Brno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.
Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.
Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.

V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.
O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.
Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.
zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007
| 3.4.2007 (7:00)
Vysvětlí někdo důvod, proč nelze zakoupit jízdenku a využít ji tehdy, kdy sám zákazník chce?"
No přece aby, byl zajištěn dostatek volných míst ve vlaku nebo případně v autobusu při výluce.
Haha, blbej vtip, já vim...
Ještě k těm brigádníkům. Myslím, ž v momentě, kdyby je ČD najali, by se tady rozjela diskuze o tom, jak jsou ti brigádníci hrozní.
Neříkejte mi, že tohle všichni pokladní ČD mají za sebou
Požadované předpoklady a požadavky k vykonání odborné zkoušky O-05 (osobní pokladník vnitrostátní přeprava) dle Ok2:
Psychologické vyšetření na schopnost jednání se zákazníkem s kladným výsledkem nebo předchozí jiné psychologické vyšetření v rámci ČD.
Požadovaná znalost v rozsahu stanoveném předpisem k vykonání zkoušky:
v části O: Hf 3, Hf 3/1, Hm 4, K 4/I, K 10, K 16, KC 1, Sei 511, SPPO, SR 70, TR 10,
Směrnice pro obsluhu UNIPOK
Jiné požadované znalosti:
– Směrnice OIS NT
– znalost železničního zeměpisu, používání jízdního řádu
Celková doba výcviku:
– kurz pro přípravu k odborné zkoušce nebo individuální teoretická příprava
– provozní příprava na pracovišti 4 týdny
Kurz pro přípravu k vykonání odborné zkoušky je dvacetidenní (po 7 vyučovacích hodinách denně), součástí přípravy je školení na rozpoznávání padělků platidel.
K tomu je nutné absolvovat "vstupní zdravotní prohlídku" ve smyslu řádu pro zdravotní a odbornou způsobilost (vyhláška 101/1995 Sb.), vstupní školení Kabinet bezpečnosti práce (8 hodin), vstupní zdravotní školení (6 hodin).
K tomu je potřeba nafasovat stejnokroj, jehož jsou pokladní a obchodníci v ČD Centrech povinováni při výkonu práce používat.
Kromě jiného se musí pokladní účastnit povinného školení … tato povinnost vyplývá ze zákona o dráhách …
Nějaké úlevy nejsou pro pracovníky zaměstnané na "zkrácený" pracovní úvazek připuštěny.
[Za bolševika bylo zaměstnávání "prázdninových" brigádníků v profesi průvodčí naprosto běžnou záležitostí (psychologické vyšetření, jež považuji za nesmyslné, se tehdy nedělalo), vstupní KBP jsme museli ovšem absolvovat také, zdravotní školení se rovněž nedělalo, přesněji řečeno, možná dělalo, ale nikdo to po "nás" nechtěl.
Já jsem jako študák – možná jako první – prolomil prázdninovou bariéru brigád a začal dělat štiplístkovou brigádu zpočátku i o víkendech, později jsem stíhal i noční šichty mezi "denními" školními povinnostmi, takže nebyl problém nasekat 100 hodin za měsíc, protože práce bylo dost …
Do školních povinností bylo ovšem třeba vtěsnat i pravidelné školení ČSD pro průvodčí …
********************************************************
Pro srovnání – byli jste se někdy v Itálii ? V řadě velkých stanic jsem musel oželet štemplík do sbírky, protože před pokladnou stála "hodinová" fronta a já jsem měl na přestup jen půlhodinku …
Vysvětlí někdo důvod, proč nelze zakoupit jízdenku a využít ji tehdy, kdy sám zákazník chce?
Řekněme, že platnost by byla 2 měsíce a jeďte si kdy chcete.
Jenže: proč se snažit, když na kolejích je minimální konkurence?
Ano, na 56 korunách je 20 Kč podle mě dost......
Ono je totiž pro ČD strašně těžké odhadnout, že kupodivu, no kdo by to řekl, v pátek odpoledne a v neděli bude nával cestujících studentů. To by fakt, zvlášť po několika desetiletích zkušeností nikdo nečekal.:)
Teď vážně.
a) SPPO nedefinuje co je to "včas"? Kolik to je, 10, 20 30 minut?
b) proč byly bez náhrady zrušeny automaty na jízdenky? Já doufám, že je to jen proto, že budou zanedlouho nasazeny nové, umožňující vydat i žákovské jízdenky odkudkoli kamkoli. Doufám správně?
e) Je uskutečnitelné umístit automat na jízdenky např. na Českou, nebo Červinkovu, kde bych si ji koupil při čekání na šalinu?
c) Fronty v Brně se zdáli být nádražákům krátké a tak zrušili 4 pokladny (asi neměly co na práci)
d) Vyškolení brigádníka na pokladnu nemůže trvat déle, než 1 den. Www.jizdenka.cz jsem se naučil ovládat za 10 minut.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










