Praha - V květnu se mezi rozvojovými projekty Magistrátu hlavního města Prahy objevily informace o projektu rychlodráhy Praha – letiště Ruzyně – Kladno, známé jako projekt PRaK. Vizualizace jsou uvedeny na stránkách Magistrátu hlavního města Prahy. Cílem projektu je napojení letiště Ruzyně a města Kladna na hl. m. Prahu příměstskou a městskou železniční dopravou odpovídající standardu západoevropských měst a letišť.
Modernizace ve fázích
1. fáze modernizace (Praha Masarykovo nádraží – Praha Ruzyně)Délka trasy I. etapy z Masarykova nádraží na letiště Ruzyně činí 20,3 km a návrhová rychlost je 80 km/h. Trasa rychlodráhy by měla zachovávat současnou trať z Prahy Masarykova nádraží, přes Bubny, Dejvice do Ruzyně, kde bude napojena nová trať od letiště. Trať rychlodráhy bude dvojkolejná a elektrifikovaná.
Ve Stromovce vyrostou 2 nové tunely, kterými rychlodráha povede. Navazující část, včetně stanice Dejvice, bude řešena také podpovrchově. Mezi stanicemi Praha Dejvice – Praha Ruzyně bude vedena prakticky po současné jednokolejné trati s drobnými úpravami.
Úsek Praha Masarykovo nádraží - Praha Ruzyně - letiště RuzyněDélka tratě... 20,3km
Navrhovaná rychlost... 80km/h
Počet zastávek... 9
Odhadovaná délka... 26,5 min.
2. fáze modernizace (Praha Ruzyně – Kladno)
Pro II. etapu, která zahrnuje Modernizaci traťového úseku železniční stanice Praha, Ruzyně – Kladno, je doposud zpracována a projednána Územně technická studie. Tato studie vymezila základní technické požadavky vztahující se k dokumentaci pro územní rozhodnutí této etapy a v roce 2003 byly pořízeny podklady pro zpracování dokumentace územního řízení II. etapy.
Mezi základní technické požadavky pro dokumentaci územního rozhodnutí II. etapy patří zdvojkolejnění trati mezi stanicemi Praha-Ruzyně a Kladno, elektrizace trati stejnosměrnou trakcí 3 kV, vybavení trati moderním zabezpečovacím zařízením 3. kategorie, doplněným o evropský systém vlakového zabezpečovače (ETCS), úpravu směrových poměrů na rychlost 100 km/h, v odůvodněných případech snížené na 80 km/h, v ucelených úsecích, kde je možno tuto rychlost využít na 120 km/h, peronizaci nebo poloperonizaci stanic.
Délka tratě... přibližně 20 km
Navrhovaná rychlost... 10-120 km/h
Počet zastávek... bude upřesněno
Odhadovaná délka... přibližně 15 min.
Mezi rozvojovými projekty Magistrátu hlavního města Prahy bylo také zveřejněno prodloužení trasy metra A směrem k Ruzyni.
zdroj: Magistrát hl. m. Prahy

Jinak teda v dnešní době označovat za rychlodráhu trať na 80 km/h je zoufalství. Před sto lety určitě, ale dnes...
Rychlodráha není VTR.
Rychlodráha se v literatuře objevuje od dob, kdy (v Monachii a pak za první republiky) se na nejhlavnějších z hlavních tratích nejezdilo přes 100 km/h, jiné "hlavní" tratě měly traťovou taky 70 km/h, vedlejší, místní, lokální až 50 km/h. Tramvaje - naskočit a vyskočit se dalo téměř všude ...
Blíže nedefinovaný termín Rychlodráha tedy začal označovat cosi, kde se dá jet rychleji, než je obvyklé a dráha je vybudována dle jiných, přisnějších norem, (stavebně, sklonově, směrově, peronizace, způsob křížení komunikací), než obvyklé normálie (K.u.K, ČD - 1. republika).
Termín Rychlodráha se v 60. a 70. letech objevoval i pro tramvajové tratě na vlastním tělese, s řídčejšími zastávkami, kde vozidla mohla využít svou max. rychlost (tuším u T3 60 km/h).
Termín se tedy vžil pro zpravidla nově budované (příměstské) tratě, kde lze jezdit rychleji, než ve stávajícím stavu obvyklé.
Že je předražená? Hmm, srovnejme si ceny... Náklady na I. etapu čili trať Masaryčka - nádraží cca 15 mld. Metro Dejvická - letiště 38 mld. Co je předražený? Následující druhá etapa letiště Kladno 6 mld. mě to nijak předražený nepřijde. Jinak už vidim jak by se do toho metra lidi v ranní špičce vešly při frekvenci cestujících z Kladna. Tahle horda lidí by se přivezla na letiště a tam by se cpala do metra společně s tlupou turistů ověšenej kuframa do metra... A do Dejvic by metro přijelo totálně narvaný...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











