..: Dráhy si trať pochvalují, lidem vadí zpoždění :..

Ilustrační obrázekOpava - Elektrifikace tratě z Ostravy do Opavy přišla na 1,7 miliardy korun a 2 roky trvaly útrapy cestujících, kteří museli různě přestupovat do autobusů. Měla jediný smysl, zrychlit a zkvalitnit cestování. Na trať vyjely nové klimatizované soupravy City Elefant, které dokáží jet rychlostí až 140 km v hodině a rychlost tratě se po rekonstrukci zvýšila na 100 km/h. Má to však jeden háček: trať je pouze jednokolejná a tím, že na sebe vlaky čekají, vzniká zpoždění.

„Jezdím domů z Prahy 2x měsíčně a pokaždé využívám večerní spoj, který přijíždí podle jízdního řádu do Štítiny ve 22:19 hodin. I když je cestování elefantem pohodlné a v tuto dobu nejezdí ani moc lidí, pokaždé stojíme v Děhylově, až projede vlak z protisměru. Posledně na mě mamka ve Štítině čekala víc jak 10 minut,“ řekla Katka (25) z Kravař. Stejnou situaci prožívá při cestování do práce i Jiří Klán (26) z Opavy, který téměř denně dojíždí do Ostravy-Kunčic. „Ráno vyjíždím v 5:32 hodin přímým vlakem a dalším přímým vlakem s odjezdem v 15:22 hodin z Kunčic se vracím. Ráno je to celkem v pohodě, to vlak mívá zpoždění pouze výjimečně, ale odpoledne je to horší. Protože je jen 1 kolej, pokaždé v Děhylově čekáme na protijedoucí vlak. Obvykle asi 10 minut, občas i víc,“ popisoval mladík.

Zbytečná první třída?

Výhody nových vlakových souprav lidé oceňují. CityElefanty jim připadají tiché, pohodlné a dobře se jim v nich cestuje. Za zbytečná však považují místa vymezená pro cestující 1.třídy. „Jejich smysl mi uniká. V elefantu zabírá 1.třída půl vagónu ze 3. Hlavně v pátek odpoledne, kdy je vlak opravdu plný, by více prostoru pro "normální" lidi zkulturnilo cestování daleko víc. Až na pár výjimek je stejně 1.třída neobsazená, všichni se mačkají ve zbytku vlaku a někteří musí stát, protože není kam si sednout,“ popisoval cestování ve špičce Klán. Jako velké plus zase vidí, že vlak pokračuje ze Svinova dál směr Mosty u Jablunkova, takže mu odpadá přestupování.

Ostrava SvinovJosef Novobilský, vedoucí odboru provozu Správy dopravní cesty Ostrava, uvedl, že při plánování stavby nikdy neuvažovali o dvojkolejné trati. „Kapacita tratě je dostatečná i s jednou kolejí. Výsledky v praxi jsou velmi dobré, dá se říct výborné pro zrychlení a zkvalitnění dopravy,“ hodnotil Novobilský. Uvedl, že rychlost na trati se zvýšila z původních 70 a 90 kilometrů v hodině na 80 a 100 kilometrů v hodině. Přitom průměrnou 100 km rychlost je možno dosáhnout na 27 km z celkové délky 29. „Zatímco u rychlíků a spěšných vlaků trvala v roce 2004 cesta z Ostravy do Opavy asi 30 minut, letos se snížila na asi 20 minut. U osobních vlaků se z 39 až 49 minut snížila asi na 35 minut,“ uvedl Novobilský.

Co se za uplynulé 3 roky na trati dlouhé 29 km kromě elektrifikace všechno vybudovalo, popsal stavební dozor Správy dopravní cesty Václav Prokeš. „Kromě úpravy železničního spodku, svršku a mostů jsme zmodernizovali také sdělovací zařízení a zabezpečovací zařízení celé trati bude ovládáno dálkově ze stanice Ostrava-Svinov. Celkovou rekonstrukcí prošly také silnoproudé rozvody, osvětlení a vytápění výhybek,“ popisoval Prokeš. Ve stanicích Ostrava-Třebovice, Děhylov, Jilešovice, Lhota u Opavy, Mokré Lazce a na Štítině byla postavena nová ostrovní nástupiště a nový je třeba i podchod na opavském nádraží.

Výpravčí bude řídit nádraží počítačem

Změny zaznamenali cestující také na opavském východním nádraží. Hotov je podchod a pro invalidy fungují 2 výtahy. Rekonstrukcí prochází i historické zastřešení na krnovském nástupišti. „Dělníci postupně dokončují i úpravu nádražní budovy. Místo kiosku s občerstvením na nástupišti bude pro cestující upraven prostor na rohu budovy. V nové hale už funguje také naše informační centrum,“ popisoval práce vrchní přednosta opavské stanice Jiří Valeček. Koncem března se zprovozní také nové zabezpečovací zařízení a ovládání výhybek. „Pak bude výpravčí řídit veškerý provoz nádraží od počítačového pultu,“ řekl Valeček.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 14.2.2007 (22:00)
Related newsopen/close

  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
15.02.2007 (2:12)  
A kdo mi tu MF Dnes bude lepit do IDOSu? :)))))))
Registered user VKor 
15.02.2007 (1:53)  
1. třída:
A)má smysl, pokud se předpokládá, že přijedu odněkud z větší dálky rychlíkem 1. třídou a zbytek dojedu osobákem...
B) má smysl, pokud přiláká do relativně prázdného oddílu ty, kdo by do druhé třídy nevlezli prostě proto, že je plná, a raději by jeli autem...
U CityElefantu to snad ani není o pohodlném sezení, jako spíše o volnějším prostoru - a větší jistotě, že si člověk sedne.
15.02.2007 (0:47)  
Mates111) Ne všichni uživatelé první třídy jsou režijkáři. Někteří si rádi připlatí. A myslím, že při pravidelném cestování není první třída o tolik dražší ... jezdit na paušál se někdy vyplatí i v jedničce ;-)

Takový ešus je klasický příklad tržní ekonomiky. Mám právo volby a počítám, jestli pro mě má větší mezní užitek sezení v klidu v jedničce, nebo mačkanice a ušetřené $$$ ve dvojce ... jen někteří lidé chtějí oboje a nechápou, že to tak nejde.
15.02.2007 (0:34)  
tak podle mě 1.třída je přežitek a v takových vlacích jako je 471 opravdu nemá co dělat. Trochu občas nechápu ten rozdíl mezi ní a 2. třídou. Navíc stejně není první třída jako první třída, takže to stejně není ničím porovnatelný standard. Byl bych pro úplné zrušení a myslím, že všichni zde diskutující zastánci 1. třídy jí mají rádi jenom proto, že jí můžou jezdit zadarmo. 50% ceny je opravdu příliš..
Registered user vrbam 
15.02.2007 (0:31)  
Ona první třída je v 471 proto aby se tomu vozu částečně snížila hmotnost, když je nacpaný 3kV DC elektrikou narozdíl od svých kolegů 071 s 971.
15.02.2007 (0:29)  
Venca Burgán: Hele Venco, tak řikáš že 1. změna JŘ bude sobotní vydání MS Dnes se všema možnejma přílohama? Tak to mi snad ČD proplatí lepidla :-)
14.02.2007 (23:13)  
Podle mne je jednička proto, aby rozdělily lidi na socky, kteří ještě jezdí vlakem protože nenašetřili na auto a na lidi, kteří už zase nemají potřebu si sami řídit a nechají se raději vozit. Ano je to o psychologii. Klasicky socialisticky udernik přeci raději dá ušetřené peníze z cesty vlakem do hracího automatu nebo si dá v bufíku na stojáka jedno samoserné teplé pivo navíc.
14.02.2007 (23:05)  
Jednička v Ešusu je dobrá věc a bylo by dobré, kdyby jednička byla ve všech vlacích. Ale chtělo by u vlaků v IDS nějakou možnost doplatku k IDS jízdenkám, jinak by měl koordinátor IDS odmítnout ČD platit poměrnou část nákladů podle počtu sedadel první třídy.
14.02.2007 (22:46)  
Také si myslím, že jednička v osobáku je zbytečný luxus. Mnohem lepší by byla ,,klasická" koncepce, t. j. dva motoráky a dva vlečňáky. Na trati Praha - Beroun to jezdí o sobotách a nedělích pěkně nacvaklé.
14.02.2007 (22:45)  
To Semík: Stačí číst, je to v článku ;-) „Kromě úpravy železničního spodku, svršku a mostů jsme zmodernizovali také sdělovací zařízení a zabezpečovací zařízení celé trati bude ovládáno dálkově ze stanice Ostrava-Svinov. Celkovou rekonstrukcí prošly také silnoproudé rozvody, osvětlení a vytápění výhybek". + elektrifikace, úpravy ve stanicích, nástupiště...
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko