Brno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.
Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.
Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.

V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.
O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.
Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.
zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007
| 3.4.2007 (7:00)
Nicmene, co jsem v spojitosti s delniky (pokladniky) resil bylo to, ze jde o extremne primitivni praci, ktera dle meho soudu nevyzaduje dlouhodobe skoleni. Pokladni v supermarketu take musi znat 50 ruznych ovoci, ktere v zivote nevidela, 40 druhu ruznych kolacu, rohliku a baget, ktere vypadaji v podstate uplne stejne. I pokladni v supermarketu musi komunikovat s lidmi (uroven komunikace je zhruba stejna, jako u pokladni CD). Presto asi jen malokdo bude rikat, jak jsou pokladni v supermarketu narocne povolani na vzdelani, kvalifikaci a skoleni. Z vlastni zkusenosti vim, ze jsme prosli kseft, ukazali nam jakysi bobule, rekli tohle je chleba, tohle jsou rohliky, dostali jsme papir, kde pulka tehle veci nebyla (a nikoho to nezajimalo) a za hodinu uz jsem sedel v pokladne!!
A bud jsem se posral a ucil se nebo dal vypoved. Takze probuh, nesnazte se obhajit neobhajitelne a vysvetlit nevysvetlitelne - prace pokladnich neni vubec tezka, pokud se tech par veci nejsou schopni naucit, tak at to vzdaji. Stejne tak ridici cinnost CD je otresna a neni vubec orientovana na zakaznika
Pricemz to posledni je to, o cem cela diskuse i clanek jsou - neni to o 20 korunach, ani o tom, jestli se pokladni usmiva nebo ne
Mimochodem, zdarma je CAST lekarske pece. Stejne tak ty tvoje neuveritelne dane pokryvaji jen CAST nakladu na vlaky
Ktera firma je v Cechach dokonala? Zadna... Ba co vic ani zadna svetova... Pokud by ale slo dokonalost merit na stupnici 0-100, tak CD dostanou tak 20 a StudentAgency 80 a to jsem (v obou cislech) jeste velmi pri zemi...
Semik - to s tim jezdenim zdarma jsem nepochopil. Asi jsem prilis hloupy, ale jakakoliv souvislost mi unika...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










