Praha - Umožnit vjezd moderním lokomotivám, zeštíhlit České dráhy a zajistit lepší spojení velkých měst. To jsou plány ministerstva dopravy, jak zprůhlednit a zlepšit konkurenci na domácích tratích. Cílem je umožnit na českých kolejích skutečné konkurenční prostředí, které v současnosti existuje v podstatě jen na papíře.
Zahraniční elektrické lokomotivy totiž zatím na české železnici nemohou jezdit kvůli zastaralé tuzemské zabezpečovací technice. Ta vpustí na trať pouze desítky let staré lokomotivy domácí výroby. „Chceme, aby byly české tratě volně přístupné do roku 2010,“ řekl iDnes náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp. Kvůli těmto problémům nedávno nevyjel například soukromý rychlík z Prahy do Ostravy, který měly táhnout německé Siemensy. Celkové náklady na přestavbu by neměly přesáhnout půl miliardy korun.
Už v polovině roku by se měla oddělit osobní a nákladní doprava Českých drah. Do budoucna není vyloučena ani privatizace nákladní části, ale yyní jsou tyto úvahy podle náměstka Šlégra ještě předčasné. Ministerstvo předloží tento návrh v dubnu do vlády. Jeho součástí je i řešení, kde najít peníze pro ztrátovou osobní dopravu. Nově už ji nebude možné dotovat z peněz, které vydělají nákladní vlaky. Její vysoké ztráty by tak v konečném důsledku dopadly na stát.
Z drah by mohlo odejít přes deset tisíc lidí, firma by v takovém případě ušetřila na mzdách dvě miliardy ročně. „Na silnicích také dopravce neplatí cestáře nebo dopravní policii,“ vysvětluje tento krok Šlégr. Dráhy po ministerstvu požadují také půl miliardy navíc na zajištění provozu mezinárodních vlaků. K tomu se náměstek Šlégr zatím staví zdrženlivě. „Záleží na tom, jak by ty peníze byly využity. Pokud by se díky nim zlepšila i úroveň dálkové vnitrostátní dopravy, pak bych s tím souhlasil.“
zdroj: iDnes

Jinak v čr je pořád mnohem víc % zastoupení železnice proti západu - důvod obrat k tržní ekonomice již dávno proti čr (na poč. 90. let)
a další poznámka: v roce 2006 poprvé za dlouhou dobu došlo k nárustu objemu přepravy po železnici ;)
Ze sem nemohou zahranicni lokomotivy je treba problem uz kvuli Pendolinu, ktere musi mit vyjimky apod a je to problem pro rozsireni konkurence na zeliznici. Kdyby se od CD daly pujcit lokomotivy, tak neni problem, kdyz CD delaji naschvaly, tak nutne musi soukromnik sahnout za hranice, coz diky zamerne zastaralemu zabzar nejde. Uz se chytame?
Muzeme byt radi i za ty koridory (i kdyz nerikam, ze je to dokonale reseni, hlavne stare zabzar je strasna blbost), nemusley byt ani ony. Navic infrastrukturu v nasich pdominkach enbdue nikdy plne vlastnit soukroma spolecnost a tedy ani soucasne, ani budouci koridory nestavely a nebudou stavet CD, ani jina spolecnost, ale stat, byt treba prostrednictvim nejake spravcovske spolecnosti. To, ze jsou koridory jake jsou a kde jsou taky zalezi na tom, co je stat ochoten zaplatit. A vzhledem k tomu, ze preferuje gumokoly, tak se niceho moc lepsiho nedockame.
Blaf o beznych vozidlech na 200 a vice je take usmevny. Ano, rychlikove vozy jsou dnes bezne na 200, nicmene opravdu si myslite, ze po kolejich po cele Evrope jezdi jen takoveto vozy, nebo ze je jich vetsina? Ne, neni. Dokonce i ty vozy na 200 jezdi vetsinu casu pomaleji a tratich pro nizsi rychlost a to treba i v Nemecku. Napriklad ICE tam take velkou cast tras jezdi pomaleji nez maji maximalkou. Nase geograficke podminky proste nejsou vhodne pro vysokorychlostni trate, soucasne trate jsou samy oblouk a narovnat je, by znamenalo v podstate znovu postavit velkou cast paternich tras, VRT nemaji moc smysl v zemi, ktera ma od jednoho konce na druhy 500km a kde tri nejvetsi mesta by na teoreticke trase byly co 200km, maji dohromady okolo 2 milionu lidi a kupni sila obyvatelstva je mala. Pochybuji, ze by si nekdo koupil listek Praha - Brno za 500 az 1000kc a Praha - Ostrava za 1000 az 2000kc. Tedy ano, par lidi ano, nicmene asi by to nestacilo na zaplaceni vystavby trati.
Tim nerikam, ze je vse idealni, jen nekteri jedinci maji az moc romanticke a nesmyslne predstavy.
... jen, když si pak vzpomenete, že další den se probudíte opět na síti SŽDC, že vás čekají výluky na 011ce a 270ce, Bléčka everywhere, je vám k pláči.
Kde udělali soudrzi ČSSR/ČSFR/ČR chybu?
A k těm koridorům, lidem se to zdá jako bezvadná a nadstandardní věc akorát proto, že bolševik 20 let nesáhl na údržbu tratí a teď to místy konečně začíná vypadat "jako na západě", jak si řekně běžný člověk, co jede vlakem dvakrát ročně na výlet. Ale dnešní koridory jsou úplně to samé, co byly ve své době obyčejné tratě na Vmax 100 kmh-1, stavěné v 70. letech. Když dnes běžně dodávaná konvenční vozidla mají Vmax 200 kmh-1 a víc, tak co je pak za luxus trať, kde se místy může 160kmh-1? To je přinejmenším úsměvné.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











