Praha - Železniční odbory zřejmě budou velmi tvrdě postupovat proti reformě veřejných financí, kterou předložila současná trojkoaliční vláda. Nelíbí se jim především snaha zrušit daňové zvýhodnění režijních jízdenek a závodního stravování. Po jednání s předsedou ČSSD Jiřím Paroubkem to řekl předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek. Podle něj železničáři konzultují společný postup s konfederací odborových svazů.
"Jsem přesvědčen, že železničáři sami o sobě budou požadovat velmi tvrdý postup proti případným dopadům reformy a reformě samotné," uvedl Dušek s tím, že dopady reformy znevýhodní nízkopříjmové a středněpříjmové skupiny hlavně zvýšením snížené sazby DPH z pěti na devět procent. Reforma podle Duška ohrožuje výhody, které považují železničáři za nedotknutelné, jako například režijní výhody. "Poznáme to jako železničáři třeba tím, že nebudeme mít režijní výhody, které nám neodebral ani Hitler," uvedl Dušek.
Vládní sociální a daňovou reformu kritizují i sociální demokraté. Podle nich si kromě vysokopříjmových skupin pohorší všichni. Navíc podle nich reformy potřebné v tuto chvíli v takové podobě nejsou. Reforma se nelíbí ani Českomoravské konfederaci odborových svazů (ČMKOS). Podle předsedy ČMKOS a senátora za ČSSD Milana Štěcha zhorší připravované změny situaci lidí s nižšími a středními výdělky a budou znamenat výpadek příjmů rozpočtu. Navíc si odboráři stěžují, že s nimi nebyly vládní návrhy prodiskutována. "To, co se dělo na tripartitě, bych považoval za velkou urážku všech odborářů, všech občanů a ještě více železničářů," uvedl Dušek.
Cílem navrhované vládní reformy veřejných financí je zpomalit tempo zadlužování země a snížit schodek veřejných financí pod tři procenta HDP. Reforma počítá se zrušením daňového zvýhodnění stravenek a režijních nákladů na straně zaměstnavatele, což podle odborů způsobí zrušení těchto výhod. Dále vláda navrhuje zavést patnáctiprocentní daň z příjmu fyzických osob. Podnikům by daň měla klesnout postupně z 24 na 19 procent. Snížená pětiprocentní sazba daně z přidané hodnoty, která platí u potravin, léků a některých služeb, by měla vzrůst na devět procent. Vláda chce, aby změny začaly platit od příštího roku. Zatím ale není jisté, zda projdou Poslaneckou sněmovnou. Návrhy kritizují i někteří poslanci koalice v čele s Vlastimilem Tlustým (ODS), který nedávno představil své vlastní návrhy na změny daní.
zdroj: Finanční noviny (ČTK)
| 9.5.2007 (19:24)
Laborec: To já moc dobře vím, co tvoří velkou část zaměstnanců ve školství. Poněkud slabší přehled mám o zdravotnictví. Jenže pokud bude stát učitelům nebo lékařům platit i nadále to, co jim platí, tak to půjde nekonečnou spirálou stále k horšímu. Do školství polezou trosky, které budou vychovávat naše děti - odskáčou to v důsledku všichni. A ve zdravotnictví to nebude o moc lepší, i když tam si pořád doktor ještě může jakž takž slušně vydělat na "všimném" - což odsere taky naše peněženka (nebo naše zdraví).
A na druhé straně brojí odbory ČD proti propouštění, přitom efektivita práce - na blití. Když vidím pokladní ve stanici, kde není zisk ani na zaplacení těch pokladních, otvírá se mi kudla v kapse. A opovaž se jim zdanit příjem - rázem jsi horší než Hitler.
Sleva jízdného pro státní zaměstnance ze Slovenska a Podk. Rusi do země české a moravskolezské a naopak k zájezdu na dovolenou.
Dodatkem normativnínmu vynesení Pres. z. f. ř. z 3.dubna 1934, č.j. Pr. 273 (C.V. roč. 1934, str 58), sdělujeme, že podle vynesení ministerstva financí z 20.dubna 1935 č.j. 43.074/35-VII/20 prodloužilo ministerstvo železnic vynesením ze dne 6.dubna 1935 č. 16.290-III/3-1935 platnost 50% slevy jízdného, povolené výnosy téhož ministerstva čís. 22.228/33/III/3 z 23.června 1933 a č. 31.144/33/III/3 z 18.srpna 1933 (C.V. roč. 1933, str. 151) státním zaměstnancům k jízdě na dovolenou jednou v roce ze Slovenska a Podkarpatské Rusi do země české a moravskoslezské nebo naopak, v rozsahu a za modalit cit. výnosů do 31. prosince 1935.
