Praha - Železniční odbory zřejmě budou velmi tvrdě postupovat proti reformě veřejných financí, kterou předložila současná trojkoaliční vláda. Nelíbí se jim především snaha zrušit daňové zvýhodnění režijních jízdenek a závodního stravování. Po jednání s předsedou ČSSD Jiřím Paroubkem to řekl předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek. Podle něj železničáři konzultují společný postup s konfederací odborových svazů.
"Jsem přesvědčen, že železničáři sami o sobě budou požadovat velmi tvrdý postup proti případným dopadům reformy a reformě samotné," uvedl Dušek s tím, že dopady reformy znevýhodní nízkopříjmové a středněpříjmové skupiny hlavně zvýšením snížené sazby DPH z pěti na devět procent. Reforma podle Duška ohrožuje výhody, které považují železničáři za nedotknutelné, jako například režijní výhody. "Poznáme to jako železničáři třeba tím, že nebudeme mít režijní výhody, které nám neodebral ani Hitler," uvedl Dušek.
Vládní sociální a daňovou reformu kritizují i sociální demokraté. Podle nich si kromě vysokopříjmových skupin pohorší všichni. Navíc podle nich reformy potřebné v tuto chvíli v takové podobě nejsou. Reforma se nelíbí ani Českomoravské konfederaci odborových svazů (ČMKOS). Podle předsedy ČMKOS a senátora za ČSSD Milana Štěcha zhorší připravované změny situaci lidí s nižšími a středními výdělky a budou znamenat výpadek příjmů rozpočtu. Navíc si odboráři stěžují, že s nimi nebyly vládní návrhy prodiskutována. "To, co se dělo na tripartitě, bych považoval za velkou urážku všech odborářů, všech občanů a ještě více železničářů," uvedl Dušek.
Cílem navrhované vládní reformy veřejných financí je zpomalit tempo zadlužování země a snížit schodek veřejných financí pod tři procenta HDP. Reforma počítá se zrušením daňového zvýhodnění stravenek a režijních nákladů na straně zaměstnavatele, což podle odborů způsobí zrušení těchto výhod. Dále vláda navrhuje zavést patnáctiprocentní daň z příjmu fyzických osob. Podnikům by daň měla klesnout postupně z 24 na 19 procent. Snížená pětiprocentní sazba daně z přidané hodnoty, která platí u potravin, léků a některých služeb, by měla vzrůst na devět procent. Vláda chce, aby změny začaly platit od příštího roku. Zatím ale není jisté, zda projdou Poslaneckou sněmovnou. Návrhy kritizují i někteří poslanci koalice v čele s Vlastimilem Tlustým (ODS), který nedávno představil své vlastní návrhy na změny daní.
zdroj: Finanční noviny (ČTK)
| 9.5.2007 (19:24)
Už to neřeště...
S tím mýtným. Je pravda, že se musí zavést všude, protože pak to přinese zmíněné problémy atd. (když bude jen na dálnicích) Když už bude, ale pak všude mýto tak chci vidět ČD versus mýto kdo si na přepravování nákladu povede lépe. Samozřejmě nákladními vozy se asi nebudou vozit rohlíky z města, vesnice do bodu x, ale na to, že ČR je velmi vytíženou tranzitní zemí a mnoho nákladu projde po silnici, protože je to výde ještě levněji než po železnici. V celku se těším i na to jak si potom povedou i autobusy, protože už nebudou moct nabídnout stejnou cenu jakou mají dosud, protože platí pouze naftu do těch svých strojů (no ještě řidiče, pro čiště jízdu, oprava a další necháme spát). V této ceně se potom projeví mýtné a autobusy budou muset totu cenu zákonitě promítnout do jízdného. To chci pak vidět, ale i tak to bude jen zlomek z toho co platí dráha a autobusy. No kdyby se toto zavedlo tak by to mělo už nějako efektivnost. Těžký automobilismus by ustoupil nebyly by stále rozbité cesty, stát (pokud si to zase nebude strkat do svých kapec) tak zpraví všechny silnice atd atd. Toto je, ale, bohužel, jen něco růžového v budoucnosti. Realita je jiná...
I kdyz zrovna u toho vikendoveho provozu lze zase konstatovat ze CD aspon trosku jezdi, busy do vesnic temer vubec.
Takze v necem mate zajiste pravdu, ale tvrzeni, ze vyrazne zdrazeni silnicni dopravy nebude mit vliv na ceny vyrobku a nekterych sluzeb je mylne. Jisteze vzdy existuje prostor k manevrovani a pokud existuje konkurence, tak se ten narust utlumi, nicmene nejaky bude.
to Panula: Vcelku nechapu proc jsi to uvedl. To snad kazdy vi, ze nezamestnanost ma vztah i k dosazenemu vzdelani.
Ne jak dnes, ze nekdo rezijku ma moznost vyuzit vice a nekdo mene.
Jak to myslíte?
Budulínek:
To si myslíte, že všichni mají na vesnici auto a že všichni mají pod 50 a autem jezdí i k sousedům. Tady je tak 30% lidí, kteří mají nad 60 let a autem je zavezou tak děti a ne oni sami. A i někteří v rozmezí 15-59 nemají auto. Vlaky na větší vzdálenost jsou tady nutností, protože dálkový autobus do Brna jezdí 1x za den. Já vycházím z těchto mých údajů, že vy se dostanete někam autem je pěkné, ale ne všichni mají totu možnost!
Škoda, že nikdo nemá zájem zveřejnit čísla o tom, kolik jízd je "řežijních". To by možná napovědělo a i ty nejgumovější modré gumy by se chytly za hlavu.
Dle mého odhadu je to na regionálních tratích až 30%.
Možná se časem dočkáte, ale nic to neřeší. Když Vám napíšou, že je to XY něčeho, tak tady zase bude sáhodlouhá diskuze o tom, že ČD to uměle sfalšovaly, že to musí být minimálně XYZ.
Jenže (vyčetl jsem to podle statistik) se lidé podle vzdělání hůře přizpůsobují potřebě pracovního trhu a lidé s učnákem nejsou tak flexibilní jak třeba střední. Podle toho je pak statistika nezaměstnaných. (přijímací zkoušky na r.2007) údaje z r. 2006 nezaměstnaní: (v rámci všech nezaměstnaných středoškoláků, takže to berte jen orientačně
gymnázia: 6%
střední oborné školy: 32.6%
učební obor s maturitou: 13,4%
A zde a nevím jak jinde se autobusy dostanete leda tak do...
Já jsem psal něco o autobusech? Nenapadlo tě, že bych třeba mohl mít řidičák a jet autem ?
Ono zavedení Inškrabky snad mimo jiné i umožňuje počítat režijní jízdy, ale to si žádná odpovědná modrá guma nevezme na triko zveřejnit.
Všichni ministři dopravy "brečí", že silniční síť je zadlužená asi jedním bilionem korun, současný pan ministr dopravy nechal vyměnit šéfa SFDI, protože nenakládal s finančními prostředky podle jeho představ …
K tomu aby sehnala vláda peníze pro SFDI chce prodat akci ČEZu a.s. – letos prodá, jak sežene peníze příští rok ??????
Proto postrádám v návrhu reformy zatížení vozidel "nepodnikatelů" silniční daní, zvýšení silniční daně, resp. mýtného na dálnicích tak, aby účetnictví dálnic a silnic pro motorová vozidla vykazovalo na konci účetního období částku 0,00 Kč, tj. aby veškeré výdaje spojené s provozem dálnic, včetně financování činnosti oddělení dálniční policie a HZS, byly uhrazeny z výnosu mýtného a „dálničních známek" pro vozidla nepodléhající mýtnému, aniž by "daňový" poplatník platil jedinou korunu - roční dálniční známka pro vozidlo do 3,5 tunu bude stát třebas 3 000 Kč.
Primitivní úpravou zákona „o dani silniční" lze ročně získat pro SFDI minimálně 30 miliard korun - s každoročním drobným nárůstem, minimálně v úrovni inflace; další finanční prostředky lze získat tím, že poplatek za použití "silniční dopravní cesty" bude rovnocenný poplatku za použití "železniční dopravní cesty", to je v praxi ta politicky proklamovaná harmonizace podmínek pro podnikání na dopravním trhu …
Bláboly o tom, že zvýšení "ošupného" silnic bude znamenat zvýšení cen jsou produktem "silniční" lobby. Pokud silniční dopravce bude dražší, než drážní dopravce, přepravce použije dráhu. Tím, že se budou přepravovat hotové automobily vlakem a nikoli po silnici, rozhodně koncovou cenu nezvýší …
Podobný je blábol o tom, že někteří dopravci se při zvýšení „ošupného" neudrží na dopravním trhu a zkrachují, protože už dnes jsou ceny za přepravu na mizivé úrovni a lidé přijdou o práci.
Zajímavé - na jedné straně dopravci kňourají, že není dostatek řidičů kamionů a autobusů, na druhé straně nářek nad tím, že by došlo ke krachu firem. Pokud by firma zkrachovala, tak by nikdo o práci nepřišel, protože by našel práci u jiné firmy, která nemá dostatek řidičů.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










