Opava - Elektrifikace tratě z Ostravy do Opavy přišla na 1,7 miliardy korun a 2 roky trvaly útrapy cestujících, kteří museli různě přestupovat do autobusů. Měla jediný smysl, zrychlit a zkvalitnit cestování. Na trať vyjely nové klimatizované soupravy City Elefant, které dokáží jet rychlostí až 140 km v hodině a rychlost tratě se po rekonstrukci zvýšila na 100 km/h. Má to však jeden háček: trať je pouze jednokolejná a tím, že na sebe vlaky čekají, vzniká zpoždění.
„Jezdím domů z Prahy 2x měsíčně a pokaždé využívám večerní spoj, který přijíždí podle jízdního řádu do Štítiny ve 22:19 hodin. I když je cestování elefantem pohodlné a v tuto dobu nejezdí ani moc lidí, pokaždé stojíme v Děhylově, až projede vlak z protisměru. Posledně na mě mamka ve Štítině čekala víc jak 10 minut,“ řekla Katka (25) z Kravař. Stejnou situaci prožívá při cestování do práce i Jiří Klán (26) z Opavy, který téměř denně dojíždí do Ostravy-Kunčic. „Ráno vyjíždím v 5:32 hodin přímým vlakem a dalším přímým vlakem s odjezdem v 15:22 hodin z Kunčic se vracím. Ráno je to celkem v pohodě, to vlak mívá zpoždění pouze výjimečně, ale odpoledne je to horší. Protože je jen 1 kolej, pokaždé v Děhylově čekáme na protijedoucí vlak. Obvykle asi 10 minut, občas i víc,“ popisoval mladík.
Zbytečná první třída?
Výhody nových vlakových souprav lidé oceňují. CityElefanty jim připadají tiché, pohodlné a dobře se jim v nich cestuje. Za zbytečná však považují místa vymezená pro cestující 1.třídy. „Jejich smysl mi uniká. V elefantu zabírá 1.třída půl vagónu ze 3. Hlavně v pátek odpoledne, kdy je vlak opravdu plný, by více prostoru pro "normální" lidi zkulturnilo cestování daleko víc. Až na pár výjimek je stejně 1.třída neobsazená, všichni se mačkají ve zbytku vlaku a někteří musí stát, protože není kam si sednout,“ popisoval cestování ve špičce Klán. Jako velké plus zase vidí, že vlak pokračuje ze Svinova dál směr Mosty u Jablunkova, takže mu odpadá přestupování.
Josef Novobilský, vedoucí odboru provozu Správy dopravní cesty Ostrava, uvedl, že při plánování stavby nikdy neuvažovali o dvojkolejné trati. „Kapacita tratě je dostatečná i s jednou kolejí. Výsledky v praxi jsou velmi dobré, dá se říct výborné pro zrychlení a zkvalitnění dopravy,“ hodnotil Novobilský. Uvedl, že rychlost na trati se zvýšila z původních 70 a 90 kilometrů v hodině na 80 a 100 kilometrů v hodině. Přitom průměrnou 100 km rychlost je možno dosáhnout na 27 km z celkové délky 29. „Zatímco u rychlíků a spěšných vlaků trvala v roce 2004 cesta z Ostravy do Opavy asi 30 minut, letos se snížila na asi 20 minut. U osobních vlaků se z 39 až 49 minut snížila asi na 35 minut,“ uvedl Novobilský.
Co se za uplynulé 3 roky na trati dlouhé 29 km kromě elektrifikace všechno vybudovalo, popsal stavební dozor Správy dopravní cesty Václav Prokeš. „Kromě úpravy železničního spodku, svršku a mostů jsme zmodernizovali také sdělovací zařízení a zabezpečovací zařízení celé trati bude ovládáno dálkově ze stanice Ostrava-Svinov. Celkovou rekonstrukcí prošly také silnoproudé rozvody, osvětlení a vytápění výhybek,“ popisoval Prokeš. Ve stanicích Ostrava-Třebovice, Děhylov, Jilešovice, Lhota u Opavy, Mokré Lazce a na Štítině byla postavena nová ostrovní nástupiště a nový je třeba i podchod na opavském nádraží.
Výpravčí bude řídit nádraží počítačem
Změny zaznamenali cestující také na opavském východním nádraží. Hotov je podchod a pro invalidy fungují 2 výtahy. Rekonstrukcí prochází i historické zastřešení na krnovském nástupišti. „Dělníci postupně dokončují i úpravu nádražní budovy. Místo kiosku s občerstvením na nástupišti bude pro cestující upraven prostor na rohu budovy. V nové hale už funguje také naše informační centrum,“ popisoval práce vrchní přednosta opavské stanice Jiří Valeček. Koncem března se zprovozní také nové zabezpečovací zařízení a ovládání výhybek. „Pak bude výpravčí řídit veškerý provoz nádraží od počítačového pultu,“ řekl Valeček.
zdroj: Mladá fronta DNES
| 14.2.2007 (22:00)
Michal Janko - ta teorie plna jednicka, prazdna dvojka ma uzke hrdlo - rozdilnou cenu jizdneho. Proto k tomu nemuze dojit...
A pokud jde o ten rozdil jednicka v A a dvojka v Bmz, tak to srovnani postrada smysl. Relevantni je srovnavat dve ruzne tridy v danem vlaku. Proto priplatek ma smysl za A oproti B v temz vlaku a Amz, oproti Bmz v temze vlaku. V obou pripadech jde pro cestujici v jednicce o nadstandart oproti cestujicim ve dvojce. Srovnavani "krizove" (A vs Bmz) potom muze vest i ke srovnavani B vs Bmz, coz je dost podstatny rozdil a presto stejne jizdne... Priplatek je za to, ze v danem vlaku mam neco navic. Varianta, ze co typ vlaku (vagonu), to ruzne jizdne je sice zajimava (a svym zpusobem logicka), ale bohuzel jen na prednasku (nebo spis na cvika:) "vysoke skoly zeleznicni"...
Ad kapacita - tak pokud je kapacita dostatecna, tak proc zpozdeni?:-))
Co se mne libi nejvic je tohle - o pendolinech se pul roku rikalo, jaka to jsou supervozidla, ze dokazi jet az 230. Blby bylo, ze fakticky jedou mas 160... CityElefant je super v tom, ze muze jet az 140. No, lehka nevyhoda je, ze trat ma maximalku 100. Kdyz sla rec o tech nevyhodnych investicich, tak tohle je svym zpusobem jedna z nich...
což o to, ono by to snad i smysl mít mohlo, ale osobně bych viděl problém jinde:
a) Nevím jak do Opavy, ale třeba na trati 231 je háček v tom, že Ešusů je málo i když jet má, tak třeba nejede. Takže do stanice přijíždí Žabotlam a nádražní rozhal haleká, že ve voze jsou vozy 1. třídy. Jinými slovy, pokud chci jezdit vlakem a očekávám určitý komfort, tak se asi težko spokojím s tím, že možná mi i pojede 1. třída. Nehledě na to, že bych musel s nákupem jízdenky počkat, dokud neuvidím, co přijelo a to už může být pozdě.
b) Alespoň kolem Prahy jezdí vlaky (vesměs) zařazení do IDS a kupovat si jenom kvůli vlaku extra jízdenku ČD... no pohodlné to moc není. :( Prostě když si hrají na S-Bahn, tak to asi snižuje smysl-
titulek:
Cestující nepochopili zákaznickou filosofii ČD. Mají být rádi, že někdy něco jede a držet hubu.
koffr:
Můžete být prosím konkrétnější? Já v tom RFC našel akorát tohle:
odst 2. osobní komunikace:
"In general, rules of common courtesy for interaction with people should be in force for any situation and on the Internet it's doubly important where, for example, body language and tone of voice must be inferred."
odst. 3 veřejná komunikace:
"Any time you engage in One-to-Many communications, all the rules for mail should also apply."
Kromě toho, že dokument je anglický tykání neřeší (taky sotva může). To ve mě utvrzuje spíše mé přesvědčení, na netu se člověk má chovat stejně, jako kdyby druhého potkal na ulici: tzn. v češtině je zvykem cizím lidem vykat.
Dobré je to také k tomu, že vzniká určitý odstup, který by může přibrzdit hulvátství některých jedinců opojených pocitem anonymity (internet) a familiérnosti (tykání). Vykání přispívá jak ke kultivovanosti, tak věcnosti argumentu.
Fajn, a teď k věci: Myslíš si, že je rozumné, aby člověk platil za nižší komfort (zméněné rychlíky na Vysočině nebo na Hradecku) o polovinu více než za vyšší komfort (2. třída zahraničních EC nebo třeba CityElephant)?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