Ustanovení výnosu č. 22.228/33-III/3 z 23. června 1933, podle něhož ve výjimečných případech prokáže-li žadatel, že ze služebních nebo jiných vážných důvodů nemůže absolvovati zájezd společně s rodinou, může býti vydána zvláštní poukázka pro zaměstnance a jiná pro jeho rodinu, avšak jen pro stejnou trať zájezdu, doplňuje se však v tom směru, že možno ve zvláště mimořádných případech, odůvodněných okolnostmi zasluhujícími ohledu, upustiti od posléze uvedené podmínky a vydati poukázku i pro různé cílové stanice a tratě.
Žádostem o rozšíření této výhody na zaměstnanecké kategorie, jež nejsou zahrnuty ve znění cit. výnosů, nelze ze zásadních a prejudicielních důvodů vyhověti.
Pres. z. f.ř. v Praze č.j. 325 z 3. V. 1935
Ono zas tak často lidé na tu režijku nejezdí, klidně bych ji trochu zdražil, ale ponechat!
Já bych jim ty režíjky nechal vůbec mi to nevadí je potřeba říci že tyhle výhody kompenzují menší platy na ČD takže zaměstnanec je u ČD při zvážení pro a proti vlastně střední třída.Vono mít dvacet táců jako ouřada nebo jako výpravčí je zkrátka rozdíl,páč výpravčí maj riziko.
Tomu článku daně na jízdné nechat za dražší jízdné přibude IAD.A na silnicích se nehnem.Nějak vyjímku udělat.
Režijky nechat ale zdražit například z 200Kč na 1000kč za rok ty dvě stovky jsou směšný.A stravenky určitě nechat páč je to proto že třeba ve službě si nemůžou zajít na oběd.
Jo a nejsem závistivej jako většina tady.
O jaké bezedné díře to tady mluvíte. Kraje (MD) si objedná u dopravce obsluhu svého území a ČD jim vyčíslí prokazatelnou ztrátu z této obsluhy. Pokud si kraj tuto dopravu neobjedná, tak tam vlaky nepojedou a kraj nic platit nebude. Naprosto stejné je to s autobusy, ale ty bezednou dírou nenazýváte. Tak si příště podobné invektivy nechte pro sebe.
A co se týče odborů a změn ve vedení firmy, tak o tom pokud nejste železničář řadši ani nepište, protože zjevně nevíte co píšete. ČD nejsou firma ovládáná odbory, kdyby tomu tak bylo tak nikdy nevznikly paskvily holdingového typu jako jsou ČD telematika apod. Jen my z praxe víme, jak to totiž z dceřinkama ČD chodí.
Jeden příklad za všechny: Porouchané spojení výpravčí -> stavědlo - voláte helpdesk telematiky, ti přijedou a nevědí kudy vedou dráty. Tak voláte člověka, který to tu spravoval před telematikou (zaměstnanec matky ČD a.s.) a ten jim jde laskavě ukázat kudy vedou dráty. A finálně SDC (matka ČD a.s.) za to nic neinkasuje, protože zaměstnanec to dělal ve své pracovní době v rámci údržby, kdežto telematika účtuje matce výjezd a práci. A na podobných případech, kdy matka dělá práci pro dceřinky a dceřinky za nic neplatí protože ony musí vydělávat je daleko víc.
Odbory vřískají. Jednak proto, že když se šahá na zaměstnance, tak mají vřískot v popisu práce, jednak také proto, že jsou na pomyslných politických vahách vlevo a reformu dělá ta pravá část. Proto i ty demagogické kecy o tom, že v důsledku reformy nebudou režijní výhody, které jim nevzal ani Hitler. Jasně, ale nikdo nezmíní, že Hitler nevěděl, co to režijka je (proto, že se z toho nedalo střílet a nedala se s tím vyřešit židovská otázka). Nicméně Duškovi se hodí použít to ve formulaci, která v mnoha lidech evokuje výsledek "Topolánek a jeho modrá partaj jsou horší než Hitler." Docela by mě zajímalo, jak by pan Dušek reagoval, kdybych po dalším zdražení napsal, že takhle nezdražoval ani Hitler. :-D
Bohužel mám stále silnější pocit, že nejvíce vřískají ty odbory, které by zasloužily zalepit hubu a v jejichž organizaci by mělo dojít k zásadním změnám, protože to je jediná cesta, jak tuto organizaci (ano, mám na mysli železnici) přeměnit v něco jiného než je v bezednou díru na státní finance, kterou v současné době železnice je. A téměř nulová je naopak aktivita nebo přinejmenším výsledky aktivity těch odborových organizací, které jsou hrubě státem podfinancovány. Ať už jde o lékaře, v civilizovaném světě lidi s vysokým hodnocením, kteří tady marní čas s babkama, pro které je bezplatná návětva lékaře skvělou šancí si s někým jednou za týden pokecat (s někým si pokecat = moci někoho otravovat řečmi o tom, co mě všechno bolí). Ať už jde o učitele, kterým stát vyplácí směšné peníze, v důsledku čehož se resortu školství většina lidí s potenciálem vychovat a naučit něco někoho druhého raději vyhýbá a jde za penězi jinam - a v důsledku čehož jde spirála kvality školství stále dolů. A že to odsere jenom národ, do kterého budou dorůstat lidé vychovaní z velké většiny někým, kdo skončí ve školství jenom proto, že jinde neuspěje. Ale hlavní je, že si modromozci vystávkují nezdaněnou režijku.
Nicméně zpět k věci. Realita je taková, že kdo z politiků šáhne lidem na prachy, dopadne většinou zle. A ještě smutnější je, že na ty prachy teď je třeba šáhnout, protože není možné do nekonečna jenom dávat a nemít odkud brát. Ač nemám vzdělání v tomto oboru a expert na tohle nejsem, tak na to mám svůj názor a ten je jednoznačně pro to, aby se udělalo to, co je v současné době v návrhu, než aby se nedělalo nic. A to i přesto, že ten návrh ma spoustu much a pro zlepšení stavu státní kasy by šlo udělat více. Nemusí pršet, ale hlavně ať aspoň kape, jinak chcípnem žizní.
Ja osobne proti rezijkam nic nemam, je to jenom motivacni prostredek pro zamestnance CD, podobne poskytuji vsechny firmy. Rezijky, stravenky, prispevky na penzijni pripojisteni a dalsi podobne vyhody jsou u firem oblibene prave kvuli te danove vyhodnosti oproti prostemu zvyseni mzdy, kde firma musi zaplatit vsechny ty dalsi odvody statu. Pokud se u urcitych zamestnaneckych vyhod zrusi danova vyhoda, tak se firma musi rozhodnout jestli ji ponecha, vymeni za jinou nebo zvysi cistou mzdu. A prace odboru je snazit se v tomto ohledu zastupovat zamestnance a snazit se dohodnout s vedenim nejlepsi podminky.
Treba by nekteri zamestnanci radsi meli pridano na mzde o vyssi nakladu CD na jejich rezijky a sami se rozhodli jak je pouziji.
Ta vec proste nema nic spolecneho s reformou verejnych financi ani vladni politikou a uz vubec ne s financovanim silnic a dalnic. Ten postoj odboru mi tady prijde jako politicka prace pro CSSD.
Jeste nakonec priklad z Nemecka. U DB maji vsichni zamestnanci narok na kontingenty volnych kilometru pro jizdy vlakem, ktere muzou pouzit oni nebo jejich pribuzni. Dale vetsinu zamestnaneckych vyhod musi zamestnanec zdanit jako standartni prijem. Napriklad zamestnanci jedne nejmenovane obri cestovni kancelare maji slevy na zajezdy a cesty ve vyssi az 50% oproti ceniku, ale tuto slevu kterou dostali jim financni urad zapocita jako prijem a nasledne zdani.
Problém je akorát v tom, že pokud zaměstnanec dostává od zaměstnavatele zadarmo čokoládu nebo služební auto k osobnímu použití, platí z toho daně jako z každého jiného příjmu. Takže ta nespravedlnost není v existenci režijky (to je normálně součást odměny za práci), ale v tom, že ostatní zaměstnanci mají své odměny zdaňovány.
BTW čtyři čtvrtletní síťovky prodávají ČD za skoro 25 kKč, takže daň z režijky by pak byla kolem 4000 ročně ... možná by to pomohlo někomu pochopit, že cena síťovky je nereálně vysoká ;-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










