Opava - Elektrifikace tratě z Ostravy do Opavy přišla na 1,7 miliardy korun a 2 roky trvaly útrapy cestujících, kteří museli různě přestupovat do autobusů. Měla jediný smysl, zrychlit a zkvalitnit cestování. Na trať vyjely nové klimatizované soupravy City Elefant, které dokáží jet rychlostí až 140 km v hodině a rychlost tratě se po rekonstrukci zvýšila na 100 km/h. Má to však jeden háček: trať je pouze jednokolejná a tím, že na sebe vlaky čekají, vzniká zpoždění.
„Jezdím domů z Prahy 2x měsíčně a pokaždé využívám večerní spoj, který přijíždí podle jízdního řádu do Štítiny ve 22:19 hodin. I když je cestování elefantem pohodlné a v tuto dobu nejezdí ani moc lidí, pokaždé stojíme v Děhylově, až projede vlak z protisměru. Posledně na mě mamka ve Štítině čekala víc jak 10 minut,“ řekla Katka (25) z Kravař. Stejnou situaci prožívá při cestování do práce i Jiří Klán (26) z Opavy, který téměř denně dojíždí do Ostravy-Kunčic. „Ráno vyjíždím v 5:32 hodin přímým vlakem a dalším přímým vlakem s odjezdem v 15:22 hodin z Kunčic se vracím. Ráno je to celkem v pohodě, to vlak mívá zpoždění pouze výjimečně, ale odpoledne je to horší. Protože je jen 1 kolej, pokaždé v Děhylově čekáme na protijedoucí vlak. Obvykle asi 10 minut, občas i víc,“ popisoval mladík.
Zbytečná první třída?
Výhody nových vlakových souprav lidé oceňují. CityElefanty jim připadají tiché, pohodlné a dobře se jim v nich cestuje. Za zbytečná však považují místa vymezená pro cestující 1.třídy. „Jejich smysl mi uniká. V elefantu zabírá 1.třída půl vagónu ze 3. Hlavně v pátek odpoledne, kdy je vlak opravdu plný, by více prostoru pro "normální" lidi zkulturnilo cestování daleko víc. Až na pár výjimek je stejně 1.třída neobsazená, všichni se mačkají ve zbytku vlaku a někteří musí stát, protože není kam si sednout,“ popisoval cestování ve špičce Klán. Jako velké plus zase vidí, že vlak pokračuje ze Svinova dál směr Mosty u Jablunkova, takže mu odpadá přestupování.
Josef Novobilský, vedoucí odboru provozu Správy dopravní cesty Ostrava, uvedl, že při plánování stavby nikdy neuvažovali o dvojkolejné trati. „Kapacita tratě je dostatečná i s jednou kolejí. Výsledky v praxi jsou velmi dobré, dá se říct výborné pro zrychlení a zkvalitnění dopravy,“ hodnotil Novobilský. Uvedl, že rychlost na trati se zvýšila z původních 70 a 90 kilometrů v hodině na 80 a 100 kilometrů v hodině. Přitom průměrnou 100 km rychlost je možno dosáhnout na 27 km z celkové délky 29. „Zatímco u rychlíků a spěšných vlaků trvala v roce 2004 cesta z Ostravy do Opavy asi 30 minut, letos se snížila na asi 20 minut. U osobních vlaků se z 39 až 49 minut snížila asi na 35 minut,“ uvedl Novobilský.
Co se za uplynulé 3 roky na trati dlouhé 29 km kromě elektrifikace všechno vybudovalo, popsal stavební dozor Správy dopravní cesty Václav Prokeš. „Kromě úpravy železničního spodku, svršku a mostů jsme zmodernizovali také sdělovací zařízení a zabezpečovací zařízení celé trati bude ovládáno dálkově ze stanice Ostrava-Svinov. Celkovou rekonstrukcí prošly také silnoproudé rozvody, osvětlení a vytápění výhybek,“ popisoval Prokeš. Ve stanicích Ostrava-Třebovice, Děhylov, Jilešovice, Lhota u Opavy, Mokré Lazce a na Štítině byla postavena nová ostrovní nástupiště a nový je třeba i podchod na opavském nádraží.
Výpravčí bude řídit nádraží počítačem
Změny zaznamenali cestující také na opavském východním nádraží. Hotov je podchod a pro invalidy fungují 2 výtahy. Rekonstrukcí prochází i historické zastřešení na krnovském nástupišti. „Dělníci postupně dokončují i úpravu nádražní budovy. Místo kiosku s občerstvením na nástupišti bude pro cestující upraven prostor na rohu budovy. V nové hale už funguje také naše informační centrum,“ popisoval práce vrchní přednosta opavské stanice Jiří Valeček. Koncem března se zprovozní také nové zabezpečovací zařízení a ovládání výhybek. „Pak bude výpravčí řídit veškerý provoz nádraží od počítačového pultu,“ řekl Valeček.
zdroj: Mladá fronta DNES
| 14.2.2007 (22:00)
Alias - hec, ja mam doma video za 40 tisic (ale nemam televizi ani nic podobneho...)
MJ - OK, takze jedina moznost je udelat ceniky pro: B, A, Bmz, Bmpz, Amz, Ampz, Aee, Apee, Bee, Bpee (mame to?), Bmee, atd. Potom vsechno udelat alespon dvakrat (podle toho, jestli jidelni vuz je nebo neni). Take by se melo odlisit, jestli budes sedet vlevo nebo vpravo (rozumej ve stinu nebo na slunci).
Sumasumarum, nikoliv poprve, vubec nechapu, o co se snazis a proc ti neni divne, ze jsi jediny s timto nazorem. Srovnavat vlaky nakriz proste nechapu. Mimochodem. Pokud nekdo pojede (stejnym vozem!) rychlosti 120 kmh a nekdo druhy jen 60 kmh. Mel by ten prvni platit vyssi jizdne? Pravdepodobne ano, ze? Jeho komfort je prece o poznani vetsi... Anebo tedy jinak - nemel by ten prvni vlak jezdit jen 60, aby se tak setrely rozdily?
Hlavne mi prosim zase nepis, ze jsem osobni, ze ti neco podsouvam atd...
Jiny priklad ve vlaku mas dve moznosti - celou cestu stat (za jizdne X) nebo sedet na spinave sesli (za jizdne X*1,5). Pokud ti ten priplatek pripada nedustojny (protoze na jine trase se sedi na seslich cistych), tak ho neplat. Nicmene to neznamena, ze v danem vlaku nemas moznost si sednou a smat se ostatnim, kteri na tom, v danem vlaku, budou hure.
Nikdo nikdy nenapsal že mačkání ve druhé třídě je způsobeno blbostí cestujících, pouze bylo naznačno to, že je zde možnost volby - místenka či ona 1. třída. Je jen na cestujícím jak se rozhodne, nicméně ať pak nežehrají na ČD, která vyšla vstříc právě těmito variantami...je na každém z nás zda podanou ruku využijeme či nikoli.
Jinak co se tyce prvni a druhe tridy, taky uz jsem uvazoval, ze bych si prvni tridu na esusu zkusil, ale jak uz zde bylo nekolikrat zmineno, nedam prachy za listek do prvni tridy, aby mi pak prijela rada 460. :-/
Mačkání ve 2. třídě a prázdno v 1. třídě není projev hlouposti cestujících (jak se tady mnozí snaží naznačit), ale ČD. Prázdná sedadla = příliš vysoká cena vzhledem k nabízeným službám = neefektivní hospodaření. Zdravě uvažující společnost by v takovém případě buď zvýšila komfort 1. třídy, nebo snížila její cenu, případně z části vozů 1. třídy udělala třídu druhou.
M: CityElephant by asi stíhal i jízdní časy "rychlovlaku" ;-)
To srovnání mezi vlaky smysl má. Zákazníka zajímá, jakou úroveň komfortu mu dopravce za jeho peníze garantuje. ČD mu negarantují prakticky nic (opravte mě, jestli se mýlím). Měl by existovat jednotný standard pro 1. třídu (např. klimatizace apod.). Chápu, že vozový park ČD je obstarožní, to je ale ještě neopravňuje deklarovat jako první třídu vozy, které jí stěží dostačovaly před 20 lety za komunismu. Prostě ve vozech, jaké jsou řazeny na rychlících Praha--Trutnov, nemá označení 1. třída co dělat. Její zrušení by přivítali všichni cestující s výjimkou několika železničářů, kteří tu nepřiměřenou cenu nemusí platit.
P. S.: Až budou ČD plně soukromou společností na skutečně volném konkurenčním trhu, nechť si účtují za první třídu třeba 100% příplatek. Do té doby je ale efektivita jejich hospodaření veřejným zájmem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










