..: Nedobrovolní sponzoři Českých drah :..

Ilustrační obrázekBrno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.

Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.

Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.

Ilustrační obrázek

V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.

O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.

Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.

zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 3.4.2007 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
04.04.2007 (17:26)  
Zarytí obhajcovia ČD môžu hovoriť čokoľvek, ale nič to nezmení na fakte, že táto spoločnosť nie je schopná pružne reagovať a akákoľvek zmena zabehnutého štandardu je považovaná za kacírstvo. Otváranie pokladní je jedna z tých vecí.
Cez Brno našťastie nechodím tak často, ale napr. Praha-Holešovice je katastrofa. Čo na tom, že chce ísť zázračným spojom kategórie SuperCity - pri fronte nemá nárok. Dostáva ma aj Olomouc hl.n. - občas tam bežia pokladne v pohode, ale inokedy vo štvrtok večer pri návale študentov je otvorená jedna vnútroštátna a jedna medzinárodná pokladňa - a tá druhá je zároveň spojená so zmenárňou.

Preskočme teraz fakt, že si spústa ľudí v pokladniach vybavuje hovadiny - info o spojoch sa dá získať inde, In-karty by tiež radšej mohli riešiť ČD centrá a nezdržiavať tak cestujúcich a dôchodcov, ktorí si potrebujú pokecať, by rovno mali niekam posielať. Uniká mi ale význam "prioritných" SuperCity pokladní a častá neschopnosť zamestnancov zvládať základné veci: eLiška, vydanie miest do konkrétnych vozňov atp.

Riešením by skutočne mohli byť jednak automaty, jednak zavedenie flexibilných lístkov a ich diferenciácia, ako je to pri letenkách alebo napr. u Eurostaru. Kedysi sa niečo podobné pokúšali ZSSK s InterCity Super Plus (25 % miest vo vlaku, fixne na dátum, spoj a meno cestujúceho, nákup min. 14 dní pred cestou) - ale bohužiaľ im to dlho nevydržalo.
registrovaný uživatel M 
04.04.2007 (16:54)  
Semik a pokladni na 10h tydne. Mno... A co takhle ty automaty, co takhle prodej listku po internetu (nemyslim ten komiks, co CD nabizeji)? Nekdo tady navrhl automat na listky dokonce na Cervinkove. Rikam bez vytacek, ze tohle by mne nenapadlo, ale napad je to dobry. Samozrejme, jednim dechem dodavam, ze nemam sajnu, kolik takovy nejaky automat stoji, ale DPmB jich ma po Brne hafo
registrovaný uživatel zdenda 
04.04.2007 (16:09)  
semík: a na co narážíme? na konkurenci, stejně jako ČD kašlou na zákazníky často, stejně tak na ně kašlou tito autobusoví dopravci, o kterých píšeš, můžeš na ně nadávat stejně jako na ČD, až to někdo začne dělat líp do Luhačovic a Uh. Brodu, tak se tihle začnou taky chovat jinak. A teď si řekni, co je nejpohodlnější z hlediska zákazníka na trati Brno-Praha (Ostrava, Jihlava, Olomouc aj.), máš na výběr ČD, SA a několik dalších bus společností...pohodlnost myšlená z hlediska zajištění jízdenky a místa v prostředku, nikoli subjektivní pohodlí při samotném cestování
04.04.2007 (15:49)  
Semík: Jsem tím myslel , že Vás nevezme v pátek a v neděli odpoledne ihned první spoj . SA ale funguje trochu jinak než ČD , takže je běžné , že právě v pátek a v neděli odpoledne místo jednoho autobusu jedou 3 , jednou jsem dokonce viděl jeden z těch tří patrovej . I v ten pátek ale obvykle do hodiny odjedete . Nemluvě o možnostech rezervace místa - nechápu proč bych chodil si místo rezervovat na nádraží , když to mohu udělat po netu . Otevřené jízdenky , kreditové jízdenky (ty jdou navíc dobíjet přes Internet , pokud máte vyhovující platební kartu) . Navíc se pomalu začíná rozjíždět možnost rezervace více linek na jednu kreditku , což je pravda , že mělo být už dávno a všechny linky na jednu kartu . Vidíte ten rozdíl ?
registrovaný uživatel Semík  mail  
04.04.2007 (15:23)  
To Zdenda, Town-Of-Loxin: vezme téměř kdykoliv (kromě pátku a neděle odpoledne) . ;o) Pokud vím, tak je tu právě řeč o pátku a neděli odpoledne. SA do Luhačovic nejezdí. A když brácha si chtěl v sobotu koupit místenku ( Brno - Uherský Brod), u okýnka mu řekli, že místenku si má koupit u řidiče, no a ten mu druhý den řekl, že je plný, že má smůlu a musel jet vlakem.
04.04.2007 (15:17)  
Ještě jeden tip:
Komu nevychází do pásma Troubsko (9 km) , může využít Brno-Černovice (6 km) . ;o)
04.04.2007 (16:00)  


Jenže v okruhu 1-2 km nic takového není, mnohým v pásmu vychází na konci 8 nebo 9
04.04.2007 (15:08)  
Semík: Tak to asi nejezdíte SA , ten Vás v této době , kdy jezdí obvykle každých 30 min , vezme téměř kdykoliv (kromě pátku a neděle odpoledne) . ;o)
04.04.2007 (14:58)  
Problém je ale v tom, že u nás stále příliš nefunguje kontrola ČD ze strany MDČR popř. z krajů. A když už se o to někdo snaží tím, že chce vidět podrobné vyúčtování služeb a odmítá platit více, tak ti stejní, kteří kritizují ČD najednou začnou kritizovat kraj, že si něco takového může dovolit a že nenávidí železnici. Domnívám se, že tomu všemu by pomohly jedině výběrové řízení na všechny tratě v ČR. Tak kde už totiž proběhly, jezdí ty nejmodernější vlaky....
Zajímavé je rovněž to, že ačkoliv jsou ČD ve ztrátě, můžou si dovolit na svých komerčních linkách kupovat nové vozy, zatímco na těch dotovaných jezdí to co jezdí. A argument, že si to platí ze svého neobstojí, protože i pendolina v podstatě zaplatil stát...
registrovaný uživatel zdenda 
04.04.2007 (14:40)  
semik a jemu podobni zaryti obhajci: proč to u Student Agency jde bez fronty, s usměvem a v pohodě a proč to u ČD nejde? protože na zákazníka se u ČD co? Se*e! To je ten hlavní problém. A pokud se pak snažím ČD oblafnout oním Troubskem a podobně, je to jen proto, že mě ČD se*ou svým otřesným přístupem.20 Kč není o dvaceti korunách, ale o něčem, co mám platit, když az to dráhy můžou ony. A když vidím, že u autobusových dopravců funguje něco, proč by to nemohlo fungovat na dráze? Protože ČD na zákazníka SE*OU. Semiku a podobní, proberte se!
registrovaný uživatel waszyn 
04.04.2007 (13:52)  
dotaz:
je reč o pátečních a nedělních studentských rychlících.
ČD na ně nasazují ty nejhorší dobytčáky, které celý týden stojí někde v kopřivách.
Studentské vlaky jsou narvané až po střechu a plno cestujících ještě platí onen příplatek.
Na tyto rychlíky ČD ještě dostávají nějaké dotace od státu?
Co teda jako může na železnici vůbec vydělávat když né dobytčák(odpisy=0Kč,servis=0Kč), v němž je 8+ lidí v kupé, plné uličky a plno lidí se tam ještě málem nevejde?
Jak je vůbec možné, že tyto vlaky musí stát vůbec objednávat a dokonce dotovat?
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko