..: Dráhy si trať pochvalují, lidem vadí zpoždění :..

Ilustrační obrázekOpava - Elektrifikace tratě z Ostravy do Opavy přišla na 1,7 miliardy korun a 2 roky trvaly útrapy cestujících, kteří museli různě přestupovat do autobusů. Měla jediný smysl, zrychlit a zkvalitnit cestování. Na trať vyjely nové klimatizované soupravy City Elefant, které dokáží jet rychlostí až 140 km v hodině a rychlost tratě se po rekonstrukci zvýšila na 100 km/h. Má to však jeden háček: trať je pouze jednokolejná a tím, že na sebe vlaky čekají, vzniká zpoždění.

„Jezdím domů z Prahy 2x měsíčně a pokaždé využívám večerní spoj, který přijíždí podle jízdního řádu do Štítiny ve 22:19 hodin. I když je cestování elefantem pohodlné a v tuto dobu nejezdí ani moc lidí, pokaždé stojíme v Děhylově, až projede vlak z protisměru. Posledně na mě mamka ve Štítině čekala víc jak 10 minut,“ řekla Katka (25) z Kravař. Stejnou situaci prožívá při cestování do práce i Jiří Klán (26) z Opavy, který téměř denně dojíždí do Ostravy-Kunčic. „Ráno vyjíždím v 5:32 hodin přímým vlakem a dalším přímým vlakem s odjezdem v 15:22 hodin z Kunčic se vracím. Ráno je to celkem v pohodě, to vlak mívá zpoždění pouze výjimečně, ale odpoledne je to horší. Protože je jen 1 kolej, pokaždé v Děhylově čekáme na protijedoucí vlak. Obvykle asi 10 minut, občas i víc,“ popisoval mladík.

Zbytečná první třída?

Výhody nových vlakových souprav lidé oceňují. CityElefanty jim připadají tiché, pohodlné a dobře se jim v nich cestuje. Za zbytečná však považují místa vymezená pro cestující 1.třídy. „Jejich smysl mi uniká. V elefantu zabírá 1.třída půl vagónu ze 3. Hlavně v pátek odpoledne, kdy je vlak opravdu plný, by více prostoru pro "normální" lidi zkulturnilo cestování daleko víc. Až na pár výjimek je stejně 1.třída neobsazená, všichni se mačkají ve zbytku vlaku a někteří musí stát, protože není kam si sednout,“ popisoval cestování ve špičce Klán. Jako velké plus zase vidí, že vlak pokračuje ze Svinova dál směr Mosty u Jablunkova, takže mu odpadá přestupování.

Ostrava SvinovJosef Novobilský, vedoucí odboru provozu Správy dopravní cesty Ostrava, uvedl, že při plánování stavby nikdy neuvažovali o dvojkolejné trati. „Kapacita tratě je dostatečná i s jednou kolejí. Výsledky v praxi jsou velmi dobré, dá se říct výborné pro zrychlení a zkvalitnění dopravy,“ hodnotil Novobilský. Uvedl, že rychlost na trati se zvýšila z původních 70 a 90 kilometrů v hodině na 80 a 100 kilometrů v hodině. Přitom průměrnou 100 km rychlost je možno dosáhnout na 27 km z celkové délky 29. „Zatímco u rychlíků a spěšných vlaků trvala v roce 2004 cesta z Ostravy do Opavy asi 30 minut, letos se snížila na asi 20 minut. U osobních vlaků se z 39 až 49 minut snížila asi na 35 minut,“ uvedl Novobilský.

Co se za uplynulé 3 roky na trati dlouhé 29 km kromě elektrifikace všechno vybudovalo, popsal stavební dozor Správy dopravní cesty Václav Prokeš. „Kromě úpravy železničního spodku, svršku a mostů jsme zmodernizovali také sdělovací zařízení a zabezpečovací zařízení celé trati bude ovládáno dálkově ze stanice Ostrava-Svinov. Celkovou rekonstrukcí prošly také silnoproudé rozvody, osvětlení a vytápění výhybek,“ popisoval Prokeš. Ve stanicích Ostrava-Třebovice, Děhylov, Jilešovice, Lhota u Opavy, Mokré Lazce a na Štítině byla postavena nová ostrovní nástupiště a nový je třeba i podchod na opavském nádraží.

Výpravčí bude řídit nádraží počítačem

Změny zaznamenali cestující také na opavském východním nádraží. Hotov je podchod a pro invalidy fungují 2 výtahy. Rekonstrukcí prochází i historické zastřešení na krnovském nástupišti. „Dělníci postupně dokončují i úpravu nádražní budovy. Místo kiosku s občerstvením na nástupišti bude pro cestující upraven prostor na rohu budovy. V nové hale už funguje také naše informační centrum,“ popisoval práce vrchní přednosta opavské stanice Jiří Valeček. Koncem března se zprovozní také nové zabezpečovací zařízení a ovládání výhybek. „Pak bude výpravčí řídit veškerý provoz nádraží od počítačového pultu,“ řekl Valeček.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 14.2.2007 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Semík  mail  
15.02.2007 (15:40)  
Asi takhle, ta trať je postavena na 140. Problém je, že vede blízko obytné zástavby, tak je z bezpečnostních důvodů snížená na 100. Pokud chcete, aby jezdili R 140, můžete ji oplotit. A místní vás zabijou, protože budou muset přecházet přes přejezdy. Jsme prostě národ tupců a ignorantů. Stasčí sednout do auta a dívat se jak lidé jezdí a přechází přes cestu.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
15.02.2007 (15:37)  
Nevítě někdo jakou má Slon trvalou rychlost? Nemyslím maximální nýbrž takovou, jakou může jet dejme tomu dvě hodiny aniž by se usmažil...
registrovaný uživatel M 
15.02.2007 (15:25)  
livingproof - jenze tohle te zatezuje necim, co by slo nazvat transakcni naklady...
registrovaný uživatel M 
15.02.2007 (15:24)  
Adam - budu jeste ridit a za krkem me dneska boli uz aji tak, takze jsem rekl... ne:-) - Ja nepisu, ze by tam ty vlaky mely jezdit 140. Jen mi pripada divne chlubit se, ze moje vozidlo umi jezdit rychlosti X, ale teto rychlosti nikdy nevyuzije a jezdi jen X*0,7. Stejne tak mi prijde divne na trat, ktera ma maximalku 100 kmh posilat vozidlo, ktere umi 140 kmh (ale pokud cena vozidla, co umi 140 je stejna jako toho, co umi 100, tak je to fuk)
Alias - hec, ja mam doma video za 40 tisic (ale nemam televizi ani nic podobneho...)


MJ - OK, takze jedina moznost je udelat ceniky pro: B, A, Bmz, Bmpz, Amz, Ampz, Aee, Apee, Bee, Bpee (mame to?), Bmee, atd. Potom vsechno udelat alespon dvakrat (podle toho, jestli jidelni vuz je nebo neni). Take by se melo odlisit, jestli budes sedet vlevo nebo vpravo (rozumej ve stinu nebo na slunci).

Sumasumarum, nikoliv poprve, vubec nechapu, o co se snazis a proc ti neni divne, ze jsi jediny s timto nazorem. Srovnavat vlaky nakriz proste nechapu. Mimochodem. Pokud nekdo pojede (stejnym vozem!) rychlosti 120 kmh a nekdo druhy jen 60 kmh. Mel by ten prvni platit vyssi jizdne? Pravdepodobne ano, ze? Jeho komfort je prece o poznani vetsi... Anebo tedy jinak - nemel by ten prvni vlak jezdit jen 60, aby se tak setrely rozdily?
Hlavne mi prosim zase nepis, ze jsem osobni, ze ti neco podsouvam atd...

Jiny priklad ve vlaku mas dve moznosti - celou cestu stat (za jizdne X) nebo sedet na spinave sesli (za jizdne X*1,5). Pokud ti ten priplatek pripada nedustojny (protoze na jine trase se sedi na seslich cistych), tak ho neplat. Nicmene to neznamena, ze v danem vlaku nemas moznost si sednou a smat se ostatnim, kteri na tom, v danem vlaku, budou hure.
15.02.2007 (15:18)  
Adam a další: Několikrát se mi stalo, že jsem si zakoupil lístek do 1.třídy a vůz 1.třídy nebyl řazen, mj. i na osobáku Praha-Pardubice, kde místo 471 jel žabotlam. Průvodčí mi ale vždy vypsal potvrzení o nevyužití jedničky (z důvodu absence vozu 1.třídy) a v pokladně mi to vrátili.
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
15.02.2007 (14:17)  
jen se divím,že nevymysleli i spěšňáky Jablůnkov-Opava,na kterých by elefanti jezdili a to už by ta 1.tř byla asi využívanější
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
15.02.2007 (14:11)  
Michal Janko: Takhle se můžeme dohadovat do nekonečna - my o voze, vy o koze ;o) . Jak jsem napsal níž - srovnání je nutno dělat na daném spoji, je kravinismus srovnávat A s Bmz...ale pokud nemáš pádnější argumenty, budiž. Nikde neexistuje jednotný standard pro první třídu. Na západě taky jezdí spousta "áček" různých roků výroby (uvádím to pouze proto, že je zdejším folklorem srovnávat ČD s dopravci v zemích, které jsou "trošku někde jinde").

Nikdo nikdy nenapsal že mačkání ve druhé třídě je způsobeno blbostí cestujících, pouze bylo naznačno to, že je zde možnost volby - místenka či ona 1. třída. Je jen na cestujícím jak se rozhodne, nicméně ať pak nežehrají na ČD, která vyšla vstříc právě těmito variantami...je na každém z nás zda podanou ruku využijeme či nikoli.
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
15.02.2007 (14:07)  
M: Na 40 kilometrech trati je 12 zastavek a stanic vcetne koncovych. Jaka by byla casova uspora u osobniho vlaku zastavujiciho ve vsech stanicich, kdyby byla tratova rychlost 140km/h? Az si to spocitas, pak si uvedom, jak velke by byly investice potrebne ke zminenemu zvyseni tratove rychlosti, dej si facku a panaka na uklidneni. a pro priste, prosim, pouzivej svuj mozek. :-)

Jinak co se tyce prvni a druhe tridy, taky uz jsem uvazoval, ze bych si prvni tridu na esusu zkusil, ale jak uz zde bylo nekolikrat zmineno, nedam prachy za listek do prvni tridy, aby mi pak prijela rada 460. :-/
15.02.2007 (13:52)  
xyz: Naprostý souhlas.
Mačkání ve 2. třídě a prázdno v 1. třídě není projev hlouposti cestujících (jak se tady mnozí snaží naznačit), ale ČD. Prázdná sedadla = příliš vysoká cena vzhledem k nabízeným službám = neefektivní hospodaření. Zdravě uvažující společnost by v takovém případě buď zvýšila komfort 1. třídy, nebo snížila její cenu, případně z části vozů 1. třídy udělala třídu druhou.
M: CityElephant by asi stíhal i jízdní časy "rychlovlaku" ;-)
To srovnání mezi vlaky smysl má. Zákazníka zajímá, jakou úroveň komfortu mu dopravce za jeho peníze garantuje. ČD mu negarantují prakticky nic (opravte mě, jestli se mýlím). Měl by existovat jednotný standard pro 1. třídu (např. klimatizace apod.). Chápu, že vozový park ČD je obstarožní, to je ale ještě neopravňuje deklarovat jako první třídu vozy, které jí stěží dostačovaly před 20 lety za komunismu. Prostě ve vozech, jaké jsou řazeny na rychlících Praha--Trutnov, nemá označení 1. třída co dělat. Její zrušení by přivítali všichni cestující s výjimkou několika železničářů, kteří tu nepřiměřenou cenu nemusí platit.
P. S.: Až budou ČD plně soukromou společností na skutečně volném konkurenčním trhu, nechť si účtují za první třídu třeba 100% příplatek. Do té doby je ale efektivita jejich hospodaření veřejným zájmem.
registrovaný uživatel Petrmodrin  mail  
15.02.2007 (12:44)  
City elephant je velmy krasny vlak nedivim se ze se cestujicím líbý.......
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko