..: Nedobrovolní sponzoři Českých drah :..

Ilustrační obrázekBrno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.

Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.

Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.

Ilustrační obrázek

V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.

O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.

Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.

zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 3.4.2007 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
03.04.2007 (9:31)  
to jsem se zase pobavil, zaměstnat brigádníky??
Víte co znamená získat zkoušku o-05 (os. pokladník)? to je učení asi na půl roku.
Registrierter Benutzer medd 
03.04.2007 (9:16)  
Ano, přirážkový problém vyřeší jenom konkurence. Je velká smůla pro nás platící cestující, že nejezdí RTexpres mezi Ostravou a Prahou. Ten by totiž svou cenovou politikou zcela vyřešil problém front u pokladen. Alespoň v Ostravě, Olomouci, Pardubicích a Praze. Časy, kdy se průvodčí v SC chovali nadstandartně, je dávno pryč. Dnes už jde o čistou rutinu. Nehledě na ostatní vlaky. Ale čest výjimkám!
Registrierter Benutzer kenzo 
03.04.2007 (9:09)  
Pro smed:Protože v daný čas je to nejrychlejší spojení.To není protlačování pendolina.
Registrierter Benutzer PES38 
03.04.2007 (9:05)  
Už jste někde viděli, že by ČD zaměstnávaly brigádníky?! Já ne. Jinak ni stejně nejde do hlavy, proč zrušili automaty PAJ-ano, nebylo to nejideálnější řešení, ale kdyby se ty automaty trochu upravily, mohly by zatím ještě sloužit.
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
03.04.2007 (9:01)  
Autor clanku v nem uvadi, ze vestsina cestujich prisla k pokladne v cas. Ale to je v primem rozporu z faktem, ktery uvadi dale. A to, ze si nestihli jizdenku koupit! Tudiz vcas neprisli. Navic cestujici mnohdy hresi na fakt, ze CD umozni nakup listku bez prirazky ve vlaku. A to u tak velke stanice jako je Brno,hl.n. casto delat nelze. Pruvodci by se pak asi zblaznili. Z Brna take obcas jezdim, ale koupim si zpatecni nebo mam banku, takze fronty, ktere jsou strasne, take neresim..
Budulinek4: vyhoda te banky neni v cene, ale prave v moznosti nestat u pokladny :) jasne?
Stara pani: neni problem spise v poctu okynek nez v poctu pokladnich? Pak by to asi studenti nevyresili a navic - zamestanace poklady ma hmotnou odpovednost za penize. Takze to neni pro nikoho stastne reseni. Spise to vyresit temi novymi automaty na jizdenky.
03.04.2007 (9:15)  


Přícházím na nádraží ve 14:30-35. Půl hodiny dopředu (abych měl šanci získat jízdenku) nemůžu - ještě jsem v zaměstnání. Když nejsou extrémní fronty jsem odbaven do 3-5 minut. Pro řádné odbavení je určen zhruba dvojnásobek času potřebného v běžné dny. Zpáteční jízdenka také není řešením pro každého (pracovní dny v Brně, víkendy na jiném místě) a KMB je pro držitele JuniorPasu, příp. žákovských slev v R do nějakých 300 km nevýhodná.
Registrierter Benutzer smed 
03.04.2007 (8:52)  
Mám dotaz, i když sem úplně nepatří.
v Idosu dám vyhledat spojení Studénka-Praha odjezd cca 8:40 a nabídne mi Studénka Ostrava-Svinov Praha Pendolínem za 520,-
Proč ve vyhledání není kombinace Studénka-Přerov R440, Přerov Praha R704 za 259,- ???
To se to Pendolino musí takhle protlačovat ?
Registrierter Benutzer Budulinek4  mail  
03.04.2007 (8:27)  
Jen pro srovnání Brno-Ostrava pro studenty (ve vlaku bez přirážky):

Žák do 26: 88 Kč
InJunior: 97 Kč
KMB: 117 Kč (+ nutnost investice 1400 Kč)

Takže na trasu Ostrava-Brno marně hledám výhodu KMB...
03.04.2007 (8:22)  
Pro nechápavé - z neobsazené zastávky před Brnem. Nechápu, že většina studentů to při své inteligenci ještě nepochopila, protože ostatní častí cestující jezdí buď na časovou jízdenku nebo KMB, která se odbavuje až ve vlaku. Taky jsem ještě nepochopil, proč nejezdí skupiny "do kolchozu", prostě individualismus až do naprostého sebezničení?
Registrierter Benutzer Budulinek4  mail  
03.04.2007 (8:00)  
Jezdím trasu Brno-Ostrava a Praha-Ostrava a už z principu si nekupuju jízdenku v pokladnách. Buď jsou tam fronty na desítky minut (páteční Prahu nebo Brno jistě znáte...) a když už člověk přijde na řadu, čeká na něj nervózní protivná modrogumní důchodkyně. Takže od jisté doby si kupuji jízdenku až ve vlaku bez přirážky za stejnou cenu jako v pokladně, stačí se podívat do mapy (Troubsko-Ostrava nebo Praha-Hlubočepy-Ostrava).

Neschpnost řešit tento problém je úplně typický pro molocha... ať už konečně přijde ta privatizace.

Jinak řešením samozřejmě není přijímat davy brogádníků ( Duškovi by se to určitě líbilo), ale podívat se jak se to dělá jinde a prodávat třeba otevřené jízdenky...
03.04.2007 (7:47)  
Situaci v Brně znám velice dobře a myslím, že údaj o cca 30 lidech před každou pokladnou není přesný - často jich tam bývá přes padesát, především ve čtvrtek k večeru a v pátek po poledni. Řešení se nabízí: Během jednoho týdne až 14ti dní vypozorovat, v který den a hodinu nastanou tyto největší návaly. V tuto dobu zaměstnat studenty na brigádu nebo částečný úvazek (0,2?), kteří by byli snadno zaškolitelní, protože jejich chápavost bude oproti běžným pokladní(ků)m mnohem vyšší. V současné době bývá při největších návalech otevřena zhruba polovina pokladen, většinou necelá. Vyjádření ČD Brno, že situaci zvládají, je dalším dokladem jejich těžko řešitelného mimozemského původu. Musím říci, že jediné, co na ně platí, jsou stížnosti zaslané přes www.cd.cz. Mimochodem, zatím nikdo nevymyslel automaty na jízdenky, jež by nabízely totéž, co vnitrostátní pokladna (i když se možná něco takového chystá). Koupit si běžnou jízdenku přes internet také nejde, přitom by to bylo snadné buď při platbě kartou (menší využitelnost; v současnosti dokonce i tyto zákazníky eLišky ženou k pokladně), nebo formou předplaceného kreditu na InKartě. Na ČD ale nedokážou ani zaměstnat osm brigádníků, natož realizovat takové věci. A když, tak to všechno strašně trvá.
  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko