Praha - Umožnit vjezd moderním lokomotivám, zeštíhlit České dráhy a zajistit lepší spojení velkých měst. To jsou plány ministerstva dopravy, jak zprůhlednit a zlepšit konkurenci na domácích tratích. Cílem je umožnit na českých kolejích skutečné konkurenční prostředí, které v současnosti existuje v podstatě jen na papíře.
Zahraniční elektrické lokomotivy totiž zatím na české železnici nemohou jezdit kvůli zastaralé tuzemské zabezpečovací technice. Ta vpustí na trať pouze desítky let staré lokomotivy domácí výroby. „Chceme, aby byly české tratě volně přístupné do roku 2010,“ řekl iDnes náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp. Kvůli těmto problémům nedávno nevyjel například soukromý rychlík z Prahy do Ostravy, který měly táhnout německé Siemensy. Celkové náklady na přestavbu by neměly přesáhnout půl miliardy korun.
Už v polovině roku by se měla oddělit osobní a nákladní doprava Českých drah. Do budoucna není vyloučena ani privatizace nákladní části, ale yyní jsou tyto úvahy podle náměstka Šlégra ještě předčasné. Ministerstvo předloží tento návrh v dubnu do vlády. Jeho součástí je i řešení, kde najít peníze pro ztrátovou osobní dopravu. Nově už ji nebude možné dotovat z peněz, které vydělají nákladní vlaky. Její vysoké ztráty by tak v konečném důsledku dopadly na stát.
Z drah by mohlo odejít přes deset tisíc lidí, firma by v takovém případě ušetřila na mzdách dvě miliardy ročně. „Na silnicích také dopravce neplatí cestáře nebo dopravní policii,“ vysvětluje tento krok Šlégr. Dráhy po ministerstvu požadují také půl miliardy navíc na zajištění provozu mezinárodních vlaků. K tomu se náměstek Šlégr zatím staví zdrženlivě. „Záleží na tom, jak by ty peníze byly využity. Pokud by se díky nim zlepšila i úroveň dálkové vnitrostátní dopravy, pak bych s tím souhlasil.“
zdroj: iDnes

to DavidS: Ok, beru. To, ze jsou CD slendriani uznavam take, proto chci konkurenci. Nechci CD zrusit, nemusi byt ani plne privatizovane, staci dostatecne silny tlak a uz jim nebude zbyvat nic jineho, nez se zlepsit.
Ad VRT: Ano, ja jsem pro stavbu VRT v evropskem meritku, musi jit o spolupraci organu EU, jednotlivych statu, dopravcu a soukromych investoru. Pak to bude mit smysl a bude to slouzit vsem. Ale pokud si budu muste vybrat mezi kouskem VRT do Nemecka, nebo rekonstrukci hlavnich trati po cele republice, je volba jasna.
Ale CD uz se chovaji jako kazda jina spolecnost, chvali se a upozornuji na zlepseni (byt jsou nekdy usmevna), v Nemecku take je humbuk kvuli kazde kravine. V Britanii taky Virgin Trains delal humbuk kvuli Pendolinu, ktere tam take nejezdi o moc rychleji nez u nas. To je proste normalni chovani jakekoliv spolecnosti. Jina vec, je, ze CD nekdy zamerne mlzi a lzou. Z ceho usuzujete, ze 230 ma byt samozrejmost? Kolik ze vsech zemi EU ma vlaky, ktere jezdi vice jak 140 a kolik jich ma alespon neco jako koridory a trate v nasem rozsahu? V Rakousku take nemaji trate na vyssi rychlosti, a je to velikosti srovnatelna zeme. Nelze vse posuzovat podle Nemecka a Francie, posuzujete podle jedne ze zeleznicne nejvyspelejsich zemi na svete. Mrknete se na Recko, Belgii, Nizozmesko, Dansko, Polsko, Portugalsko atd. Ano, nekde maji jednu, dve rychle trate, ktere funguje jen diky tomu, ze jim tam jezdi frantici ci nemcouri, ale zbytek trati nicmoc. Navic to je spojeni povetsinou jejich hlavniho mesta prave do Nemecka a Francie.
Doporučuji: http://www.cnb.cz/www.cnb.cz/cz/pro_media/clanky_rozhovory/media_2007/cl_07_070130.html
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











