Praha - Umožnit vjezd moderním lokomotivám, zeštíhlit České dráhy a zajistit lepší spojení velkých měst. To jsou plány ministerstva dopravy, jak zprůhlednit a zlepšit konkurenci na domácích tratích. Cílem je umožnit na českých kolejích skutečné konkurenční prostředí, které v současnosti existuje v podstatě jen na papíře.
Zahraniční elektrické lokomotivy totiž zatím na české železnici nemohou jezdit kvůli zastaralé tuzemské zabezpečovací technice. Ta vpustí na trať pouze desítky let staré lokomotivy domácí výroby. „Chceme, aby byly české tratě volně přístupné do roku 2010,“ řekl iDnes náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp. Kvůli těmto problémům nedávno nevyjel například soukromý rychlík z Prahy do Ostravy, který měly táhnout německé Siemensy. Celkové náklady na přestavbu by neměly přesáhnout půl miliardy korun.
Už v polovině roku by se měla oddělit osobní a nákladní doprava Českých drah. Do budoucna není vyloučena ani privatizace nákladní části, ale yyní jsou tyto úvahy podle náměstka Šlégra ještě předčasné. Ministerstvo předloží tento návrh v dubnu do vlády. Jeho součástí je i řešení, kde najít peníze pro ztrátovou osobní dopravu. Nově už ji nebude možné dotovat z peněz, které vydělají nákladní vlaky. Její vysoké ztráty by tak v konečném důsledku dopadly na stát.
Z drah by mohlo odejít přes deset tisíc lidí, firma by v takovém případě ušetřila na mzdách dvě miliardy ročně. „Na silnicích také dopravce neplatí cestáře nebo dopravní policii,“ vysvětluje tento krok Šlégr. Dráhy po ministerstvu požadují také půl miliardy navíc na zajištění provozu mezinárodních vlaků. K tomu se náměstek Šlégr zatím staví zdrženlivě. „Záleží na tom, jak by ty peníze byly využity. Pokud by se díky nim zlepšila i úroveň dálkové vnitrostátní dopravy, pak bych s tím souhlasil.“
zdroj: iDnes

Kvalita vozu z Pars Nova je proslula (je to silene, viz treba vytuhnuti RegioNov u Noveho Jicina), nicmene jasne, ze u nas umi delat i kvalitne a jisteze jinde delaji i smejdy (viz problemy s Pendolinem). Hlavni problem je ovsem v tom, ze casto nase vyrobky uz cenou prekonavaji ty zapadni.
Sanci dokazat sve schopnosti ten nas prumysl dostal za poslednich 15 let nekolikrat. Rychlovlak nebyl schopen udelat, CKD zkrachovalo a nicmoc nepostavilo a vycucalo plno penez. Pak to udelali taliani. Pak mel nas prumysl moznost to dokazat na 471, modernizacich 85x a ted na regioNovach. Pak dostal sanci pri vyvoji rady 380 (prodrazuje se a protahuje se). Takze tvrdit, ze nas prumysl nemel sanci to dokazat je nesmysl. Navic nikdo mu nebrani uchazet se o prizen na mezinarodnich trzich a ne jen cekat na statni zakazku od nas.
Ale ja netvrdil, ze nase vyrobky jsou spatne, jen ze cista orientace jen na nas prumysl, tedy snaha za kazdou cenu koupit do nasich firem muze vest k velkym problemum. Dejme tomu, ze rada 471 se osvedcila a vyrabi se pomerne levne, ve slusne kvalite a kdyby bylo vice penez, tak snad i vetsich poctech. Pars Sumperk je co se kvality tyce problem, ale zlepsuje se, tak snad ma sanci se vysvihnout. Na regionalky je pak mozne kupovat treba misto Desir nejaky klon DM12. Nicmene treba zrovna projekt 380 se mi zda zbytecny. Vyvijet novou loko kvuli dvaceti kusum, pricemz sance na prodej nekam jinam jsou pomerne male, mi pripada neekonomicky. Mohly se koupit Taurusy a usetrene penize treba dat na vyvoj rady 675 z rady 471. Otazka je take, proc neni nas prumysl schopny treba radu 471 udeat i jinde (alespon na vychodnich trzich).
To, že maximální rychlost je spíš legislativní otázkou, sice vím, ale o to víc mě to znechucuje. Když už těch pár kilometrů opravdu solidní tratě máme, tak se tam musí jezdit "pomalu", protože to brzdí zákon... No není to tady vážně Kocourkov? A furt se budeme cpát do něčí zadnice...
viz: http://www.sydos.cz/cs/rocenka-2005/rocenka/htm_cz/cz05_521000.html
ale to iste je aj na zsr*/zassk tak ze tak...
To že VRT v naší malé zemi není nutnost beru, nicméně za předpokladu vzniku kvalitní interakce mezi Českem a sousedskými státy to nepovažuji za zhůvěřilost. Dost mě v tomhle ohledu zaujal projekt VRT do SRN přes Beroun, nicméně na naše poměry mi to připadá spíš jako sci-fi anebo povyražení pánů inženýrů, bohužel.
To s tím údivem nad tím, že někdo drahám půjčil, jsem myslel spíš jako nadsázku a parafrázi na objednané a nezplacené peršingy v polovině 90. let, ale diletantství ČD si vymluvit nenechám, stačí si vzpomenout na ty smlouvy s alstomem ohledně Pendolin.
A k těm rychlostem - je mi to jasné, nicméně opět se vracím na začátek - spousta humbuku o něčem, co by mělo být samozřejmé. A ne ty naše koridory, což jsou jen opravené staré tratě, vydávat za něco, čím nejsou. Je hezké, že máme "moderní vysokorychlostní" pendolino, která zvládá 230kmh-1, když do zahraničí kloudně nesmí a v ČR jede max. těch 160.
Jinak jsem ale samozřejmě rád, že to na koridoru nedrncá, nevzniká tolik hluku, je to přeci jen o trochu rychlejší apod., ale v současném stavu ani ten koridor nemůže moc konkurovat silniční dopravě. Bohužel.
Na závěr chci připomenout, že železniční dopravě fandím a jsem pro zavedení vyšších mýt pro kamiony a zvýhodnění železniční dopravy, zkrátka snažit se vozit náklad po kolejích. Jen se mi moc nelíbí to, jak ČD fungují na jedné straně, a do jaké role se staví před veřejností na straně druhé.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











