD účtuje u kraje?
16.02.2007 (9:11)  
Myslím, že hlavní problém je v tom, že když se zkoumá obsazenost vlaků, 1. třída se moc neřeší a ze zvyku se na vlacích vozí. Ano někde možná své opodstatnění má, ale v 90% případů nikoliv. Příplatek 50% je skoro vtip, např. při cestě z Prahy do Brna pojedu radši EC, než rychlíkem s první třídou. Vyjde to levněji a je to luxusnější. Tímto způsobem ale asi moc lidí nepřemýšlí. Ono vůbec v uvažování představitelů ČD cítím, že jsou tak o patnáct let zpátky. Místo aby se snažili zlepšit svojí obchodní politiku, křičí, že dotace jsou nízké. Nikdo ale první třídu v podstatě nedotuje a ČD jí vozí jen na svoje triko. A obsazenost je toho výsledkem...
16.02.2007 (8:27)  
Payus: Ne, neberu to osobně. Jenom mi vadí, když někdo nezná základní pravidla diskuse. Kvůli tomu se celá diskuse utápí v osobních, nevěcných, nečitelných a "chatových" příspěvcích. I tak se snažím, aby jádro mého příspěvku bylo vždy k věci.
Příměr ČT je nejvýstižnější z dostupných. Také se jedná o veřejnou službu, kterou do značné míry platíme ze svých daní (ať už se jim říká koncesionářské poplatky nebo jinak), a proto máme právo kontroly efektivity, s jakou se s těmito penězi nakládá. Vozit po republice prakticky prázdné (až na pár výjimek) vozy 1. třídy efektivní není a doplácíme na to všichni, mělo by se to změnit, jak jsem popsal (už 2×) níže.
M mi podsunul, že jezdit 1. třídou je snobismus. To jsem samozřejmě nikdy nenapsal, ale takhle on "diskutuje" často. A to "rohlíky jsou stejně nešťastné"... -- Kdyby 50% příplatek za 1. třídu byl realistický, byla by zaplňována. 10 %, které jsem ochoten za většinu současných 1. tříd ČD připlácet já, je mnohem blíž realitě a tržní ceně. Můžeš mít jinou představu, můžeš se o ni tady s námi podělit, ale neplevel to tady demagogií. To se týče i těch rychlostí vlaků a dalších štěků. To, že jsou ČD formálně a. s. ještě nic nevypovídá o povaze trhu, na kterém působí.
registrovaný uživatel M 
16.02.2007 (4:57)  
Nojo, 011 je ale trat snobu:-))
16.02.2007 (2:32)  
Měli byste se zeptat na trati, kde je jednička na osobácích nejdéle, čili na 011, tam naopak ve špičce často řeší problém, že je jednička plná. Naštěstí je rozdíl mezi 1. a 2. třídou poměrně malý (myslím časové jízdenky), tak to tolik nebolí.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko