..: Dráhy si trať pochvalují, lidem vadí zpoždění :..

Ilustrační obrázekOpava - Elektrifikace tratě z Ostravy do Opavy přišla na 1,7 miliardy korun a 2 roky trvaly útrapy cestujících, kteří museli různě přestupovat do autobusů. Měla jediný smysl, zrychlit a zkvalitnit cestování. Na trať vyjely nové klimatizované soupravy City Elefant, které dokáží jet rychlostí až 140 km v hodině a rychlost tratě se po rekonstrukci zvýšila na 100 km/h. Má to však jeden háček: trať je pouze jednokolejná a tím, že na sebe vlaky čekají, vzniká zpoždění.

„Jezdím domů z Prahy 2x měsíčně a pokaždé využívám večerní spoj, který přijíždí podle jízdního řádu do Štítiny ve 22:19 hodin. I když je cestování elefantem pohodlné a v tuto dobu nejezdí ani moc lidí, pokaždé stojíme v Děhylově, až projede vlak z protisměru. Posledně na mě mamka ve Štítině čekala víc jak 10 minut,“ řekla Katka (25) z Kravař. Stejnou situaci prožívá při cestování do práce i Jiří Klán (26) z Opavy, který téměř denně dojíždí do Ostravy-Kunčic. „Ráno vyjíždím v 5:32 hodin přímým vlakem a dalším přímým vlakem s odjezdem v 15:22 hodin z Kunčic se vracím. Ráno je to celkem v pohodě, to vlak mívá zpoždění pouze výjimečně, ale odpoledne je to horší. Protože je jen 1 kolej, pokaždé v Děhylově čekáme na protijedoucí vlak. Obvykle asi 10 minut, občas i víc,“ popisoval mladík.

Zbytečná první třída?

Výhody nových vlakových souprav lidé oceňují. CityElefanty jim připadají tiché, pohodlné a dobře se jim v nich cestuje. Za zbytečná však považují místa vymezená pro cestující 1.třídy. „Jejich smysl mi uniká. V elefantu zabírá 1.třída půl vagónu ze 3. Hlavně v pátek odpoledne, kdy je vlak opravdu plný, by více prostoru pro "normální" lidi zkulturnilo cestování daleko víc. Až na pár výjimek je stejně 1.třída neobsazená, všichni se mačkají ve zbytku vlaku a někteří musí stát, protože není kam si sednout,“ popisoval cestování ve špičce Klán. Jako velké plus zase vidí, že vlak pokračuje ze Svinova dál směr Mosty u Jablunkova, takže mu odpadá přestupování.

Ostrava SvinovJosef Novobilský, vedoucí odboru provozu Správy dopravní cesty Ostrava, uvedl, že při plánování stavby nikdy neuvažovali o dvojkolejné trati. „Kapacita tratě je dostatečná i s jednou kolejí. Výsledky v praxi jsou velmi dobré, dá se říct výborné pro zrychlení a zkvalitnění dopravy,“ hodnotil Novobilský. Uvedl, že rychlost na trati se zvýšila z původních 70 a 90 kilometrů v hodině na 80 a 100 kilometrů v hodině. Přitom průměrnou 100 km rychlost je možno dosáhnout na 27 km z celkové délky 29. „Zatímco u rychlíků a spěšných vlaků trvala v roce 2004 cesta z Ostravy do Opavy asi 30 minut, letos se snížila na asi 20 minut. U osobních vlaků se z 39 až 49 minut snížila asi na 35 minut,“ uvedl Novobilský.

Co se za uplynulé 3 roky na trati dlouhé 29 km kromě elektrifikace všechno vybudovalo, popsal stavební dozor Správy dopravní cesty Václav Prokeš. „Kromě úpravy železničního spodku, svršku a mostů jsme zmodernizovali také sdělovací zařízení a zabezpečovací zařízení celé trati bude ovládáno dálkově ze stanice Ostrava-Svinov. Celkovou rekonstrukcí prošly také silnoproudé rozvody, osvětlení a vytápění výhybek,“ popisoval Prokeš. Ve stanicích Ostrava-Třebovice, Děhylov, Jilešovice, Lhota u Opavy, Mokré Lazce a na Štítině byla postavena nová ostrovní nástupiště a nový je třeba i podchod na opavském nádraží.

Výpravčí bude řídit nádraží počítačem

Změny zaznamenali cestující také na opavském východním nádraží. Hotov je podchod a pro invalidy fungují 2 výtahy. Rekonstrukcí prochází i historické zastřešení na krnovském nástupišti. „Dělníci postupně dokončují i úpravu nádražní budovy. Místo kiosku s občerstvením na nástupišti bude pro cestující upraven prostor na rohu budovy. V nové hale už funguje také naše informační centrum,“ popisoval práce vrchní přednosta opavské stanice Jiří Valeček. Koncem března se zprovozní také nové zabezpečovací zařízení a ovládání výhybek. „Pak bude výpravčí řídit veškerý provoz nádraží od počítačového pultu,“ řekl Valeček.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 14.2.2007 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
15.02.2007 (10:02)  
84: Nejprve dovolte off-topic poznámku: Nechápu, proč by anonymita Internetu měla dávat popud k tykání. V tištěných novinových diskusích si také lidé netykají. Nicméně nebudu vykat někomu, kdo mi tyká. Také v používání velkého "T" a "V" zřetelně chybí osvěta. To není buzerace nebo purismus, jde o to vůbec zachovat funkčnost těch mechanismů.
Teď k věci: Řekl jsem, že bych chtěl jasně definovaný standard. Nezlob se, ale to, co jezdí třeba v rychlících na trase Praha--HK--Trutnov vydávaje se za 1. třídu, prostě nestojí za 50% příplatek. Jako cestující se zákonitě ptám, proč mám platit o polovinu více v takových rychlících, když za méně peněz dostanu ve Vindoboně nejenom světlo, stolek a místo pro nohy, ale i klimatizaci a funkční elektrickou zásuvku. A neřekl jsem, že by se po přerozdělení do 4 tříd nemohly ocitnout vozy různých tříd v jednom vlaku. Ono, vzato do důsledků, ČD už tři třídy zavedly, nicméně ta "0." (= SC) by za požadované peníze měla nabízet něco víc než jen hučící stísněný prostor a uměle kratší jízdní dobu.
Zaosai: Jako že 1. třídou jezdí inteligenti (železničáři), zatímco ve "dvojce" se to hemží blbci? Tou chybou v přísudku s podmětem jste dodal své poznámce pádný argument ;-)
registrovaný uživatel zaosai  mail  
15.02.2007 (9:42)  
A ještě jste zapomněly dodat,že v 1.třídě málo kdy narazíš na blbce.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
15.02.2007 (9:33)  
Michal Janko: I na oněch ušmudlanách rychlících jezdivší Ačka poskytují daleko více komfortu než B, Bt či Bdt. Šest míst v kupé, nastavitelná sedadla, delší oddíl = více místa na nohy, pohodlné hlavové opěrky, čtecí lampy...nestačí Ti to? Chtěl bys poskoka a masážní podložku pod hnáty? Vířivku? Konkubínu? V podstatě všude se první třída od druhé liší "jen" tím, že má prostornější (potažmo nastavitelná) sedadla, více místa na nohy a pár drobností, typu sklopný stolek, čtecí lampa či tónovaná okna. Mě to stačí...
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
15.02.2007 (9:25)  
EightyFour: Pěkně napsané. Souhlasím. Však oni si lidi časem zvyknou.
15.02.2007 (9:19)  
plně souhlasim s 84
registrovaný uživatel zaosai  mail  
15.02.2007 (9:15)  
Nevím co se někomu nelíbí na to ,že vlak má 1.třídu,.Já bych zavedl i 3.třídu,jako tady byla dřív.Především pro ty věčně nadávající,ukřivděné,neustále něco ničící cestující.A především pro cestující zvané "Pacienti psychiatrických ústavů dočasně puštěni na svobodu" a taky pro "Masky".Vzhledem k tomu,že dojíždím vlakem do práce a nechtíc musím poslouchat názory takových cestujících,tak jsem rád,že občas tou jedničkou mohu jet a mít od nich pokoj.Že se cestující mačkají ve 2.třídě,tak to je jejich věc-tašky na sedačkách,tlustí lidé přes dvě sedačky a platící za jedno místo a pod.A až vlakový personál začne vybírat pokuty na neoprávněně obsazené místo to budou slyšet nevybíravá slova.
15.02.2007 (9:01)  
1. třída by měla smysl, pokud by byla jasně definovaná. Většinou tu zaznívají argumenty typu "je tam prázdno". Kdyby na ně všichni slyšeli, bude 1. třída plná a 2. třída prázdná, takže ze "dvojky" se stane "jednička". Na mnoha ušmudlaných rychlících je ale množství cestujících opravdu jediný podstatný rozdíl v komfortu. Takže to není o tom, že by 99 % cestujících ČD byly "socky", jak tady kdosi "vtipně" poznamenal -- většina cestujících jenom odmítá připlácet za pochybnou kvalitu. Bylo by záhodno, aby si ČD uvědomily, jaké služby patří do 1. a jaké do 2. třídy. Je trapné požadovat příplatek za 1. třídu v už tak předraženém a stísněném "rychlovlaku", když mnohem prostornější a levnější Vindobona na stejné trase má zásuvky všude. Rozmanitost vozového parku v Čechách je taková, že kdyby u ČD fungovala otevřená debetní čipová jízdenka (karta), mohly by dráhy klidně zavést 4 třídy, jako tomu bylo kdysi: 4. třída: rachtající motoráky, 3. třída: béčkové rychlíky, 2. třída: modernizované vozy a většina EC/IC-vozů ČD, 1. třída: zbývající EC/IC vozy (tj. všetně pendolin).
registrovaný uživatel Mibe 
15.02.2007 (8:07)  
Kdyz jsem se poprve dozvedel o tom, ze se bude elektrizovat trat Ostrava-Opava, rikal jsem si, ze zaroven dojde ke zvyseni propustnosti trate a to tak, ze se udela i par dvoukolejnych useku tam, kde to neni technicky narocne (Ostrava-Trebovice - Dehylov, kde dlouho vede soubezne vleckova kolej a pouzilo by se teto koleje a drazniho telesa; a Stitina- Opava Komarov, kde by 2. kolej nebyla narocna}. Ale nic takoveho, zadne zdvoukolejneni, ani vyraznejsi zvyseni tratove rychlosti....
Pritom druha kolej ve vyse zminenych usecich by nebyla tak draha a odpoadly by problemy tytu, kdyz je zpozdeny jeden vlak, muzi byt zpozdeny i vlak, ktery ceka na krizovani...
registrovaný uživatel Etienne  mail  
15.02.2007 (7:42)  
1. třída je standardem v německých, rakouských, polských osobních vlacích a nikdo se nad tím nepozastavuje. Zpoždění vznikají proto, že se čeká na vlaky z tratě 270, takže pak křižování kapánek nevychází. Klasicky přijíždím ranním Os z Přerova v 7.12, Sp do Opavy odjíždí v 7.17, a jelikož nikdy nedojedeme na čas, spěšňák zpozdíme (a on následně při křižování další vlaky)
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
15.02.2007 (7:07)  
Já se ze zvědavosti tou jedničkou svezl - ze Svinova do Opavy. Oproti dvojce jsou o dost širší sedačky, větší rozestupy mezi nimi, sklopné stolky a dokonce i čtecí lampičky :o) . Každopádně jsem rád že tam ta první třída je, někdo si na ni prostě potrpí. a přece jen pokud se někdo rozhodne projet celou štreku Slonem, tj. z Těšína do Opavy, nepřijde mi až tak zbytečná ;o) . Ano, Ti co první třídou nikdy nejeli, nejezdí a nebudou (ať už z jakéhokoli důvodu), si na ni vždycky budou otvírat ústa. Když jsem jí jel tak ve Svinově přistoupil starší pár, paní si všimla nálepky s jedničkou, upozornila na ni manžela, načež ten s mávnutím ruky konstatoval, že je blbost aby na osobáku byla jednička, a kdo to kdy viděl...když pak přišel průvodčí tak měl po pochybnostech:
"A za co Vám mám jako připlácet?"
"Sedíte v první třídě, avšak lístek máte do druhé, čili doplatek do jedničky."
"Co je to za novoty? Jednička na osobáku?"
"To víte, zvyšujeme standart i na regionálních tratích v osobních vlacích. Tak co? Připlatíte si nebo si sejdete dolů do dvojky?"
Nato se pár zvednul, a za polohlasných poznámek mužské poloviny se vydal po schodech dolů...jak rád jsem pak průvodčímu podal naše lístky :o)

Pro všechny rozporovatele první třídy: V divadle, nebo třeba na koncertech, máte také více druhů vstupného podle toho, na jakém místě hodláte sedět/stát. Taky byste zrušili příplatky za lože či místa přímo u hlediště? Pro zákazníky je důležité mít možnost výběru. Nevím nakolik by bylo atraktivní nabízet jen jednu variantu.

Možná se někdo cítí frustrován tím, že sedí na hromadě ve dvojce, zatímco jednička je poloprázdná, nicméně právě o tom to je...většinou si ale stačí koupit blbou místenku za třicet korun, což je ovšem taky pro někoho moc. To se potom těžko radí jak kvalitně cestovat, když sedíte na svém rezervovaném místě a ostatní brblají právě proto, že sedíte...přitom nikomu není tato možnost upírána.

Český člověk už je bohužel takový...vybírá si nejlevnější varianty proto, aby potom mohl společně s ostatními uživateli nadávat na pouhý fakt, že existuje něco lepšího, a zpochybňovat podstatu této existence ;o) .

A nakonec - režijku nemám, nejsem zaměstancem ČD ani žádné dceřiné/spolupracující organizace. Mám In-Junior na rok a práci jako každý druhý, a i přesto si občas rád tou jedničkou sjedu - jedno či do Prahy za přítelkyní, nebo na osobáku po Slezsku :o)
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko