Brno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.
Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.
Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.

V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.
O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.
Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.
zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007
| 3.4.2007 (7:00)
Cez Brno našťastie nechodím tak často, ale napr. Praha-Holešovice je katastrofa. Čo na tom, že chce ísť zázračným spojom kategórie SuperCity - pri fronte nemá nárok. Dostáva ma aj Olomouc hl.n. - občas tam bežia pokladne v pohode, ale inokedy vo štvrtok večer pri návale študentov je otvorená jedna vnútroštátna a jedna medzinárodná pokladňa - a tá druhá je zároveň spojená so zmenárňou.
Preskočme teraz fakt, že si spústa ľudí v pokladniach vybavuje hovadiny - info o spojoch sa dá získať inde, In-karty by tiež radšej mohli riešiť ČD centrá a nezdržiavať tak cestujúcich a dôchodcov, ktorí si potrebujú pokecať, by rovno mali niekam posielať. Uniká mi ale význam "prioritných" SuperCity pokladní a častá neschopnosť zamestnancov zvládať základné veci: eLiška, vydanie miest do konkrétnych vozňov atp.
Riešením by skutočne mohli byť jednak automaty, jednak zavedenie flexibilných lístkov a ich diferenciácia, ako je to pri letenkách alebo napr. u Eurostaru. Kedysi sa niečo podobné pokúšali ZSSK s InterCity Super Plus (25 % miest vo vlaku, fixne na dátum, spoj a meno cestujúceho, nákup min. 14 dní pred cestou) - ale bohužiaľ im to dlho nevydržalo.
Komu nevychází do pásma Troubsko (9 km) , může využít Brno-Černovice (6 km) . ;o)
Zajímavé je rovněž to, že ačkoliv jsou ČD ve ztrátě, můžou si dovolit na svých komerčních linkách kupovat nové vozy, zatímco na těch dotovaných jezdí to co jezdí. A argument, že si to platí ze svého neobstojí, protože i pendolina v podstatě zaplatil stát...
je reč o pátečních a nedělních studentských rychlících.
ČD na ně nasazují ty nejhorší dobytčáky, které celý týden stojí někde v kopřivách.
Studentské vlaky jsou narvané až po střechu a plno cestujících ještě platí onen příplatek.
Na tyto rychlíky ČD ještě dostávají nějaké dotace od státu?
Co teda jako může na železnici vůbec vydělávat když né dobytčák(odpisy=0Kč,servis=0Kč), v němž je 8+ lidí v kupé, plné uličky a plno lidí se tam ještě málem nevejde?
Jak je vůbec možné, že tyto vlaky musí stát vůbec objednávat a dokonce dotovat?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










